תאור המושגים בהם אשתמש לניתוח האירוע:
מוטיבציה חיצונית\ מוטיבציה פנימית.
הדבקה רגשית.
תאור המושגים:
מטיבציה חיצונית\ מוטיבציה פנימית:
על מנת להסביר מהן מוטיבציה פנימית וחיצונית בצורה נהירה ביותר, אסביר בקצרה מה היא מוטיבציה מאחר ומוטיבציה פנימית וחיצונית הן למעשה שני מושגים הנגזרים ממנה. אם כן, מוטיבציה היא למעשה מכלול התהליכים אשר מעוררים, מכוונים ומשמרים את ההתנהגות האנושית לעבר מטרה מסוימת. למוטיבציה שלושה מרכיבים :
1. עוצמה- המידה בה נתאמץ להשיג את המטרה, למוטיבציה לביצוע מטלות מסוימות קיים מנעד רחב של עוצמות שונות, כאשר עוצמות נמוכות מידי אינן יעילות ועוצמות גבוהות מידי עלולות לפגוע בביצוע ולכן אינן יעילות גם כן.
2. התמדה- משך הזמן שנתמיד בעשייה על מנת להשיג את מטרה.
3. כיוון- השקעת אנרגיה ועשייה בכיוון שיהיה אפקטיבי ובעזרתו נוכל להשיג את המטרה המבוקשת.
באירגונים, פעמים רבות על מנת לעורר מוטיבציה בקרב העובדים נדרש שימוש במניפולציה.
מוטיבציה פנימית- מתייחסת למניעים פנימים הקשורים באדם ולפעולה אותה הוא עושה, (הנאה מעצם העשייה, תחושת יכולת ומסוגלת עצמית וכדומה). מדובר בפעילות הנעשית לשם הסיפוק או ההנאה הפנימית הכרוכים בפעילות עצמה ולא לשם קבלת תגמולים חיצוניים. המוטיבציה הפנימית היא אינהרנטית. לדוגמא: אנשים הנהנים לעשות את עבודתם, כמו צייר הנהנה מעצם פעולת הציור, ההנאה בעבודה יש לה ערך מוסף והיא נותנת לו מוטבציה. פעולות הנעשות מתוך מוטיבציה פנימית הן יציבות יותר לתווך הארוך מאשר פעולות הנעשות ע"י מוטיבציה חיצונית.
מוטיבציה חיצונית- מתייחסת למניעים הקשורים לגורמים סביבתיים שאינם תלויים באדם, או למניעים הקשורים לגורמים שאינם קשורים לפעולה, רצון להשיג תגמול קונקרטי מהסביבה או המנעות מעונש. בחירתו של האדם 'תלויה בדבר', תלויה בסיפוק שיושג מהתוצאה החיצונית של מעשיו. כאשר האדם מונע ממוטיבציה חיצונית בלבד ברגע שיתבטל הפיקוח החיצוני (לא ינתן תגמול או עונש) יפסיק האדם לבצע את הפעולה. מוטיבציה ע"י גורמים חיצוניים לא נמשכת לאורך זמן. הדעה הרווחת היא שרוב בני האדם מבצעים פעולות ע"י מוטיבציה זו אולם פעולות רבות למעשה מקושרות למוטיבציה פנימית.
השפעות הדדיות בין מוטיבציה פנימית וחיצונית:
כשאדם מונע ממוטיבציה פנימית הגורם להתנהגותו נמצא בתוכו, אך אם ניתן לאותו אדם תגמול חיצוני על התנהגותו הוא עלול לתפוס את התגמול כגורם להתנהגותו והמוטיבציה שלו תהפוך ממוטיבציה פנימית למוטביציה חיצונית. מצב זה עלול ליצור הטייה של גורם המוטיבציה. האדם יהפוך להיות מונע ממוטיבציה חיצונית. בנוסף, פעמים רבות כשאין לאדם מוטיבציה פנימית טבעית, אפשר ליצר אצלו אחת כזו באמצעות תמריץ של מוטיבציה חיצונית. לדוגמא: ילד שמתקשה לקום בבוקר ונהוג להתנהג להתאגן לבית הספר בחיפזון, הוריו יכולים לתת לו תמריץ, אם יקום לבית הספר במשך חודש שלם בזמן יקבל מתנה, לאחר שהילד קם חודש שלם בזמן, מתארגן לבית הספר לאט ובאווריה נעימה, הוא עשוי להמשיך ולנהוג באותו אופן גם לאחר החודש שהוקצב לו, מתוך הבנה שברגע שהוא מתארגן לאט ובצורה נינוחה יותר כל המשך היום שלו מתנהל בצורה טובה יותר.
הדבקה רגשית-
מעבר של רגשות מאדם אחד לאדם שני.תהליך זה הוא לרוב בלתי מודע ומתרחש בצורה דיי אוטומטית. התהליך מתחיל מחיקוי אוטומטי, לא רצוני, של האובייקט המחוקה. בשלב הבא, האדם המחקה מתאים את תפיסותיו הרגשיות להתנהגות שלו עצמו ובכך מתאים את רגשותיו לרגשות האדם המשפיע עליו וכך נשלם תהליך ההדבקה הרגשית.
הדבקה רגשית נחלקת לשני סוגים:
הדבקה רגשית מרומזת (אינה מכוונת)- הרגש שאנשים הנמצאים בסביבתו של הפרט מביעים, משפיע על הפרט עצמו או על קבוצה של אנשים. הדבקה רגשית הוא תהליך שאינו מודע ומתרחש בצורה דיי אוטומטית. התהליך מושפע בעיקר מתקשורת שהיא בלתי מילולית (הבעות פנים, שפת גוף) אולם הוכח שהיא מתרחשת גם כתגובה לתקשורת מילולית, לדוגמא: מחקר שהתבצע בפייסבוק שבחן הדבקה רגשית הנוצרת ע"י חשיפה לסטאטוסים בפייסבוק. במחקר זה נחשפו שתי קבוצות שונות לסטאטוסים בפייסבוק, קבוצה אחת נחשפה לסטאטוסים חיובים והשנייה נחשפה לסטאטוסים שלילים. קבוצת הביקורת- נחשפה לסטאטוסים חיובים ושלילים במידה שווה. החוקים בפייסבוק גילו שהקבוצה שנחשפה לסטאטוסים חיובים כתבה יותר סטאטוסים חיובים וכך בהתאמה הקבוצה שנחשפה יותר סטאטוסים שלילים כתבה בעצמה יותר סטאטוסים שלילים. בדוגמא שתיארתי ניתן לראות כי לא הייתה השפעה לתהליכים בלתי מילולים בהדבקה הרגשית שנוצרה.
התהליך מורכב משני שלבים: בשלב הראשון- כאשר הפרט נמצא באינטרקציה עם מעביר הרגש, הפרט תופס את ההבעות הרגשיות של מעביר הרגש (הבעות פנים, תנוחות, טון דיבור, תנועות וכדומה..) ומחקה באופן אוטומטי את ההבעות הרגשיות הללו. בשלב השני- ההבעות הללו מותרגמות להרגשה שמעביר הרגש מעביר אל הפרט ואז ישנו מיזוג של רגשות הפרט לרגשותיו של מעביר הרגש.
הדבקה רגשית גלויה (מכוונת- אקספליציסטית)- ניסיון מכוון לנסות ולהשפיע על רגש, בדרך כלל מתרחש על מנת להשיג מטרה מסוימת.תהליך זה יכול להתרחש על פרט או על קבוצה. במצב זה, רגשותיו של "מעביר הרגש" יכולים להיות מעיין הצגה שהוא עושה על מנת להדביק אחרים ברגשות הרצויים שיסייעו לו להשיג את המטרה אותה הוא מבקש להשיג. "מעביר הרגש" יכול להשתמש בהתלהבות, הפגנת רגשות חיוביים לכלפי רעיון מסוים, התנהגות חיובית ואנרגטית, חיוך, צחוק וכדומה..
האופן בו הדבקה רגשית פעולת בארגון:
כאשר אדם מבטא רגשות חיובים כלפייך כמו צחוק וחיוך אתה בעצמך הופך להיות ההעתק של אותה התנהגות. כאשר נותן שירות מפגין רגשות חיוביים כלפי לקוחות, הלקוחות נוטים להגיב באותו אופן. רגשות חיוביים חשובים בתחום הארגון מאחר וכאשר לקוחות חשים ברגש חיובי מצד נותני שירותים הם מבלים זמן יותר בקנייה. לדוגמא: במסעדה כאשר המלצר אדיב וחייכן, נאמין להמלצותיו לגבי מנות ונזמין אותן, כאשר ישאל אם נרצה עוד סבב משקאות נסכים. תוצאותיה של ההדבקה הרגשית יהיו- בלוי זמן רב יותר במסעדה ורכישת מוצרים רבים, ברבים מן המקרים אף יותר ממה שתכננו לרכוש. כמו כן, גם רגשות שלילים מדבקים בדיוק באותו אופן. כאשר לקוח מפגין רגשות שלילים כלפי נותן שירות, נותן השירות יתקשה להפגין את הרגשות החיובים שהארגון בו הוא עובד מצפה ממנו להפגין מתוקף עבודתו.