לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

החיים זה לא פיקניק


מלאכים לא נופלים מהשמים וחברים יש רק באגד

Avatarכינוי:  אנג'י

בת: 16



מצב רוח כרגע:


הבלוגים הקבועים שלי
קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
7/2009

תשעה באב


היום תשעה באב. בניגוד ליום כיפור, זה לא צום שמקורו בתורה, אלא בתקופה מאוחרת יותר. אני לא דתייה, ובזכות מערכת החינוך הממלכתית בישראל אני יודעת מעט מאוד על יהדות (ודווקא למדתי תנ"ך מורחב) אז חסר לי המון ידע ואני לא בקיאה בסיבות המדויקות לצום הזה ומי קבע אותו. אני יודעת רק שצמים כאבל על חורבן בית המקדש הראשון (586 לפני הספירה. כלומר לפני 2595 שנים) וחורבן בית המקדש השני (70 לספירה. כלומר לפני 1939 שנים).

פעם מזמן חיו אנשים שאנחנו קוראים להם החכמים, והם פירשו את התורה והוסיפו הלכות ונתנו לה משמעות לחיי היומיום של האנשים, וככה קיבלנו את המשנה. אני מניחה שהם אלה שבגלל האבל הכבד על חורבן בית המקדש תיקנו את הצום הזה. היום, כך אני מתרשמת, יש פחות חכמים ויותר עסקנים, ולאף אחד אין אומץ, וכנראה גם לא יכולת, להנהיג שינויים כדי להתאים את ההלכה מלפני אלפיים שנה למציאות היום, ששונה מאוד.

הפוסקים של פעם לא יכלו לדמיין איך יהיו החיים שלנו היום ופסקו לפי מה שהכירו אז. אני לא מצליחה להבין את ההיגיון לחיות היום לפי החוקים של פעם. אם ניקח את צום תשעה באב, לדוגמה, אני לא יכולה להבין איך אפשר לא לשתות יותר מ-24 שעות בחום של אוגוסט. אני חושבת שגם אם יהיה מותר לשתות מים, זה לא יפחית בכלום את המסירות של האדם המתאבל, אבל זה כן ימנע התעלפויות ונזקים בריאותיים.

מלבד העניין הטכני הזה, אני מתקשה להבין איך אפשר להתאבל על משהו שקרה לפני מאות שנים, ולעבור לסדר היום על דברים נוראיים שקורים בימינו אנו. צום גדליה מצוין לזכר רצח גדליה בן אחיקם, שהיה נציב יהודה קצת אחרי חורבן בית ראשון. אז עליו צמים, אבל על רצח יצחק רבין לא? יצחק רבין נרצח לא לפני אלפי שנים. הוא  נרצח לפני פחות מעשרים שנה, ועדיין חיים במדינה הרבה מאוד אנשים שהכירו אותו. אם צמים על רצח פוליטי, זה נראה לי הרבה יותר רלוונטי.

הורים מכים את הילדים שלהם, מתעללים בהם, מרעיבים אותם, ובמקום להוקיע את התנהגותה של אם שמרעיבה את בנה, ציבור שלם עומד לימינה. האלימות בבתי הספר, בכבישים, במועדונים – איפה לא? – גואה. לא כדאי לעשות יום של צום וחשבון נפש על ההידרדרות המוסרית של החברה הישראלית במקום לצום על בית מקדש ישן נושן? חבל לי שאין היום אף מנהיג בעל שיעור קומה שמסוגל להכניס רלוונטיות למעשים הסמליים מן העבר, לאחד את הפלגים בעם, לגשר בין דתיים לחילונים, וכמו שעשו הנביאים –  להוכיח את עם ישראל על התנהגותו. החכמים של פעם לא רק צייתו למה שהכירו, אלא חידשו ועדכנו. איפה החכמים של היום?

נכתב על ידי אנג'י , 30/7/2009 10:56   בקטגוריות 2009, הנושא החם, הרהורים, חגים ומועדים, ביקורת, פסימי, אקטואליה  
48 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של imprudence ב-24/6/2010 01:48




101,160
הבלוג משוייך לקטגוריות: 30 פלוס , הומור וסאטירה , טלוויזיה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאנג'י אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אנג'י ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)