לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

כל הדברים גדולים כקטנים


כל מה שראוי לבזבז עליו את זמנו היקר של הקורא


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    יוני 2013    >>
אבגדהוש
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
6/2013

על הסוגה של מכונת הזמן


הנה מחלקים ספורים לפי ז'אנרים. סוגה. בת-הזוג של הסוג. ויש כל מיני קריטריונים לחלוקה – לפי האורך (למרות שמה שבאמת מבדיל הוא העובי), ולפי הסגנון, ולפי הנושא, ואפילו על פי קהל היעד -  למשל משרתות או נוער. אבל כל החלוקות מחולקות על פי הטקסט, כלומר תנו לי כתב יד ואומר לכם מה הסוגה שלו (או לפחות אנסה). ואנחנו כבר יודעים – לקורא תפקיד מפתח בספרות, ומעמדו במתן המשמעות חשוב לא פחות מזה של המחבר או היצירה. ואף הסוגה, תפקידה היחיד הוא להוות מעיין מכייל-ציפיות עבור הקורא, שכן איזה ערך אחר ועניין יש בה? לפיכך, הקורא בהיותו דמות המפתח, יש לו תפקיד מרכזי גם בהגדרת הסוגות למיניהן, ובעניין הזה – הנקודה החשובה היא המפגש של הטקסט עם הקורא, וליתר דיוק המפגש עם הקורא-כסיפור-בפני-עצמו. כאשר הקורא נתקל בדבר מוכר, שהוא פגש בו בחייו, אופן הקריאה שלו שונה לחלוטין. חייל הקורא סיפור מן המלחמה יעבור חוויה שונה לחלוטין מזו של משרתת, נער או מנהל בנק שלא ראה שדה קרב מעולם. אשה שחוותה אונס תקרא ספר על אשה שחוותה אונס כפי שאף אחד אחר לא יוכל לקרוא. ההיכרות האמיתית עם החוויה אינה מוגבלת לטראומות. היא יכולה לסוב סביב גידול משפחה מרובת בנות, מסע ציד באירלנד או עבודה מאחורי הקלעים בתיאטרון. בכל מקרה, החוויה של הקורא המכיר את אותה מציאות מקרוב שונה לחלוטין. וחשוב לא פחות – אותו הקורא אשר מכיר את העולם המופיע בטקסט מקרוב, מחייו שלו, מפרטי הפרטים של היום-יום, מהמפגש האיטי, האינטימי, מהצריבה של הפצע – הוא זה שיכול, היטב מכל אחד אחר, לשפוט, לדעת אם הכתוב הוא אמת או זיוף. לעיתים קרובות הקריאה אף מגלה ומבהירה לאותו קורא את מה שהיה מונח לפניו והוא החמיץ, מתוך חוסר היכולת שלו לחשוף במילים, וגם אז, לא פחות ואף יותר מתמיד – הוא זה שידע טוב מכולם האם הדברים הם אמנות של אמת. על כן, הז'אנר החשוב באמת הוא זה של קבוצת הקוראים שחייהם  פוגשים וחופפים את היצירה. לעניין זה, סיפור על קרבות ודם שקורא החייל, וסיפור על עבדות ואונס שתקרא הפליטה, שייכם שניהם לאותו הז'אנר, ויושבי בית כמונו, באותם דפים ממש נמצאים בז'אנר אחר לגמרי (אני מקווה, למענכם).

אפשר, על בסיס זה, של היכרות אמיתית, ליצור מבחר גדול של תתי סוגים. הנה אחד לדוגמא – סמטאות הילדות. ספרים רבים, בין אם נכתבו בזמן אמת ובין מתוך הזכרות מאוחרת, מתארים בפרטי פרטים מקום וזמן שהיו או ישנם. שמות הרחובות, תאורי הבתים והחצרות, קולות הרכבת בלילה, הרוח המייללת במסדרונות, הריח בבית הספרים, הריסת הקולנוע הישן, הפירצה בגדר הבריכה, החנווני השוטף לעת ערב את המדרכה שמול חנותו, העגלון הערבי עם החמור העובר מול בית הספר, השדה שעליו קמה השכונה החדשה, חנות התקליטים בפינה, הפיצרייה שממול, הספינה שטבעה מול החוף – לא משנה על מה מדבר הספר ומה עובר על גיבוריו, כל הנגיעות האלה כשהן ידועות ממקור ראשון, לא ישוו לשום תחליף. ואחת היא אם החזרה לאותו מקום וזמן פירושה מסע לגן-עדן או לגיהנום. ואחת היא אם המסע הוא לשיכון בבבאר-שבע של שנות השישים, ללונדון ערב הכתרת המלכה אליזבת השנייה, או לשכונת פחונים בפרוורי ניו-דלהי. הז'אנר הוא מכונת הזמן.

  


 


 

_____________________________________________________________________

הפלייליסט:

 

 

Σωτηρία Μπέλλου - ο αγέρας στους δρόμους

 

השיר הזה, שאני לא מבין אף מילה ממנו, ואפילו את שמו אינני יכול לקרוא, כי קריאת היוונית שרכשתי במהלך לימודי בטכניון כבר נשכחה, שיש לו, בביצוע הזה בלבד, המון קליפים (ובצדק), ומבלי להבין את המילים או את שמו, ובעצם גם ללא הקליפים שמדברים בעד עצמם, זהו שיר מהסוג שמוליד מהפכות, שמוציא אנשים לרחובות, שמפיח בהם תקווה ואומץ, שמפיל ממשלות. שיר שממשלות לא אוהבות. שיר שמעורר אהדה ואהבה לעם ביוון. וגם קנאה. בעיקר קנאה.

 

(ובכל זאת, למבקשים - O Ageras Stous Dromous by Sotiria Mpellou)

 

 

נכתב על ידי , 25/6/2013 20:52   בקטגוריות בזמן עבר, יש בעולם אנשים, כמה טוב לחשוב, מלאכת הכתיבה  
15 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של עדה ק. ב-28/6/2013 01:48



כינוי: 




89,183
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , 40 פלוס , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאני לא הייתי מעז אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אני לא הייתי מעז ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)