לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

כל הדברים גדולים כקטנים


כל מה שראוי לבזבז עליו את זמנו היקר של הקורא


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אפריל 2008    >>
אבגדהוש
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
4/2008

לדבר עם האויב


אתמול קראתי שאבו-מאזן מתכוון להעניק צל"שים למספר מחבלות הכלואות בישראל. בין היתר, לאמנה מונא אשר פיתתה את הנער אופיר רחום להפגש אתה, פתוי שהסתיים בחטיפה ורצח של נער בן 16. המקרה כל כך צורם וחורג שזהו אחד הקרבנות המעטים שאני זוכר את שמו עד היום. התחושה הראשונה שלי הייתה, שילך לעזאזל אבו-מאזן. אין לי מה לדון איתו ולהשלים איתו. אין לנו שפה משותפת. האם אפשר לשאת ולתת כשאין שפה משותפת?

 

הבוקר, שמעתי ברדיו ראיון עם איש חמאס, אחד, רנטיסי שמו אם אינני טועה. ראיין אותו רזי ברקאי והשיחה התנהלה בעברית. מה שהדהים אותי היתה העברית של רנטיסי. לא רק שהעברית שבפיו היתה משובחת ונקיה – כאלה לא חסרים. המפתיע מכל היה המבטא. מבטא ללא שמץ של ערבית. שונה מכל הדוברים האחרים שאנו שומעים בכל הזדמנות כמו עבד אל-ראזק וכדורא, וגם מכל הערבים הישראלים כמו טיבי או מג'דלה, או כל ערבי דובר עברית שאני פוגש יום יום. הוא דבר עברית נקיה במבטא מזרחי, לא ערבי. יכולתי לדמות את אלי ישי מדבר. הדיבור הזה יש לו משמעות. הוא באזני היה ישראלי ב 100%. לא היה דבר שחצץ ביננו. בלי שום קשר לתוכן דבריו הרגשתי כאילו יש לנו שפה משותפת, לפחות כמו שיש לי עם כל אזרח יהודי במדינה שאני מנהל איתו ויכוח פוליטי. השפה והדיבור שמו אותנו באותו הצד של מתרס כלשהו. אם המתרס הזה הוא זה שמשני צידיו נלחמים, הרי כשנמצאים באותו הצד רק מדברים. הבטוי "שפה" מכיל המון דקויות. אין זה דבר פשוט לרכוש שפה אחרת. לרכוש באמת. הדיבור הזה, במבטא כל כך ישראלי, שם אותנו יחד. אם כבר לדבר, אז הנה, יש עם מי.

 

אחר כך סיפרו שמחמוד א-זהאר, ממנהיגי החמאס, השווה את המצב בעזה לגטו וארשה. אז נכון שאני תמיד מתקומם נגד ההשוואות האלה, ושום דבר לא דומה לשואה, ובטח ובטח לא מה שקורה לפלשתינאים ואם כבר אז הם בכלל בתפקיד של הנאצים ולא של היהודים. אבל בכל זאת, כשמישהו צועק ומשווה לשואה, ובפרט כשהוא מתייחס שם לצד של היהודים, אז קודם כל הוא מכיר בשואה ומבין משהו ממנה.

 

אם אני צריך לבחור בין מי שמדבר על השואה, גם אם הוא מאשים אותנו, ובין מי שמכחיש אותה, אין לי שום התלבטות. אז שילכו מכחישי השואה לעזאזל. יש אחרים שאפשר לדבר איתם.

 

______________________________________________________

 

אלף מילים שוות תמונה אחת. אז אם מדברים אין תמונה.

 

 

נכתב על ידי , 17/4/2008 23:29  
8 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ב-18/4/2008 22:00



כינוי: 




87,790
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , 40 פלוס , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאני לא הייתי מעז אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אני לא הייתי מעז ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)