לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

כל הדברים גדולים כקטנים


כל מה שראוי לבזבז עליו את זמנו היקר של הקורא


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    יוני 2013    >>
אבגדהוש
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
6/2013

על הסוגה של מכונת הזמן


הנה מחלקים ספורים לפי ז'אנרים. סוגה. בת-הזוג של הסוג. ויש כל מיני קריטריונים לחלוקה – לפי האורך (למרות שמה שבאמת מבדיל הוא העובי), ולפי הסגנון, ולפי הנושא, ואפילו על פי קהל היעד -  למשל משרתות או נוער. אבל כל החלוקות מחולקות על פי הטקסט, כלומר תנו לי כתב יד ואומר לכם מה הסוגה שלו (או לפחות אנסה). ואנחנו כבר יודעים – לקורא תפקיד מפתח בספרות, ומעמדו במתן המשמעות חשוב לא פחות מזה של המחבר או היצירה. ואף הסוגה, תפקידה היחיד הוא להוות מעיין מכייל-ציפיות עבור הקורא, שכן איזה ערך אחר ועניין יש בה? לפיכך, הקורא בהיותו דמות המפתח, יש לו תפקיד מרכזי גם בהגדרת הסוגות למיניהן, ובעניין הזה – הנקודה החשובה היא המפגש של הטקסט עם הקורא, וליתר דיוק המפגש עם הקורא-כסיפור-בפני-עצמו. כאשר הקורא נתקל בדבר מוכר, שהוא פגש בו בחייו, אופן הקריאה שלו שונה לחלוטין. חייל הקורא סיפור מן המלחמה יעבור חוויה שונה לחלוטין מזו של משרתת, נער או מנהל בנק שלא ראה שדה קרב מעולם. אשה שחוותה אונס תקרא ספר על אשה שחוותה אונס כפי שאף אחד אחר לא יוכל לקרוא. ההיכרות האמיתית עם החוויה אינה מוגבלת לטראומות. היא יכולה לסוב סביב גידול משפחה מרובת בנות, מסע ציד באירלנד או עבודה מאחורי הקלעים בתיאטרון. בכל מקרה, החוויה של הקורא המכיר את אותה מציאות מקרוב שונה לחלוטין. וחשוב לא פחות – אותו הקורא אשר מכיר את העולם המופיע בטקסט מקרוב, מחייו שלו, מפרטי הפרטים של היום-יום, מהמפגש האיטי, האינטימי, מהצריבה של הפצע – הוא זה שיכול, היטב מכל אחד אחר, לשפוט, לדעת אם הכתוב הוא אמת או זיוף. לעיתים קרובות הקריאה אף מגלה ומבהירה לאותו קורא את מה שהיה מונח לפניו והוא החמיץ, מתוך חוסר היכולת שלו לחשוף במילים, וגם אז, לא פחות ואף יותר מתמיד – הוא זה שידע טוב מכולם האם הדברים הם אמנות של אמת. על כן, הז'אנר החשוב באמת הוא זה של קבוצת הקוראים שחייהם  פוגשים וחופפים את היצירה. לעניין זה, סיפור על קרבות ודם שקורא החייל, וסיפור על עבדות ואונס שתקרא הפליטה, שייכם שניהם לאותו הז'אנר, ויושבי בית כמונו, באותם דפים ממש נמצאים בז'אנר אחר לגמרי (אני מקווה, למענכם).

אפשר, על בסיס זה, של היכרות אמיתית, ליצור מבחר גדול של תתי סוגים. הנה אחד לדוגמא – סמטאות הילדות. ספרים רבים, בין אם נכתבו בזמן אמת ובין מתוך הזכרות מאוחרת, מתארים בפרטי פרטים מקום וזמן שהיו או ישנם. שמות הרחובות, תאורי הבתים והחצרות, קולות הרכבת בלילה, הרוח המייללת במסדרונות, הריח בבית הספרים, הריסת הקולנוע הישן, הפירצה בגדר הבריכה, החנווני השוטף לעת ערב את המדרכה שמול חנותו, העגלון הערבי עם החמור העובר מול בית הספר, השדה שעליו קמה השכונה החדשה, חנות התקליטים בפינה, הפיצרייה שממול, הספינה שטבעה מול החוף – לא משנה על מה מדבר הספר ומה עובר על גיבוריו, כל הנגיעות האלה כשהן ידועות ממקור ראשון, לא ישוו לשום תחליף. ואחת היא אם החזרה לאותו מקום וזמן פירושה מסע לגן-עדן או לגיהנום. ואחת היא אם המסע הוא לשיכון בבבאר-שבע של שנות השישים, ללונדון ערב הכתרת המלכה אליזבת השנייה, או לשכונת פחונים בפרוורי ניו-דלהי. הז'אנר הוא מכונת הזמן.

  


 


 

_____________________________________________________________________

הפלייליסט:

 

 

Σωτηρία Μπέλλου - ο αγέρας στους δρόμους

 

השיר הזה, שאני לא מבין אף מילה ממנו, ואפילו את שמו אינני יכול לקרוא, כי קריאת היוונית שרכשתי במהלך לימודי בטכניון כבר נשכחה, שיש לו, בביצוע הזה בלבד, המון קליפים (ובצדק), ומבלי להבין את המילים או את שמו, ובעצם גם ללא הקליפים שמדברים בעד עצמם, זהו שיר מהסוג שמוליד מהפכות, שמוציא אנשים לרחובות, שמפיח בהם תקווה ואומץ, שמפיל ממשלות. שיר שממשלות לא אוהבות. שיר שמעורר אהדה ואהבה לעם ביוון. וגם קנאה. בעיקר קנאה.

 

(ובכל זאת, למבקשים - O Ageras Stous Dromous by Sotiria Mpellou)

 

 

נכתב על ידי , 25/6/2013 20:52   בקטגוריות בזמן עבר, יש בעולם אנשים, כמה טוב לחשוב, מלאכת הכתיבה  
15 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של עדה ק. ב-28/6/2013 01:48
 



החיים בסרט כחול


הנה שני סרטונים מעוררי השראה שנתקלתי בהם לאחרונה. הם מעוררים השראה בעיקר באופן בו הם מותחים את גבול האנושי עד לקצה, ואף מעבר לו. בכך הם עוזרים לשרטט את הגבול של אותה ישות חמקמקה – האנושיות, ולמרבה השמחה, בפעמים הללו – את הגבול העליון. הגבול העליון הוא מקום הכמיהה. המקום שמעבר שאליו מתנקזים החלומות.

 

הסרטון הראשון באמת מגדיר את הגבול העליון, כפשוטו. זהו ביצוע מיוחד של שירו של דיויד בואי - Space Oddity. השיר, היפה מאד וגם מרגש, מלווה טייס-חלל אי שם גבוה מעל כדור הארץ, תועה בחלל, אובד בדרכו לירח. האושר כל כך גבוה, שהוא מאפיל על כל אסון מתרחש, וכולנו זוכרים את ההבעה על פניו של אילן רמון מרחף בחלל החללית. הביצוע החדש הוא קפיצה מעל ומעבר. הוא הופך את הרעיון למציאות ובכך ממיר את המציאות לחלום. אסטרונאוט אמיתי, בחלל, הרחק מעל לכוכב הכחול, מבצע את השיר ונותן לכל משמעות חדשה, וגם מוסיף בית משלו. מוסיקה, גבוהה בחלל, וכדור הארץ מציץ בחלון. הרבה יותר ממה שאפשר לשאוף אליו. (ולוקח כמה שניות,  ומנה של מודעות, כדי להתעלם מכך שהאסטרונאוט כריס הדפילד נראה כמו בחירה של מלהק לתפקיד הפסיכופט השכונתי בסרט סוג ד', ולהיכבש בשירה שלו ).

אם צריך עוד הסבר לקיומה של האנושות ולבריאה שלה, הנה אחד לא רע. לבנות ספינה שתרחף גבוה מעל, ולכתוב שיר, ולהשמיע אותו שם, ולשדר לכל העולם שלמטה. תנו לי נביא שלא היה ממיר את דתו לחזון הזה.

 

 

הסרטון השני מפגיש מתחת למים דולפין ובני אדם. כל מפגש פנים אל פנים עם חיה בטבע, באותו רגע של השתהות לפני פרידה, של אין מילים, הוא חוויה של קצה האנושיות ומבט במראה שמעבר לה. מפגשים עם דולפינים הם דרגה אחת מעל, בגלל החיוך, החן והאינטיליגנציה שככל שננסה לכנות אותם אנושיים הם לא. הם, במקרה הזה, של הדולפין. הוא עומד מולנו מדמה מראה, אך מגלם מציאות מקבילה. בסרטון הזה,  המפגש מקבל שדרוג נוסף. הדולפין פצוע וזקוק לעזרה והוא פונה לבן המין האנושי ומפקיד את עצמו בידיו, מסמן בדיוק מהו עולם מושלם. רגע כזה, גם הוא יכול לתת משמעות והצדקה לקיום האנושי כולו.

 

 

 

לשני הסרטונים יש עוד מהמשותף. האחד הוא הצבע הכחול. המים, מצע החיים, צובעים בכחול גם את המעמקים וגם את הגבהים בהם כל העולם הופך לכדור כחול. כחול עמום, על סף החושך, זהו כנראה הצבע של הגבול. הדבר השני הוא הריחוף. התנועה האיטית המשוחררת מכבלי הכבידה. השחרור הזה מכח המשיכה מעניק לרגע מבט אחר על כל התלות, החיבור הבלתי ניתן לשנוי, הברית הבלתי מופרת שלנו עם כדור הארץ, והדרך שלו להבטיח את הסדר והיציבות. בלי כח המשיכה היינו כולנו אבודים כמו המייג'ור טום, והמחיר שלו הכרחי וברור. אבל השחרור הזה, ללא כבידה, הוא הגרעין והיסוד של כל חלום. זהו הקיום האנושי ואלו גבולותיו, וכמה ענוגה היא ההתחככות בהם.

 

_______________________________________________________________________

(הפלייליסט כבר כלול)

 

 

נכתב על ידי , 16/6/2013 14:51   בקטגוריות אושר קטן, בחלומות, חיות טובות, לנצח את כח המשיכה, כמו בחלום, טעם החיים, מלך העולם, מנגנים, מסביבנו, פיסות עולם, שתו מים, תשמור על העולם  
10 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של גנגי ב-26/6/2013 00:29
 



השתנות


השתמשתי לא מזמן בצילום של ספינה על החוף. לא במקרה מצאתי צילום זמין. אני לעיתים קרובות מצלם את הספינה על החוף. לשאלה למה לצלם שוב ושוב את אותה הספינה יש תשובה פשוטה – כי היא לא אותה ספינה. בעצם, הספינה אולי אותה ספינה, פרט לחלודה המתגברת והחורים המתרחבים, אבל השנוי האמיתי הוא במה שסביבה, שהוא במידה רבה מה שמגדיר אותה. כמובן הים. אם הנהר איננו אותו הנהר פעמיים הים פי כמה וכמה. עמדו באותו פינה והביטו בים. יום יום, שעה שעה, והוא תמיד אחר, וראוי לכתוב על כך. לנוכח הים המשתנה, נראה החוף, החול, כסימן של יציבות. לכן, השתנותו של החוף, הקבוע, היא התופעה העיקרית. גם כאן הצגתי לא פעם את החולות בחוף ואת הסירה (לך תמצא את הקישור). הפעם, הכל מוקדש להשתנות, וגם למחזוריות. אז תנו לתמונות לדבר.

 

יולי 2009

כמו ענק, ראשו בחולות ורגליו במים




 

אוגוסט 2009

קצת קשה להאמין שעבר רק חודש. אולי המצלמה טועה בתאריך ומה שנראה בתצלום הוא העתיד. כך או אחרת - החולות כיסו



 

אפריל 2010

החורף מאחורינו. החוף לפנינו. כך נראית ספינת המדבר




 

מאי 2010

חודש עובר. הים לא מוותר



 

יוני 2010

אבל החול חוזר


 

אוגוסט 2010

החול מסתדר בשני מפלסים



חפשו את החרטום

 

אוקטובר 2010

החולות ממשיכים להתקדם. הספינה לסגת.

 


 

נובמבר 2010

נקודת מפנה. החולות כל כך עמוקים. כבר לא המשטח הרטוב הקרוב למים. הם הופכים לדיונה.




 

1 דצמבר 2010
מה יהיה? האם הכל יעלם תחת החולות?




 

דצמבר. במקום חורף, רוחות שרב עזות, מביאות חולות שפעם היו במדבר.

ואז הכרמל בער, ובער ובער. וכל אנשי המלך וכל מטוסיו לא הצליחו לכבות. עד ששבת הרוח, ושבתה האש. נותרו גחלים. אז באה סערה שכמותה עוד לא היתה. סערה שהיתה יכולה לכבות את האש בשעה. במקום זאת, כילתה זעמה בים ובחופיו.

 

25 דצמבר 2010

השקט אחרי הסערה. כפשוטו. והסירה אמרה -

 








 

למחרת הייתי מוכרח לחזור לשם 






 פברואר 2011

שנה חדשה. אפשר להתחיל מחדש. 






 

יוני 2011

מה מבשר הקיץ? גראפיטי מכוער (אבל החלודה תנצח)



 

יולי 2011

סטטוס קוו



 

מאי 2012

הכיוון מערב. האם הוכרעה המערכה?



 

אפריל 2013

שנה חדשה. סיבוב חדש. כמה נמוך אפשר לרדת? עד שמתגלה, אי שם במעמקי החול, משטח ברזל שכנראה הונח שם בנסיון עתיק לחלץ משהו מהספינה.




 

מאי 2013:

אל דאגה. החולות הנודדים לא מאכזבים.

אם הייתי יותר זריז הייתי מצלם את הבחור שקפץ ראש מהסיפון.



 

כעבור שבוע -

סתם, כדי לזכור, שגם מצב הים מצייר תמונה שונה. וכיוון הצילום מצייר תמונה אחרת. אפילו החיישן הטפשי בסלולר הנחות רואה בכל פעם צבע אחר.



 

המשך לבטח יבוא, גם אם לא יופיע כאן. הבאתי די והותר. אם הייתי משכיל לסנן יותר, לצמצם ולבחור, כנראה שהייתי מצליח יותר בחיים.

 

* כל התמונות צולמו בסלולרי, רובן במכשיר ישן ועייף - זה לא הפריע לספינה. חלק מהצילומים נגנבו מהנייד של אשתי. 

______________________________________________________________________

 

הפלייליסט:

קידום בתור - בעקבות הביקור אצל עדה...

 


Ray Charles: Georgia On My Mind


 

נכתב על ידי , 3/6/2013 00:10   בקטגוריות בזמן עבר, ליד הים, נתפס בעדשה  
34 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אני לא הייתי מעז ב-16/6/2013 14:51
 





כינוי: 




87,790
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , 40 פלוס , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאני לא הייתי מעז אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אני לא הייתי מעז ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)