לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

כל הדברים גדולים כקטנים


כל מה שראוי לבזבז עליו את זמנו היקר של הקורא


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    ינואר 2021    >>
אבגדהוש
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

וויזיוויג


בראשית ימי המחשוב, התחיל לשגשג המושג WYSIWYG, שהיום הוא כל כך מובן מאליו שלא היו קוראים לו בשם. ראשי התיבות של What You See Is What You Get כיוונו לשיטה לעיצוב והכנה של מסמך לדפוס. כי בניגוד למה שהיה נהוג עד אז – שכדי לעצב מסמך כזה משתמשים בשפת מחשב  מיוחדת אשר שותלת בתוך הטקסט הרגיל (כלומר באותו רצף סימנים, אותיות וספרות, שזורם מהמקלדת) כל מיני רמזים והנחיות כמו סוג הפונטים, גודלם, מעבר עמוד, כתב אלכסוני וכל יתר הדברים שאתם מכירים. בעבודה כזאת היה סוג של דחיית סיפוקים, כי רק לאחר סיום ההכנות אפשר היה להוציא הדפסה ולראות מה יצא (שכמובן אינו דומה כלל לאותו קובץ טקסט עם סימנים שתולים). בסביבת WYSIWYG , שבאה לעולם עם המצאת המסך הגרפי, התוצאה הסופית נראית מיד, בדיוק כמו שאתם מכירים מתכנת הוורד. מסתבר שהקדמה מזוהה במידה רבה עם סילוקה של דחיית הסיפוקים. קידמה היא "סיפוק עכשיו". ומכונה מבטיחת סיפוקים לעולם מנצחת.


התחלתי ללמוד בפקולטה למדעי המחשב ממש על קו התפר שסיים את השימוש במכונות קוראות הכרטיסים. (לא קורא הכרטיסים שעוזר לכם להעביר את התמונות שצילמתם מכרטיס הזכרון. אני מדבר על כרטיסי נייר מנוקבים. כל כרטיס מהווה שורה אחת בתכנית המחשב. את התכנית "מדפיסים" במכונת הניקוב ובסיום העבודה ניגשים עם ערימת הכרטיסים המסודרת לתור שליד המכונה הקוראת. עוד זכיתי לראות סטודנט שבהחפזו התנגש במישהו והפיל את כל החבילה. תכנית מחשב ששורותיה פזורות על הרצפה. כמה רומנטי.

ההקדמה הארוכה הזאת נכתבה למטרה אחת. להסביר במפעם המי יודע כמה מדוע הרוח היצירתית שלי נושבת יותר ויותר לפייסבוק ועוקפת את הבית שכאן, ממש כמו החשמל או המים שיודעים תמיד למצוא את הדרך הקלה. בפייסבוק אני רושם, ישר מהראש (או מדפי הרשימות והפנקסים) אל העולם. הקלות הבלתי נסבלת הזאת, בהשוואה לתהליך שאני נדרש לעשות כאן, תרמה את תרומתה וניצחה את הקרב (מה גם שכחלק מהכבדות שכאן אני יותר רציני ושקול בכתיבה, ומשקיע תמיד גם בבחירת תמונה ומוסיקה). מה לעשות, כאן זו מערכת יחסים עמוקה ומיושנת.

ומה הלאה?
כשבררתי כמה דברים מימי הוויזיוויג חוויתי שיטוט של מושגים ואישים מאותה תקופה (קנוט, אם אתם מתעקשים לדעת. דונאלד קנוט). אותם ימים מופלאים (בכל התחומים) של שנות השישים והשבעים אפשרו למדעי המחשב להיות התחום האחרון של מגלי הארצות. עדיין חוקרים הרפתקנים בכוחות עצמם, או בלווית חבר או שניים, פתחו דלתות וגילו (ואף המציאו) יבשות שלמות. אחר כך, נדמה לי, הכל הסתבך והשתבש. (מוזר, עד כמה הפשטות של הסיפוק המיידי של זמננו גוזרת כל כך הרבה סיבוך ומאמץ של הפתרון והפותרים. כל מה שאתם לא רואים מאחורי הקלעים של הממשק הטכנולוגי הכל כך נח (יחסית)).

שמעתי היום שיחה ברדיו עם משורר/תכנת שמתכנת מכונות שירים. את עולם התוכנה נטשתי לפני שנים אחדות. התקרבתי יותר לשירה. אבל כבר אז, בתכניות הפשוטות ביותר שכתבתי כסטודנט, שמתי לב עד כמה תכנית מחשב היא שירה. שורות קצרות. מסודרות על הדף בצורה בעלת משמעות. סימני פיסוק וקישוט. רווחים ושורות ריקות. כותרת. התחלה, אמצע וסוף. חשיבות ומטען אינסופי שמונח על כל מילה, משמעותה ומיקומה המדוייק. וטענות שהן כולן מחשבה טהורה, פילוספית ופואטית, כמו המשפטים המסובבים סביב התניית if then else.

מכיוון שבהעדרות שלי כאן אני תמיד מרגיש קצת "בוגד" (ובצדק), הנה, כיריית פתיחה, משהו שהיה בפייסבוק, ובעצם, ככל שמדובר בנאמנות ובערכים היה צריך להיות כאן. שיר שלי, שהשתתף באנתולוגיה "שירה על שירה" בהוצאת פיוטית. שיר שאני מאד אוהב ואני שמח להביא לכאן, הביתה, בצורת וויזיוויג (ולנסות להשאר בסביבה).

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

______________________________________________________________________________________________

הפלייליסט:
איש מחשבים הרפתקן 

 

1492: Conquest of Paradise - Vangekis

 


נכתב על ידי , 14/1/2017 00:07   בקטגוריות אחרית דבר, בזמן עבר, במפעל, החופש הגדול, טכניון, כמה טוב לחשוב, מלאכת הכתיבה, ספרים רבותי, שבע האמנויות  
12 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של גדעון ב-21/4/2017 19:53
 



מנוחה נכונה


כאשר אתה מגיע למקום בו ניצב ספסל, אתה יודע שהיו שם לפניך. גם בפסגת ההר, תל האבנים אומר את אותו הדבר "הייתי כאן לפניך". אבל זה בדיוק הסיפור של תל האבנים. הוא אומר הייתי כאן. כבשתי את ההר. הצבתי זכרון. הספסל לעומתו הוא הזמנה לשבת. מישהו טרח למענך, למען כל אורח, שישב. יעצור. הספסל כולו נתינה - נברא למען אחרים.

הספסל הוא תמיד עצירה. הוא נמצא במרחב הציבורי, היכן שאנו עסוקים בשוטטות ובתנועה, ובפגישה איתו הוא מצווה "עצור". בא, שב. התבונן. כי ישיבה על ספסל היא ישיבה של התבוננות. שב ואל תעשה. כמו מרפסת. 

 




ספסל אינו כסא. הוא דומה לכסא אבל רחב ידיים ורחב לב. ספסל זקוק לאנשים כדי להתממש. הוא מזמין חברה. על ספסל יושבים שותפים לדרך. נפגשים חברים.  זוג יכול להתנשק. או להתרחק. ספסל ריק הוא תמיד בדידות מזמינה. ספסל עם איש אחד – בדידות ממומשת. שני ספסלים, זה לצד זה, אינם משוחחים. ואפשר גם לשכב, והספסל תמיד מסכים (ורק הרשויות לפעמים כופות עליו לסרב).

התבוננות בצילום של ספסל מעוררת מחשבות. מבט בספסל הוא סיפור. ואין דומה צילום הספסל מצד הגב, מביט בנוף, לצד החזית, הפונה אליך. הסיפור שהם מספרים כלל אינו דומה.

ספסל נולד לחופש ולאוויר פתוח. בתוך מרחב סגור הוא מתנוון ולובש תכונות רעות. הוא מתקשח לממתינים, חסרי הסבלנות, המיואשים, המדוכאים – נצמד לקירות ארוכים ומסדרונות, בקופת חולים, בשרות התעסוקה ובתחנת המשטרה. בבית המשפט, הוא המקום לנאשמים. אסור לכלוא ספסלים במקום כזה. אפילו כוונתו טובה, מנוחה לספורטאים, אין היא מתקבלת בברכה.

גם במרחב, הוא לא תמיד זוכה ליחס נאות. הוא, האחרון שעדיין חס על חסרי הבית, מוקע על ידי העיריה כמשתף פעולה, ונאלץ לספוג מעקים ועלבונות. מגבילים ומקטינים אותו למימדיו של כסא, שהשם הראוי לו הוא ספסל-סדום. והגרוע מכל, בעידנים אפלים, כמו עץ מטיל צל, אף הוא אינו יכול להמלט מכפויי טובה השורפים אותו חי.

הספסל הוא פאר היצירה האנושית. הוא רוחו של האדם.

ש(כ)בו על הספסל, אהבו את הספסל, אהבו על הספסל. כבדו את הספסל ואת אחיו, השביל החכם.

 

 _________________________________________________________________________________________

הפלייליסט:

 על קו התפר של המוסיקה

 

 

ובתוך תוכה

Leonard Cohen - Bird on The Wire

 


נכתב על ידי , 28/2/2016 22:12   בקטגוריות אושר קטן, האזרח הקטן, העיקר הבריאות, חוק זה חוק, כמה טוב לחשוב, טכניון, כמה מילים, מילה טובה, נתפס בעדשה, על ספסל הלימודים  
19 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אורלי ב-3/3/2016 18:00
 



מאופק עד אופק


בדרך כלל איני מתלהב משרביטים (זה סוג של שיעורי בית, לא כן?) אבל לאחר שהתלוננתי שאין לי יותר מה להגיד, איך אוכל להתלונן על משימות? הפעם הטילה עלי עדה*, והמשימה, עשרה ספרים שהשפיעו (במישרין), והמלאכה רבה, אז נתחיל.

הערה מקדימה. נדמה לי שהזיכרון שלי סבל מהכחדה גדולה. מכל מקום חלקו נראה כמו לאחר טורנדו או צונאמי, כלומר אי אפשר למצוא מה שמחפשים. אני משוכנע שהיו הרבה ספרים שהשפיעו, ועוד איך, אבל משום מה, הם לא התייצבו לקריאה. הרי רשימה כזאת, של ספרים חשובים, היא כמו פגישת מחזור (אבל בניצב, כלומר במקום כל האנשים שהיו באותו הזמן, מקבצים את כל הזמנים שהיו באותו איש) ותמיד יש כאלה שאף אחד לא מצליח לאתר ולהזמין. ועם ההסתייגות הזאת אני עובר מיד (כמו ראש-עיר נדיב שמוזמן לנאום בטקס חגיגי כלשהו, לפני תחילת הקטע האמנותי, והוא מוותר על ההזדמנות להכביר מילים ומייד אומר "בהצלחה" ו"קדימה"), אם כן, קדימה לחלק האמנותי.

 

1."קרחונים באופק" / גהרט אייק

לא גדלתי בבית "ספרותי". על המדפים נחו ספרים בשפות (מ)שונות (אידיש, רוסית (כולל, אכן, חוברות וספרי ילדים שאבי היה מספר לי בעברית, והציורים ברוסית נשארו זכורים לטוב)), ספרי עדויות מן השואה, כמה ספרי קודש, ובהדרגה אנציקלופדיות שהוצעו לקהל הרחב. על כן, למעט המבחר בספריה הציבורית, ההיצע בבית היה קטן וממוקד, והתוצאה היא שהספר שקראתי פעמים רבות מכל ספר אחר, בפער גדול, הוא "קרחונים באופק". לבטח, איש מהקוראים לא שמע על הספר. אלמלא היה ברשותי עד היום (או אפשרויות החיפוש בחנויות המקוונות) אין סכוי שהייתי יודע את שם המחבר. הספר הוא אחד משישיה (קל לזהות אותו מרחוק, המרוט והמהוה בין הספרים הזהים, בצבעי כתום-בורדו) בספרית "מפרש", סדרה לנוער שמעולם לא הפליגה, מבית "מסדה", שהוצעה ליחידי הסגולה, מנויי האנציקלופדיה המופלאה "תרבות" (שמייד ידובר בה, ואלמלא המבוא הקצר לעיל, הייתה מתייצבת בראש הרשימה הכרונולוגית).


"קרחונים באופק" מתאר את מסעה  של ה"אינווסטיגטור" (שרק היום, בהזכרות מאוחרת, ובידיעת אנגלית מספקת, אני לומד לבטא את שמה), בפיקודו של רב החובל מק-קלור בניסיון לגלות את הנתיב הצפוני-מערבי, הוא הנתיב הימי העובר צפונית לקנדה ומחבר בין האוקיינוס האטלנטי לאוקיינוס השקט. בהיותו קפוא רב ימות השנה אין לו ערך מעשי, מה גם שחמישים שנה מאוחר יותר נחפרה תעלת פנמה ויצרה מעבר קצר ונח בהרבה בין שני האוקיינוסים, אולם מה שעוין וקשה לספנים, הוא נפלא להרפתקאות ולמסעות ספרותיים, כך שבדפי הספר הזה הפלגתי לצפונה של צפון אמריקה, התוודעתי והפכתי בן בית בנהרות ובאיים שאיש לא שמע שמם, התחברתי לאנשים ולבעלי החיים בערבות הקרח, למאבק ולהישרדות, להרמת המפרש וההפלגה. כל הגיבורים, הנבלים והאמיצים, היו לחברי הטובים (ובמובן מסוים, עד שיוכח אחרת, לחברי הפרטיים. שכן ספרי הרפתקאות, נדודים ומסעות לא חסרים, ובפרט בערבות הקפואות של צפון אמריקה, ורבים רבים התחברו לאותם זמנים ומרחבים בדפי ספרים אחרים, במיוחד אצל ג'ק לונדון. אני, החריג, הכרתי את אותה הוויה בעולם דרך אותו כומר, גהרט אייק, שאינני מוצא עליו דבר (וצפו לאחרית דבר בפרק הבא)). ועוד דבר חשוב, ששמור רק לקורא הילד – החלום. כי בכל פעם שקראתי את "קרחונים באופק", חלומי היה, כשאגדל, לעשות את הסרט. לא יצא.

 



כתום ובורדו

 


2. אנציקלופדיה תרבות

הפעם אני לא לבד. אפילו הדור שלי לא לבד. אמנם 16 כרכים ולא ספר יחיד, וכלל לא ספרות אלא אנציקלופדיה מצוירת. אבל בזכות הציורים נזרע קסם בין הדפים שבמידה ובתקופה מסוימת לימדו אותי כל מה שאני יודע. אנציקלופדיה תרבות שרטטה ובנתה עבורי את העולם בו אנו חיים, ועבורי, במיוחד את עולם בעלי החיים. העולם, שמרכזו (כך גיליתי באיחור רב מאד) באיטליה, צבעוני ויפה, מלא ערים והרים, יבשות ונהרות, מנהיגים ומדענים. הכל הודות לתרבות.

 



התמונה המוכרת כל כך, אבל בשפת המקור.

והחידה - מה נראה כאן מוזר? ומה הכרתם במקום? (התשובה בהמשך)


3.החמישיה חוזרת לאי קירין / אניד בלייטון

כתבתי פעם על הקסם האנגלי שאני שבוי בו. אין ספק שחלק חשוב באותה הקסמות מקורו בספרי החמישייה. הנוף האנגלי הכפרי, השדות והמפרצונים, ומעל לכל המסתורין מעשה ידי אדם המשתלב כל כך בטבעיות בארץ הערפילים – המנהרות והמחילות, המגדלור הנידח, המכרות הנטושים, מקום כל כך טבעי לשלב בו הרפתקאות ומשחקי ילדים, ובעיקר ילדה מסופרת קצר ולובשת מכנסיים. את כל כתבי החמישיה קראתי באדיקות. עותק אחד היה בביתנו – "החמישיה במחנה קיץ", אך יש משהו מרתק בשם "קירין" שנחרת בזכרוני. על כן, זאת הכותרת שאני בוחר.


 

ומעניין מה היה קורה אילו נתקלתי בחמישיה בסדרת הטלוויזיה ולא בין דפי הספר

 

 

4. הנסיך הקטן / אנטואן דה סנט-אקזופרי

בנעורי, כשנתקלתי בספר לראשונה, הוא ענה כהד לכל הנימים הסנטימנטלים שנחבאו בנפשי. אהבה ועצב גדול ודמעה וגעגועים ותקווה והחמצה, כולם נזרעו וניטעו עם דפי הספר הזה והפכו חלק ממנו. החיבור אליו כל כך מדויק שאף פעם לא אקבל תיקונים ושינויים בנוסח "תרגום חדש". תמיד ישארו הנחשים הבריחים ואין בלתם.

 



שטר של 50


5. זורבה היווני / ניקוס קזאנצאקיס

בעת שקראתי (כבר לא זוכר מתי. מזמן) את הספר (ואולי עד היום), לא היה כזורבה סמל לחיים – נושם, בועט, צוחק, טורף, רוקד, חי בפראות, בחוסר אחריות וללא מעצור. מצביע על משהו שכל אחד היה רוצה להיות  (כל גבר, לכל הפחות). ציטוט שנשאר אצלי מאותה קריאה עתיקה – "אתה יכול לדפוק על דלתו של חרש לנצח".



בקרב על הנצח - הסרט ניצח את הספר (בזכות המוסיקה)

 

6. טאנטרה – ההבנה העילאית / בהאוואן שרי ראג'ניש

ראג'ניש, בתקופה בה טרם הפך ל"אושו" הציג בפני הוויה אחרת, רגועה, לא ממהרת, לא מאמצת, לא מנסה להשיג, לא מכוונת מטרה – אנטיתזה למרוץ העכברים המטורף המתחולל סביבנו. הוא נפל עלי כאילו נכתב עבורי, או מתוכי, ולא היה צריך לשכנע אותי בשום דבר (בדומה מעט למה שקרה בתקופה בה למדתי מדעי המחשב, כאשר כל רעיון ושיטה שנלמדו נראו כל כך הגיוניים ומתבקשים שלא נדרש שום מאמץ כדי ללמוד או לזכור אותם. הם היו שם תמיד והלימוד רק חשף אותם).

(הספר הושאל לאחת, שרה, ויחד אתה לא נראה מאז. אצלי נשאר, לעומתו, "לב המאפלייה").

במעבר רציף (משהו דומה למעבר בין Oldfriend ו-Bookends באלבום של סיימון וגרפונקל) אני נשאר בהודו ועובר לספרו הנפלא של קרליבך - "הודו – יומן דרכים" (שכבר ציטטתי מתוכו בעבר). האהבה, ההבנה והקבלה של קרליבך החכם לרוחה של הודו מפתיע היום, חמישים שנה אחרי. יחד עם כשרון הכתיבה, הספר הזה הוא אכן מסע להודו. במובן מסויים (ככל שספרים משקרים וגורמים לנו לראות בהם תחליף מציאות) עם הספר הזה (או דרכו), כבר הייתי בהודו. אולי עוד אהיה בדרך אחרת.

 

8. חפץ /חנוך לוין

בתקופה המאושרת בחיי גיליתי בספריית הטכניון את אגף הספרות הכללית ושם שאלתי את "חפץ". פרט לשירים אלה ואחרים ששמעתי ברדיו, שחלקם ידעתי וחלקם לא ידעתי מי חיבר, היתה זו הפגישה הראשונה שלי עם חנוך לוין. במידה רבה, גם המפגש המהפנט הראשון עם עולם התיאטרון. גאונותו של האיש הכתה בי מיד (וכמעט לא משנה, ואין משמעות לשאלה האם חזר על עצמו במחזות אחרים). הוא נכנס לקצווי מוחם, נפשם וקרביהם של הקטנים, עלובי החיים, וכתב משם. הוא מגלה יושר ופיכחון אינסופיים, ומתוך חמלה אמיתית והשתתפות בצער העולם, אינו מוותר לאמת ולא משנה איך היא נראית. בפשטות מדהימה הוא מצליח לחולל ניסים ונפלאות. אני הצלחתי, עם התלהבותי מחפץ, לסחוף את מי שהיה בסביבתי, ובכל הזדמנות פתחנו את הספרון הדקיק וקראנו מתוכו בקול.

"מה לך חפץ אומלל?" בראוו.

(ועוד מעברון, בסגריים, אל עוד גאון אבסולוטי הכותב (למזלנו הטוב) בעברית (אם כי, בסגנון פרטי והזוי מאד) – עגנון. הסופר שלמדתי להעריץ רק בשנים האחרונות נחשף אלי פעם אחר פעם בסיפור "פנים אחרות",  הקצר והאינסופי, והוא מתגנב לרשימה בלי מספר, בנוסח "אני רק שאלה".)

 

9. "קפקא על החוף" / הרוקי מוראקאמי

כתבתי על הספר בזמן אמת.  לכן, אציין רק עוד כמה עובדות מעניינות (אפשר היה לקרוא להן טריוויה אילו הייתי מספיק חשוב).

בסעיף 6 לעיל השתמשתי בדמוי מתחום אלבומי המוסיקה. לא זכרתי, אך מסתבר שהפעם הקודמת בה עשיתי כך היתה כשכתבתי אז, על קפקא שעל החוף.

הקריאה שייכת לתקופה אחרת. כשקראתי את הספר, באביב 2009, היה לאחד האחרונים לפני שפניתי ללימודי הספרות,  וברצוני או שלא ברצוני, בשליטתי או שלא בשליטתי, התחלתי קורא קצת אחרת. (מאז הספקתי גם לקרוא את קפקא המקורי).

 

10. "מלחמה ושלום" / טולסטוי

"מלחמה ושלום" הוא מושג. הספר עב-הכרס-עד-מאד היה תמיד מאיים ומרתיע, דורש מאמץ והתמדה ודבקות במטרה, והזדמנות קריאה. ("שוגון" למשל, שפרח בסוף שנות השבעים (וזכור לי שמי שהשוותה אותו ל"מלחמה ושלום" טענה לזכותו, שלהפתעתה השמות היפנים היו ברורים ומובהקים וכי הצליחה לזכור לכל אורך הספר מי הוא מי (בניגוד לגיבורי "מלחמה ושלום")) הכיל שני כרכים עבים ומרתיעים. עשרים שנה כמעט נדרשו לו עד שיצאתי למילואים, לחודש שלם של שמירות משעממות. הכרכים נבלעו בקלות, והחודש המשעמם הפך למעניין מאד (רמז חלקי, נוב' 95).
"מלחמה ושלום", מכל מקום, חיכה תמיד להזדמנות ששמה "הפנסיה". הזמן המושלם, הפנוי, האינסופי-לזמן-מה, שסוף סוף יאפשר משימה כבירה כמו כתיבתו או קריאתו של "מלחמה ושלום". זמן הפנסיה הגיע, שינה פניו, ואת הספר עדיין לא קראתי. הספר "הכי טוב בעולם" עדיין משמש כמושג שהוא תחליף לאופק. והמעגל נסגר.

 



*(והשרביט נשאר אצלי, למזכרת)

 

_____________________________________________________________________________________________

 

הפלייליסט:

 


Aram Kachaturian: Adagio from Spartacus

ידוע במקומותינו כ"קו אונידין"

 

נכתב על ידי , 24/9/2014 01:06   בקטגוריות אושר קטן, בזמן עבר, המסך הקטן, החופש הגדול, חי בסרט, חיות טובות, טכניון, מלאכת הכתיבה, ספרים רבותי, שבע האמנויות  
19 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   2 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של לי ב-29/9/2014 13:53
 



החתונה היא בעצם לידה


הנה דבר שלמדתי דווקא אחרי שסיימתי את לימודי והתחלתי לעבוד. (נושאי הלימודים והעבודה הם פרוייקטים בתחום התוכנה, אבל המסקנה תקפה גם למשוררים).

בשלב המתקדם של הלימודים עובדים כבר על פרויקטים די גדולים. יחסית. חודשים של עבודה אינטנסיבית. לעיתים בזוגות ואף בצוותים גדולים יותר. תכנון, ונסיונות ראשונים, ותיקונים, וחיפוש שגיאות, וגירסא ראשונית וביצוע סופי. ולאחר תקופה, ומאמץ גדול, והשקעה מרובה, הפרוייקט מוכן, ואפשר למסור אותו. כן, עוד יהיו ציונים, אולי ערעורים, ואי אלו הבהרות קטנות. אבל – הפרוייקט הזה הושלם וסיים את חייו. אפשר להביא אותו לקבורה בארון הארכיון.

גם בביזניס יש פרוייקטים מהסוג הזה, בעיקר אם אתה מבצע אותו כקבלן משנה. אבל אם אתה נמצא במקום עבודה מסודר, והפרוייקט שלך הוא מוצר שהחברה מפתחת, והיא מתכוונת להוציא אותו לשוק, ולמכור אותו ללקוחות, הרי שאותה נקודה שתיארנו קודם, בה מסיים הפרוייקט את חייו, היא למעשה רק התחלה. כל מה שנעשה עד כאן הוא מאמץ שנועד להביא את הפרוייקט לראשית דרכו. עכשיו, הסיפור האמיתי מתחיל.

אותו שלב, שבזמן הלימודים תיארתי כחיי הפרוייקט, הוא למעשה רק הילדות – אם רואים אותה כשלב הכנה לקראת החיים האמיתיים, ואולי מדויק יותר –ההריון. למרות התקופה הממושכת, הקשיים הרבים, הסיכונים, המאמץ, הכשלונות המרובים - סופו של ההריון הוא הנתפס בעינינו כתחילתם של החיים (ככה כתוב לכם בהורוסקופ).

וגם ביחסים בין בני אדם ובעיקר בין בני זוג. אלו רצופים הריונות. הכרויות, נסיונות, מאמצים, התחלות, השלמות, דמויים, הנחות, מבחנים, שאלות ותשובות. כל אלו הריונות חוזרים ונשנים כאשר פוגשים אנשים חדשים, עד שמכירים אותם. בשלב הזה, אם העובר מפותח ובריא,  ההריון יכול להפוך ללידה. ההריון של ההיכרות הבשיל, והגיע לסיומו. כאן, רק כאן, מתחילים החיים האמיתיים של היחסים. חתונה היא בעצם לידה.

  



______________________________________________________________________

הפלייליסט:

 

  

היתר הלכתי ניתן בזאת לאלישע להציע ביצוע טוב יותר. אני אסתפק בתפקיד של בחירת הקטע.

 

נכתב על ידי , 22/2/2013 17:08   בקטגוריות טכניון, קול באשה  
12 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של empiarti ב-24/2/2013 09:10
 



הלוגיקה כתהליך להסקת מסקנות


 

לפני ימים אחדים ציין העולם מלאת 100 שנה להולדתו של אלן טורינג, המתמטקאי הבריטי שהמציא את המחשב. אין מחשב בלי טיורינג. פרס טיורינג המוענק על שמו על הישגים בתחום מדעי המחשב מקביל לפרס נובל. הוא גם זה שבמלחמת העולם השניה פיצח את "אניגמה", מכונת הצופן הגרמני, ובכך תרם תרומה אדירה לניצחון. הוא גם היה הומוסקסואל, ובכך עבר על החוק. בית המשפט בבריטניה גזר עליו ריפוי על ידי סירוס כימי. בעקבות זאת התאבד טיורינג על ידי אכילת תפוח מורעל. בן 42 היה במותו.

מסקנות:                           

  1. אנסטסיה צודקת (טעות של שנתיים לא נחשבת).
  2. במדינה מתוקנת חייבים לכבד את החוק ולציית לו.



 

 

 

מתוך הספר שנכתב עליו, "האיש שידע יותר מדי":

 

"בשלהי חייו כתב טיורינג מכתב לידידו נורמן רוּטלֶדג', שבו קישר בין מאסרו לבין הישגיו בהיקש משונה מאוד:

 טיורינג מאמין שמכונות יכולות לחשוב
 טיורינג שוכב את גברים
 לפיכך מכונות אינן יכולות לחשוב "

 

נכתב על ידי , 26/6/2012 12:42   בקטגוריות אחרית דבר, אספרסו, בזמן עבר, גועל נפש, חוק זה חוק, טכניון, יש בעולם אנשים, פוליטיקה ודעות, פיסות עולם  
4 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של גליתחתן ב-2/7/2012 00:11
 



נובל מן


בעת שנמתי בהתעמקות בשבת אחר הצהרים הסתיר כדור הארץ את אור השמש והחשיך את הירח שהקדים לזרוח. כך, מרב יסודיות, שכחתי לגמרי את דבר הלקוי המיועד ולא חזיתי בו, למרות שהמדענים יכולים לחזות את בואו אלפי שנים מראש. גם את עניין פרס הנובל, שהענקתו למדענים גם היא היתה צפויה, שכחתי, אלא שבסופו של דבר, כשהתעוררתי באיטיות והדלקתי לתומי את מכשיר הטלויזיה, הגעתי ממש בזמן, רגע לפני לחיצת היד לפרופסור שכטמן שלנו.

בניגוד לטקס האוסקר, התוצאות כבר ידועות מראש, אך בדומה לאוסקר, העניין וההחלטה לשדר תלויים בנוכחות הישראלית בטקס (אם כי, למען ההגינות, יש לציין שאת טקסי הענקת האוסקר משדרים אצלנו גם ללא נוכחות של מועמדים משלנו). באופן משמח, טקס הנובל עומד בקריטריונים לשידור לעיתים קרובות, ובתשע השנים האחרונות זכו לא פחות מששה מדענים ישראלים בפרס, מה שמעניק כבוד גדול למערכת החינוך והאקדמיה בישראל של שנות השישים והשבעים.

בתקופתה הטרום מדעית הצטיינה ישראל בפרסים בתחום השלום - לא פחות משלושה זוכים. יהיה מי שיטען כי יש כאן מצב לא הוגן, כמו התלמיד המופרע בכתה, שיום אחד, כשהוא לא מפריע, זוכה לפרס מידי המורה. כלומר, בשביל שלום צריכים מלחמה. מכל מקום, הפרסים נִתנו ומונחים בארון (יחד עם חלק מהזוכים). פרס ורבין, שיחד עם ערפאת זכו בפרס על סיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני. ובגין, יחד עם סאדאת, על השגת השלום בין ישראל ומצרים (שחייבים להודות, עד רצח סאדאת, היה אמיתי לגמרי). בהזדמנות זאת, כאשר דנים בפרסי נובל לשלום-בטרם-עת, חייבים להזכיר את לה-דוּק-טוֹ, איש הוייטקונג, שיחד עם  הנרי קיסנג'ר זכה בפרס על סיומה של מלחמת ויטנאם, אולם סרב לקבל אותו, בנימוק המוזר שהמלחמה לא באמת הסתיימה. עוד נשוב אליו, ורק נציין, שבינתיים, המלחמה ההיא הסתיימה לגמרי.

הישראלי הראשון אי פעם הוא חתן פרס נובל לספרות, ואיננו, כמו שבאמת נוטים רבים לחשוב, עמוס עוז. ש"י עגנון הגדול הוא הזוכה (למרות שמסיבה כלשהי צרפו אליו שותפה ושלא כמו בפרסים לכימיה או רפואה, לא מדובר בעבודה משותפת על אותה היצירה). ישראלי אחר שלא זכה בפרס בספרות הוא הסופר והסטיריקן אפרים קישון. למרות הצלחתו הרבה בחו"ל הוא נפסל לתואר מסיבה פרוזאית ומפתיעה שאפשר לעמוד עליה כאשר צופים בטקס ורואים את מלך שוודיה. אפרים קישון הוא מלך שוודיה ומלך שוודיה הוא אפרים קישון ולכן הוא לא יכול להעניק לעצמו את הפרס. מי שכן זכה בנובל לספרות אך מסיבות אידיאולוגיות סרב לקבלו הוא הסופר והפילוסוף הצרפתי ז'אן פול סארטר שגם אליו נחזור בהמשך.

הפרס נקרא על שמו של אלפרד נובל, מדען שוודי שהמציא את הדינמיט. הוא עשה הון רב מהמצאתו, אך הזדעזע מהשימוש לרעה שנעשה בה ומכמות האנשים שההמצאה הביאה למותם. לפיכך, תרם את הונו לקרן שתעניק בכל שנה פרס למדענים ואנשי רוח שעבודתם מקדמת את המדע והשלום. במהלך השנים זכו בו מדענים חשובים ששינו, כל אחד בתורו, את העולם בו אנו חיים. בתוך כך, הוענק הפרס כמעט לכל המי ומי שמחקריהם אפשרו את בניתה של פצצת האטום. בניגוד לדינמיט, אף אחד מהממציאים לא התעשר מהמצאתו, כך שלא נוסדה קרן חדשה שתעניק פרסים עוד יותר חשובים. באופן אירוני במיוחד, הפרס האחרון בכימיה שניתן טרם בנייתה והטלתה של הפצצה הראשונה, הוענק ב-1944 למדען גרמני בשם אוטו האן "על גלוי הביקוע של גרעיני אטומים כבדים". למען ההגינות יש לומר שהאן התנגד הן למשטר הנאצי והן לשימוש בפצצות האטום ונמנה על קבוצה לא קטנה של מדענים אשר לאחר שזכו בפרס, ולאחר שהבינו את התוצאות ומשמעותן, פעלו באופן נמרץ נגד החימוש הגרעיני. במעין מיחזור, זכו מספר מדענים בפרס נובל לשלום על פעולתם זאת.

הזכרנו את לה-דוק-טו וסארטר שהחרימו את הפרס, והדבר מעורר אצלי שאלה, מי הבא בתור? כי בטקס בו צפיתי בטלוויזיה שולבו קטעי מוסיקה בביצוע התזמורת המלכותית של שוודיה, ומיד לאחר לחיצת היד לפרופ' שכטמן השמיעה זמרת נאה אַרְיָה נאה עוד יותר מִשֶל פוצ'יני. והשאלה הנשאלת, האם נציג אותנטי דיו של היהדות הדתית החדשה , לו זכה בפרס, היה מחרים את הטקס ומבקש בנימוס להפנות אותו לכיתת היורים הקרובה, או שהיה מסתפק בהחרמה מנומסת, ויחד עם בני משפחתו היושבים באולם היה קם ויוצא מהטקס לחמש דקות, ולא היה קורה שום דבר. שום דבר לא היה נגרע מכבודו של אפרים קישון, אבל חשוב להודיע מראש, כדי להושיב את בני המשפחה בקצה השורה, כדי למנוע את אי הנוחות שתגרם בכל אריה, כאשר בני המשפחה יבקשו לצאת, ושאר היושבים בשורה יצטרכו בכל פעם לקום כדי לפנות להם מעבר.

 



אפרים קישון זוכה בפרס נובל לספרות

 

 

מלה אחת ברצינות על עבודתו של פרופסור שכטמן. אמנם את הפרס הוא קיבל על תגליתו שהתגלתה כחשובה, אך הישגו הגדול אינו באותה תגלית. התגלית סתרה את כל מה שהיה ידוע ונהוג לחשוב, ולפיכך נדחתה בבוז על ידי חשובי המדענים בתחום (החשוב שבהם הוא ליונס פולינג שזכה בשני פרסי נובל. הראשון לכימיה והשני לשלום, על פעולתו למניעת הפצתו של הנשק הגרעיני). מול כל אלה שכטמן התעקש, וזאת מסיבה פשוטה – הוא האמין למראה עיניו ולא הביט דרך המשקפיים של הדעה המוקדמת. כך חייב לעבוד מדען אמיתי ואדם ישר, והדרישה הנראית פשוטה איננה כזאת כלל, וראה את כל חכמי המודיעין שלא ראו את מה שמונח לפניהם ערב מלחמת יום-הכיפורים.

ומלה לא רצינית –

איש אחד מגיע הביתה ומוצא את אשתו בזרועות חברו הטוב.

פונה אליו החבר: "לפני שאתה מתרגז, שאל את עצמך למי אתה מאמין – לעיניים שלך, או לחבר הכי טוב שלך".

 

 

 

 

 

 

נכתב על ידי , 11/12/2011 02:05   בקטגוריות המסך הקטן, טכניון, כתבו בעיתון, מילה טובה, מנגנים, פוליטיקה ודעות, עצות חינם, קול באשה, שטויות אחרות  
17 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שדות ב-14/12/2011 11:32
 




דפים:  
כינוי: 




87,768
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , 40 פלוס , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאני לא הייתי מעז אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אני לא הייתי מעז ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)