לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה


אי של אי שפיות

Avatarכינוי:  Limitless

בת: 32





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    יוני 2010    >>
אבגדהוש
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   

6/2010

תגובה לח"כ משה גפני



במהלך היום שמעתי, ראיתי, קראתי ואם היה אפשר אני משערת שהייתי גם מריחה את ההכרזה אשר הכריז בכנסת ח"כ משה גפני: "אנחנו, הציבור החרדי, לא נכבד פסקי דין לא של ערכאה נמוכה ולא של עליון שתהיה נוגדת את דעת התורה. אנחנו עומדים בפני סיטאוציה שלא הייתה כדוגמתה במדינת ישראל - אנשים בקבוצה גדולה הולכים לבית סוהר. התמונות הללו יתפרסמו בכל העולם ולא יהיה מנוס מחלשוב מה היה במדינות אחרות בזמנים אחרים שמכניסים יהודים חרדים עם פאות וזקן לכלא... בושה".

אני חייבת לומר שהתרגזתי, יותר מהתרגזתי, אפשר היה לראות בלי בעיה את העור הכהה שלי (כהה אבל אשכנזי. כי זה, מסתבר, באמת חשוב) מאדים בשניות. אני לא חושבת שאי-פעם שמעתי משפט שהרגיז והעציב אותי כל כך. אני לא אדם בעל דעות קדומות, מעולם לא התנגדתי לזרם החרדי או החסידי בכללותו, כי אני תמיד האמנתי שיש יוצאי דופן, ואי עדיין מנסה להאמין שיש, אבל אתם מוחיכים לי פעם אחר פעם שאני טועה.

אבל בואו נתחיל מהייחסות למשפט שאחלק לקטעים ואתייחם לכל קטע בנפרד"

1."אנחנו, הציבור החרדי"
אתם עלולים לשאול אותי מה יש להייחס לשלושת המילים האלה, הרי הוא רק מסביר בשם מי הוא מדבר?.
אני אישית מאמינה שבשלושת המילים האלה נאמר המון. מתוך שלושת המילים הללו משתמע שהוא מדבר בשם כל הציבור החרדי הוא לא אומר "אנחנו, חלק מהציבור החרדי", או "אנחנו, רוב הציבור החרדי", הוא מתייחס אל עצמו ואל הציבור החרדי, כאל נחיל דבורים לדבורה היחידה אין דעה, והיא עושה מה שהמלכה, הרב, אומרת לה. לפני כמה שורות כתבתי שאני תמיד מאמינה שיש יוצאים מן הכלל. אבל אם חבר הכנסת גפני, אדם מכובד, מתייחס אל הקבוצה לה הוא משתייך בהכללה, מי אני שאגיד שיש להם דעות שונות ומגוונות, והם מורכבים מזרמים שונים ומגוונים. ולכן מעכשיו אתייחס אל הציבור החרדי בהכללה, למרות שאני לא מאמינה בדרך זו.

2."
לא נכבד פסקי דין לא של ערכאה נמוכה ולא של עליון"
אני תלמידת כיתה י"ב, עוד ארבעה ימים אני מסיימת את לימודי בבית הספר התיכון. במהלך י"ב השנים האחרונות למדתי מקצועות חובה רבים, ביניהם למדתי את מקצוע האזרחות, בו נבחנתי בשנה האחרונה. אני לא מצפה מח"כ גפני לדעת את מה שאני עומדת לכתוב, כי הרי בבתי הספר שבו לומדים ילדיו לא לומדים מקצועות, שוליים ולא חשובים כמתמטיקה, אנגלית או אזרחות ולכן אני לוקחת על עצמי להסביר לו כמה דברים.
במדינה דמוקרטית אמורות להיות שלוש רשויות- הרשות המבצעת (הממשלה), הרשות המחוקקת (הכנסת, בה אתה חבר) והרשות השופטת (בתי המשפט, נגדם אתה יוצא). בלי קיומן של שלושת הרשויות הנ"ל לא נצליח לקיים שלטון חוק ותהיה אנרכיה (ומכיוון שלא למדת אנגלית והמילה אנרכיה היא מילה מלועזית אני אפרש. אנרכיה הוא מצב בו לא קיימים חוקים וכל אחד עושה ככל העולה על רוחו). בית המשפט תפקידו לדון בסוגיות שונות אשר מועלות בפניו, חלקן עוסקות בפלילים, חלקן בעניינים וסכסוכים אזרחיים וחלקן בנושאי זכויות אדם.
ההחלטה שלו היא אינה המלצה, אלא הוראה. בתור אזרח חובתך לציית להחלטותיו. זה בה בעסקת חבילה יחד עם ההשלמת הכנסה, שהממשלה משלמת לרוב הציבור שאתה מייצג, יחד עם ההגנה שהמשטרה והצבא, אשר בהם אתם לא משרתים, מספקת לכם ויחד עם זכויות רבות נוספות שלא אמנה.
לא טוב לך? לא מתאים לך? אתה רשאי להחזיר את תעודת הזהות שלך ואת כל הזכויות שניתנו לך ולמצוא לך מדינה אחרת, אני לא אתנגד.
מה שמדהים אותי כל פעם מחדש זה הדו-פרצופיות שלכם, הציבור החרדי. בדברים שנוחים לכם, אין לכם בעיה להשתתף ולקחת חלק במדינה ובהליך הדמוקרטי. הנה למשל אתה, חבר כנסת, ורוב הציבור שלך הצבעתם בבחירות. זהו דבר מובן, אתם יכולים לקדם את האינטרסים שלכם כמו כולנו, למעשה בבחירות אתם כל כך להוטים לקחת חלק בהליך הדמוקרטי, שאנשים שכבר נפטרו קמים לתחיה, בשביל להיות מסוגלים להשתתף בהליך החשוב הזה.
אבל מה לעשות, אתם, כמו כולנו, לא תמיד מרוצים מכל ההחלטות שנעשות במדינה זו. כשמשהו לא מוצא חן בעיני בהחלטות של אחת משלושת הרשויות, אני מצקצקת בלשון, מביע את דעתי ברבים ויוצאת להפגנה, בניסיון לשנות את הגזרה. אך אם לא אצליח לשנותה, אני תמיד אכבד את ההחלטה ואפעל לפיה. אתם כמובן לא צריכים לפעול כך, אתם יכולים פשוט להגיד במילים קצת יותר עדינות ש'לא מזיז לכם' מה שהחליט בית המשפט ולפעול בניגוד למה שהוא קבע. איזו מן סיבה יש לכם לכבד את שלטון החוק ואת החלטת בית המשפט, אז מה אם אתם אזרחים של המדינה הזאת, זה הרי מעניק לכם רק זכויות לא חובות.

3.
"שתהיה נוגדת את דעת התורה"
פה אנחנו נכנסים לנושא יותר רגיש. איפה כתוב בתורה שיש להפריד בין אשכנזים לספרדים, אז בכלל עוד לא היו אשכנזים וספרדים.
רגע... מה?... לא הבנתי את הבעיה שמצעת במשפט האחרון... אה, נכון גם היסטוריה אתם לא לומדים, אל תדאג אני אסביר לך.
בהתחלה, כפי שאתה יודע, כל עם ישראל חי בארץ הקודש, אבל אז באו האשורים והבבלים והגלו את העם. סיפור ארוך, אני לא אכנס לפרטים, בסופו של דבר העם נפוץ על פני כל העולם. כתוצאה מהפיזור המנהגים של הקבוצות השונות באזורים השונים, השתנו. וכך נוצרו שתי עדות מרכזיות ביהדות: העדה האשכנזית (מאירופה) והעדה הספרדית (מצפון אפריקה ומאסיה). לפיכך בתקופת התנ"ך עוד לא היו עדות אלה ולכן לא הייתה סיבה לכתוב חוק שמורה על הפרדה ביניהן.
טוב נחזור לענייננו, בתנ"ך בשום מקום לא כתוב שיש להפריד בין זרמים ועדות בעם. נהפוך הוא כתוב בתנ"ך "ואהבת לרעך כמוך" ומטיפים בתנ"ך לאחדות של העם ודאגה לאחר, לעני, לחלש.
מצד שני יש גם הרבה חוקים בתנ"ך שלציבור החרדי נוח להתעלם מהם. נישוק המזוזות והשטתחות על קברי צדיקים, לדוגמא. בשום מקום בתנ"ך לא מוזכרות פעולות אלו (קביעת מזוזה כן, נישוקה לא) והן פעולות שהשתרשו במסורת. והן למעשה פעולות פגאניות לחלוטין, עבודת אלןילים היא דבר אשר אסרו עליו בתורה.
עוד דוגמא, בשבת אסור לעבוד, אבל בשאר ימות השבוע חובה לעבוד "...
שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד וְעָשִׂיתָ כָּל מְלַאכְתֶּךָ. וְיוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבָּת לַה' אֱלֹהֶיךָ לֹא תַעֲשֶׂה כָל מְלָאכָה..." (שמות, פרק כ', פסוק ח').
"ששת ימים תעבוד"- לשון ציווי, חובה לעבוד במשך שישה ימים. אבל רוב הציבור החרדי לא עובד שישה ימים בשבוע, הוא גם לא עובד יום אחד, והרי אדם לעמל יולד.
דוגמא אחת אחרונה, פיקוח נפש וקדושת חיי האדם, שני מושגים חשובים ומוכרים ביהדות. שני המושגים שמייחדים את הדת והופכים אותה לדת המוסרית ביותר, לעניות דעתי. וכמובן שהציבור החרדי מסכים עם שני מושגים אלו, עד שזה מגיע ללבנות חדר מיון בשטח שנמצאו בו קברים פגאניים, אז פתאום אנשים שחיו לפני אלפי שנים, הופכים להיות חשובים הרבה יותר מחיי אדם בימינו.

4. "אנחנו עומדים בפני סיטאוציה שלא הייתה כדוגמתה במדינת ישראל - אנשים בקבוצה גדולה הולכים לבית סוהר"
לפני קצת יותר משבוע, פה, בישראל, שלחו קבוצה הרבה יותר גדולה לכלא. אני מדברת על פעילי משט ה"שלום", שניסו להיכנס לשטח שנמצא במצור, שטח שעל פי החלטת הכנסת במדינתנו, אסור להיכנס אליו.
למה שאליכם נתייחס בצורה שונה כשאתם עוברים על החוק? כי אתם שומרים על (כביכול) כל חוקי התורה. אז מה, יש עוד חוקים בעולם וגם אחריהם צריך למלא.

5."
התמונות הללו יתפרסמו בכל העולם"
אתה באמת חושב שזה מה שמעניין את העולם. מצטערת לבשר לך שהם מעדיפים פלסטינים "מסכנים", על חרדים "מסכנים".

6."
ולא יהיה מנוס מחלשוב מה היה במדינות אחרות בזמנים אחרים שמכניסים יהודים חרדים עם פאות וזקן לכלא..."
אם הכניסו אותם לכלא מסיבות מוצדקות של עברה על החוק, כאשר החוק הוא הגיוני ומוצדק, אני לא רואה שום בעיה עם זה באמת. כאשר הכניסו אותם לכלא בגלל שהם יהודים זה דבר אחר, אבל הנה עובדה פה אנחנו לא עושים את זה, אנחנו מכניסים מספר זוגות הורים לכלא, ואת כל שאר החרדים משאירים בחוץ.

7. "
בושה"
או... סוף כל סוף אני מסכימה איתך. כל ההתנהלות שלכם, החרדים, העניין זה ובעניינים נוספים,  היא פשוט בושה.


אני רוצה להוסיף, שאני לא מתנגדת לדת בשום צורה, או לעדה החרדית. אני מתנגדת להתנהלות של העדה במספר נושאים. בית המשפט החליט החלטה הגיונית ושקולה, אשר מבטיחה לכל אדם את זכותו לשיוויון ולכן אני מתנגדת להתנהלות החרדים. אם, למשל, הכנסת הייתה מחליטה על יום חג בט' באב, הייתי יוצאת להפגנות ביחד עם החרדים, למרות שמעולם לא צמתי או התאבלתי בתאריך זה.

שלכם,
        Limitless
נכתב על ידי Limitless , 16/6/2010 19:19  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 





3,220
הבלוג משוייך לקטגוריות: חטיבה ותיכון , מגיל 14 עד 18 , משוגעים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לLimitless אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על Limitless ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)