ראינו עד כה את תרשים האבולציה כהצהרה צורנית - של דמוית צועדות (וכמעט נפלט לי אנשים צועדים, ויש המון אנושיות בצעדה הזאת, שבה רק בן אנוש אחד), וכשפה סימבולית של תאור מימד הזמן. אך מעבר לאותו תיאור יש לתרשים משמעות עמוקה. משמעות זאת, של מוצא האדם, נתפסת בעיני רבים כמתריסה, מתגרה ובלתי מתקבלת על הדעת (למרות שכאשר אני נתקל בטענה שזאת דעתי עליה אין הדעה מתלווה בזעם עם נטייה לאלימות, ובפרט אם משמיע הטענה מחיל אותה גם על עצמו ולא רק עלי). המשמעות, הכופרת, מעוררת תגובות, גם בדמות ווריאציות על הציור.
ראשית, כהתקוממות על הטענה, אפשר להציג אותה בכיוון ההפוך.
למרות שאם הופכים את הכיוון, לא בטוח שנחזור למקום ממנו הגענו
המתנגדים לאבולוציה מנסים ללעוג לה. האדם המודרני הצועד כאן בראש השורה מתואר כ"גאון" החושב שמוצאו מהקוף.
האבולוציה, מה לעשות, דורשת סבלנות מרובה
תמונת האבולוציה ההפוכה, הנסיגה, יכולה כמובן לשמש כדי ללעוג למתנגדים.
כדאי לנצל את ההזדמנות ולפגוש את העימות בין שתי התיאוריות המתחרות - האבולוציה והבריאתנות.
כך נתפש השוני ביניהן.
וזו תוצאתה של הברירה הטבעית בין התיאוריות
יש מי שרואה מפגש פסגה בין השתיים
אך הדרכים סופן להפרד (ועוד נחזור לתמונה הזאת בסיום)
כי דו הקיום ביניהן הוא פרדוקסלי
אם כי יש להודות שהוא מחולל יצירתיות גאונית
כאן המועד הנכון להציץ איך משמש הציור שלנו, בעל המשמעות האסוציאטיבית המוכרת, כמצע ורעיון לקריקטורות מכל הסוגים.
פוליטיקה
תעודת "אייקון מאושר"
השימוש בבננה הוא בעצמו בעל ערך
ועוד דברים המתפתחים בהדרגה
רעיונות מצחיקים ומבריקים יותר או פחות, עם מילים, או ללא
וכאלה שמצליחות ליצור חיוך רחב בזכות כישרון ציור עצום
וגם אל הצמד האחרון עוד נשוב.
המשך יבוא.
קישור לפרק הקודם.