שלום,
מה שלומכם? כיצד עבר חג וחופש סוכות? אני בטוח שמילאתם מצברים, נחתם, טיילתם ונהניתם בכל אשר עשיתם.
בפוסט הזה, כמו שהבטחתי, אכתוב על כמה נושאים שקשורים לאוטובוסים ולתחבורה ציבורית.
נהג האוטובוס הציבורי
האם ניסיתם לקרוא עיתון פעם? האם ניסיתם לקרוא עיתון ולשתות קפה? האם ניסיתם לקרוא עיתון, לשתות קפה, לכפתר חולצה?
האם ניסיתם לקרוא עיתון, לשתות קפה, לכפתר חולצה ולהתסרק? האם הצלחתם לקרוא עיתון, לשתות קפה, לכפתר חולצה, להסתרק
ולא לעשות תאונה?
ידוע שהגורם האנושי הוא הגורם המכריע וה"פופולרי" ביותר בתאונות בעם ישראל.
נהגים שמתירים לעצמם לדבר בפלאפון, ולא בדיבורית, או לסמס "רק" הודעה אחת ותוך כדי לנהוג, להאֵט, לעצור ברמזור או לעבור מהנתיב
הקיצוני האחד לשני. צריך להיות אדם רב-מעלה ובעל כישורים רבים כמו קוארדינציה מיומנת וניסיון רב, כדי להצליח לעשות את כל זה בלי לפגוע בהולך רגל, במקרה הרע, או ברכב אחר במקרה הפחות רע.
ואיך כל זה קשור לנהגי אוטובוס, אתם שואלים? תחשבועל נהג האוטובוס הממוצע.
כן, זה שצריך לנהוג כל הזמן ולהיכנס לתחנה ולצאת ממנה, לאותת וכו'- זה עוד מילא, שכן זה במסגרת הנהיגה ולכך הוא מוכשר.
אבל האם הוא גם יכול לשים לב מי עולה ומי יורד ולסגור את הדלתות בהתאם? נניח שכן, רובם הגדול מצליחים, ולעתים קורה שנוסע תמים לא יורד בתחנה שלו כי נהג האוטובוס סגר את הדלת האחורית, ואז הוא צועק "נהג! נהג!" לפעמים זה מצליח לפעמים זה נכשל.
אז אמרנו שהוא יכול לנהוג ולדאוג לדלתות, אבל בנוסף לכל זה האם נהג אוטובוס ממוצע- לא גאון ולא כזה שנולד אתמול- ביכולתו
להכניס מטבעות לכוכים קטנים ממתכת, להחזיר עודף, ללחוץ על כפתור שתִיצא הקבלה, לשים לב שאיזה מישהו עם רב-קו (גם עליו אכתוב בהמשך) לא תוקע את כל התור כי הוא לא יודע איפה לשים את כרטיס הפלסטיק. והתשובה היא: לא!
נו ברור שלא, איזה מין אדם נורמלי ואנושי יכול לעשות כ"כ הרבה דברים בבת אחת תוך כדי דבר מסוכן שבדומה לניתוח בביה"ח, צריך להעניק לו המון תשומת לב -הוא הנהיגה!
למה אנחנו לא מתלוננים כששומעים כל זה על נהג אוטובוס אבל כששומעים על תאונה שנייה בשבוע שנגרמה כי הנהג דיבר בפלאפון- אז אנחנו אומרים "איזה חוסר אחריות" וכו' וכו'. חומר למחשבה.
לסיכום, שום נהג אוטובוס לא יכול להצליח לעשות את כל המטלות האלו, אז מה הפלא שרק לאחרונה הייתה תאונה נוראית של אוטובוס ליד האוניברסיטה בת"א. אחרי הכל, לא קל להיות נהג אוטובוס.
הקסם (מקביל לפתרון אפשרי): להעביר את התפקידים האלו של הנהג לאדם אחר, כמו סדרן. עקב כך, להציב יותר סדרנים באוטובוסים ציבוריים שיהיו אחראים על הכסף, העודף וכו'. הנהג יתרכז אך ורק בנהיגה.
תם עידן הנייר... כרטיס ה"רב-קו"
שמעתם על כרטיס ה"רב-קו"? הוא מוצע בחברת "קווים"ובחברת "דן", שמפעילות אוטובוסים במרכז הארץ (גבעתיים, ת"א, בת-ים, פתח-תקווה וכו').
לפני שבעה חודשים, באחד במרץ 2010, הפסיק השימוש בכרטיסיות נייר. זוכרים אתם את הכרטיסיות הישנות האלו? בהן הנהג היה מחורר מספר מסוים מתוך 20.
אם היו מחוררים 20 כרטיסים בכרטיסיה שלכם, הייתם זורקים אותה וקונים חדש. מיותר לציין שהיו מי שלא השתמשו בכרטיסיות אלא שילמו המחיר במזומן.
אז בחלונות הגבוהים הוחלט לבטל את השימוש בכרטיסיות, בטענה העיקרית שהן מבזבזות נייר- טענה נכונה שמראה שלחברת האוטובוסים אכפת מהסביבה.
אבל איפשהו באמצע התהליך, המוחות הירוקים נעלמו אם בכוונה אם בזדון, והוחלט לייצר כרטיסים עשויים מפלסטיק.
הפלסטיק, כידוע, איננו מתכלה אלא לאחר מיליוני שנים. עכשיו תדמיינו אלפי כרטיסים שכאלה שנמצאים בחיריה או עמוק באדמה למשך מיליוני שנים. כמובן שאין בזה שום דבר ירוק.
הבעיה החמורה יותר היא שעל כל שימוש ברב-קו באוטובוס תקבלו קבלה שגודלה כגודל שתי כרטיסיות מהדור הישן. (הקבלה ניתנת כדי שתהיה להם הוכחה ששילמתם על כרטיס, במידה ויעלה סדרן וגם לניהול תקין בין נהג האוטובוס לחברת האוטובוסים).
בהנחה שבממוצע 1000 אנשים משתמשים ברב- קו 5 נסיעות ביום, מודפסות 5000 קבלות העשויות מנייר. הנייר מתכלה (למרות שגם לזה לוקח מספיק זמן), אבל העצים שנכרתו במיוחד לשם כך?
אם הם היו משתמשים בכרטיסיות, לא היו מודפסות שום 5000 קבלות ואף הכרטיסיות שמחזיק כל נוסע היו עוד שלוש-רבעי ברי תוקף ולא היה צורך בקניית כרטיסיה חדשה- הרי נשארו בה עוד 15 כרטוסים.
הקסם: להפסיק השימוש ברב-קו ולחזור לכרטיסיות.
פתרון טוב יותר הוא להפסיק הדפסת קבלות ובזבוז נייר, ולמצוא דרך שתתן לנוסע איזשהי הוכחה שקנה כרטיס, אבל לא באמצעות נייר, פלסטיק ושאר חומרים לא מתכלים. את הדרך, בכל אופן, טרם מצאתי ואולי אתם תמצאו...
אכן תם מי שחשב שתם עידן הנייר...
עוד על כרטיס הרב-קו ניתן לקרוא באתר של "דן".
אני מקווה שקצת פתחתי לכם את הראש לנושאים חדשים שאולי אף-פעם לא חשבתם עליכם
ושאף פעם לא עניינו אתכם יותר מדי. האם עד עכשיו הבחנתם במודע בשלט שתמיד היה שם: "נא לא לדבר עם הנהג"? ...
סוף שבוע נהדר,
תומר :-)