לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

הדוקטורט תם אך המחקר נמשך, הבלוג שב להתעדכן מדי פעם


בלוג מחקר שנמצא בישראבלוג מ-2004 והוקם לצורך הדוקטורט של כרמל וייסמן. כרמל כבר דוקטור (ולא רק "דוקטור בלוג") מספטמבר 2010 אך ממשיכה לעדכן מדי פעם אודות מחקריה על בלוגים, פקצות ותופעות שהחלו בישראבלוג.
Avatarכינוי:  כרמל וייסמן

מין: נקבה

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    מרץ 2008    >>
אבגדהוש
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

3/2008

ראשי הפרקים של הדוקטורט+ראיון אצל קרן נויבך


שלום.

 

ביום שני הייתה לי שיחת ועידה בסקייפ עם המנחות שלי. שוחחנו שעתיים ועשיתי להן ממש "פיץ'" של הדוקטורט, כל מה שיש לי, כל מה שאני רוצה להגיד בסוף, כל הלבטים שלי. השיחה היתה מאד פרודוקטיבית כי הן אהבו מאד את החומר ואת הכיוונים שהלכתי אליהם, וכי הן עזרו לי להעיף חומר שהייתי מאד קשורה אליו. למשל, חשבתי להקדיש פרק שלם לממצאים בנושא תפיסת והגדרת הפרטיות של הנערות, שנובעות בעיקר מהמתח בין מטאפורת הבלוג כדף לבין הבלוג כחדר (כתבתי על זה קצת בעבר ב"אמא, צאי לי מהבלוג"). אז הן אמרו לי שזה מרתק אבל זה לא בקו אחיד עם שאלות המחקר והמהלך הלוגי של הדוקטורט ולכן עדיף לפרסם מאמר נפרד על זה אחר כך. בכאב לב שמתי את החומר הזה וחומרים נוספים בצד, אך שמחתי שהדוקטורט קוצץ קצת וכעת נראה שיש לי יכולת יותר טובה להתמודד עם כתיבתו וסיומו עד הקיץ הזה.

 

בעזרת השם, בשנה הבאה אני צפויה ללמד בחוג לתקשורת במרכז הבינתחומי 2 קורסי עומק על תרבות האינטרנט, קורס מבוא לתרבויות הרשת שמחייה ומעדכן את הקונספט שהביאה מנחתי ברנדה דנט לראשונה לארץ בשנות ה-90, וסמינר אתנוגראפי של סוגיות מתקדמות עכשוויות בתרבות האינטרנט שבמסגרתו אלמד קצת בתוך סקונד לייף ואשלח את הסטודנטים שלי להתמכר לפייסבוק ולעשות הפקות ביוטיוב. המינוי הזה מותנה בהגשת הדוקטורט עד יום לפני שאני דורכת בכיתה ועכשיו אני עם דדליין רציני על הראש.

 

אז הנה מבנה הדוקטורט כפי שסגרנו עליו:

 

המסגרת התיאורטית שלו היא הגישה לתקשורת כתרבות. הוא ממשיך את עבודתה של ברנדה דנט על צורות משחקיות ברשת וגם את עבודתה של שרי טרקל על הבניית זהויות ומגדר ברשת, כי בבלוגים של הנערות אצלנו אין הפרדה בין משחקיות לפרפורמנס של זהויות, הדברים הולכים יד ביד.

 

הפרק המתודולוגי שלי מאד מעניין כי אני מבקשת לגשת לבלוג לא כדף שראוי לניתוח תוכן אלא כמרחב ברשת שהנערות משתמשות בו לחלופין כחדר וכייצוג להלך הרוח או לגוף שלהן ברשת. לפיכך אני מאשרת לעצמי לשאול שיטות מחקר של סגנון חיצוני ממחקרי תרבות על מנת לנתח את המשחקיות בעיצובים בבלוגים, למשל. בנוסף, אני מעלה בפרק הזה שאלות מעניינות רבות כגון: אם הבלוג אינו "דף" אלא פעילות, אז האם אפשר לנתח רק את הבלוג או שראוי להתייחס בהקשר הרחב יותר לפעילות הבלוגינג של הנערה גם בבלוגים אחרים?

 

החלק המעניין ביותר נוגע לבלוג הזה, "דוקטור בלוג". זהו יומן המחקר שלי אבל זוהי גם "הבקתה שלי בשבט" כשאני בשדה המחקר. אנשים משתמשים במטאפורות מרחביות לגבי בלוג "לבקר בו", "נכנסתי אליו", "הלכתי לבלוג של...". אז הנחקרות שלי כותבות לפעמים הערות בתגובות של היומן שלי או באות לבקר אותי מדי פעם בבקתה? בדקתי ואין למטאפורה הכפולה הזו תקדים במחקר, אפילו לורי קנדל שחקרה קהילת חברים בלייב ג'ורנל באמצעות ניהול בלוג בעצמה, לא התייחסה לכפילות הזו. אם מישהו מהקהילה האקדמית כאן מכיר משהו שאוכל להיעזר בו כדי לאפיין את המעמד המיוחד של הבלוג הזה בתוך המחקר, אשמח מאד לרפרנס.

 

המחקר התרחק מאד מהצעת המחקר, הבשיל והתבגר, כמו שראוי להיות. הרי אמרו לי כבר שאבוי לדוקטורנט שמגיש עבודה אשר עומדת במה שהבטיח לעשות בהצעה שלו... אלו הן שאלות המחקר המעודכנות שלי:

 

שאלה ראשית: אילו משמעויות מייצרות נערות מתבגרות ישראליות באמצעות פרקטיקות פרפורמטיביות ומשחקיות בבלוגים?

 

שאלות משנה:

1. מהו הבלוג עבור הנערות? במה הוא שונה מז'אנרים ויישומים קודמים של תקשורת מתווכת מחשב ואילו דפוסי תקשורת והפקת משמעות הוא מאפשר להן?

2. אילו כישורי אוריינות הנערות מפגינות ומה משמעותם בהקשר המקומי והגלובלי?

3. מרכז-פריפריה/ישראלי-גלובלי: אילו יחסי גומלין מנהלות הנערות עם דימויים מעולמות תוכן שונים? כיצד פרקטיקות אלו משמשות להן כמשאב תרבותי לחציית גבולות עולמן?

4. מגדר: אילו זהויות נשיות מציגות נערות בבלוגים שלהן? באילו מובנים השיח שלהן קונפורמי לערכים הדומיננטיים ובאילו מובנים הוא חתרני?

 

במענה לשאלות הללו יוצגו 4 פרקי ממצאים:

 

1. פרק שיעסוק בפרפורמנס של זהות נשית ויאפיין את שני הקטבים, ה"פקצה/פריחה" הורודה וה"פריקית/גותית" השחורה בעזרת קריטריונים כגון דימויים חזותיים, יחס לגוף ומיניות, לשון ושיח וכו'.

 

2. פרק שיעסוק ספציפית בטיפוגרפיה המיוחדת של הפקצות, יתהה לגבי אוריינות, מעמד השפה, ישווה אותן לשפת ההאקרים ויתייחס להבדלים המעניינים בין הכתיבה של הנערות עצמן לבין הכתיבה הפארודית עליהן אצל בלוגרים אחרים.

 

3. פרק שיתעד צורות שונות של משחקיות שנמצאו בבלוגים של הנערות, בעולם שבו הפוטושופ הוא משאב ועיצוב גראפי הופך למיומנות חברתית. המשחק יובנה כחלק מתהליך החיברות של הילדות ובשיח המשחקי אזהה שיח טלוויזיוני וצרכני שנכנסים לתוך המשחק והחיים של הנערות, כמו גם אראה גם כיצד מתרחש תהליך למידה של כישורים מורכבים דרך משחק. אתייחס גם לאספנות דיגיטלית ולכלכלת החינם של העיצובים.

 

4. פרק זה יעסוק בהשפעות גלובאליות והיבטי מרכז/פריפריה בישראל. כאן אתמקד בתרבות המנגה והkawaii (ויש הלימה מעניינת בין מעריצות מנגה לפריקיות ומעריצות kawaii לפקצות...), אראה גם את ההשפעות של שפות זרות בשפה בבלוגים ולבסוף אתייחס גם לדמוגרפיה של הבנות. רוב הנחקרות שלי מתגוררות מחוץ לגוש דן ואחוז גדול מהן ממדינות חבר העמים. אני בודקת את הרעיון שהחיים בבלוג מאפשרים להן פרפורמנס של מרכז תרבותי. ייתכן שאכנס כאן גם למפגשים בעזריאלי כמרכז של הבלוגוספרה.

 

וזהו בעצם. יש לי המון המון מה לומר אחרי 3 השנים הללו, במגוון נושאים, אבל הקו של הדוקטורט הוא לבסס ולאפיין את הזהויות הבלוגיות הללו בצורה מצטברת ומה המשמעות שלהן לחייהן של הנערות ולהתייחסות שלנו למדיום הזה. השאר ימתין בסבלנות.

 

בארה"ב חלה התעוררות השנה בנושא בלוגים ובני נוער. גם הם קלטו פתאום שהרוב הסטטיסטי בבלוגים זה נערות שחיות את חייהן, מצטלמות ומעצבות. אמצעי התקשורת חדלו קצת להתלהב מהבלוגים הפוליטיים שכמעט אפשר להגיד עליהם שהתמסדו, ותחת זאת החלו לסקר את התופעות הללו. זאת ועוד, MIT Press הוציאו מספר ספרים אקדמיים לאחרונה בנושאי יצירה ומשחק של בני נוער ונראה שגם החוקרים סוף סוף התעוררו.

 

אצלנו בארץ רק התעוררו עכשיו עם חשיבותם של הבלוגים כעיתונות ומכשיר פוליטי ולכן הכינותי מבעוד מועד מאמר קטן בנושא שישביע את הרעב המחקרי עד לפרסום הדוקטורט שיבקש להתייחס לבלוגים אחרת. הוזמנתי לדבר על המאמר הזה אצל קרן נויבך (לינק וידיאו באדיבות "לחץ חברתי") אבל כרגיל לא הספקתי להגיד כלום. לא נורא. מה שרציתי להגיד ממילא כתוב כבר כאן.

נכתב על ידי כרמל וייסמן , 5/3/2008 13:37   בקטגוריות יומן שדה, מתודוBלוגיה  
17 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של הפנתר ב-10/3/2008 20:04



67,005
הבלוג משוייך לקטגוריות: אינטרנט , ביקורת בלוגים , 30 פלוס
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לכרמל וייסמן אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על כרמל וייסמן ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)