| 1/2009
"בְּרֵאשִׁית 2001
בְּעֵת שֶׁשִׂחַקְתִּי עִם יַלְדִּי הַקָּטָן בַּסָּלוֹן
דִּוְּחָה הַטֶּלֶוִיזְיָה עַל רְעִידַת אֲדָמָה בְּמַעֲרַב
הֹדּוּ, מִיָּד הֶעֱבַרְתִּי לְבַל נָחוּשׁ
בַּזְּוָעָה.
שֶׁמָּא הָאֲדָמָה לֹא רָעֲדָה,
הִמְשַׁכְנוּ;
שֶׁמָּא לֹא נִסְדֶּקֶת חֳדָשִׁים מִסְפָּר,
נִהְיָה מְאֻחָר וְצָרִיךְ נוּמִי נוּם לְמָחָר,
אֲבָל בַּחֲלַל הַחֶדֶר צְרִימָה
סוּג שֶׁל אֲנָחָה שֶׁנּוֹתֶרֶת כִּי דְּבָרִים קוֹרְסִים אֶל עַצְמָם,
לְמָחֳרָת, חֶדְוַת הַזְּרִיחָה
כִּמְעַט הִצְלִיחָה לְהַשְׁכִּיחַ
כִּמְעַט הַכֹּל עָשִׂיתִי לְהַמְשִׁיךְ
מַסְלוּל הַקָּבוּעַ,
אֲבָל בָּעֶרֶב, טֶלֶוִיזְיָה כְּבוּיָה, הִבְחַנְתִּי בָּהּ
מִתְגַּבֶּרֶת וְצוֹרֶמֶת,
נֶעֱרֶמֶת כְּמוֹ מִגְדַּל צַעֲצועִיִם כָּאן
בַּמַּנְדָּט שֶׁפָּג, פַּלֶשְׂתִּינָא-אַ"י
זַעֲקַת-שֶׁבֶר שֶׁל קוֹבְרִים עַל
אֵלֶם-נִקְבָּרִים,
וּכְבָר אֶפְשָׁר לְהַבְחִין בְּסֶדֶק הַנּוֹצָר -
בְּעוֹדִי מְחַבֵּק
אֶת יַלְדִּי הַקָּטָן -
בַּקְּלִפָּה בְּתוֹכָהּ מַמְשִׁיכִים"
(פלשתינא-א"י\אריק א., מתוך "בעט ברזל", קובץ שירת מחאה עברית 1984-2004 בעריכת טל ניצן)
| |
"אני כל כך לא יפה.
כשהעין מרפרפת עלי ועוברת הלאה, היא מוצאת בין איזה חן, אבל כשהמבט ננעץ בי אני מתגלה במלוא כיעורי. איך לעשות שהמבטים רק ירפרפו, דופה, שהמבטים רק ירפרפו ולא יינעצו?"
[חנוך לוין, מתוך "קרום - מחזה עם שתי חתונות ושתי לוויות"] מוקדש לדור.
| |
"הסרטים הם אלו שבאמת שולטים באמריקה מאז הומצאו. הם יציגו לך מה לעשות, איך לעשות את זה, מה לעשות עם זה, מתי לעשות את זה, איך להרגיש לגבי זה ואיך להביט באיך שאתה מרגיש."
[אנדי וורהול]
| |
זו הפעם הראשונה
אני מתחיל להטיל ספק אם אמנם אזכה כאן למה שביני לבין עצמי כיניתי בשם אושר.
מעולם לא הטלתי ספק אבל ערב ריק ממשאלה מגניב ללבי את הספק כמוהו ידעו בוודאי גם מטפסי ההרים הגדולים בראותם את הפסגה הלבנה מושלגת וחזם ריק מטיפוס, ריק מהרים.
[הפעם הראשונה/נתן זך. ויש גם ביצוע ממש יפה של שלמה יידוב].
| |
"ואז התחילה קרוליין לשיר.
אולי היא חיכתה כל אחר-הצהריים שגברת סווט תתעורר, כדי שתוכל לשיר בתוך הבית. ראיתי אותה בעיני רוחי יוצאת למרפסת האחורית לשיר מדי פעם בפעם, כמו מעשן מנומס. היה לה קול של רקדן, כלומר, כמו פרד אסטר או ג'ין קלי, מישהו ששורה עליו חסד של אמנות אחרת, והחסד הזה מחלחל לקולו, שלא ממש תואם למנגינה, אלא מטפס עוד תו ועומד ממש לידה, אותו הבדל דק, כה יפה וקורע-לב, עד שלא רוצים יותר לשמוע זמר מקצועי. המקצוענים זוכרים את כל המילים. השיר של קרוליין הוטלא במשהו משהו משהו."
(אליזבת מקראקן, בֵּיתו של הענק)
| |
אנחנו כאן בלב מדבר צמאים למים חיים ואתה על ראש ההר מעל העננים אין שום אות אין סימן כל-כך הרבה ימים; במעגל סגור
מסתובבים סביב עגל הזהב
אין מי שיכה על הסלע מי יתן כיוון באפילה כאן נלחמים על כל פירור סביב עגל הזהב
הוא לא יורד מראש ההר הוא לא יורד אל העם הם יוצאים במחול טירוף ושוכחים את עצמם רוקדים סביב עגל הזהב סביב עגל הזהב
מתחננים אליו, אל נא תעזוב אותנו עכשיו היה לנו לאב עדר נעזב, רוקד סביבו קורא אליו לשוא עגל הזהב עגל הזהב
[אהוד בנאי]
| |
על הרצון לדייק
ואז הייתה הגזמה גדולה במנין הגוויות: היו שמנו כמאה והיו שמנו כמאות וזה אמר ספרתי 36 נשים שרופות וחברו אמר לא צדקת, כי רק אחת-עשרה והמשגה מכוון הוא ופוליטי, לא יד המקרה ואם כבר פתחתי, אֹמַר גם זה שרק שמונה נשים נשחטו, כי שתים נורו ויש אחת מפוקפקת ולא ברור אם נשחטה, נאנסה או רק שֻסּפה בטבור וגם בעניין הילדים עוד לא נאמרה המלה האחרונה הכל מודים כי ששה נצלבו ואחד עֻנָּה לפני שראשו רֻצָּץ אבל מי לידינו יתקע כי כל אלה שנעלמו ואין יודע את עקבותם אמנם הֻשלכו כלם או חלקם אל הים שאם כך, כיצד נסביר את כתמי הדם? בדברים ממין זה אסור להתפס להגזמות ויש להבחין ולהזהר: המדובר בדיני נפשות שהרי עלולים חלילה לטעות בדוחות וכבר היו, ידידי המלומד, דברים מעולם
(על הרצון לדייק/נתן זך, מתוך הספר 'אין תכלה לקרבות ולהרג')
| |
הדרך יפה עד מאוד - אמר הנער
הדרך קשה עד מאוד - אמר העלם הדרך ארכה עד מאוד - אמר הגבר ישב הזקן לנוח בצד הדרך.
צובעה השקיעה שיבתו בפז ואודם הדשא מבהיק לרגליו בטל הערב ציפור אחרונה של יום מעליו מזמרת התזכור מה יפתה, מה קשתה, מה ארכה הדרך
אמרת יום רודף יום ולילה - לילה הנה ימים באים בלבך אמרת ותראה ערבים ובקרים פוקדים חלונך ותאמר הלא אין חדש תחת השמש
והנה אתה בא בימים, זקנת ושבת ימיך ספורים ויקר מניינים שבעתיים ותדע כל יום אחרון תחת השמש ותדע חדש כל יום תחת השמש
["שירי סוף הדרך"/ לאה גולדברג.]
| |
"תודה לאל, אני אתאיסט."
[לואיס בונואל]
| |
"'אם אתה חושש שארוץ להודיע לעולם על מקום המצאכם - או שאני רוצה לצלם כאן, שכח את זה. זה אינו התחום שלי כלל.' ועל כך הודה לי אבל אמר שאין במקום דברים רבים העשויים למשוך תיירים.
עד היום אינני בטוח שלא חדרתי מעבר לתחומי הגיאוגרפיה. אמנם אינני מחשיב ביותר את הגיאוגרפיה, מפני שהיא אחד מאותם רעיונות שתלטניים אשר על פיהם אם אתה מאתר מקום כלשהו - כבר אין יותר מה לומר עליו."
[מתוך "הנדרסון מלך הגשם"\סול בלו]
| |
?Live or Leave
.You may live your past, or you may leave your past
?What would you do when given these two options
You can live yesterday and lose today
You can live today and forget your past
...But while trying living the day you might lose the meaning of all days
...So what would you do
?Live the past, or Leave the past
| |
את חובבת שירה, זה מקסים מקסים
עיוורת לחיצוניות, את בזה לטקסים צחקת על חברים שלי, להקת טווסים מסכות מסכות רגשות מאוסים
את אוהבת כשרע, אל תאמרי לי לא הזדמנות טובה כל כך לבכות, לדבר גלויות איך שלא אראה חדרת לנשמתי השתניתי בשבילך
והנה בחדרה שוב ושוב היא פוסעת להרגיע עצמה תה צמחים היא גומעת והנה סובבה את ראשה הנעלה- עורפה הקשה מתגלה
היא אומרת לי: אין מה לדבר האש בה כבתה ויש לה אחר שרמוטה פוריטנית מגדיר אותך היטב
אומרת לי: שב, אל תמהר אסור לחבק, אפשר לדבר שרמוטה פוריטנית מגדיר אותך היטב מגדיר אותך היטב
שרמוטה פוריטנית, כפי שמסתבר...
[שרמוטה פוריטנית/ שלומי שבן].
| |
All my bags are packed I'm ready to go I'm standin' here outside your door I hate to wake you up to say goodbye But the dawn is breakin' it's early morn The taxi's waitin' he's blowin' his horn Already I'm so lonesome I could die
So kiss me and smile for me Tell me that you'll wait for me Hold me like you'll never let me go Cause I'm leavin' on a jet plane Don't know when I'll be back again Oh baby, I hate to go
There's so many times I've let you down So many times I've played around I tell you now, they don't mean a thing Every place I go, I'll think of you Every song I sing, I'll sing for you When I come back, I'll bring your wedding ring
So kiss me and smile for me Tell me that you'll wait for me Hold me like you'll never let me go Cause I'm leavin' on a jet plane Don't know when I'll be back again Oh babe, I hate to go
Now the time has come to leave you One more time let me kiss you Close your eyes I'll be on my way Dream about the days to come When I won't have to leave alone About the times, I won't have to say
So kiss me and smile for me Tell me that you'll wait for me Hold me like you'll never let me go Cause I'm leavin' on a jet plane Don't know when I'll be back again Oh baby, I hate to go
Cause I'm leavin' on a jet plane Don't know when I'll be back again Oh babe, I hate to go
[Leaving on a jet plane - John Denver]
| |
אדם בתוך עצמו
אדם בתוך עצמו הוא גר בתוך עצמו הוא גר לפעמים עצוב או מר הוא לפעמים הוא שר
לפעמים פותח דלת - לקבל מכר אבל אבל לרוב אדם בתוך עצמו נסגר.
אדם בתוך עצמו הוא גר בתוך עצמו הוא גר או באיזו עיר סוערת או באיזה כפר לפעמים סופה עוברת וביתו נשבר אבל אבל לרוב, אדם גם לעצמו הוא זר.
ואת, ואת כמה טוב שבאת בלעדייך ריק הבית והלילה קר אז אני שומר עלייך כמה שאפשר ועם כל זאת, האם אמצא אותך מחר?
[שלום חנוך]
| |
חברים אומרים דברים כמו:
אין לך מושג, זה יפתח לך קשת שלמה של רגשות חדשים ונפלאים שאין לך כיום שום גישה אליהם. אני לא יודע לגבי זה. גם עם הרגשות הקיימים אני מנהל יחסי שלום-שלום קרירים במדרגות, הם כבר יודעים לא להכנס אלי לחצר ואני משתדל לא לירות בהם כשהם בכל זאת מתגנבים. אז עכשיו מגיע סט חדש של רגשות שעוד לא יודעים את הכללים בבית הזה? אי-אפשר היה להסתפק בסט סכינים לסטייק?
חברים אומרים: אתה עומד להרגיש אהבה כמו שמעולם לא הרגשת. לא יודע לגבי זה; גם האהבה שהרגשתי השאירה כמה כוויות וגרמה לי צרבת והפסד שעות שינה, אז עכשיו עוד אהבה? עד שאתה מצליח לאלף את האהבה שלך, לשמור אותה על אש מדויקת וללמוד להגיש אותה בטמפרטורת החדר - שוב אהבה גורה, משתוללת, בלי גבולות, מהתחלה?
אנשים שמחים שגם אני עומד לחוות את כל זה. זו שמחה קטנה לאיד, שמחתם של שבויים ותיקים שחבר מהמולדת הישנה הושלך לפתע גם הוא לתאם. היי, בסוף גם אתה הגעת, הא? לא תאמין כמה קשה פה.
(רענן שקד, ידיעות אחרונות)
| |
לדף הבא
דפים:
|