זה כנראה פוסט בהשראת הבגרות החוזרת במתמטיקה שתהיה לי מחר, לכן סליחה מראש.
אם יש עוד אנשים שעושים בגרות מחר - צאו מהבלוג, לכו ללמוד. מצד שני, אם בא לכם לצחוק על מישהי שיושבת מול המחשב שלה ומשתגעת מרוב מתמטיקה שנוזלת לה מהאזניים - מוזמנים להשאר.
אז ככה -
המחשבות החלו לזרום בערך ברגע שבו קיבלתי את מבחן המחצית שלי חזרה. או שאולי זה קרה כשקיבלתי את ציון המחצית שלי.
אני ומתמטיקה - לא הולך. לא משנה כמה קשה אני מתאמצת, אני פשוט לא עוברת! והנה דוגמאות מהציונים שלי:
המגן שלי לבגרות ראשונה בקיץ שנה שעברה, טופס 804, הוא 65 - וזה במזל. הציון שקיבלתי באותה בגרות הוא 44. סה"כ הציון הסופי שלי היה 55.
לאחר שניגשתי למועד ב', אותו טופס, אותו קיץ, אותו מגן - קיבלתי 18. הסופי היה... טוב נו תחשבו לבד אין לי כוח. הציון שלי ברבעון כיתה י"ב, השנה, היה 55. היום במבחן המחצית קיבלתי 30. ציון המחצית שלי - נכשל. אני לא יודעת כמה, 55 או 50 או 40 בכלל, אבל זה לא 56+.
כפי שאתם רואים, אני ומתמטיקה - לא חברים טובים. לכן, מיום חמישי ועד היום, כולל היום, וכולל מחר בבוקר, אני למדתי ואלמד לבגרות הזו במתמטיקה. על כל נושא חפרתי ואחפור כ100 תרגילים [מינימום]. עד שאקלוט. המתמטיקה כבר נוזלת לי מכל החורים. אז התחלתי להשתגע, ולהעלות מסקנות, ולחשוב יותר לעומק...
מאיפה הגיעו יסודות המתמטיקה? הרי אין מצב שמישהו קם בבוקר ואמר "דבר חדש! מתמטיקה. אני קובע שעלה אחד ועוד 2 עלים שווה ל3 עלים. אבל קוסינוס של חצי עלה שווה ל0.984 עלים." אבל זה לא הכל. בשביל להמציא מתמטיקה צריך להמציא מספרים. מי המציא אותם? לא אכפת לי את האמת, שאלה רטורית. יותר מעניין אותי למה המציאו אותם, למרות שיש כמה תאוריות.. כדי לדעת להביע כמה זמן עובר עד שמחשיך, לדעת להביע תקופות וכמויות, ככה לפחות אני חושבת. אבל רגע! יש עוד הרבה תהיות.
מהו קוסינוס? מה זה המספר הזה? כלומר, זה מושג, אבל מה המספר מאחוריו? כך גם טנגנס וסינוס. מי הטביע את המושגים האלה? ולמה הם שווים דווקא את הכמות הזו? למה כדי לקבל זוית מסוימת במשולש ישר זוית, אני חייבת להכפיל דווקא במספר הזה? מאיפה צץ המספר הזה בכלל? ומה עם לאן? כלומר, LAN? מה זה המספר הזה? מלמדים אותנו שצריך לחלק ככה וככה כדי למצוא דבר כזה וכזה, צריך לחלק בלאן. אבל לא אומרים לנו מה זה לאן. למה לא אומרים? זה סוד ממשלתי?
או שנכון יש את המספר הזה, e? הוא, בחזקת 0, שווה לאחד. בעוד שהוא, בחזקת אחד, שווה ל2.71. למה דווקא 2.71? למה להשתמש במס' כ"כ מדויק? הרי לא קראתי למספר 673 בשם AFT, נכון? אז למה זה דווקא 2.71?? זה כמו המספר a, שאת האמת לא סיפרו לנו כמה הוא שווה. למה לא סיפרו? זה מסובך מדי? זה אותו שיט כמו עם e. רק ש-a לא אומרים. ומה הטעם בשימוש אם לא אומרים? יוצא שאנחנו לא באמת לומדים מתמטיקה, אלא לומדים להעתיק, כמו תוכים. אם היינו מבינים את המספר היינו מבינים את ההכפלה ואת החזקות.
למה הסימון של נגזרת הוא y'? מה זה התג הזה? ולמה תג? למה הוא שווה לשיפוע? מי קבע שנגזרת היא שיפוע?
עזבו שניה, פונקציות זה קל. מהם... אינטגרלים? הו! באינטגרלים, רושמים את הS המפוארת הזו [שאין לי מושג למה היא כזו מפוארת], אח"כ את משוואת הישר ואז! מגיע dx! אבל אף אחד אף פעם לא הסביר לי - מהו ה-dx ששוכן שם במסתוריות? מהו ערכו? ולמה הוא נעלם לאחר פתיחת האינטגרל? והוא גם לא חוזר! ולמה האינטגרל הוא זה שמוצא שטח? למה כותבים אותו אם גם ככה אינו מגיע לשימוש?
למה טנגנס שווה לסינוס חלקי קוסינוס? אם בכלל, כי כבר אמרתי, אני ומתמטיקה לא חברים. מי קבע שבמעגל יש 360 מעלות? מי קבע את ערכה של מעלה?
ולמחשבות יותר גדולות - למה אנחנו לומדים את כל זה? אמא שלי פיתחה תאוריה שאנחנו לומדים 250% כדי שנשתמש ב100%, במקום ללמוד 100% ולהשתמש רק ב25%. מצד שני, אני חושבת שאנחנו לא משתמשים אפילו ב25% ממה שאנחנו לומדים. אני מבינה איך נצטרך חיבור וחיסור, אולי בעיות קניה ומכירה ובעיות תנועה, גידול ודעיכה - כן, אבל אינטגרלים? אני יכולה לראות רק בעקיפין איך זה עוזר! מה שבאמת חסר כל תועלת - משוואות טריגונומטריות או איך שלא קוראים לחרא הזה - זה כל הסינוסXאלפא-קוסינוס-סינוס/בטא. כל החרא הזה. יחד עם זאת - פונקציות. פרבולות. לא שיש לי בעיה עם גיאומטריה אנליטית, אני פשוט לא רואה מי צריך את זה ולמה.
או למשל, לוגוריתמים - אף אחד לא אומר מהו ערכו של הLOG הקטן הזה שמעלימים במשוואה. למה הוא צריך להביא בסיס למספר? למה צריך להקיף מספר גם ב-לוג, גם בבסיס ולפעמים גם בריבוע?
אני חושבת שמי שיודע את זה ורוצה להבין את זה זה רק אדם שרוצה תואר שני במתמטיקה. אני לא רואה סיבה אחרת לרצות ללמוד את זה, או בכלל להתעניין בזה! כל מערכת החינוך הזו מטומטמת. למה מי שרוצה להגיע לאוניברסיטה טובה [שמצריכה ממוצע ונתונים גבוהים] אבל לא יכול לפתור שטויות כאלה אבל מצויין, פשוט מעולה בדברים אחרים, חייב לעשות 3 יחידות בעוד שהמקום אליו רוצה להתקבל מצריך 4?
ובכלל אני כועסת על מערכת החינוך ובגרויות המתמטיקה בתכנית החדשה. אני לומדת מתמטיקה ב4 יחידות לימוד, טפסים 804 ו-805. למי שלא יודע, זה אומר שאני עושה 3 יחידות בבת אחת בטופש 804 ואז עוד יחידה נוספת בטופס 805. פעם זה היה 2-2, זה היה שווה, היה קל יותר להתכונן. אבל עכשיו יש כמויות עצומות של חומר לבגרות אחת שאורכה 3.5 שעות, ואז מספיק חומר ליחידה שהמבחן שלה לוקח שעה ורבע או שעה וחצי, לא זוכרת.
יש עוד דבר שאולי כדאי לי לציין לגבי עצמי - כשזה מגיע לשיעור בכיתה - אני יודעת מצוין מה אני עושה. כשזה מגיע לשיעורי בית, אני אולי אשאל את אחי שאלה או שתיים, אולי איעזר בהורים לזכור נוסחה. אבל כשזה מגיע למבחנים אני בוכה. אבל בוכה כ"כ שזה כבר כואב. וזה בלתי נסבל. זה כ"כ כואב לבכות כבר שזה בלתי נסבל. והחלק הכי גרוע? הדמעות גם בלתי נשלטות. בכל הבגרויות והמבחנים במתמטיקה עד עכשיו אני בכיתי. אני לא יכולה בלי לבכות. זה פשוט לא עובד בלי הדמעות. [זה לא עובד גם ככה אבל אתם מבינים שאני מדברת על מעין "עסקת חבילה"].
זה כנראה כל מה שיש לי בנתיים לפרוק על מתמטיקה. לכל מי שניגש מחר - בהצלחה. אני הולכת להצמיד מגש קרח למצח שלי בתקווה שהמוח שלי יחזור למצב מוצק, ואולי אפעיל שואב ואקום כזה מאוזן אחת לשניה ואהפוך את התהליך כדי לשאוב ולהחזיר את המוח למקומו. זה נשמע מגעיל, אבל ככה המרגש.
אני גאונה, נכון? כותבת פה פוסט במקום ללמוד לבגרות. טיפוסי מצדי.
בהצלחה לכולם!
ג'ן ~