לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הכל דבש


החיים המתוקים שלי


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    דצמבר 2008    >>
אבגדהוש
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

12/2008

דז'ה וו?


או בקיצור, לא היינו כבר בסרט הזה בקיץ של 2006?

טוב, יש הבדל כי אז היה חם והיום יורד גשם, אז כל המהומה הייתה בצפון, והיום בדרום, אז היה אז והיום זה היום, אבל חוץ מזה הכל די דומה.

אותם כתבים פטפטנים ופרשנים קשקשנים בטלוויזיה משבשים את לוח השידורים הרגיל וטוחנים וחופרים עד גועל נפש ושוב מראים אזרחים המומים שמככבים על כורחם במהדורת החדשות וכרגיל יש תלונות על מקלטים לא מוכנים או נעולים או גם וגם, שוב אזעקות וצבע אדום וילדים בוכים ובריחה של אוכלוסיה מפה לשם.

כמו אז מתחילים ביד חזקה ובעופרת יצוקה, מפגיזים ומשמידים ומחריבים וכולם אומרים אמן, חוץ מאלו שלא, שצועקים שהכל באשמתנו ורק בגללנו הם כאלה רעים (לפחות כולם מסכימים שהחאמס הם חולירות ושחבל שיש לנו שכנים איומים ומסוכנים כאלו) ומיד מתנפלים עליהם ואומרים להם שהם סמאלנים שחיים בבועה ואם היו נופלים טילים על תל אביב אז ...

וכן הלאה וכן הלאה, הכל כמו שהיה אז.

 

אל תבקשו ממני לפסוק מי צודק ומי אשם ומה צריך לעשות, אין לי מושג. ובין כה וכה יש פה בחור נבון אחד  שכתב כל מה שיש לי להגיד בנושא ועשה את זה הרבה יותר ממני.

כל מקרה כואב לי הלב על כל מי שנפגע, בעיקר על ילדים ונשים וסתם אזרחים תמימים, וחבל על הסבל והכאב והבזבוז של חיים ושל משאבים בשני הצדדים.

הם צודקים בצדק שלהם, אנחנו בשלנו, כל צד משוכנע שהצד השני הוא התגלמות השטן עלי אדמות ואני, אני רק רוצה שזה ייגמר סוף סוף ושהבת החיילת, הלוחמת שלי תגיע הביתה לשבת.

נכתב על ידי , 31/12/2008 11:39  
15 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של dEvil AnGel ThAtS Me ב-2/1/2009 19:32
 



מכתב לגולה הדוויה


יש לי אח אחד והוא חי כבר הרבה שנים בארה"ב. הוא צעיר ממני בשנתיים, נסע לשם לפני שנים עם אשתו הצעירה כדי ללמוד רפואה הוליסטית ואכן זה מה שהוא למד והוא עוסק בתחום הזה עד היום.

מהאישה הישראלית שלו הוא התגרש ואחר כך הכיר בחורה יהודיה נחמדה, התחתן אתה וכיום הם חיים יחד עם שני בניהם בצפון ארה"ב.

בלי שום תיאום איתי אחי גם כותב אבל באנגלית ואפילו מפרסם פה ושם סיפורים באתרים המיועדים לכך. הוא לא קורא מה שאני כותבת כי זה לא הטעם שלו ואני אפילו לא יודעת אם הכתיבה שלו היא לטעמי כי האנגלית שלי...

נו, טוב, למה לדבר על דברים כאלו.

 

אתמול הוא שלח לי לינק לשני סיפורים שלו שהתפרסמו וזו התשובה ששלחתי לו בחזרה בבוקר שבת זה.

 

בדיוק היום כשתכננתי לשבת בשקט ולחדד את האנגלית הקהה שלי על הסיפורים שלך התחילו מטוסים להגיע מכיוון רמת דוד ולחרוש את השמים האפורים והכבדים ברעש נמוך מבשר רעות שמהווה (כפי שאתה בטח עדיין זוכר)  את רעש הרקע של חיינו פה מאז שאני זוכרת את עצמי.
בדרך כלל אלו תרגילים של חיל אוויר, אבל הפעם זו הייתה התקפת אמת. אחרי כמה ימי איפוק נמאס לצבא וחיל האוויר נכנס בהם.
כמובן שאנחנו שוב נצא הרשעים והדורסניים והם המסכנים והצודקים.
מצד שני מה זה משנה, מה שלא נעשה נצא הרעים. אולי אם נחליט כולנו כאיש אחד לקפוץ לים כמו חבורת למינגים שמאסו בחייהם ולשחות לקפריסין הם יפסיקו להציק.
מאחר ואין סיכוי שזה יקרה נמשיך להיות הרעים והכובשים למרות שאין כבר בכלל ישראלים בעזה ושום דבר טוב לא יצא להם מההפגזות וההטרדות של תושבי שדרות.
הם הרי לא יחמיצו אף הזדמנות לקלקל כל סיכוי לשקט באזור והנה הם הצליחו שוב.
אפילו הכתבים ברדיו נשמעים טיפה משועממים ויגעים מהדיווחים על התקיפה, דיווחים ששמענו כמותם פעמים רבות כל כך בעבר.
הם יורים ואנחנו כועסים עד שהם חוטפים מאיתנו, ואז הם יורים עלינו בחזרה ואנחנו סופגים וסופגים עד שנמאס ושוב מחזירים... אותו סיפור עצוב ומדכא כל פעם מחדש,ואין חדש תחת השמש. רק שם המבצעים משתנה והפעם מבצע הזה שנערך בעצם ימי החנוכה נקרא ברוח החג - עופרת יצוקה.
לילי אצל החבר החדש שלה ואם לא יעשו להם הקפצה היא תחזור הערב הביתה. אני מכבסת לה את הגרביים ומקווה שלא יכניסו כוחות חי"ר לעזה ושיתנו לה להמשיך בשירות רגוע.
 אחרי שהעניינים ירגעו קצת אשנס מותנים ואנסה לקרוא מה ששלחת לי, אבל אני לא מבטיחה שאצליח. עברו שנים מאז שקראתי טקסט באנגלית.
בכל מקרה אני ממש גאה לראות את השם שלך מתנוסס בגאון על הסיפורים ומאחלת לך מזל טוב ובהצלחה וגם חנוכה שמח!
אחותך האוהבת
נכתב על ידי , 27/12/2008 15:24  
16 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של litana ב-29/12/2008 14:48
 



שלום שלום ואל תבואי לי בחלום


עזבו מה שקרה בארץ ובעולם, אני רוצה לספר על עצמי. ובשבילי שנת 2008 הייתה חרא של שנה, שנה ממש איומה.

על שנה כזו צריך לברך - תכלה שנה וקללותיה - שנה של שינויים, ובעיות, ומחלות, וקשיים, וצרות מלא חופניים.

עוד בהתחלת השנה לקיתי בשפעת קשה מאוד שהלכה והסתבכה ונמשכה ועוד ועוד עד שבסוף החורף התברר שבעצם יש לי דלקת פרקים ובגלל זה אני מרגישה כל כך רע והכול כואב לי.

גם היתרון היחיד של המחלה הזו - איבוד משקל בגלל חוסר תיאבון כרוני - התקזז די מהר ברגע שהתחלתי לקחת תרופות שגרמו לי להתנפח.

נכון לעכשיו לא כואב לי יותר, כמעט, אבל אני עדיין סוחבת עלי עודף משקל מגעיל שקשה לי להיפטר ממנו ולוקחת כמויות מזעזעות של תרופות.

גם גורלם של שאר בני המשפחה לא שפר עליהם. הג'ינג'י עבר ניתוח לא קל שמתוצאותיו הוא סובל עד היום ואם לא די בכך גם הסכרת שלו החמירה, והרופא מודאג מאוד מתוצאות הבדיקות שלו והתחיל לדבר כבר על דיאליזה.

גם הבנים היו חולים השנה ושניהם זכו להתאשפז לראשונה בחייהם. עוגי בגלל איזה חיידק נבזי בגרון שחייב טיפולים מאוד מכאיבים ואישפוז של כמה ימים וצץרץ נותח בגלל דלקת תוספתן, עוד היה מזל שתפסנו את זה בזמן לפני שהוא התפוצץ.

הם לכל הפחות בריאים עכשיו וגם לילי שהתגייסה השנה לחיל קרבי התגברה, אני מקווה, על בעיות הציפורן החודרנית שלה למרות שהיא רק בתחילת הדרך ויש לה עוד חודשים רבים של מאמץ גופני מתיש.

לצערי גם המצב הכלכלי שלנו לא מעודד במיוחד ולא הצלחנו גם השנה לעשות את השיפוצים שתכננו ואפילו לא לצבוע את הבית, מה שבאמת נחוץ מאוד. התחלנו גם להוציא המון כסף על הלימודים של צץרץ שזקוק לשיעורים פרטיים כדי להחזיק מעמד בבית הספר התיכון שהוא בחר ללמוד בו.

אולי היינו צריכים להתעקש שילך לתיכון שמתאים יותר לילד עם קשיי לימוד, אבל הוא כל כך רוצה להיות כמו כולם ולנסות להתמודד עם לימודים רגילים ולנו אין לב למנוע ממנו את הניסיון למרות שזה עולה לנו הון וגם מחייב אותנו להמון תיאומים והסעות והתרוצצויות.

אני חושבת שבמבט לאחור אזכור את השנה הזו כשנה שבה התחלתי להרגיש ולהיראות כמו זקנה.

הפסקתי לצבוע את השערות וראשי לבן לגמרי עכשיו ובגלל המחלה שלקיתי בה אני כבר לא זריזה ונמרצת כבעבר ואני צריכה לחשוב טוב לפני שאני לוקחת על עצמי מאמצים גופניים שפעם היו מובנים מאליהם. אפילו הליכה של חצי שעה לספריה או טיול בוקר מעייפים אותי מאוד. השנה גם נכנעתי למשקפיים שעד היום חבשתי רק בזמן קריאה ואני הולכת אתם כל הזמן.

אני מנסה לחשוב על משהו חיובי ומעודד להגיד על השנה הזו ומתקשה בכך מאוד.

אולי הכתיבה שלי השתפרה והתעדנה ונעשתה בוגרת ובשלה יותר?

יכול להיות, מצד שני איבדתי הרבה מחדוות הכתיבה שהייתה בי פעם ולא אתפלא אם אזנח אותה בסופו של דבר.

ורק כדי לא להיות לגמרי שלילית אסיים בכך שהשנה נפרדתי סופית מתפוז עברתי לכתוב את הבלוג האישי שלי בישראבלוג ודרכו פגשתי כמה בלוגרים וירטואליים שהתחבבו עלי מאוד.

השנה גם נפגשתי אישית עם קוראת מסורה שלי שהפכה לחברה ממש והסרתי עוד מעט ממעטה הסודיות שפרשתי על הכתיבה הספרותית שלי.

אם החשיפה הזו שהרשיתי לעצמי עזרה לי או הזיקה את זה עוד נשאר לברר בשנה הבאה.

כך או כך תמה לה שנת 2008 ואני עדיין על הרגלים, מצולקת קצת ומתנשפת מעט, אבל עדיין חיה, וגם זה משהו. 

נכתב על ידי , 26/12/2008 11:53  
19 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של *צורבת* ב-28/12/2008 18:47
 



מורה לחיים


מילים שכתבתי לזכרה של חנה גרשוני ז"ל

 

לזכרה של חנה גרשוני ז"ל

בשבילי חנה גרשוני ז"ל הייתה מורה לחיים, ידידה ומדריכה. פגשתי אותה לפני כחמש עשרה שנים, הייתי אז אם צעירה שרצתה להרחיב מעט את אופקיה ולכן נרשמתי לחוג לגרפולוגיה, המורה לגרפולוגיה הייתה חנה גרשוני ומהרגע הראשון שנפגשנו נכבשתי בקסם אישיותה המיוחדת.

מהשיעור הראשון היא הצליחה לגבש אותנו, ובזכותה הפך החוג הצנוע שלנו לקבוצת תמיכה וחברות בין מספר נשים שונות מאוד זו מזו בגיל ובצורת החיים. תבונתה, הקסם האישי שלה, ההומור ושמחת החיים שלה הפכו את הלימוד לחוויה מרתקת. בזכותה אהבתי אפילו להכין שיעורי בית וחיכיתי בקוצר רוח לשעות שבילינו במחיצתה, יודעת שתמיד אצא מהשיעור שלה מחייכת, שמחה וחכמה יותר. לאורך כל השיעור צחקנו, דיברנו, התחברנו וכמעט מבלי משים גם השכלנו. כל הידע שצברתי בשיעורים שלה הולך איתי עד היום, צידה לחיים.

בתום השנה הצטערנו כל כך שהקורס הסתיים עד שהיא הציעה לנו בנדיבות שהייתה כל כך אופיינית לה להמשיך ללמוד אצלה בבית. קפצנו על ההצעה כמוצאות שלל רב וכל שבוע אירחה אותנו חנה במטבחה הגדול והחמים שבו בילינו שעתיים מלאות עניין סביב שולחן האוכל הגדול שלה.

אצל חנה כל שיעור היה תענוג, חוץ מגרפולוגיה למדנו אצלה גם להכיר את עצמנו, את היתרונות והחסרונות שלנו ואיך לנצל אותם כדי לשפר את חיינו.

גם אחרי שתמו לימודי הגרפולוגיה נשארנו, חנה ואני, בקשר חם ותומך. כל מפגש איתה טען אותי תמיד בתחושות טובות ותמיד יצאתי מביתה מחייכת ומעודדת. היא השכילה להעצים אותי, לחזק את בטחוני העצמי ולהראות לי את היתרונות שלי. תמיד היו לה בשבילי מילות שבח ותמיכה, עצה טובה, ליטוף ועידוד.

יכולתי לדבר איתה על כל דבר ולהתייעץ בה בכל נושא. היא עודדה אותי מאוד כשהתלבטתי אם לאמץ עוד ילדים בנוסף לביתי הביולוגית ותרמה לי מניסיונה העשיר בחינוך ובהבנת נפש האדם. אחרי שאימצתי את הילדים היא בירכה אותי בחום, והקפידה להתעניין בשלומם ולעקוב אחרי התפתחותם, ועם השנים גם הכירה את בעלי והתיידדה גם איתו.

אהבתי לבוא לבקר אותה בביתה היפה והמטופח שבו צברה מזכרות מכל שנות פעילותה בארץ ובעולם ולשמוע ממנה סיפורים על חייה המרתקים ומלאי הפעילות.

במשך כל שנות הכרותינו היא הייתה בשבילי מקור של חום, חיבה ותמיכה. אני מתקשה להאמין שיותר לא אזכה לשבת איתה ליד שולחן האוכל הארוך במטבחה, לשתות איתה תה, לדבר על החיים, לספר לה על עצמי, לשמוע מה חדש אצלה, ולהתפעל מהגינה הירוקה הנשקפת מהחלון.

תודה לך חנה על כל האהבה והחיבה שהענקת לי, על חוכמתך וטוב ליבך, אזכור אותך ואתגעגע אליך תמיד. 

נכתב על ידי , 24/12/2008 11:25  
8 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של *צורבת* ב-25/12/2008 15:02
 



ומה אתם חושבים על זה?


תמיד חשבתי שאני שמלאנית, שאני בעד שלום והסכמים ופשרות ונגד הקיצוניים האלו מהימין. המון שנים הייתי מאלו שמצביעים לעבודה ולמר"צ והייתי נגד התנחלויות, וקיפוח הזכויות של הפלסטינים.

מאז ומעולם הייתי חילונית אדוקה ונגד כפיה דתית ופאנטיות מכל סוג, ואני רואה את עצמי כבן אדם נאור ומודרני וכל זה, ואני עדיין כזו בעצם, אבל בזמן האחרון המציאות התחילה להכניס לי כאפות שקצת ישרו אותי למרכז.

 

זה התחיל עם ההתנתקות שלא ממש עבדה ואיך שלא תסתכלו עליה יצאה כישלון מהדהד, והמשיך עם מלחמת לבנון השנייה שזעזעה אותי כהוגן.

עברתי פה המון מלחמות, קשות מהמלחמונת הזה, אבל פתאום מצאתי את עצמי לתדהמתי, רעיה ואם בישראל, אישה במיטב שנותיה ואזרחית הגונה ומיושבת בדעתה כשאני רועדת מפחד בדרך לעבודה ותוהה אם מותר להמשיך לנהוג כשיש אזעקה,  יושבת במקלט ושואלת את עצמי מתי יפציצו את בית המלאכה שאני עובדת בו ומתפללת שלא תפגע פצצה במפרץ חיפה ותעיף את כל אזור התעשייה לאוויר, מזהה נפילות של קטיושות  ומסתכלת בעיניים המומות בחיפה מופצצת בעוד צבאנו החזק חוטף על הראש מחבורה קטנה וחצופה של טרוריסטים.

והנה, היום קראתי בפורום (שבדרך כלל עוסק בדברים אחרים) את הטקסט הימני הבא ולתדהמתי מסכימה עם כל מילה למרות שהבת שלי משוש חיי משרתת בחיל קרבי והבנים היקרים שלי עומדים ללבוש גם הם ללבוש מדים ממש בקרוב.

 

איך הגענו למצב שהצבא שלנו הוא גורם כמעט-פוליטי, המפעיל לחץ שלא להתמודד צבאית; שבורח מעימות בכל החזיתות, למשל הסורית, כאשר בכירי הצבא לוחצים על הדרג הפוליטי להיכנס למשא ומתן עם סוריה, כולל החזרת רמת הגולן, העיקר לא להילחם. איך הצבא שלנו איבד את ה"קילינג אינסטינקט", שהיה פעם למפקדיו, חדורי הביטחון העצמי, שהשמידו את חילות האוויר של צבאות ערב כבר על הקרקע ב-1967?

 

איך קרה שהצבא חושש אפילו מעימות מוגבל עם כנופיה קטנה של טרוריסטים לא ממש מאומנים, לא בלבנון אלא ברצועה הזעירה של עזה, ולוחץ להמשך הרגיעה בכל מחיר, אפילו במחיר ריבונות חלקית סביב הרצועה, במחיר השפלתנו, ובמחיר הקרבת האזרחים? מאת ד"ר גיא בכור איך אפשר להסביר את העובדה המדהימה, שצה"ל הגדול שלנו, המהולל והאהוב על ידינו, בורח מעימות בעזה כמו מאש? שהוא מתפלל כל בוקר שה"רגיעה" תימשך, ואולי הארגונים הפלסטיניים לא מתכוונים למה שהם אומרים?

 

הרמטכ"ל הנעלם רב-אלוף גבי אשכנזי, זה שאמרו שהפך את צה"ל למשהו אחר לגמרי, מצוטט כאומר שאין להיכנס לעימות בעזה כמעט בשום מחיר. בעצם צה"ל לא השתנה, ובדיוק כמו במלחמת לבנון האחרונה הוא פשוט לא רוצה להילחם. צבא פציפיסטי. בלית ברירה שלחו אז את חיל האוויר לעשות את המלאכה מול חיזבאללה המחופר בשיטת הווייטקונג, למרות שלמטכ"ל היתה תוכנית מגירה מפורטת כיצד להתמודד במלחמה מול חיזבאללה יבשתית. כיום, בלית ברירה שולחים את חיל האוויר לתקוף בעזה, בתגובה שבלונית, מפוהקת, ללא שאר רוח, ללא חשיבה, ללא שום תכנון. אז, כמו היום, זה לא הצבא ששומר על האזרחים, אילו האזרחים ששומרים על הצבא, שחייליו מאופסנים בקסרקטינים כמו חיילי שוקולד שמורים היטב, ואם חלילה בסיס טירונים ניזוק מקסאמים, אז מפנים אותו פנימה. אך את האזרחים, כמובן, משאירים בשטח.

 

בשיח הישראלי חיילים הרוגים שווים יותר מאזרחים הרוגים, ולכן נזהרים בהם יותר. אבל זהו "צבא ההגנה לישראל", לא "ישראל להגנת הצבא", הלו? מישהו שוב התבלבל שם! איך הגענו למצב שהצבא שלנו, כן, צה"ל של כולנו, הוא גורם כמעט-פוליטי, המפעיל לחץ פוליטי שלא להתמודד צבאית; שבורח מעימות בכל החזיתות, למשל הסורית, כאשר בכירי הצבא לוחצים על הדרג הפוליטי להיכנס למשא ומתן עם סוריה, כולל החזרת רמת הגולן, העיקר לא להילחם. איך הצבא שלנו איבד את ה"קילינג אינסטינקט", שהיה פעם למפקדיו, חדורי הביטחון העצמי, שהשמידו את חילות האוויר של צבאות ערב כבר על הקרקע בשנת 1967.

 

איך קרה שהצבא אפילו חושש מעימות מוגבל עם כנופיה קטנה של טרוריסטים לא ממש מאומנים, לא בלבנון אלא ברצועה הזעירה של עזה, ולוחץ להמשך הרגיעה בכל מחיר, אפילו במחיר ריבונות חלקית סביב הרצועה, ובמחיר הקרבת האזרחים. איך כל זה קורה לנו, על מליארדי השקלים שאנו משקיעים בצבא בשנה. מדוע הביצועים שאנו מקבלים כל כך ירודים בחוסר המעוף שלהם, בינוניים, עם מטכ"ל מפוהק, מפונק, שמן מתקציבי ענק, שלא רוצה להתאמץ יותר מידי, ללכלך את הידיים, בדרך אל האזרחות ומנכ"לות בארגוני הסקטור הפרטי. איך קרה שצבא המתוקצב בלא פחות מ- 50 מיליארד שקל בשנה (2007), כאשר התקציב הזה אינו כולל את תקציבי המוסד, שב"כ, פיקוד העורף, משמר הגבול וסיוע לתעשיות בטחוניות במשבר, המסתכמים בעוד כמה מיליארדי שקלים, צבא כזה אינו פועל? תשאלו בשביל מה אנחנו משקיעים סכום שהוא 17% מהתקציב הלאומי שלנו, על אי-עשיה, ואפילו על אי-הרתעה? האם לא חבל על הכסף?

כדי להבין את התוצאה המחרידה הזו, יש לרדת לסיבות, ואילו כמה מהן:

 

 * עודף משפטיזציה גמר את היוזמה העצמית בצבא. למה להסתכן אחרי המלחמה בועדות חקירה מבזות בנוסח וינוגרד ואגרנט, בעריפת ראשים, ובסיכון הקריירה כולה. והרי כל עימות יגמר ממילא בוועדת חקירה, כיוון שיהיו נפגעים. בג"ץ של אהרון ברק, כאשר זה הכריז שהכל שפיט, גמר את הצבא. שום מפקד בכיר לא יקח עוד סיכון, ההיפך כולם מסתתרים מאחורי היועצים המשפטיים. האם "אמא" מרשה להפציץ בעזה, או לא. מי ששולט היום בצבא אינו הרמטכ"ל אלא היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, שהכריז כבר כי מלחמת לבנון האחרונה היתה "מלחמה משפטית", ובמלחמה כזו אסור להמר, אסור להפתיע ואסור להציג גאונות צבאית.

ממילא הדרג המשפטי צריך לאשר זאת קודם. בג"ץ ניצח את הצבא, ובעצם בג"ץ ניצח לנו את הניצחון.

 

* רסן של ארגוני "זכויות אדם" שמטרתם אינה בהכרח טובת ישראל, הקיף את הצבא שלנו בשני העשורים האחרונים, הם מגייסים כספים בחו"ל ומתפרנסים מלזנב בצבא מבפנים. כולכם מכירים מי הם ארגונים אלה. באכיפת בג"ץ האפקט שלהם בגימוד הצבא היה, מתברר, מרתיע, ואפילו קטלני.

 

* דעת הקהל בישראל רואה היום הכל דרך הפריזמה של הנפגעים. עבורה זה הפך להיות המדד היחיד להצלחה או לכישלון צבאי, ולכן הצבא אינו רוצה להיכנס למלחמה או לעימות, מתוך ידיעה שבמלחמה יש נפגעים, מה לעשות. הצבא אינו פוחד מן האוייב, הוא פוחד מן האימהות, מהטוקבקיסטים הצווחניים, ממשפט הרחוב, מכרמלה מנשה, מכתבי התקשורת, שבשבילם להביא ראש של אלוף זה הישג אישי. עבור החברה הישראלית של היום, אם יש קורבן אחד, הפסדנו במלחמה, כפי שיש גלעד שליט אחד.

הכל נעשה בפריזמה של הפרט הלוחם. במלחמת ששת הימים, שנתפסת עד היום כנצחון מזהיר, נהרגו לנו בתוך ששה ימים כ- 800 חיילים. במונחים זה היום, התקשורת היתה מכתירה את המלחמה הזו כ"שואה" וכתבוסה נוראה. אנו מדווחים מיד על כל הרוג, והידיעה הזו משודרת במהלך יום שלם, וכך נוצרת דמורליזציה ותחושת הפסד נורא.

במלחמת ששת הימים המתינו עם הידיעה על ההרוגים עד לסיום המערכה, לא קרה כלום. צה"ל יודע זאת. הוא לא מעוניין לפתוח במערכה צבאית כלשהי, קטנה או גדולה, כי הוא יודע עם מי יש לו עסק, לא מבחינת האוייב, אלא היריב שבפנים, הצרחות שיקומו כאן, אם יש נפגעים, חלילה.

אוהו.. כאשר אנו מצפים לאפס נפגעים. נפגע אחד – הפסדנו. צה"ל פועל היום על מזעור נזקים ותבוסות, לא עוד על שיטת ההישגים והנצחונות. האוייב קלט את התכונה המוזרה הזו שלנו, והוא מנצל אותה, כמובן, כך עשה נסראללה במלחמת לבנון האחרונה, כאשר מיהר להכתיר את העימות כניצחון שלו, ואנו, מתוך תחושת הכישלון הפנימית, אמרנו אחריו – "אמן".

 

* תהליך הפרטה נפשי, שעברה בעשור האחרון החברה הישראלית, ולא לחיוב. עודף של אינדיבידואליזם הרסני, כאשר רק הפרט מעניין אותנו, ולא עוד המדינה, או הצבא. המונחים פטריוטיות ואהבת המולדת נתפסים ככינוי גנאי בשכבות רחבות, והצבא נתפס כלא רלבנטי, נצלני, כובש ומטומטם. אין זה תהליך ישראלי מקורי, יבאנו אותו כרגיל מאמריקה. שם התהליך של אנטי-מיליטריזציה בתקשורת ובקולנוע החל בעקבות מלחמת קוריאה, ואחר כך מלחמת וייטנאם.

הצבא נתפס כרע, מיותר וקטלני. החלה בכך הסידרה מ.א.ש, שעשתה זאת בזהירות (1972-1983, הסרט במקור 1970), כאשר המתנתחים והרופאים בזמן מלחמת קוריאה עושים צחוק מן הצבא, אם כי בתמימות שובת לב, ומאוחר יותר בצורה הבוטה והנוראה ביותר, המחזמר ואחריו הסרט – שיער (1979, במאי מילוש פורמן). אה? כמה כיף להיות בעד השלום והפיוס בעולם! עם השיער המגודל וסימלי השלום. אחח, איזה כיף במחנה הזה, וכמה לא בוגר, ולא אחראי.

מי מאיתנו לא דמע כאשר ברגר הצעיר שבסרט נהרג בוויטנאם, ואז הסצינה המזעזעת של תחיית המתים, על מצבות האינסוף של בית הקברות, בוושינגטון הבירה. זה היה באמריקה בשנות השבעים של "ילדי הפרחים", ואלינו כפרובינציה מרוחקת וקרתנית זה הגיע עם ההתבוססות בלבנון בשנות השמונים והתשעים.

כמה מצמרר היה לשמוע את ראש הממשלה יצחק רבין שר את שיר לשלום, שנכתב בהשראת "שיער" דקות אחרות לפני שנרצח. הקהל שלו לא רצה עוד מלחמות וצבא, הוא רצה הסדר שלום בכל מחיר. בכל מחיר, אפילו של השמדתנו.

ישנם ציבורים שלמים שכבר מתנתקים אט אט מן הצבא וכל מה שהוא לכאורה מסמל, כך ששכבות לוחמות חדשות נכנסו כיום לבצע את העבודה, בעיקר הציונות הדתית, שמאוד בולטת במימד הצבאי, ועולים חדשים, שעבורם זהו מסלול של מוביליות חברתית. הרמטכ"ל יודע את כל זה, ואין הוא מעוניין לפתוח הכל מחדש כמו במלחמת לבנון האחרונה או הבוץ הלבנוני במשך 18 שנה לפני כן, בעקבות טפשות של פוליטיקאים שהנהיגו אותנו אז. הוא יודע ששקיעה במחנות הפליטים בעזה תפנה את החברה מחדש נגדו ונגד צה"ל, ותזרוק את הצבא למוקד זעם ציבורי ותקשורתי מחודש.

הוא יודע שהישראלים יקריבו את שדירות, את אשקלון ועוד, העיקר שהבורסה והרווחים האישיים יעבדו. הצבא יודע שאין לו גיבוי אמיתי בעורף. בישראל של היום, של רק "אני" ו"אני" ולעזאזל הסולידריות החברתית, מבלי שאותם ישראלים מבינים שהיום זו שדירות מחר זו תל אביב.

תקשורת צמאה לטרף, אפס נכונות לנפגעים, אינידיבידואליזם מתאבד, הטובים שעוזבים החוצה את הצבא בשל איבוד היוקרה, ומשפטנים טורפים שמחכים בפינה – אלא מונעים מצה"ל לפעול.

לא חיזבאללה ולא חמאס. צה"ל של היום אינו מסתכל קדימה בחשש, הוא מסתכל אחורה, לעורף, בחשש הרבה יותר גדול. החשש הגדול ביותר שלו שהוא ישאר פשוט - לבד. צה"ל אינו עוד "צבא העם". הוא הצבא שפוחד מן העם. מי שגוזז את מחלפותיו של צה"ל אינו האויב, אילו אנו עצמנו. אלא שכאן זו לא אמריקה הגדולה, כאן זה המזרח התיכון, שמחכך ידיים בהנאה לנוכח תהליך ההרס העצמי וסירוס הצבא הגדול באיזור. הם כבר לא צריכים לעשות את העבודה. אנו כבר עושים זאת בעצמנו טוב יותר - עבורם.

נכתב על ידי , 22/12/2008 08:48  
29 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של פארה ווי ב-5/1/2009 07:32
 



לדף הבא
דפים:  

Avatarכינוי: 

בת: 67

תמונה




הבלוגים הקבועים שלי
קוראים אותי
107,724
הבלוג משוייך לקטגוריות: משפחתי וחיות אחרות , 50 פלוס , המתמודדים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות ל*צופה מהצד* אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על *צופה מהצד* ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)