לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

החיים זה לא פיקניק


מלאכים לא נופלים מהשמים וחברים יש רק באגד

Avatarכינוי:  אנג'י

בת: 16



מצב רוח כרגע:


הבלוגים הקבועים שלי
קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
4/2010

כל האמת על השקר


ב-1 באפריל מציינים בכל העולם את יום השקר. הנה כמה עובדות מעניינות על שקרים ושקרנים.

השקר הראשון
לאחר שאדם וחוה אכלו מפרי עץ הדעת הם נוכחו לדעת שהם עירומים והתכסו בעלי תאנה. כשאדם שמע את אלוהים בגן הוא התחבא כי פחד מההשלכות לאחר שאכל מפרי העץ האסור. כשאלוהים שאל אותו איפה הוא, אדם אמר שהוא מתחבא כי הוא מתבייש בכך שהוא עירום.
זה השקר הראשון בתנ"ך ומיד אחריו מתרחשת הבריחה הראשונה מאחריות: אדם מאשים את האישה והיא מאשימה את הכלב. כלומר את הנחש.

באיזה גיל מתחילים לשקר?
אמנם כשילדכם משקר לכם זו לא סיבה למסיבה ויכול לעצבן מאוד, אבל אולי תשמחו לשמוע שהיכולת לשקר היא הישג התפתחותי ומעידה על יכולת שכלית, תחכום והבנה של מצבים חברתיים.  כדי לשקר הילד צריך להבין שהמחשבות שלו שונות משל האחר וכי האחר לא יודע מהן מחשבותיו. ילדים צעירים נוטים לשקר כדי לחמוק מעונש על מעשה רע שעשו או כדי להגשים משאלה: באמצעות השקר ילד יכול לייחס לעצמו דברים שהיה רוצה שיהיו לו. מתי ילדים מתחילים לשקר? בסביבות גיל ארבע. אז הם ממציאים חבר דמיוני ומאשימים אותו בכל דבר רע שעשו.

שקרים בתרבות
(1) אחד השקרנים הידועים ביותר הוא פינוקיו. ילד העץ החביב גילה שבכל פעם שהוא משקר האף שלו מתארך. ככה כנראה מכינים ילדים קטנים ליום שבו משהו אחר בגופם יתארך לפתע ויביך אותם. (2) ב-1997 יצא לבתי הקולנוע הסרט "שקרן שקרן" בכיכובו של ג'ים קארי.  קארי גילם את פלטשר רייד, עורך דין ששיקר בלי סוף, ובגלל משאלה של בנו איבד את היכולת לשקר למשך יום אחד. עד סוף הסרט רייד זוכה בגאולה וכולנו מבינים שיש שקרים נחוצים. (3) בשנות ה-80 זכתה לפופולריות בקרב הילדים הסדרה "רובוטריקים". אויביהם של אותם רובוטי מכונה בעלי תודעה היו השקרניקים. בשנות השמונים הטובים היו טובים מאוד והרעים היו רעים מאוד. עדיין לא הומצאו דמויות מורכבות כמו טוני סופרנו. עם שם כזה, ברור לאיזה צד של המתרס שייכים השקרניקים. (4) השיר היפה שכתבה תרצה אתר ומבצעת יהודית רביץ מוכר לנו בשם "שקרים קטנים", אבל שמו הרשמי הוא אהבה יומיומית. ולא נשכח גם את השיר "שקר החן" של "השרוף" חיים צינוביץ', שבאופן אירוני יצא שקרן גדול מכל העניין והוכיח שאכן, לשקר אין רגליים.

גלאי שקר
(1) אמצעי טכנולוגי שמנסה לגלות שקרנים הוא מכשיר הפוליגרף. נמצא שכאשר אדם משקר חלים בגופו שינויים לא רצוניים: הדופק מואץ, לחץ הדם עולה והמוליכות החשמלית של העור משתנה. מכשיר הפוליגרף בודק את המדדים האלה לאחר שהנבדק נשאל שאלות וכך אפשר לקבוע אם הוא משקר או דובר אמת. רמת הדיוק של בדיקות פוליגרף היא כ-75 אחוז והן אינן נחשבות לראיה במשפט פלילי. (2) דרך שנייה לחלץ את האמת היא לתת לנבדק סודיום תיופנטל
, שידוע יותר בשם סודיום פנטוטל. מדובר בסם מרגיע שמשבש את כושר השיפוט ואת היכולות הקוגניטיביות ולכן מקשה על האדם לשקר. גם במקרה זה לא מדובר בכלי מהימן לחלוטין. לפעמים הנבדקים כל כך מסטולים שהם פשוט ממציאים דברים. (3) מומחים לשפת גוף מציינים מספר מאפיינים שמאפשרים לקבוע אם האדם שממול משקר או דובר אמת. בין הסימנים המחשידים: תנועות עיניים רבות, תנועה מתמדת של הגפיים, משחק בשיער, נגיעות מרובות באוזניים, בשפתיים, בלחיים, באף, בצוואר או בפה. עיניים ממוקדות בצד ימין, מבט שמקובע בחפץ מסוים, עיניים פקוחות לרווחה או סגורות למחצה, מצמוצים מרובים או שפשוף של העיניים. בקצרה: כל ביטוי של אי שקט יכול ללמד על כך שמשקרים לכם. מלבד שפת גוף אפשר ללמוד דברים גם מתוכן השיחה. אם בתגובה לשאלות מצדכם האדם השני מהסס בתשובה, משתהה ומנסה להרוויח זמן או מגמגם, ייתכן שהוא משקר. מצד שני, יש שקרנים שמרוב לחץ שייתפסו ילמדו היטב את סיפור הכיסוי וימסרו מידע רב ומיותר שלא התבקשו לתת.

 שקר לבן
כולם שונאים שקרנים ולא אוהבים שמשקרים להם, אבל סוג אחד של שקר זוכה ליחס סלחני: השקר הלבן. לעתים האמת קשה מדי ולא נעימה, והשקר הלבן, שנאמר מטעמי נימוס ומתוך רצון להימנע מלפגוע, מציל אותנו ממצבים לא נעימים. השקר הלבן אינו דבר חדש. בית הלל ובית שמאי היו חלוקים בדעתם גם בנושא זה. "כיצד מרקדין לפני הכלה? בית שמאי אומרים כלה כמות שהיא ובית הלל אומרים כלה נאה וחסודה"
. בשאלה אילו דברים יש לומר לכלה ביום חתונתה בית שמאי דגלו באמירת האמת כמו שהיא, גם אם היא לא נעימה. הרי כתוב "מדבר שקר תרחק". אם מדובר בכלה בעלת מום בולט, איך אפשר לומר שהיא נאה? בית הלל, מצד שני, העדיפו את ההתחשבות ברגשות החתן והכלה על פני האמת. כדי לא לבאס את הכלה ביום חתונתה יש לשיר לה "כלה נאה וחסודה" גם אם זה לא המצב. 

נכתב על ידי אנג'י , 1/4/2010 07:41   בקטגוריות 2010, חגים ומועדים  
64 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   2 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של No-Angel ב-7/4/2010 15:52




101,155
הבלוג משוייך לקטגוריות: 30 פלוס , הומור וסאטירה , טלוויזיה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאנג'י אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אנג'י ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)