לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

כל הדברים גדולים כקטנים


כל מה שראוי לבזבז עליו את זמנו היקר של הקורא


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אפריל 2008    >>
אבגדהוש
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
4/2008

על בזבוז, ונדליזם ומוסיקה מודרנית


 

אם שוטטתם בין התחנות ועצרתם לשמוע את בטהובן בקול המוסיקה חזקה עליכם שכעבור זמן מה תתקלו במה שקרוי "מוסיקה קלאסית מודרנית".  משהו בנוסח "בארות נתניה" מהמערכון הישן של אפרים קישון. אם אתם במקרה גם עסוקים בדבר מה, רב הסיכויים הם שלא תתעשתו ותעבירו תחנה. רק כעבור זמן רב ופרקים רווי סבל תשימו לב לפתע שתחושת המצוקה המוזרה נובעת ממוסיקת הרקע הבוקעת מן הרדיו. ורק אז תחוו את האושר המזומן למי שמכבה את המכשיר. פייווו.

 

המוסיקה ההיא גורמת סבל לשומע ותמיד התפלאתי לשם מה מנגנים אותה*. הדבר המדהים הוא שהיצירות ההן נכתבות ע"י מלחינים אמיתיים והן בהחלט קשות לבצוע. נדרשים נגנים מעולים כדי לבצע אותן והם נדרשים להפגין את מלוא יכולתם. וזה באמת מכעיס אותי. למה לקחת מוזיקאי מוכשר שיכול להפליא ולנגן להנאת כולנו ולהטיל עליו להתעלל כך בכשרונו? מה שמכעיס הוא הבזבוז של אוצר שהוא יחודי ונדיר.

 

הבזבוז של אוצרות ללא הבחנה וללא מטרה הוא פשע. מליוני אנשים מוכשרים ויצירתיים בכל העולם מועסקים במשרות ובתפקידים אשר עושים שמוש משחית בכשרונם. משחית במובן הזה שהוא לא מנצל אותם לטובה. כמה יצירתיות ויכולת נשפכים כדי להמציא ולפתח מוצרים ושירותים שאיש אינו צריך? כמה חכמה ומחשבה נזרקים לפח האשפה של ויכוחים והתפלפלויות משפטיים וחשבונאים? איך נקלענו למערכת הצורכת את שפע היצירה האנושית כדי ליצר זבל?

 

מעבר לאוצרות ולפלאים שהטבע מציע, היציריתיות האנושית היא שמעניקה ערך לדברים. גוש סלע פשוט הופך בידיו של פסל גאון ליצירת מופת המעוררת השראה לדורות. אפילו חכמה הנדסית פשוטה הופכת גוש ברזל לגלגל ועיסת חול שרוף לחלון זכוכית הפתוח אל הנוף. ההתעלמות מכך מכעיסה אותי. גנבי מתכות ההופכים את אותו גלגל חזרה לעיסת ברזל משחיתים את החכמה והיצירה שהושקעה בו, לא כל שכן אלו המתיכים פסלי ברונזה. אלה מעשים אל-אנושיים ההולכים כנגד הכוון של ההשראה והיצירה.

 

לכן הונדליזם הוא פשע מקומם. הוא משחית ומזיק מבלי להביא תועלת לפושע. תגנוב, תיקח, תשתמש, תהנה. אבל להרוס ככה סתם? כמו רצח, הופכים דבר חי לגוש סתמי ולוקחים את נשמתו. לכן צדק היינה כשאמר "במקום בו שורפים ספרים, שם ישרפו גם בני אדם".

 


פסל בודהה ענק בן למעלה מאלפיים שפוצץ ע"י הטאליבן באפגניסטן בראשית 2001.


 

 

 

* יש מקום אחד בו אני כן נהנה, או מסתדר, עם אותה מוסיקה צורמת. כאשר היא טמונה בפסקול של סרט. שם היא יושבת ברקע, משתלבת בעלילה ובעריכה,  ותורמת את חלקה. דווקא בסרט, כאשר בוחרים במוסיקה ממש טובה לפסקול היא משתלטת על הכל והופכת מתבלין לארוחה עצמה.

 

 

נכתב על ידי , 13/4/2008 23:43  
6 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ב-16/4/2008 21:48



כינוי: 




87,790
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , 40 פלוס , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאני לא הייתי מעז אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אני לא הייתי מעז ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)