החלפת קישורים: על חברות ופרסום
בדיחה עתיקה מסבירה את ההבדל בין טקטיקות מכירתיות שונות במישור של יחסים חברתיים: אם אתה ניגש לבחורה בפאב ואומר לה "אני זיון נהדר" זה שיווק ישיר. אם אתה לוקח טלפון, מתקשר אליה ואומר לה שאתה זיון אדיר זה טלמרקטינג. אם חבר שלך ניגש אליה ומספר לה שאתה זיון אדיר, זה פרסום. אם אתה יוצא איתה ובזמן שהיא אתך ברכב אתה מדבר בנייד עם חבר ועולה הנושא שאתה זיון אדיר זה יח"צ (או תוכן שיווקי?). ואם אתה רוקד במועדון והיא ניגשת אליך ואומרת "שמעתי שאתה זיון אדיר" אז אתה מותג.
אז הקושייה שלי להיום היא: אם אתה מציע לה ללנקק את הבלוג שלך בבלוג שלה תחת הכותרת "זיון אדיר", מה זה אומר בשיווקית?
כבר אמרנו בעבר כבסיס לדיונים רבים שהייחוד של הרשת בכלל והבלוגים בפרט זה שילוב של תקשורת המונים עם תקשורת בינאישית, כשהשתיים משמשות כמטאפורות זו לזו בגלל הייצוג במערכת סימנים זהה. היום רציתי לדבר אתכם על הרכיב הזה בבלוג שנקרא "קישורים". ברמה של תקשורת בינאישית רשימות קישורים הן רשימות חברים ולפעמים הן מבטאות רשתות חברתיות שקיימות בין בלוגים. ברמה של תקשורת המונים, רשימות קישורים עשויות להתפס כהמלצות קריאה, מטאפורה למדף הספרים בבית וגם משהו שמגדיר את הזהות והסגנון שלך בהתאם לבלוגים שאת קוראת...היגיון המדיה של גוגל זה להתייחס לקישורים כהמלצות ולבטא בכך את הסינתזה הייחודית הזו של הרשת.
בבלוגים, אחד הדברים שקרו לקישורים על התפר בין תקשורת המונים לתקשורת בינאישית, זה שקישורים הפכו לדרך לניהול מוניטין ברמת הפרסום והיח"צ והם לא ממש משקפים לא את החברים ולא את ההמלצה האותנטית. בבלוגים של הילדות שאני חוקרת, הפרקטיקה של "החלפת קישורים" למטרות הגדלה הדדית של הרייטינג והצומי די נפוצה ומקובלת. ואצל המבוגרים? האם קיבלתם פעם בקשה מאדם זר ללנקק אותו בבלוגכם הפופולארי על מנת שיתפרסם? היום קיבלתי לראשונה בקשה כזו מאביטל יוגב, יועצת שיווקית לענייני אינטרנט שפתחה בלוג מקצועי, בזו הלשון:
כרמל שלום,
שמי אביטל יוגב, ויש לי בלוג בנושא בניית אתרים ושיווק באינטרנט. אני מעוניינת להחליף קישורים עם בלוגים איכותיים בנושאים דומים. אם זה נראה לך, אשמח שתוסיפי את הבלוג שלי לרשימת הקישורים שלך (לא מצאתי כזו בבלוג שלך, אבל אולי לא חפרתי מספיק), באופן הבא: מילים להיפר קישור: בלוג בניית אתרים ושיווק באינטרנט URL: http://gblogs.tapuz.co.il/blog/userBlog.asp?FolderName=webmarketing אנא כתבי לי כיצד היית רוצה שאציג את הבלוג שלך אצלי.
אז קודם כל הערה טכנית לאביטל, הלינק הישיר והנקי לבלוג שלך הוא:
http://webmarketing.gblogs.co.il/
ועכשיו להגיג החברתי-תרבותי:
בבלוג הזה אין לי קישורים (אם כי יש לי המלצת קריאה אקראית על בלוג חדש עם פוטנציאל שמתחלפת מדי כמה שבועות וזה בד"כ בלוג אישי בתוך ישרא בלבד). בראשית ימי הבלוג אמרתי איזו מילה בתולית על פוליטיקה של לינקוקים אבל עכשיו זה קצת יותר מובנה והשילוב בין תקשורת בינאישית להמונים מסביר מדוע זה כל כך מפתה לראות לינק כפרסום והמלצה ולהשתמש בו ככזה. בבלוג האישי שלי חשבתי ללנקק רק בלוגים של חברים מהמציאות וככה זה יוצא בסדר ואני לא יוצרת איזו שהיא רשימת קריאה שעלולה להתפס אצל מישהו כסטנדרט (שזה גם המטאטקסט של הטענות כלפי וובסטר של חנן כהן-קראו את התגובות בעיקר).
גם זו תופעה ייחודית שנובעת מהחיבור בין תקשורת המונים לבינאישית - המצב שטעמי האישי יתפוס מעמד מוסדי כלשהו מתוקף עיצובו, נגישותו או פופולאריות החשיפה שלו. התבנית המחשבתית שלנו עדיין מתוכנתת על חשיפה כהענקת מעמד, אפילו כשכל ילד בן 9 חשוף ברשת. לבלוגרים פופולאריים יש איזה מעמד וכמו סלבס במציאות הם צריכים פתאום להזהר עם חשיפה של ההעדפות האישיות שלהם, כי זה עשוי להפוך לפרסום.
אז הנה אביטל, קיבלת ממני פרסום בכיף, בסגנון הבלוגי של השקיפות האירונית, שאלוהים יודע אם זה טוב או רע בהפוך על הפוך על הפוך. ב-old school אומרים שאין דבר כזה פרסום רע, פרסום זה בערך מוחלט. לדעתי זה כבר לא יעבוד ככה בעידן ווב 2.0 אבל בינתיים שיהיה לכולנו לבריאות. ואשמח לשמוע את התלבטויותיכם על הלינקים אצלכם.
|