לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

כל הדברים גדולים כקטנים


כל מה שראוי לבזבז עליו את זמנו היקר של הקורא


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    מרץ 2008    >>
אבגדהוש
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
3/2008

שעיר לעזאזל


ההבדל בין סרט או ספר יותר טוב לזה שפחות הוא שהדברים בו מובנים מתוך עצמם. אם קראנו בספר והתאהבנו בחכמתו של הקיסר דבר אחד הוא, אך אם החכמה מובנת רק מתוך שהיא מוזכרת שוב ושוב, יש כאן מידה של הונאה. את כל התכונות, החכמה והיופי, הגבורה והאומץ, הערמומיות והתחבולנות, את כולן יש להביא, לא לספר עליהן. לעולם נשנא או נתאהב במישהו בגלל מה שאנחנו מוצאים בו בעצמנו, לא מתוך מה שמספרים לנו.

 

בכל התיאורים שאני מעלה בזכרוני, אין אני מוצא שטן רע. השטן שאני מעלה בזכרוני הוא ברב המקרים בן דמותו של פרקליט תחמן. רב תככים ומזימות, מנסה להפיל אנשים ברשתו. לעיתים רחוקות, אם בכלל, הוא משקר. בדרך כלל הוא משיג את מטרתו בפיתויים והבטחות אשר אמנם מתעלמות מכל האזהרות שבאותיות הקטנות, אך הדברים הנאמרים – אמת צרופה. השטן הזה, רב אמן בזהוי חולשות אנוש. כל אחד וחולשתו. כל פגם בשלמות המוסרית הופך חולשה והזדמנות לשטן. כוחו מוגבל עד כדי כך שהוא נזקק למנף את חולשתנו כדי שבמו ידינו נפול לבור. השטן הזה בסך הכל מנצל את חולשתנו ורצונותינו כדי לגזול את נשמתנו בתמורה לאלף ואחת הנאות.

 

במעוז השטן שבגיהנום מתקיים מופע של עינויים אכזריים, אך אלה תמיד באים כעונש – מוצדק וצפוי - על חטאים מרובים. כך הם הופכים את מעשה העינויים לחלק בלתי נפרד ממכונת הצדק העולמית, והצדק הלא שייך לצדה הטוב של מטבע המוסר.

 

השטן ושליחיו שוכבים עם בנות תמותה, ובנות לילית פתייניות כובשות בקסמיהן גברים חלושי אופי וכל זאת כדי להתעבר וללדת בן שטנים, אך גם כאן, תמיד באמצעות פתוי וחיזור ולא בכח.

 

לעיתים רחוקות פוגשים בשטן אלים, שפה ושם מחסל, אונס ומזיק, אבל לא משהו מיוחד. לא משהו שלא ראינו ושמענו בחדשות של אתמול או מחר. השטן הוא סתם נוכל ערמומי ומבריק, עם זנב וקרניים שמפליא לנגן בכינור. הפשעים מהליגה שלו מדווחים בעמודים הפנימיים או בכלבוטק.

 

איפה השטן ואיפה אנחנו, האדם, נזר הבריאה? כמה רוע – רצח וגזל, ניצול ואלימות, השחתה והתעללות, ענויים ואכזריות. מי בכלל יכול להתחרות בנו במידת הרוע. כל אלה מעשי אדם שלידם השטן מחוויר ומתבייש. בכל אלה השטן משמש רק תירוץ וצידוק. תמיד בוחרים להאשים אותו. הוא לא יותר מאשר שעיר לעזאזל.

 

רגיש, ספונטאני, בעל חוש הומור

 

והטוב? הרבה טוב מצאתי אצל בני האדם שלא מצאתי בשום מקום אחר. עזרה הדדית וחלוקה בנטל, הצלת חיים וטיפול בחולים, הגשת מזון לרעב ומים לצמא, הגנה על החלש. כל אלה, כל הטוב – לעיתים קרובות על חשבון המיטיב - רק אצל בני האדם. לפעמים אולי בחיות אחרות. ומי יוכל לספר על מעשה טוב מצידו של אלוהים? פעם ביובל גם הוא מציל חיים, או תורם לעניים, או מוריד גשם. כמו התרומה השנתית שלנו במבצע הקש בדלת. ותמיד – וזה באמת מרגיז – תמיד צריך לבקש ולהתחנן ולהתנצל ולהתחייב ולהבטיח הבטחות. פעם אחת תעשה משהו טוב ככה סתם. ועל כל טובה כזאת, כמה מחלות ואסונות אתה מביא? מה הפלא שהשטן מובטל.

 

הטוב והרע – הכל בידי אדם.

 

נכתב על ידי , 29/3/2008 19:10   בקטגוריות גועל נפש  
8 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ב-1/4/2008 00:34



כינוי: 




87,790
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , 40 פלוס , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאני לא הייתי מעז אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אני לא הייתי מעז ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)