לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

Change your mind


הבלוג הזה הוא פחות "יומן אישי" כמו שהוא "מאמר אישי", בבלוג אכתוב את הדעות והטענות שלי בנוגע למחשבה האנושית בעיקר. אדון באיך אנחנו תופסים את העולם, וחושבים על העולם ועל מי אנחנו, בני אדם. פסיכולוגיה, פופ-פסיכולוגיה ואולי טיפה פילוסופיה.

כינוי:  CYM

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

6/2009

קריאה קרה


אם אתם רוצים להיות פרודוקטיביים, תראו את הסרטון הבא.


 


היום אני רוצה לחשוב טיפה על "קריאה קרה".

איך אנשים שטוענים שהם מדיומים, קוראים בקלפי טארוט, בכוכבים, בקפה, בכף יד או בכל דבר אחר מצליחים ליצור תוצאות מרשימות?

הרבה אנשים חושבים שהטריק הוא פשוט להגיד משפטים כלליים וחסרי משמעות ובלתי ניתנים לאימות, כמו "לפעמים אתה מרגיש ריקני ועצוב", משפט שיכול להיות נכון עבור כל אחד. אבל כשמסתכלים קצת יותר לעומק אפשר לראות, לדוגמא כאן וכאן שאפשר להגיע לתוצאות הרבה יותר מרשימות ומדויקות מזה. אז איך מדיומים עושים את זה?

 



ספרים רבים נכתבו על הטכניקה של "קריאה קרה" (בניגוד לקריאה חמה, שבה אתה משתמש בידע שהצלחת להשיג את אדם מסוים בקריאה, לדוגמא אם תכייס אותו ותשתמש בעובדות שלמדת מהארנק שלו. לקריאה קרה אין צורך בידע מוקדם), אני רוצה להתמקד רק בשני מרכיבים של הקריאה.

המרכיב הראשון הוא משפטים שאינם כלליים אבל נכונים עבור כמעט כולם. לדוגמא לרוב המוחלט של האנשים יש זכרון מהתקופה שבה הם היו בני 3-7 שהם כמעט טבעו, לאחוז לא קטן מהאוכלוסיה יש צלקת על הברך, לרוב האנשים יש תרופות שפג תוקפן מזמן בארון התרופות וכו'. מדיום מוצלח יודע לזרוק נתונים כאלו במהלך הקריאה, "יש לך זכרון מכשהיית קטן שכמעט טבעת בים", קריאה כזאת נראית בלתי אפשרית בעליל ומאוד מוסיפה לאמינות של המדיום.

המרכיב השני והמעניין יותר של הקריאה הוא נוסחה פשוטה שנוסחה בספר completely cold שלKenton Knepper. הנוסחה היא yes= yes and, no=but. הכוונה של קנפר היא פשוטה: מדיום טוב מסתמך על התכונה האנושית, שקשורה לפוסט הקודם, לקשר כל דבר שהוא רואה לחוויה שלו של העולם. מדיום טוב מתחיל מלזרוק משפטים יחסים כלליים שנשמעים נכונים עבור אחוז לא קטן מהאוכלוסיה, אם האדם הנקרא מגיב אליהם טוב, המדיום ממשיך לפתח את הרעיון (לדוגמא בקטע היו טיוב מתחילת הפוסט אפשר לראות את דרן מתחיל מלהציע שלסבתא של מישהי היה קשר לפרחים, זהו לא משפט מסוכן משום שלרוב האנשים יש קשר כלשהו לפרחים – יש טפטים של פרחים או שהם אוהבים פרחים או שיש להם גינת פרחים, אבל מאחר והנקראית הגיבה טוב במיוחד והתלהבה מההצלחה דרן המשיך לפתח את הרעיון ואמר שכנראה היא אספה פרחים ובסוף מגיע לכך שהייתה לה חנות פרחים.) לעומת זאת אם הנקרא טוען שהמדיום לא הצליח המדיום רק צריך להגיד "לא, אבל.." ולתת הסבר כלשהו מדוע מה שהוא אמר בכל זאת נכון. במקרה של הפרחים דרן היה יכול להתעקש מספיק שלסבתא של הנקראית היה קשר לפרחים ובסופו של דבר הוא היה מגיע לגינה או לטפט או לכל דבר וטוען שעל זה הוא דיבר, אף אחד לא היה זוכר את זה ככשלון והוא היה עובר הלאה, באיזשהי נקודה הוא היה מגיע להצלחה גדולה יותר.


המדיום תמיד יכול לטעון שהוא כן צודק ופשוט הנקרא שכח, או שהוא לא יודע, או שהוא מספר לו משהו על העתיד, או שהרעיון הכללי היה נכון (לדוגמא דרן היה יכול להגיד שהפרחים הם רק מטאפורה למשהו אחר). כל עוד אתה אומר "לא, אבל" אתה בטוח לחלוטין. זה נשמע קצת מופרך ולא סביר, אבל כשאתה מסתכל על סרטונים של קריאות (לפני שעורכים אותן לטלוויזיה) אתה רואה שזה בדיוק מה שמדיומים עושים בצורה כזו או אחרת, וזה נראה משכנע בדיוק כמו הגרסא הערוכה משום שאנשים שוכחים את ההצלחות הקטנות והלא חשובות ומתמקדים בכמה ההצלחות הגדולות וזוכרים אותן, אותן המדיום מדגיש.

המבנה של הפסיכולוגיה שלנו מכשיל אותנו בשיפוט הנכון של מה שאנחנו רואים כי "אבל.." ואחריו סיבה נשמע לנו אוטומטית מאוד משכנע. בניסוי שנעשה באוניברסיטת ת"א יצרו תור ארוך של אנשים שמחכים להשתמש במכונת הצילום, הנסיין אז הלך לראש התור וביקש לעקוף את האדם הראשון, מעט מאוד אנשים הסכימו. לעומת זאת כשהנסיין אמר "אפשר לעקוף? אני צריך לצלם משהו" אחוז מאוד גדול מהאנשים הסכים, רק כי הוא נתן סיבה, עד כמה שהיא מטופשת וברורה. אנחנו עד כדי כך מושפעים בקלות מניסוח של משפט, מסיבות שנשמעות הגיוניות.

הקשר למילטון אריקסון ברור אני מקווה, כל מה שצריך לעשות זה לתעל את המחשבות והדעות של המטופל, או האדם הנקרא, לכיוון שאתה רוצה לקחת אותו.


להורדה של הספר של קנפר לחצו כאן (18 עמודים), יש לי גם ספרים ארוכים יותר עם תמלילים של קריאות על המחשב, אם מישהו מתעניין.

נכתב על ידי CYM , 14/6/2009 17:02  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



תיאוריית הקונסוננס הקוגניטיבי


אחרי הפסקה ארוכה מדי בעקבות מחסור בזמן והשראה החלטתי לכתוב פוסט.

היום אני רוצה לכתוב על תיאוריה שאני המצאתי, שכתיאוריה היא לא נורא מהפכנית אולי, אבל אני מת על השם שלה.

לתיאוריה קוראים: תיאוריית הקונסוננס הקוגניטיבי.

התיאוריה היא סוג של תשובה לתיאוריית הדיסוננס הקוגניטיבי. על דיסוננס קוגניטיבי כתבתי כבר בעבר מספיק. בקצרה, תיאוריית הדיסוננס הקוגניטיבי גורסת שאנחנו מונעים באופן יומיומי ע"י דיסוננס. על פי פסטינגר, שהגה את התיאוריה, אנחנו לא יכולים לסבול עולם שהוא לא קונסיסטנטי, כשאנחנו מרגישים שמשהו בפעולות שלנו או בעולם לא עקבי אנחנו חשים מצוקה בדומה למצוקה של רעב או צמא, ונעשה כל מה שביכולתנו בשביל לפתור את זה, לעיתים קרובות הפתרון הוא להדחיק את אחד הגורמים לאי-העקביות, אך ישנם פתרונות אחרים. בד"כ אי-העקביות נוצרת בעקבות פעולות שלנו, כפי שציינתי בפירוט בפוסט על הנושא, לעיתים אנחנו פועלים באופן לא עקבי. לפעמים אנחנו משקרים, אך עדיין רוצים לתפוס את עצמנו כדוברי אמת, לפעמים אנחנו נכנעים ללחץ חברתי, או מקבלים דעות ומנהגים שגויים, שאינם מועילים לנו, למרות שהיינו רוצים לראות את עצמנו כאנשים בעלי אופי חזק, רציונליים, שעושים החלטות הגיוניות. במצב כזה עלינו להפעיל מנגנונים פסיכולוגיים שידחיקו את הדיסוננס.

השאלה שתמיד עלתה לי בראש בהקשר הזה היא מדוע אנשים פועלים באופן דיסוננסי מלכתחילה? אם לשקר יוצר אצלנו דיסוננס במצבים מסוימים, למה אנחנו משקרים? וכאן נכנסת תיאוריית הקונסוננס הקוגניטיבי. כפי שציינתי בעבר, בהקשר של מילטון אריקסון ושל היפנוזה ובהקשרים שונים, אני חושב שלאנשים יש נטייה רצינית "לזרום" עם דברים בלי הגיון מנחה כללי, איכשהו אנשים פשוט מגיעים למצבים שונים, לעיתים דיסוננסים, בלי לחשוב על זה. תיאוריית הקונסוננס הקוגניטיבי מסבירה לנו את הנקודה הזו: תיאוריית הקונסוננס הקוגניטיבי גורסת שאנחנו מונעים ע"י קונסוננס, הרבה יותר מאשר ע"י דיסוננס. דיסוננס מוגדר כחוסר הרמוניה, צרימה, קונסוננס הוא בדיוק ההפך, הרמוניה או אולי המילה המתאימה יותר: התאמה.

אני טוען שאנשים באופן טבעי מחפשים מה קונסוננסי להם. בדיוק כמו במרווחים מוסיקליים, שתי פעולות או דעות יכולות להיות קונסוננטיות לתפיסה מסוימת, אך דיסוננסיות ביניהן, כך יכול להיווצר דיסוננס קוגניטיבי. או אם נצא קצת מתחום המטאפורה: אנשים מחפשים כל דבר שמתאים לתפיסות העולם שלהם ומספחים אותו לתפיסת העולם הזו. כך לדוגמא אדם בשמאל הפוליטי יכול להכיר טיעונים ונתונים חדשים ולספחם בקלות רבה אל תוך תפיסת העולם שלו, אך בנתונים מקבילים שתומכים בתפיסת עולם ימנית הוא יהיה חשדן יותר. אדם לא הולך לחפש באופן רציונלי ושקול את המקור לכל נתון, הוא מספח אותו משום שהוא מתאים לו באותו הרגע. לאחר מכן כשיעמידו אותו על טעותו הוא יכול לחוות דיסוננס כתוצאה מזה.

בניסוי של פסטינגר גרמו לאנשים לשקר בעבור סכום נמוך, דולר אחד, הסיבה שאנשים הסכימו לכך היא שבאותה הסיטואציה כשאדם מבקש ממך לשקר למענו, ובתמורה לכסף, השקר נראה מאוד קונסוננטי.

 



ניסוי שאני מאוד אשמח לעשות מתישהו כשיהיו לי את האמצעים הוא לסווג נבדקים לשתי קבוצות על פי הדעות הפוליטיות שלהן (או לפי כל דעה אחרת), ואז להציג בפניהם דעות ונתונים שונים שיכולים להיות אמביוולנטיים במשמעות הפוליטית שלהם, לחלק מהנבדקים אציג את הטיעונים כטיעונים שתומכים בדעות הפוליטיות שלהם, ולחלקם אציג אותם כסותרים את דעתם. לבסוף אבדוק עד כמה אנשים נתו לקבל את הטיעונים או להאמין לנתונים. אם התיאוריה שלי נכונה, אנשים ייטו הרבה יותר לקבל טיעונים שהוצגו כתומכים בדעות שלהם, ללא קשר רב לאיכות הטיעון בפני עצמו.

לדוגמא אני מעריך שצמחוני יקבל הרבה יותר בקלות את הנזקים הסביבתיים או החברתיים וכו' של תעשיית הבשר. רוב הצמחונים ואוכלי הבשר לא הולכים לחפש ולחקור את הנושא, הם הולכים לספח את הנתונים שמתאימים לדעות שלהם. אנשים יספחו נתונים וטיעונים שהם קונסוננטיים לתפיסות העולם שלהם.

 

תיאוריה זו יכולה להסביר גם את התפיסה של היפנוזה שאותה הצגתי לפני מספר פוסטים. אנשים נוטים לקבל את מה שקונסוננטי להם. היפנוזה היא בסך הכל הדגשה של ההתאמה של רעיונות מסוימים למצב של האדם באותו הרגע. "העיניים שלך מתעייפות, הן צריכות אנרגיה בשביל להתאמץ להישאר פקוחות, בזמן שאתה נרגע תמצא שאתה ממצמץ יותר" הכיוון הוא רק להשתמש בדברים שמקובלים על האדם המהופנט, שמתאימים לחוויה שלו את המציאות, להדגיש אותם ולחזק אותם בכיוון שאליו אתה רוצה לקחת אותו.

 

הכיוון הזה משליך על הדרך שאני מוצא הכי יעילה בוויכוחים נגד אנשים: לא להסתכל על הוויכוח כוויכוח נגד מישהו. במקום להדגיש את המקומות שאתם לא מסכימים, האסטרטגיה הנכונה לטעמי היא להראות עד כמה בעצם הדעה של האדם מולך מאוד קרובה לדעה שלך, להדגיש את ההנחות והנקודות עליהן אתם מסכימים ומשם להוביל את האדם לדעה שלך. להציג את מעבר הדעה לא כדיסוננסי, לא כדבר שיסתור את כל תפיסת העולם שלו, אלא דווקא כמאוד מתאים לתפיסת העולם שלו, כקונסוננטי. כפי שמילטון אריקסון מדגים, כל קומיוניקציה טובה, בין אם בטיפול, בעידוד אנשים, בשכנוע אנשים או בכל סיטואציה אחרת, יכולה לנצל את העקרון הזה.

 

באותו האופן אני גם מאמין ש"מדיומים" שיכולים לקרוא את העתיד או העבר שלנו מסתמכים על העקרון הזה. המדיומים זורקים משפטים ריקים, שרובם יכולים להתאים לכולנו, ונותנים לנו לחבר אותם לתפיסת העולם שלנו. מדיום יכול לזרוק הצעות שונות לחוויות שחווינו או אנו חווים, החוויות שאכן חווינו "יידבקו", אותן אנחנו נזכור, במיוחד אם אנו מאמינים בהצלחה של המדיום, אם עצם ההצלחה היא חלק מתפיסת העולם שלנו, כך ניתן חשיבות גדולה יותר לכל הצלחה של המדיום ונזניח כל טעות.

הפוסט הבא יתעסק בדיוק באיך מדיומים יכולים ליצור תוצאות כל כך מרשימות, שנראות ייחודיות לכל אדם, ושאינן נכונות עבור כלל האנשים, כפי שאפשר לראות כאן וכאן ובמיוחד במופע הנפלא של דרן בראון, an evening of wonders: פה ופה (אני יכול פשוט להמשיך לצפות בדברים האלו שעות).

הסבר מפורט על איך דרן וחברים מצליחים להגיע לתוצאות כל כך מדויקות בכזו קלות, ועל הקשר בין קריאה קרה להיפנוזה ולקונסוננס קוגניטיבי בפוסט הבא.



 אני חושב שלתיאוריה כזו יש השלכות מוסריות ברמה כלשהי. אנחנו מאוד נוטים לסווג אנשים אחרים כמקובעים, כלא מבינים מספיק בנושא מסוים בשביל לשפוט אותו, לעיתים קרובות אחרי ש"ניצחנו" בוויכוח. מה שחשוב לזכור זה שלהם, וגם לנו, יש תפיסות עולם. אנחנו זוכרים את הדברים שנוח לנו לזכור, ושוכחים או מתעלמים או מוצאים תירוץ למה דברים שלא מתיישבים עם תפיסות העולם שלנו בעצם לא קיימים. מאחר ואני חושב שלפעול באופן כזה לחלוטין בלתי נמנע, פשוט נובע מטבע האדם, אין טעם לנסות להיות "רציונליים", ואין משמעות ללבקר אנשים אחרים על כך שהם רציונליים. מאחר וזה הכרחי, זה גם לגיטימי להיות בעל תפיסות עולם מסוימות, זה לגיטימי לקבל נתונים מסוימים ולדחות אחרים כי זה מה שמתאים לך, כל עוד אתה שם לב לכך שזה מה שאתה עושה.

נכתב על ידי CYM , 6/6/2009 18:56  
5 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 





5,464
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , 18 עד 21 , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לCYM אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על CYM ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)