לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

פתח




מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אוקטובר 2016    >>
אבגדהוש
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
10/2016

אז למה בחרתי לעזוב את היהדות


יהדות היא דת ולאום, כך אומרים במשיכת כתף רבים מחברי, כך היה וכך יהיה. ובעצם באמצעות המשפט הלכאורה פשוט הזה הם פוטרים עצמם מלדון בזהות האישית שלהם. ברובם חברי הם "חילוניים-יהודים". עצם הצרוף הזה הוא כבר בילתי אפשרי, אך הוא קיים תחת המטרייה ההגדרתית של דת=לאום. אם כן היכן היא אותה יהדות חמקמקה אם הבוחר בה אינו מאמין באל עליון? אם אינו מבצע כל טקס דתי וראה לאחרונה את בית הכנסת רק בבר המצווה? כאן ישנה תסבוכת הגונה....

 

נשחרר מהמלך הבא את כל אותם אלו המזהים עצמם כיהודים ומקפידים פחות או יותר על מנהגי הדת ומאמינים באבא שבשמיים, אבל מה עם אותם חברה שאינם מתפעלים מרכיב דתי נראה?

 

אם המרכיב הדתי אינו משמעותי אז מהי אותה יהדות? מכאן יש כמה תשובות אפשריות

 

הראשונה: היהדות היא מוכתבת בידי שונאי היהודים, היא למעשה הגדרה חיצונית שמוכתבת לנו ע"י צוררינו ואין לנו ברירה אלא לקבלה.

 

התשובה השניה היא שהיהדות היא גזעית, היא מצויה בדמנו, אין היא תלויה בדת כל שהיא, לא ניתן להשתחרר ממנה , וכמו צבע עור או גובה היא כאן להישאר והיתה כאן מדורי דורות, אם הולכים מספיק אחורה עם הטיעון הזה מתחברים מחדש לטיעון הדתי שכן מה זה משנה אם עם מסוים חולק מטען גנטי דומה אם המקור אינו של נבחרות על פני העמים האחרים. (מה אכפת לי אם עיני כחולות, זה לא מעמיד אותי יחד עם בעלי העיניים הכחולות האחרים כקובצה נפרדת אלא אם אני טוען שבעלי העיניים הכחולות נעלים על פני בעלי העיניים החומות, נניח.)

 

התשובה השלישית היא שאנחנו נושאים נטל תרבותי לאומי היסטורי משותף שאין שני לו.

 

מענה לתשובה הראשונה הוא ברור לדעתי, אי אפשר לתת לשונא שלך להכתיב לך מי אתה, הדבר דומה לכך שמישהו יכנה אותך בשם גנאי ואתה תאמין שזו הזהות שלך, האנטישמיות אינה יכולה להיות המקור לאופן בו אנשים מגדירים את מרחב הזהות האישי והקולקטיבי שלהם ואינה מהווה סיבה מספקת לקיום לאום נפרד ועצמאי. מה יהיה כאשר השנאה תפסק? האם נחדל להתקיים? האם אין משמעות פנימית למושג יהודי? כזאת שאינה צריכה אחר חיצוני להכתיב אותה?

 

לגבי התשובה השניה, גם כאן המהלך הוא די ברור, מספיק לבקר בכל עיר גדולה בישראל ולגלות שרב השונה מהדמיון בכל הקשור לגזע וצורה בא"י. הישראליות היא ערב רב של גדלים , צורות, צבעים . ישראל היא מדינת הגירה שקלטה וקולטת בני אדם מרחבי הגלובוס שכל בר דעת עם עין תקינה יכול להצביע על שוני ומגוון ברורים. אם ישנו איזה גן נחבא אל הכלים, האם זהו הגן הקובע מעל ומעבר לגבי זהותנו המשותפת? האם ישנו גן "נבחר " ואלוהי שהוא חשוב יותר מגנים רבים אחרים שמדגימים באופן ברור וחלק שונות מובהקת ומשמעותית?

 

ההגדרה השלישית כבר מתעסקת בתוכן תרבותי -היסטורי, לדעתי , היא יכולה להתאים אך ורק ואנשים שלוקחים על עצמם עול של מסורת ותרבות והבנה היסטורית של המרחב השמי ושל התפתחות היהדות ההיסטורית על שלל גווניה . מה שאינו מכיר את ההיסטוריה ואינו עושה מאמץ גלוי ללמוד ולהכיר נותר למעשה ככלי חלול שאינו עונה לאף אחת מההגדרות של "יהודיות".

 

אם שרדנו עד לכאן, וגילינו שאין אבא בשמיים, שאין יהדות בתוך הדם, שאין אדם מגדיר עצמו על פי רצון זולתו וההיסטוריה היא בחירה אקטיבית לזהות תרבותית שנשארת מיותמת אם אין אנו מקדישים את חיינו לחקירה אקטיבית שלה, אם מה אנחנו נותרים כהגדרה עצמית?

 

אנחנו למעשה מגלים שאין דבר כזה יהדות כלאום, זה לא אפשרי, מה שנותר הוא ....עבריות, העבריות היא ההבנה שאדם נולד לתוך קונטקסט עכשווי, הוא לומד שפה שמהווה את כלי התקשורת העיקרי שלו עם העולם ואינו בוחר בה, הוא אינו בוחר מולדת, תרבות, נורמות גאוגרפיה ומסורת. כל אלו מתקבצים לזהות מוכתבת שאין לה דבר וחצי עם אמונה באל או גנים או היסטוריה עתיקה. 

 

המקבץ הזה הוא למעשה עבריות, לא יהדות, לצערי, רבים מפספסים את ההגדרה הזו ולא מתעמקים בפרדוקסים הרבים המשעבדים אותם להגדרות חיצוניות, גזעניות , דתיות ולאומניות המשעבדות אותם ואותנו לאינטרסים זרים, מי ייתן שנשתחרר מכבלי ההגדרות המשעבדות ונצעד לעבר עתיד משותף, בריא, נאור ומתקדם יותר.....

 

נכתב על ידי , 3/10/2016 15:50  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 





כינוי: 

מין: זכר




הבלוגים הקבועים שלי
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , אהבה למוזיקה , כלכלה וצרכנות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לגדי.ב אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על גדי.ב ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)