כל הדברים הזהים – זהים בכל, אבל הדברים הדומים, דומים כל אחד בדבר אחר.
דוגמה פשוטה - בטוטו יש רק ניחוש נכון אחד, אבל למעלה מ-32000 אפשרויות לנחש 14 משחקים.
לכל דבר, לכל אחד, יש כל כך הרבה תכונות ומאפיינים, ולכל תכונה כל כך הרבה דרכים וצבעים, וכשאני נתקל במשהו שכבר ראיתי אני נזכר ומוצא דמיון בין הדברים, גם אם זאת רק תכונה אחת, גם אם אני היחיד שחושב כך. ניקח דבר פשוט כמו הדיבור האנושי. כל אחד מאיתנו הוא כלי נגינה, עם תיבת תהודה, ומיתרי קול, ומידה של צרידות, וצורת לוע. וקורה שלשני אנשים כלי נגינה מאד דומה, ולפעמים אני מבחין בכך. בנוסף, כל אחד מנגן באופן שונה על כלי הנגינה שלו. יש מי שמדבר בקול ומי שמדבר בשקט. מי שפותח פיו והוגה כל מילה והבהר בבירור, ומי שבולע ומדביק מילים. מי שמדבר לאט ומי שמילותיו רצות. מי שנשמע מונוטוני ומי שכל משפט שלו הוא מנגינה. וודאי שכל אחד, על פי שפת אימו, יש לו את המבטא שלמד, שבן שפה אחרת לא יוכל לבטא אף אם ירצה. על כן, כל אחד נשמע אחרת, ממש כטביעת אצבעות, ובכל זאת, יש אנשים שדיבורם דומה. שמתם לב למשל עד כמה ילדים מדברים בצורה דומה להוריהם? ולפעמים אני נתפס לפינה אחת של אופי הדיבור ומוצא קווי דמיון אצל מישהו אחר ורחוק.
ועדיין, למרות כל המאפיינים, לא תמיד אנחנו מזהים את קולו של המתקשר אלינו בטלפון. ואפשר גם לשנות את הדיבור, להסתתר, או להתחפש למישהו אחר. לא כך מראה העיניים. את מי שאנחנו מכירים נזהה מיד מבין שבעה מיליארד פרצופים. וגם את תנועת גופו ואופן הילוכו נזהה. מאחור וממרחק. ואת מבנה הגוף ויציבתו (זאת משימה קשה יותר. את מי אנחנו מסוגלים לזהות בוודאות כשראשו מוסתר לחלוטין?). ודווקא הזהות המובהקת שנבנית מהרבה מאד פרטים ובעיקר מהיחסים ביניהם, היא שמאפשרת הרבה סוגי דמיון. מי שמבע פניו דומה, ומי שמצחו, או שסנטרו ושפתיו, ואם להודות, קשה לשים את האצבע בדיוק, אבל כל אחד מזכיר מישהו, בזכות משהו.
החיפוש והמציאה של הדומה הם פעולה טבעית לחלוטין. כל ההתנהלות שלנו בעולם מבוססת על זיהוי דברים שאנחנו כבר מכירים (ובכך חוסכים את הטרחה הרבה שבהיכרות עם דבר חדש). זהו אינסטינקט.
וכמו כל אינסטינקט, לפעמים הוא מתבזבז על דברים מיותרים. למשל איזה משמעות יש לדמיון בין צורת המח לזו של אגוז המלך? או הדמיון בין קטעים מוסיקליים.
אני מוצא שיש בעיקר שלוש קבוצות של דמיון מוסיקלי. דמיון שהוא העתקה ממש – בין בגניבה (ע"ע פלגיאט), בין בציטוט ומחווה, ובין בחזרה שבהיסח הדעת. דמיון של השראה, שדבר גורר דבר, ואין זאת אותה יצירה, אלא שאחת נולדה מן השניה ויצאה לדרך עצמאית. וכמובן לפעמים קשה לצייר גבול ברור בין הקבוצה הראשונה והשנייה. הקבוצה השלישית היא של אותם דברים שמזכירים לי זה את זה. לפעמים בגלל קטע מלודי דומה. לעיתים קרובות בגלל המקצב והסדר הפנימי. כאשר אני מגלה דמיון כזה, יתכן והוא בעיני רוחי בלבד ואפשר שהכל יסכימו. יתכן והוא פרי המקרה ואולי בכוונה תחילה. כך או אחרת, אני רוצה לשתף בכמה וכמה זוגות כאלה (ולעיתים שלשות או אף יותר).
כדי לאפשר האזנה רגועה אצטמצם בכל פעם לזוג או שניים בלבד, ולהבא אטמון אותם בשולי הפוסטים הרגילים. במרבית המקרים אלה קטעים ראויים להאזנה שלפחות אחד מהם היה נכנס לפלייליסט, כך שזמנכם לא יבוזבז לשוא.
הזוג הפותח כולל שני קטעים שכל אחד נמצא במקום מאד גבוה בפלייליסט הבלתי ניתן לדירוג. אולי בעשיריה הראשונה – כל אחד לחוד!
את הקטע הראשון והוותיק יותר כבר כללתי בפליילסט שלי . אבל מסתבר שאין זה הביצוע היחיד. הנה מבחר דל מאד מאד של עיבודים וביצועים להנאתכם