פרק ראשון – המסע הביתה
פיתוי הלואו קוסט ב-130 שקל כיוון (ועוד 300 למזוודה), יחד עם חנוכת הדרכון הרומני
קבעו את היעד, והמורשת הטבועה בגנים
הוכיחה ששם (בגֵני) יש יערות ועיירות, כפריים בורים ומאירי פנים, סוסים ועגלות עמוסות
חציר וזקנים על ספסל (למרות שיש לי הרגשה שאת רובם אמי לא ראתה מעולם). לא זו אף
הרומנית שמזמן לא באה אל פי הושמשה כמו רכב שהחליד עשרים שנה במוסך. והדיבור בפי
איש ממקום אחר פותח דרך ודלת ואפשר לאשתי הצלמת להתקרב עד כדי קלוז-אפ של הלב (ובכך
לאיים על התמונות, ובמקום תעוד צילומי של אנשים מהורהרים חרושים קמטים של שנות
סבל, כולם מחייכים בחיוך יצוגי אל המצלמה). מכל אלה, בלטה זקנה שאינני זוכר את שמה
(וזה החלק העיקרי בסיפור) שמתוך הבדידות של הספסל שבחזית ביתה המת ליפול, סיפרה על
בעלה שאילמן אותה, על ילדיה שהלכו לחפש עתיד מעבר לנהרות רבים (כי מעבר-לים
ברומניה לא מגיע לאן שרוצים) והיא יושבת שקטה ומקומטת ורק מחכה. למה? למה היא
מחכה? ההבנה של אשתי ללא הרומנית הבינה את מה שהרומנית שלי ללא הבנה לא הבינה.
הזקנה חיכתה למותה, כלומר למנוחתה. ובכמעין בקשה אחרונה, ביקשה צילום שלה שיונח על
הארון, או על המזנון במסדרון.
יולי 2016
"הדיבור פותח דרך ודלת"
"להתקרב עד כדי קלוז-אפ של הלב"
"אנשים מהורהרים חרושים קמטים"
"צילום שלה שיונח על הארון"
פרק שני – סטטוס בפייסבוק 15.5.2017
כמעט חצי שנה, ובקצב שלהן (ליתר דיוק שלנו) התמונות מודפסות ונחות במעטפה.
כמעט חצי שנה נוספת, והנה מתפרסם בפייסבוק
נכון לעכשיו:
פנקס קטן
קשה כריכה
מלא הערות, מחשבות, רשימות ורעיונות
שלוש השנים האחרונות
אבד
נראה לאחרונה
לבוש כריכה שחורה
.
חצי נחמה:
כמה וכמה קבצי וורד צפופים במחשב
(ללא גיבוי)
הערות שוליים בכמה מחברות
פתקים מפוזרים פה ושם
שולי עיתונים
ארכיון פייסבוק
המעיין שעדיין לא יבש
נכון לתמיד: הפנקס לא נמצא. שמה של
הזקנה (ליתר דיוק של מקורב כלשהו מהכפר) כתבתה (כתבתו) בתוכו אבדו לעד. הפנקס לקח
את סודו לקבר. הזקנה לא תוכל למות לעולם.
צילום נדיר / אחרון / יחיד של הפנקס השחור והטוב (בחברת שני אזרחי רומניה)
פרק שלישי – החיים ממשיכים כרגיל
בטיול שרובו מעין שוטטות אחת גדולה עם
מפה, מה שנרשם בזכרון מתנדף לאיטו. ומה שנשאר הוא מה שמעוגן למקומו בהקשר משלו. כך
הכפר של הזקנה, שהיה ביום מאד מסוים (הראשון לטיולנו) ועל דרך מאד מסוימת, מתויירת
והכרחית למדי, הפך לשחזור אפשרי. מסוג המקומות שחושבים "יום אחד אגיע
שוב", ואם לא אני , אז מישהו אחר. אפשר למצוא מישהו. בינתיים, בחלוף החדשים,
אפשר לתהות האם היא חיה או מתה, ואפשר לחשוב על הזדמנות, והתמונות בינתיים ישנות
במעטפה.
"תמונות ישנות במעטפה"
פרק רביעי – קצב של אחרים
איזה יום יפה - סיפור בהמשכים עם תמונות
14.8 5:48, סטטוס של חן נוי ברקוביץ': ישראלים בקבוצות
טיולים בפייסבוק זה כזה: HELP היום הבן שלי שכח את הדובי שלו בחנות המזכרות בכניסה למפלי הריין, נשמח מאד
אם מישהו יוכל להביא אותו לארץ, דנקה.
10:50 תגובה שלי: האמת – הזכרת לי משהו
11:10 סטטוס שלי: מישהו מכיר מישהו שנוסע לרומניה לטיול ברכב
במזרח הרי הקרפטים?
11:12 תגובה של חן נוי ברקוביץ': Yael Peri תוכלי לסייע?
11:23 יעל פרי מגיבה לתגובה: שחר?Shahar-Kehat Bar
11:30 שחר מצטרף לתגובות: למה הכוונה מזרח? איזה מחוז? אזור? טיילתי ברוב האזורים המזרחיים...
בהמשך הלילה מתפתחת שיחה עם שחר בפרטי. בין היתר הוא אומר: אני מגיע מחר לארץ ליומיים
וחוזר לרומניה
אחר כך בוואטסאפ
ולמחרת אני קופץ, חצי שעה מהבית, לבית הוריו
ומפקיד מעטפה עם תמונות אצל אחיו.
בין לבין, נכנס לגוגל סטריט לביקור
בכפר הרומני, נוסע לאורך הרחוב, ולמרות הצבע החדש על הגדר והמבנה שצץ מאחור מוצא
את המיקום המדויק של הספסל (והוא ריק).
ספסל מלא
ספסל ריק
קיר עץ ירוק ליד דלת אדומה מיוחדת
קיר עץ שדורש צביעה ליד דלת אדומה מיוחדת
פרק חמישי – בשם אמרם
איזה יום יפה - סיפור בהמשכים עם תמונות
24.8
רצף של צלילי הודעות בוואטסאפ. כשאני מתפנה, זה מה שקיבלתי (משחר)
צהריים טובים
המשימה הושלמה
היתה התרגשות ובכי
מוסרים לך תודה רבה
כאשר אתה מגיע למקום
בו ניצב ספסל, אתה יודע שהיו שם לפניך. גם בפסגת ההר, תל האבנים אומר את אותו הדבר
"הייתי כאן לפניך". אבל זה בדיוק הסיפור של תל האבנים. הוא אומר הייתי
כאן. כבשתי את ההר. הצבתי זכרון. הספסל לעומתו הוא הזמנה לשבת. מישהו טרח למענך,
למען כל אורח, שישב. יעצור. הספסל כולו נתינה - נברא למען אחרים.
הספסל הוא תמיד
עצירה. הוא נמצא במרחב הציבורי, היכן שאנו עסוקים בשוטטות ובתנועה, ובפגישה איתו
הוא מצווה "עצור". בא, שב. התבונן. כי ישיבה על ספסל היא ישיבה של
התבוננות. שב ואל תעשה. כמו מרפסת.
ספסל אינו כסא. הוא דומה
לכסא אבל רחב ידיים ורחב לב. ספסל זקוק לאנשים כדי להתממש. הוא מזמין חברה. על
ספסל יושבים שותפים לדרך. נפגשים חברים.
זוג יכול להתנשק. או להתרחק. ספסל ריק הוא תמיד בדידות מזמינה. ספסל עם איש
אחד – בדידות ממומשת. שני ספסלים, זה לצד זה, אינם משוחחים. ואפשר גם לשכב, והספסל
תמיד מסכים (ורק הרשויות לפעמים כופות עליו לסרב).
התבוננות בצילום של
ספסל מעוררת מחשבות. מבט בספסל הוא סיפור. ואין דומה צילום הספסל מצד הגב, מביט
בנוף, לצד החזית, הפונה אליך. הסיפור שהם מספרים כלל אינו דומה.
ספסל נולד לחופש
ולאוויר פתוח. בתוך מרחב סגור הוא מתנוון ולובש תכונות רעות. הוא מתקשח לממתינים,
חסרי הסבלנות, המיואשים, המדוכאים – נצמד לקירות ארוכים ומסדרונות, בקופת חולים,
בשרות התעסוקה ובתחנת המשטרה. בבית המשפט, הוא המקום לנאשמים. אסור לכלוא ספסלים
במקום כזה. אפילו כוונתו טובה, מנוחה לספורטאים, אין היא מתקבלת בברכה.
גם במרחב, הוא לא
תמיד זוכה ליחס נאות. הוא, האחרון שעדיין חס על חסרי הבית, מוקע על ידי העיריה
כמשתף פעולה, ונאלץ לספוג מעקים ועלבונות. מגבילים ומקטינים אותו למימדיו של כסא,
שהשם הראוי לו הוא ספסל-סדום. והגרוע מכל, בעידנים אפלים, כמו עץ מטיל צל, אף הוא אינו
יכול להמלט מכפויי טובה השורפים אותו חי.
הספסל הוא פאר היצירה
האנושית. הוא רוחו של האדם.
ש(כ)בו על הספסל, אהבו
את הספסל, אהבו על הספסל. כבדו את הספסל ואת אחיו, השביל החכם.
ושוב, למען המעטים שמחוץ לפייסבוק, הנה
לקט מהשבועות האחרונים. למען הרבים, מסתתר כאן משפט אחד חדש.
אלוהים
-
עץ הדעת מזמן נעקר, נטחן לנייר. הדפיסו
עליו סיפור על אלוהים אחד שנבהל מטעם מהפרי וגרש את כולם. הוא
לא הבין שהשפעה היא זמנית, בלי שום התמכרות או תופעות לוואי.
היום כבר אין ביקוש וישוב הדעת נטוש.
מסתפקים בתחליפים גרועים כמו סיפור על אלוהים.
-
"זה שאתה עושה משהו, משהו גדול,
ואז מגיע איזה מתחזה וגונב את הקרדיט לעצמו ועוד מבקש תמורה - זה מילא. אבל כשאתה
עובד על משהו מיליארד שנה, ועוד מיליארד, וכל הזמן מתקן ומשפר, ואז מגיע שרלטן
שאומר שלקח לו שבוע עבודה, זה כבר מוציא מהכלים".
(אלוהים
האמיתי)
-
לא נכון הסיפור על אלוהים שגרש את אדם
וחווה כדי שלא יטעמו גם מעץ החיים. טעמוּ גם טעמו.ּ ואלוהים כמובן ידע זאת היטב
והגרוש היה בבחינת "לנעול את האורווה אחרי שהסוסים
ברחו". אדם וחווה לדורותיהם זכו בחיי נצח - כל עוד יחפצו בכך ופיתוייו
של מלאך המוות אינם יעילים כמו אלו של הנחש. לא קל לפתות מי שטעם מעץ הדעת.
הגירוש, והעונש המוזר "בעצב תלדי בנים" היו תרגיל הטעיה מתוחכם. השיטה האמיתית של אלוהים היתה המאסת החיים. והיא עובדת, עד עצב היום הזה.
-
אלוהים, יצאת בלעם.
"בזיעת אפיך תאכל לחם" היא קללה?
היא המשובח
שבתבלינים.
דת
-
פעם חשבתי שביהדות מתקיימת מחלוקת בין
בית שמאי ובית הלל (ופעם, בעברה המפואר, הלכה היתה כבית הלל).
אחר כך חשבתי שבעבר היתה מחלוקת בין בית
שמאי ובית הלל, והיום ידו של בית שמאי על העליונה (ובית הלל נכחד לכדי הערת שוליים).
עכשיו הבנתי שהיהדות של ימינו היא
מחלוקת בין בית שמאי ובית פנחס. והלכה
כבית פנחס.
-
למען אחדות העם. למען קרוב לבבות.
בין דתיים וחילוניים בארץ הולך ונוצר קרע. כל אחד מתבצר בביתו והריחוק מוליד התבדלות שסופה רע. על כן יש לפתוח מיד במסע של פתיחת הלב ושיתוף וארוח.
אני פונה למשפחות החילוניות לפתוח את ביתן בפני
אחיהם הדתיים. אני קורא לאחי הדתיים לבוא ולהתארח לשבת אצל משפחה חילונית.
להכיר ולחוות מקרוב את אורח חייה ביום המנוחה של כולנו. לשבת אתה
לארוחה, לעשות יחד על האש, לנסוע לים, או לאיצטדיון, אם אתם חובבי כדורגל.
אולי, אם אתם צעירים ברוחכם, לצאת בערב לפאב או לסרט, ואם בוגרים ומיושבים יותר,
לצפות יחד בטלוויזיה. לא חייבים לאהוב או להסכים אבל חשוב
להכיר ולהתנסות, כי כמו שכולנו יודעים - שום קירבה אינה שקולה לזו של אנשים
שאכלו יחד מאותו המסטינג.
כי את הקרע הזה חייבים לאחות.
-
"היחליף נחש עורו, זיקית
חברבורותיה"?
כן.
-
מָחְשבון
עין תחת עין
שן תחת שן
נפש תחת נפש
לזה קוראים "חשבון נפש"
לא תודה
-
מיום שחרב בית המקדש - הנבואה ניתנה
לשוטים
כדי שיחרב בית-המקדש - ההגה ניתן לעשבים שוטים
-
ארנה פורת הלכה לעולמה. לא הייתי ער
מספיק לעברה. ילדה גרמניה בעולם נאצי שהחליטה לנקוט עמדה ולהצטרף ליהודים. זאת
בהחלט דרך ראויה והרואית לתמיכה ולהזדהות עם החלש והנרדף.
לו היה הדבר ניתן, הייתי הופך
להומוסקסואל.
אילו היה לי אומץ, הייתי מתנצר.
כמעט מילים נרדפות:
האינטרס הציבורי
והאינטרס הלאומי
כשטובת הכלל גוברת
ושמשהו חשוב ממה שאתה חושב
כשצריכים גם אם לא רוצים
כשמסתכלים בתמונה הכוללת
ועל העתיד
האינטרס הלאומי
האינטרס הציבורי
כמעט מילים נרדפות
ומה בכל זאת מבדיל ביניהן?
שבשם האינטרס הלאומי
תמיד עושים משהו רע
ומישהו נדפק בגדול
ומותר הצמח מן הבהמה
שאין לו בפנים את כל האיברים האלה
שנמעכים ונמרחים
וגורמים לנו צמרמורות
בעיקר משום שבסופו של דבר כאלה אנחנו
שק מדוזות חיות בצבע אדום
ומותר האדם מן הרובוט/מחשב עדיין,
שבהיותו נצר לממלכת החיים, טמונה בו היכולת המופלאה לקום מתוך ההריסות.
ביפן עלה על הבמה המחזה הראשון המשוחק
כולו על ידי רובוטים. הבמאי, בשלב זה, הוא עדיין בן אנוש.
כשהרובוט גם יביים, יבצעו כל הצופים חארקירי מתבקש והרובוטים יתפסו את
מקומם.
ויש אומרים שכל זה כבר קרה מזמן.
"למרות התרבות - בגלל המשמעת"
(תשובה חלקית לשאלה למה דווקא בגרמניה?)
ארץ אוכלת יושביה בחלב ודבש
את העתיד היא קוראת בקפה
את העבר היא כותבת
שופתת כתם שחור
הוא הרי לא יחזור
אהבה שנאה קנאה
מצאתי בעיניה את חינם.
אהבת חינם
שנאת חינם
קנאת חינם
מצאתי בעיניה את כולם
את כל הכעסים היא שמרה בבטן
את כל הכאבים
התסכולים
השנאות והסודות
אז עשתה לה ילד
ושמרה אותו בבטן
לשמחתי ולמזלי הטוב אין רקע צבאי בילדותי. נופלים כמעט ולא הכרתי ובקושי ידעתי מה זה קיבוץ.
על "תחנת האיסוף" למשל למדתי בשיעור ספרות, בשיר
הזה, "אלוהים מרחם על ילדי הגן", כשהמורה הסבירה על אלה שצריכים לזחול
על ארבע בחול בלוהט.
כמו בשחמט, לפעמים, כדי לנצח, חייבים
להקריב את המלך.
"יום יבוא, נאום יהוה, וקמו פסלים מרבצם והמשיכו בכל מלאכתם אשר קפאה"
בשורות טובות: השיח כמעט מת אך הודות
לטיפול מסור והשקיה נדיבה הוא עכשיו במצב של צמח
כתוב בספרים
פנקס מהודר בחנות, עם כריכה מעוטרת,
עולה כמו ספר חדש
מה אם כן הערך של כל מה שנכתב?
שלילי אומר המומחה, הערך שלילי
כשהדפים היו עדיין ריקים
יכולתי לרשום דברים חדשים
"אני רוצה לעשות איתך מה שעושים לך
השירים של נרודה" (למחפשים תרגום - שיר אהבה מס 14 - "כל הימים את משחקת")
בגן עדן – יום או לילה? גשם או שרב? בגן
עדן הכל על פי הרצון. יושב לו יחד זוג מאוהב. היא מביטה בשקיעה והוא סופר כוכבים
ברקיע (או שבגן העדן הכוכבים הם למטה?)
התנצלות שחוזרת על עצמה הופכת לטרחנות. ועדיין - מתנצל בפני מי שכבר קרא בפייסבוק (כמעט כולם).
החידה הקלה:
סדרת טלוויזיה אמריקאית, נחשבת לאיכותית
ומצליחה מאד. היא זכתה בלמעלה מ-20 פרסי אמי, ויש לה מעריצים בכל העולם. ראשיתה
עוד באלף הקודם.
הסדרה מתארת חיי משפחה אמריקנית, שבמבט
ראשון נראית אולי רגילה, אך קשה לקרוא לה "טיפוסית". אבי המשפחה, המפרנס,
גבר דל שיער ועב גוף בעל קול מאנפף, אינו ממש דמות מופת, בלשון המעטה. איש גס,
גזען, אימפולסיבי, אוכל בבולמוס, מנבל את פיו, ורודה באשתו. יחד עם זאת, יש בו חן
מיוחד, וגרעין פנימי רגיש ואכפתי. אשתו, אם המשפחה, היא בניגוד אליו דמות חיובית, עקרת
בית הדואגת ותומכת תמיד במשפחתה, ויכולתה לשאת את חברת בעלה מעוררת השתאות. הבן לא
מסתגל למערכת החינוך, בניגוד לאחותו המבריקה. את אבי המשפחה (איך לא?) נמצא לעיתים קרובות מבלה עם חבריו במקום השייך לאחד מהם. למשפחה קרובים ומכרים רבים, הזויים
למדי, והזקנים, בני הדור הקודם, מטורללים כפליים. המשפחה גרה בבית פרטי דו-קומתי
מוקף גינה, עם מרתף וגראז' צמוד, ממש כמו שכניהם, באחד מפרברי העיר הכל-אמריקנית.
הם מרבים לצפות בטלוויזיה (שיש לה מקום חשוב בסדרה) ולאכול, אם אפשר - בו זמנית.
כל פרק מתחיל בפתיח, שהוא למעשה מסע ויזואלי
המלווה את הרכב בנסיעה הביתה, ואגב כך מראה את רחובות העיר והמראות האופייניים לה.
בסוף הנסיעה, מגיע הרכב הביתה, ונעצר בחזית הגראז' (ולמרות הפתיח
ה"קבוע", מעניין לשים לב לשנוי).
הסידרה נקראת כשם המשפחה עליה היא מספרת
The
S_ _ _ _ _ _ s
(ה-S השנייה היא S הריבוי)
אם יש צורך ברמז, באותיות החסרות נמצא
בין היתר את P, N, ו-O.
החידה הקשה:
למה נשאלה החידה הקלה.
מי שיודע את התשובה לאחת החידות יכול לגלות, או לשתוק ורק להגיד "יודע אני". אין פרסים לפותרים.
לצילום אין שום קשר לפוסט
ובעניין אחר, קצת מתמטיקה, וגם אקטואליה לל"ג בעמר:
משפט גליליאו*: "הוכחה
באינקוויזיציה יותר חזקה מהוכחה באינדוקציה"
* זה היה נכון
בזמנו, לפני שהמציאו את הכיריים באינדוקציה שמאפשרים להנות משני העולמות
כשהקומקום החשמלי לא היה תקין, השתמשנו
בקומקום מהסוג הישן, על להבה. ושם, הטירחה גדולה לא רק בעת ההדלקה (למרות שמדובר
בהצתה חשמלית ואין צורך בגפרורים), אלא בעיקר בעת הכיבוי שאיננו אוטומטי. נורא
ואיום אני אומר לכם. ותארו לכם, נניח, מזגן ללא שלט. ואם רוצים להדליק או לכבות
צריך לקום ולגשת. לא יעלה על הדעת. חינוך לעצלות עובר בקלות ובהצלחה רבה.
בפעם הכמה וכמה אני מעלה כאן לקט חכמות
מפייסבוק. והשאלה העולה היא מדוע פייסבוק מקדים את הבלוג הזה? והתשובה העיקרית
נמצאת בקטע הפתיחה. כתיבת בלוג (עבורי) דורשת השקעה מרובה יחסית (נניח, כמו להדליק
להבת גז עם גפרורים), ופייסבוק הוא מקדם עצלות. זה אולי חלק מסוד ההצלחה שלו –
עידן העצלות.
במה דברים אמורים? ראשית, הכניסה לארץ
הבלוגים כמוה ככניסה לבית שדלתו נעולה, ששבים אליו בסוף היום. צריך להצטייד במפתח,
ולבוא אל הדלת. ואז, כשנכנסים, ממש כמו בערב, צריך להדליק את האור, ואם קיץ וחם
ומחניק – לפתוח חלון, ואם חרפי וקר, לאפשר למזגן לעשות. ובינתיים, פושטים את המעיל
(בחורף) או הנעליים (בקיץ), מניחים את התיק בפינה הרגילה שלו, משתינים, שמים מים
לקפה (בקומקום החשמלי). עד שיושבים לכתוב עוברים דרך טקס מלא ועמוס. ופייסבוק? הוא
כמו לחיצה על השלט.
כגודל ההכנה, גודל ההשקעה (בהמשך).
כגודל ההשקעה, גודל ההמתנה (עד לפעם הבאה). כגודל ההמתנה גודל המחויבות. ומה
שנכתב, למרות שנכתב על גבי הרוח האלקטרונית, נשאר מונח במקומו, חי ומוצק ונגיש.
ופייסבוק נכתב ברוח הנושבת, על קרן הצבי. היה ואיננו, כמו חולות נודדים. במובן
מסויים, המלל בפייסבוק חי ומת בזמן. וכאן, ההקפדה, וההגהה, והתמונה (שלעיתים
החיפוש והבחירה (לבדם) דורשים השקעה כמו כל הכתיבה כולה, ופס הקול. הכל עשוי
באהבה, אבל למי יש זמן לאהבה בעידן העצלות.
הסטטוס, צעיר, זריז, אנרגטי, פעלתן
ותוקפן, כמו להקת זאבים אל מול הפוסט הגדול, הזקן והגאה כמו עץ. אין כבוד לזקנים.
עושים לו טובה כשנותנים לו ללקט כמה סטטוסים.
הנה מבחר קטן מהחודש שעבר.
אהבה בת 60
קראתי בחדשות ידיעה כלשהי על אשה בת 60
מתוך הרגל הבנתי שהיא זקנה
מתוך הבנה התרגלתי שאני קרוב מאד
ויחד עם זאת, אמנם מזמן הפסקתי להסתובב כשמישהו קורא
"ילד"
אבל זה לא אומר שום דבר
כשהאורנים מדברים סינית
באופן אישי, כשהבן שלי מעלה כל יום
תמונות מדהימות מסין, אני מרגיש בנוף הזה סוג של בית. צילום יפה של מייק הולמן (זה
מכאן, לא מפיסבוק :) ).
(ויש לי המון נימוקים לקביעה הזאת, אבל זה
העניין, שבפייסבוק מצטמצמים. אם זה היה נכתב כאן אין ספק שהייתי מפרט ומנמק)
הצעת חוק בזמן מענה טלפוני אוטומטי לא תושמע שום פרסומת או הצעה
של נותן השרות ל-פ-נ-י שהגעת ליעד המבוקש.
פרסומת או הצעה שיושמעו בדרך ליעד, על חשבון זמנו היקר של
המתקשר, תהיה כרוכה בתשלום דמי-פרסום אשר ישולמו למנוי.
טעיתי
חשבתי שמנסים לתפוס שקיעה במצלמה בגלל
הצבע
מעבר לאוקינוס...
העובדה שאין עד היום יחסים דיפלומטיים
בין ישראל לקובה היא ההוכחה הניצחת והחותכת לרפיסותה של מדיניות ישראל בבואה להתעמת עם ארה"ב. יותר
מהעובדה שג'ונתן פולארד יושב
שלושים שנה בכלא.
...יש אהבה
קשה לי להסביר את זה אבל באהבה אין
הסברים
קובה היא אחת משלוש המדינות האהובות עלי