אם ישרא היא סוג של אומה ללא לאומיות או קהילה הטרוגנית גדולה, הרי שיש בה תתי קהילות על בסיסים אלו ואחרים. תתי הקהילות הללו מעוגנות לעיתים בחברויות בלתי רשמיות, לפעמים רשימות הלינקים בצד יוצרות סוג של web ring בין בלוגים ומרמזות על קהילה. אבל בדיוק בשביל זה יריב נתן לנו כלי נהדר – הטבעות. עד כה רבים מכם הסכימו להנחה שהנורמות החברתיות המתפתחות כאן מתאימות את עצמן לטכנולוגיה ולפורמט. אבל הטבעות הן דוגמא לטכנולוגיה ופורמט נוח וקלאסי ליצירת תתי קהילות על פי תחומים משותפים או "חברות מצומצמות" אם תרצו, ואף על פי כן, האם אני צודקת באבחנה שמשהו שם לא עובד כמו שצריך? האם יש לטבעות מאפיין חברתי, קהילתי, או שמא, כמו שמנהל טבעת "קוצים" הודה: "מדובר בתעלול שיווקי: הכותבים שאני רוצה לקרוא בפורמט דפדוף נוח"?
לאחרונה שיחקתי קצת עם הטבעות. הצטרפתי לטבעת, הקמתי טבעת, והנה כמה הגיגים עד כה: המורה שלי להיסטוריה מהתיכון נהגה לומר "היכן שיש שני יהודים יש שלוש מפלגות". אני מרשה לעצמי לומר על המשקל הזה: היכן שיש שני בלוגרים יש שלוש טבעות. רשימת הטבעות היא אינסופית, יש המון טבעות של איש אחד ואולי הכמות הזו פוגעת בכוחה של אחוות הטבעת. כמו כן, עצרתי את עצמי מהצטרפות לכמה טבעות שהתיאור שלהן הלם אותי במיוחד, כי הצצה חטופה הראתה שעל הטבעת נמנות 6 בנות 16 והתיאור הבוגר של הטבעת הוא אשליה אופטית. עברתי על הטבעות שכוללות בלוגרים מוערכים ושמתי לב שהטבעת לאו דווקא מתארת אותנו ואת תחומי העניין שלנו כמו שהיא משדרת שייכות לחוג חברתי מסוים. לדוגמא: מבין עשרות טבעות של אוהבי חיות בוורסיות שונות, נראה ש"מיאו דה האו" היא הטבעת הכי "נחשבת". האם סוד ההצלחה שלה טמון במפורסמותו של בעל הטבעת, בקופי רייטינג טוב יותר או בהרכב החברתי הגרעיני שלה?
למרות שיש כאן מרכיב חברתי, זה לא משנה את העובדה שהטבעות לא ממצות את הפוטנציאל הקהילתי שלהן ואני תוהה מה הסיבה. מעניין אותי לשמוע מה אתם חושבים על הטבעות בכלל, על אלו שאתם חברים בהן או מדוע אינכם חברים בטבעות. אני רוצה לנצל את ההזדמנות להודות לכל מי שהתנתק בברוטליות מטבעת אחרת עבור הטבעת שהקמתי (ולשמוע למה הם עשו זאת) ולהרגיע את כל מי שכתב לי דוא"ל אישי בנימה מתנצלת והסביר מדוע הוא מסרב לטבעת שלי. המיילים האלו הדגישו דווקא את האמירה החברתית בטבעת, אנשים רצו לאותת לי שהם עדיין "חברים" שלי למרות שהם מסרבים להיות בטבעת שלי מסיבות טכניות ועקרוניות. האקט הסמלי הזה גרם לי להרגיש כמו חתן שהציע טבעת לכלתו והיא סירבה לו.
* סיכום לאחר 54 תגובות: מה שאני מבינה מכם הוא שאתם חותרים תחת העמדה הלא שוויונית של מנהל הטבעת והמגבלות הטכנולוגיות האחרות אבל יותר מכל שאינכם רואים בטבעת כלי קהילתי כמו כלי להגדרה עצמית אינסטנט. שמתי לב שהטבעות ה"הדוקות/אדוקות" ביותר הן דווקא הטבעות המובילות של הבלוגרים הדתיים או "האוחזים בצלמניה" שמי שמחזיק פוטו בלוג ולא נמנה עליה חבל לו על הזמן. זו בהחלט הגדרה עצמית יותר מאשר קהילה. הטבעת אולי יותר מכל היא טבעת, תכשיט, קישוט המורה על מעמד ושייכות. תודה על החידוד!