לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

כל הדברים גדולים כקטנים


כל מה שראוי לבזבז עליו את זמנו היקר של הקורא


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2016    >>
אבגדהוש
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
11/2016

החומר האפל


כש-WORD  והמחשב שלך עושים יד אחת ומוחקים את מה שרשמת בעמל רב  אפשר להתעקש ולכתוב מחדש, עוד יותר מושקע, או לוותר ולכתוב בקצרה את העיקר. בטח הבנתם שאני הולך על האופציה השניה (ובדרך כבר בזבזתי פיסקה). 


בקיצור, השאלה היתה למה הסקרים נכשלים בחיזוי תוצאות הבחירות?
והתשובה – כי הסקרים לא מנסים וכנראה לא יכולים לנבא את התוצאה של המפלגה הגדולה והחשובה ביותר. השאלה הבאה היא מי היא אותה מפלגת מפתח?


בבחירות האחרונות בארה"ב, הילארי וטראמפ קיבלו כל אחד כ-28% (ושימו לב, התוצאה שקיבלו כמעט זהה (שלא לדבר על מה שמאפשרת השיטה האמריקאית – הילארי הפסידה למרות שקיבלה יותר קולות. כמעט חצי מליון יותר קולות)). כשהפער בין הנבחרים הוא בערך 1% קשה מאד לסקרים לקלוע, אבל שימו לב – 45% מבעלי זכות הבחירה בארה"ב, כמעט כמו שני המועמדים גם יחד בכלל לא באו להצביע. מפלגת הלא-מצביעים זכתה בארה"ב לרוב מכריע, תרתי משמע. אז מה זה משנה אם קלינטון וטראמפ מקבלים עוד אחוז או פחות.  


הנה עוד כמה מספרים של מפלגת הלא-מצביעים, ממקומות שאנחנו מכירים (כי למפלגה האידאולוגית הזאת יש סניפים ברב המדינות בעולם). בבחירות האחרונות בישראל, אחרי שהערבים נהרו באוטובוסים והליכודניקים דלקו אחריהם, איבדה אותה מפלגה כמעט 5% מהקולות. היא קיבלה פחות מ-28%, שהם 33 מנדטים. כלומר, עדיין המפלגה הגדולה ביותר בישראל.
בבריטניה, אחוז ההצבעה על הברקזיט היה גבוה, וההכרעה היתה ברורה – פער של 1.3 מליון קולות לטובת הברקזיט. אבל למפלגת הלא-מצביעים היה מספר קולות גבוה פי 10.

כשמדובר בהכרעה בנקודות בקרב צמוד, הלא-מצביעים הם "החומר האפל" של הדמוקרטיה. לא סופרים אותם, לא רואים אותם, אבל הם העיקר, ורק הם קובעים את התוצאה.

 




לכן כל כך חשוב לכל מפלגה ומתמודד לגרום למצביעים לצאת ולהצביע. לכן (וזה טוב) יש יתרון מובנה למפלגות קטנות ולאופוזיציה, כי שם המוטיבציה יותר גבוהה. לכן תמיד מדברים על מזג האוויר (מפלגת השלטון מנסה תמיד לכוון את הבחירות ליום נעים) ועל כח הארגון והאוטובוסים של ההסתדרות (זה לא שהם משחדים בוחרים או מציידים אותם בפתק – זה פשוט שהם מעלים את אחוז ההשתתפות). לכן צדק ביבי כשסימן את הערבים באוטובוסים כסכנה לשלטונו, ובסופו של דבר הצליח להתגונן. לכן ניצח טראמפ גם את הילארי וגם את הסקרים משום שפגע בתדמית שלה באופן כזה שרבים מתומכיה הפוטנציאלים לא טרחו להצביע. למעלה מעשרה מליון מצביעי אובמה נשארו בבית וזה, ורק זה, מה שהביא את הנצחון לטראמפ. החומר האפל הוא מחלה כרונית של הדמוקרטיה אבל מכת מוות לסקרים, כי השאלה שאתה הם לא מתמודדים היא – מי יצא מהבית ביום הבחירות.


הפתרון הרצוי הוא להגיע לאחוז הצבעה גבוה מאד. ברוסיה הסובייטית ובסוריה של אסד תמיד הגיעו ל-99% הצבעה, ואכן, אף פעם לא היו הפתעות בבחירות. שיטות השכנוע שלהם אולי קצת מיושנות, אבל המטרה טובה. וכבר הצעתי מזמן את ההצעה הפשוטה והזולה – לחלק לכל מי שמצביע כרטיס בהגרלת הפיס הגדולה של הבחירות. (ובאותה נשימה, או במקומה, אפשר לחלק לכל מתמודד את כרטיס ההגרלה של הזכיה הבחירות. כי זכיה בבבחירות בהגרלה מעניינת לפחות כמו הזכיה של טראמפ. ובורחס כבר כתב זאת לפני).

___________________________________________________________________________________________________
הפלייליסט:

Pink Floyd - "Us and Them

 

 

נכתב על ידי , 18/11/2016 19:57   בקטגוריות האזרח הקטן, כמה טוב לחשוב, מלאכת הכתיבה, פוליטיקה ודעות  
19 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אני לא הייתי מעז ב-13/12/2016 01:38



כינוי: 




87,775
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , 40 פלוס , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאני לא הייתי מעז אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אני לא הייתי מעז ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)