לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

התלבטתי האם לפתוח בלוג בתחום עיסוקי (הייטק) או בתחומים אחרים שמעניינים אותי, ולמי אני כותב בכלל. בחרתי לפתוח בלוג שיעסוק בענייני היום כפי שאני רואה אותם ובדעותיי לגביהם ולגבי המחר. נשאר רק לראות אם המקלדת תתמוך בבחירתי או שמא תיקח אותי למחוזות אחרים...


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


12/2008

מועד לחזון - מי אנחנו


נהיה אופנתי היום להיות פוסט משהו - פוסט ציוני, פוסט ג’רוזלם ובעיקר פוסט קארד, בלי דעה, בלי ערכים, בלי שייכות.

אני כאן כדי למחות על הטרנד ולהחזיר למרכז הבימה את היותנו עם יהודי במדינה יהודית, דמוקרטית, שלציונות יש בה תפקיד מרכזי. במדינתנו יש מגוון של מיעוטים וכמדינה דמוקרטית עלינו לוודא שהמיעוט בתמורה לנאמנותו יהנה משוויון זכויות ומשוויון הזדמנויות.

מדינה יהודית

כחילוני, אני קודם כל מסתכל על היהדות כעם. העם היהודי חולק היסטוריה משותפת, תרבות משותפת, נרטיב משותף, גורל משותף וכן, גם דת משותפת לה הוא חב רבות על ששמרה אותו כעם במשך אלפי שנות גלות, אנטישמיות ופרעות (תפקידו בעידן הנוכחי צריך להשתנות, אך על כך בהזדמנות אחרת). העם היהודי גלה מארצו ושב אליה על כנפי תנועה ציונית, חילונית - עם ככל העמים.

רבים יוצאים חוצץ נגד הגדרה זו וטוענים כי אנחנו העם היחידי שיש בו זהות בין לאום ודת ומכאן שאיננו עם…זאת טענה מגוחכת. מוטב שננסה להבין איך נולדה זהות כזאת. להתכחש לזהות זו של דת ולאום אינה שונה בהרבה מהתכחשותה של גולדה ושל הימין הקיצוני לכך כי הפלשתינים הם עם. בעבר דת היתה דרך לאחד עם או שבט תחת הנהגה אחת, כלומר בעבר זהות זו בין עם או שבט לדתו היתה קיימת. היהדות בניגוד לדתות שבאו אחריה מעולם לא היתה מיסיונרית ומעולם לא ניסתה לכפות עצמה על עמים אחרים ולכן זהות זו נשמרה לאורך ההיסטוריה.

אחרי שהסכמנו שיהדות הוא גם דת וגם לאום, עדיין יש כאלו שמציעים כי מדינת ישראל תהיה מדינה אחת לשני לאומים. היסטורית, מדינה אחת אינה יכולה לשרת שני עמים עם כל ההילה האוטופית שסביב רעיון זה. ההיסטוריה רוויה בדם ובהיעלמותם של עמים ותרבויות כתוצאה מניסיונות מאולצים לייצר פתרונות מדיניים עבור אוכלוסיות כה שונות זו מזו. ניסיונות כאלה הם, במקרה הטוב, משחק סכום אפס בו אחד מרוויח ואחד מפסיד, בו נרטיב אחד שורד ואחד נכחד. לרוב כולם מפסידים. האמת שזה גם לא כל כך אוטופי להכפיף כמה עמים תחת מדינה אחת. לא הייתי רוצה לחיות בעולם בו כולנו זהים. זה טוב שיש עמים שונים, עם תרבויות שונות, המאוגדות תחת מדינות עצמאיות, כל עוד אנחנו מכבדים את האחר ומעשירים את עולמנו מהתבוננות ולמידה מתרבויות אחרות. קיומן של מדינות מבטיח את קיומן של תרבויות שונות. כיבודן של תרבויות אחרות מבטיח את התפתחותו של המין האנושי. רמיסתן של תרבויות ועמים מבטיח את הכחדותו.

מדינה אם כן מגדירה שייכות לעם, עם עבר ועתיד משותף. הצרפתים חולקים את עברם, את שושלת המלוכה שלהם, את נפילת הבסטיליה, את תרבותם ושפתם. האמריקאים חולקים את היותם מדינת הגירה, את מסיבת התה של בוסטון, את מלחמת העצמאות, את מלחמת האזרחים, את נצחון הצפון, את היותה ארץ ההזדמנויות והקפיטליזם.  ובארץ ישראל נמצאים כיום שני עמים - העם היהודי והעם הפלשתיני, עמים עם היסטוריה שונה, תרבות שונה ונרטיב שונה. כדי לאפשר להם לשמר את תרבותם ולהמשיך להתקיים כעמים עצמאיים אין פתרון אחר מאשר פתרון שתי מדינות לשני עמים שיחיו, בשאיפה, בשלום זה לצד זה.

כשמסתכלים על המציאות כך מבינים גם כי אין דיסוננס בין הגדרת מדינת ישראל כמדינת העם היהודי וכמדינה דמוקרטית. כל מי שרוצה להיות חלק מהעם היהודי, לקבל על עצמו את הנרטיב שלו, ההיסטוריה שלו וערכיו מוזמן להצטרף, אם המיר את דתו אם לאו. כפי שבארה”ב על מועמד לאזרחות לעבור תהליך של לימודים, מבחנים ובסופם להישבע אמונים למדינה וערכיה, כך אני מצפה מאזרחי ישראל, אזרחי מדינת העם היהודי.

מיעוט ושיוויון זכויות

מיעוט צריך לקבל שיוויון זכויות וכמדינה יש לנו הרבה במה להשתפר והרבה על מה להתבייש. יחד עם זאת, במדינה דמוקרטית יש מעין לחיצת יד בין שני צדדים שאומרת “תישבע לי, המדינה, אמונים ובתמורה תהיה שווה”.

כדי להצטרף לעם זה או אחר, עליך לקבל על עצמך את ערכיו, את ההיסטוריה והנרטיב שלו, את מטרותיו ושאיפותיו ואז היותך מיעוט בו רק יוסיפו צבע, נופך ועומק למדינה אליה הצטרפת. אם אינך מקבל את עקרונותיה, הרי שעצם הצטרפותך הינה השתלטות עויינת וכנגדה, כמו גם בעולם העסקי, צריך להאבק.

ערבי שמקבל הוא את היותו מיעוט במדינה יהודית זרועותיי פתוחות אליו.

מיעוט שלא מקבל על עצמו את ההגדרות והערכים שעליהם מושתתת המדינה ושמטרתו ארוכת הטווח היא להפוך לרוב ולייצר נרטיב חדש שמבטל את הקיים לא יכול להיות חלק מהעם בו הוא דר ולחתור תחת הגדרתו, בשם הדמוקרטיה והדמגוגיה. ערבי שרוצה הוא כי ישראל תהיה מדינת כל אזרחיה ושואף להפוך אותנו למיעוט אינו מכיר בקיומנו כעם ובזכותנו למדינה וככזה מסכן הוא את קיומנו (ראוי לציין כי רבים מערביי ישראל נאמנים למדינת ישראל וחלקם אף מתנדבים לצה”ל. לא עליהם אני מדבר).

כפי שלא מתקבל על הדעת כי פלשתין לא תהיה מדינת העם הפלשתיני אלא תהא מדינת כל אזרחיה בה מתנחלים יהודים החותרים תחתה יהיו בה אזרחים שוווי זכויות וינסו ביום מן הימים להפוך בה לרוב, כך לא יתכן מצב בו מיעוט ערבי חותר בשם הדמוקרטיה ולאור הדמוגרפיה תחת המדינה היהודית וערכיה.

בימים בהם נבחר נשיא אמריקאי שחור ראשון, ראוי לזכור כי ברק אובמה לא נבחר כמנהיג מיעוט כי אם כאמריקאי בכל רמ”ח אבריו, שמצטט את לינקולן. ראוי גם לציין כי השחורים בארה”ב שנלחמו ונלחמים למען שיוויון זכויות עושים זאת כחלק מאומה אליה הם שייכים. הם לא קוראים לזכות שיבה של אפריקאים לאמריקה ואינם קוראים לשינוי ההיסטוריה, הנרטיב של האומה או אופייה. הם רוצים ובצדק שבתוך סיפורה של אמריקה ישמע גם סיפורם וזכויותיהם יכובדו. ערביי ישראל צריכים להיות הוגנים מספיק ולהחליט האם הם רוצים להיות חלק מהעם היהודי או חלק מהעם הפלשתיני. כל בחירה היא לגיטימית אבל לכל בחירה צריך שיהיו גם משמעויות.

באמירת סוגריים, גם דתיים קיצוניים המעוניינים כי מדינת ישראל תהפוך למדינת הלכה, מקומם לא כאן. בכלל הכפייה הדתית אחראית במידה רבה לכך שחילונים התרחקו מהמסורת, מהמורשת ואף מהציונות. לדת יש הרבה פנים יפות ומוסיפה היא לעומק תרבותנו אך ברגע שיוצאת היא במלחמת חורמה כנגד החילוניות ושואפת היא להיות מדינת הלכה, היא הופכת מסוכנת ופוגעת בערכים עליה קמה המדינה.

סיכום

מדינה הינה דרך התאגדות לעם שרוצה לשמר את עברו ולהבטיח את תרבותו ועתידו. כל מי שרוצה להצטרף להתאגדות זו עליו לקבל על עצמו את הגדרותיו וערכיו ולא להשתמש בפלטפורמה שמוצעת בפניו כדי לבצע השתלטות עויינת. אם הגדרות אותו עם לא מוצאים חן בעיניו, שימצא לו התאגדות אחרת. כפי שעשו ועושים יהודים רבים שבוחרים לעלות ארצה כך יכולים וצריכים לעשות אותם חלקים מערביי ישראל שרוצים לשנות את צביונה של ישראל . מצד שני, כפי שיש יהודים רבים בעולם שהחליטו להיות חלק בלתי נפרד מהמדינה בה הם נמצאים ושמו את יהדותם במקום השני, כך פתוחה הדלת גם לערבים או כל מיעוט אחר שרוצה להשתלב באופן מלא במדינה היהודית.

אלו שמגדירים עצמם קודם כל כפלשתינים יעשו טוב לכולם אם יעברו למדינה הפלשתינית שבדרך. אלו ששוזרים את גורלם עם מדינת ישראל, מדינת העם היהודי, הדלת פתוחה בפניהם והם צריכים להנות משיוויון זכויות ושיוויון הזדמנויות.

בפוסט הזה ניסיתי להבהיר את הלגיטימיות והמוסריות שבשאיפתנו למדינת לאום לעם היהודי באותו אופן שמדינת לאום לעם הפלשתיני היא לגיטימית. ניסיתי גם, בכוחותיי כי דלים, לשחרר אותנו מההתקבעות שלנו על משבצת אליה החלטנו להשתבץ, בה יש דברים שמותר להגיד ולחשוב ודברים אחרים שעדיף להצניע. להיות יהודי, ציוני, בארצנו זו לא בושה, כי אם זכות וכבוד, אם אתם מגיעים מצידה הימני של המפה או מצידה השמאלי.

בפוסט הבא אדבר על מספר קווים מנחים שצריכים להיות נר לרגלנו כמדינה ועל אותם חוזקים שעלינו למנף כדי להמשיך ולצמוח ולהתחרות בעולם הגלובלי.

נכתב על ידי אראל שרמן , 15/12/2008 10:38   בקטגוריות אקטואליה  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



חזון למועד - פתיחה


ובכן, הגיע המועד…

כיום, כשמנהיגינו, ואלו שמתיימרים להיות, אינם מציבים בפנינו חזון ברור, ואת הדרך להגשמתו, כאשר התקשורת, מרוב עיסוק ברייטינג ובסקופים, שכחה את תפקידה וכאשר מערכת החינוך מובילה אותנו לשיאים שליליים חדשים,  וכשכל אלו חוברים יחדיו ויוצרים דור צעיר שגם לא ישאל בעתיד על חזון  ועל מה מאחד אותנו ומחבר אותנו (כי זה סווו אאוט…), עלינו, חפצי החיים, להתאים את האימרה הישנה והטובה לזמננו ולדרוש בגאון כי לא עוד חזון למועד וכי כעת חיה הגיע מועד החזון.

כעת, כשהבחירות בפתח, החלטנו לא לחכות עוד. אנחנו רוצים לשמוע חזון ודרך כאן ועכשיו. אנו רוצים לשמוע אותו מכל אחת מהמפלגות ומכל אחד ואחת מהמועמדים לראשות לממשלה היישר וחזק בפנים. אל תדאגו לעדינותנו - כישראלים, אנחנו נדע להתמודד ולהעריך ישירות, גם אם לא נסכים איתה (טוב נו, לא כולנו..).

ועד שנתחיל לשמוע את מנהיגינו מדברים אלינו על הדברים החשובים באמת, בחרתי שבמקום לשפוך חמתי (ולי יש דווקא חמה נהדרת), אשפוך קצת דיו וירטואלי ואציג את תפישותיי שלי במגוון של תחומים.

ורגע לפני שאעשה זאת, אני רוצה להתחיל באבחנה מסויימת ובקשה. אנשים נוטים במקרים רבים לבחור את דעותיהם בהתאם למשבצת בה הם נמצאים או במשבצת בה הם היו רוצים להיות, להראות או להיתפס. אדם המגדיר עצמו ימני או שמאלני, קפיטליסט או סוציאל דמוקרט יבחר בדעה בהתאם למצופה מהמשבצת אליה רוצה להשתייך. לעיתים אפילו עצם ההגדרה וההשתייכות למשבצת נובעת “מהמצופה ממני ממעמדי, תפקידי, שיוכי החברתי והשכלתי” ולפי הטרנדים החולפים ולא לפי תפישת עולם מוגדרת. גישה זו הינה חד מימדית ומסוכנת. במיוחד אצלנו כשאת הכל מכניסים להגדרה בינארית של משתנה אחד - ימין ושמאל. העולם מורכב יותר ומכיל מספר רב יותר של משתנים ומימדים ולא הימין ולא השמאל הם מטרה בפני עצמה. לעיתים האמת והישועה באה מכאן, לעתים משם, לעיתים בשילובם ולעיתים בלא קשר אליהם. וכמו במתטיקה, כדי להשיג מטרה מסויימת, צריך קודם להגדיר אותה ואת המשתנים ואז לגשת לפתרונה בהתחשב במשתנים ובאילוצים. ובדומה למתמטיקה, בה צריך להתמודד עם מצבי קצה, כך עלינו להתמודד עם קיצוני המחנות - לא אלו ולא אלו נר לרגליי. גם אלו וגם אלו מסוכנים לעתידנו ועשויים להמיט עלינו אסון, למרות שבאופן מאוד שונה (הימין הקיצוני מסוכן מכיוון שמחזיר הוא אותנו שנות אור לאחור, מכיוון שרומס הוא את שלטון החוק, מערכותיו ונבחריו, מכיוון שרומס הוא את זכויותיו של עם אחר ומנסה לכפות עלינו גם כי לנצח נאכל חרב וגם אורחות חיים הזרים לרובנו. השמאל הקיצוני מסוכן הוא מכיוון שלוקה הוא באובדן זהות, ורואה הוא רק את זכויותיו של עם אחר,  אשר בהתרפסותו ובהתעלמותו מהמציאות מאיים הוא לכלותנו כעם, לא בכוח החרב כי אם בכוח הדמוגרפיה).

בפוסטים הבאים אנסה לצעוד בנתיבים אלו, להגדיר מי אנחנו, מה סט המטרות שעלינו להציב בפנינו ודרכים אפשריות להגיע לשם.

נכתב על ידי אראל שרמן , 14/12/2008 15:49   בקטגוריות אקטואליה  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



טרור הוא טרור הוא טרור


פגיעה באזרחים חפים מפשע - בין אם על ידי ערבים או יהודים, בין אם על רקע לאומני או פלילי - היא טרור.

כשערבי רוצח בדם קר יהודים חפים מפשע זה טרור.

כשארגוני הפשע יורים למוות באם לילדים על חוף הים זה טרור.

כשיהודים קיצוניים מבקשים לעשות לינץ’ במשפחה פלשתינית בתוך ביתם בחברון זה טרור.

זו לא אמירה פוליטית, זו אמירה ערכית.

כיהודים אנחנו נלחמים ואל לנו לחדול מלהלחם על זכותנו לחיות במדינתנו, מכורתנו - בשקט, שלווה ושלום. כעם שבניו ובנותיו נרדפו, הוקעו, נסקלו, נצלבו, הומתו בגיאיות ההריגה ובפוגרומים ונשרפו במשרפות, אנו נושאים על כתפינו משא מוסרי - לדאוג כי מה שקרה לנו לא יישנה, לא לנו ולא לשכנינו. מחובתנו המוסרית, המצפונית וההיסטורית להילחם מלחמת חורמה באותם קיצונים שלא אהבת הארץ היא שמניעה אותם כי אם שנאת האחר וביטולו.

מה שארע שבוע שעבר בחברון, בו פורעים יהודים הציתו בית פלשתיני וירו באזרחים, כחלק מהאירועים המבישים סביב “בית המריבה” בהובלת אלו שלא מכירים במדינת ישראל, חוקיה ונבחריה, הוא תמרור אזהרה בגודל של אצטדיון.

בטרור צריך לטפל כמו בטרור - במלוא הנחישות ובמעשים - קריא מיצוי הדין עם האשמים והעברת מסר ברור של מלחמה ללא פשרות בכל סוג של טרור וזאת באמצעות שפיטה לתקופות מאסר ארוכות, באמצעות שלילת אזרחות לחותרים תחת המדינה ולאלו הפועלים בניגוד לערכיה וצו מצפונה ואף גירוש - יהא הנידון יהודי או ערבי ותהא הפעילות הטרוריסטית על רקע לאומני או פלילי.

הקוד המוסרי שלנו צריך להיות חד וברור - מי שמנסה להרוג חפים מפשע מקומו לא בינינו ואנו נבוא עמו דין וחשבון, ללא כחל וסרק. טובת הכלל השפוי המורכב הוא ממגוון רחב של פרטים שבטובתו אנו חפצים עולה היא עשרות מונים על טובתו המפוקפקת של הפרט ההזוי.

תטיב לעשות מדינת ישראל ומערכת המשפט שלה אם תמצה את הדין עם הפושעים , תתנצל בפני המשפחה הפלשתינית, תפצה אותה ותתייצב בפני הקהילה הבינלאומית עם מסר ערכי חד, ברור, שאינו משתמע לשתי פנים - במצוות נאה דורש, נאה מקיים.

נכתב על ידי אראל שרמן , 7/12/2008 22:39  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



לדף הבא
דפים:  

כינוי:  אראל שרמן

בן: 50

תמונה




40

© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאראל שרמן אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אראל שרמן ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2023 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)