לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

כל הדברים גדולים כקטנים


כל מה שראוי לבזבז עליו את זמנו היקר של הקורא


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    דצמבר 2009    >>
אבגדהוש
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
12/2009

מיהו בודהיסט


 

יש לי מן תכונה מעצבנת כזאת, כלומר, שמעצבנת אותי. בכל מיני מצבים, כשצריך להגיד משהו, משהו שאי אפשר לעמוד בפניו, אני מוצא בדיוק את הדבר הנכון הזה, אבל לא בזמן הנכון אלא באיחור, לאחר מעשה, לאחר שכבר אי אפשר. אם למשל היפהפיה שיושבת מולי ברכבת שואלת משהו, אז רק אחר כך, בתחנה, אחרי שנפרדנו, עולה בדעתי אותו הדבר הנכון, אותה תשובה מרהיבה שאין בלתה.

 

הנה, השבוע הייתי בהרצאה של פרופסור יעקב רז. רז הוא אולי ה-מומחה לזן בודהיזם ולתרבויות יפן והמזרח הרחוק. הוא חיבר ותרגם ספרים רבים והוא מרצה בחסד – נעים, רהוט, בעל הופעה מרשימה וחוש הומור. ההרצאה הסתיימה בדיוק במועד המתוכנן ואז נפתחה לשאלות הקהל. הצביע אחד הנוכחים, שהוא אולי מרצה בחוג לפילוסופיה, ושאל בערך כך: "במהלך ההרצאה, לנוכח ההשפעה הלוינסיאנית שאי אפשר להתעלם ממנה משום שהיא גם קדמה להגל אם כי לא במלא רוחב היריעה הבהייביורסטית, אך מצד שני, באופן מפתיע אינה קוראת תיגר על הדו מימדיות ההידגריאנית - כפי שכל אחד ודאי שם לב, ודוקא ההתפארות האפילפטית של הניואנסים המחמירים ביותר כלל אינה נוגעת לאותן חרדות עמוקות של אותו הדור ולמרות שהסתאבות זאת נוגעת ללבו של כל אחד ברור לכולנו שהיא אינה מעידה על מחשבה פרה-ניהילסטית שאינה יכולה לעמוד באופן שאיננו בלתי מתיישב לכאורה עם הדעה הרווחת, שאיננה כלל וכלל פוסט-פוסטמית, ולא הייתי טורח להתעכב על המובן מאליו – ואני מיד מגיע לשאלה – אלא שאפשר שלולא השפעתם של מתנגדי האינטונאציות, מבית מדרשם של יונגר וקארלסון, אשר באופן מובהק ועקבי מתנגדים לאותה אסכולה משום שאין היא ניתנת לערעור, כלומר נשאלת השאלה מה דעתך שלך?"

 

אני כמובן קיצרתי מאד את השאלה וזאת משני טעמים מובנים. ראשית, אני משתדל לשמור על הפוסטים שלי, שלא יחרגו מתחום 600 המילים, כך שחשבתי שאפשר לוותר על הפירוט המלא, ושנית, חששתי שהשאלה המקורית הייתה עלולה להיות לא לגמרי מובנת, ולפיכך נטלתי לעצמי את החופש לפשט ולקצר על מנת להבהיר את הנקודות העיקריות.

 

מכל מקום, מה שרציתי לומר הוא שלצערי הרב, רק אחרי שהגעתי הביתה והתאוששתי מעט עלה בדעתי שהייתי חייב באותה הזדמנות לפנות אל השואל ולשאול "סליחה, אתה מוכן לחזור על השאלה?".

 

כדי להוסיף בכל זאת מסר חינוכי לפוסט הזה, אולי כדאי לנצל את ההזדמנות כדי להסביר לקהל הרחב מהו אותו זן בודהיזם ומה הוא בא לומר. והפעם אנקוט בשיטה הפשוטה ביותר לתאר דבר מה, והיא להסביר מה הוא לא. ליתר דיוק, להסביר ההיפך ממה הוא. ובכן, מהו זן בודהיזם? זן בודהיזם הוא פשוט ההיפך מפולניות. זהו. להיות יותר זן-בודהיסט, פירושו להיות פחות פולני.

 


ואולי בכל זאת, גם הסבר בדרך החיוב: להיות זן-בודהיסט פירושו להיות חתול.

 

 

נכתב על ידי , 24/12/2009 15:54   בקטגוריות כמה מילים, על ספסל הלימודים, שטויות אחרות  
17 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אורלי ב-21/4/2017 05:32



כינוי: 




89,189
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , 40 פלוס , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאני לא הייתי מעז אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אני לא הייתי מעז ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)