מדברי יאנוש קורצ'ק
נזכרתי באמרה זו לאחרונה כשמישהי ספרה לי
שהיא התחילה לעבוד ב"צהרון" עם
ילדים שבאים לאחר יום הלימודים בבית הספר,
כשהוריהם עדיין בעבודה.
יש לדאוג לשקט, לסדר,
להרגעת הרוחות
להלכות נימוסין
"כמה זמן אני מחכה למים"
צועקת אחת הילדות ( שלומדת בכתה ב') בזמן חלוקת ארוחת הצהריים .
הילדים חלקם חסרי סבלנות, קשה להם לדחות סיפוקים.
הילדים משחקים, נחים מעט ואז עליהם להכין שעורים.
ההורים מצפים שיכינו את כל המטלות .
ההורים מגיעים עייפים לאחר יום עבודה ,
ומעדיפים שהילדים שנמצאים עד שעה 4 או 5 יסיימו את שעוריהם ב'צהרון'.
בזמן שנותר יש פעילות יצירתית בהתאם לעונה ולחג וגם העשרה.
בין הילדים ישנו אחד
שיום אחד כעס עליה כי לא הסכימה לפתוח לו את המרפסת העליונה הנעולה תמיד ( זה בניין מגורים בן 2 קומות),
לשם זרק את נעלו
זה היה מתוך משחק...
משחק מוזר !
והיא אמרה לו שימתין לבואה של מנהלת הצהרון עם המפתח שלה
הוא כעס..
הוא בעט...
ודאי שלא ביקש סליחה
הוא מה שנקרא 'ילד רע',
לא , אמרתי לה :
אין ילד רע, יש ילד שרע לו...
והיא החליטה לשנות את הגישה אליו
להיות גמישה איתו, לעודד אותו, ואולי גם להעביר את ידה בליטוף קל
שאולי חסר לו.
הוא זקוק לחיזוקים, וכשהוא מכין שעורים מקבל מדבקת 'כוכב'והוא מאושר.
עברו מספר ימים
וכשבקשה עזרה בהכנת השולחן
אותו ילד שפעם כעס ובעט
התנדב לערוך את השולחן
להביא את הכסאות
כמובן שמיד קיבל עדוד על התנהגותו הנאותה
ולא היה מאושר ממנו .
אבל היום שמעתי ששוב היה במצב רוח לא טוב, סרב לאכול
סרב להכין שעורים
העדיף להעתיק את שעורי הבית מחבר, וכשזה לא ניתן לו
ובמקום העתקה הציעו לו עזרה , אבל הוא כעס נורא..
העבודה עם ילדים לא קלה
העבודה עם ילדים חייבים להעשות באהבה
ובסבלנות אין קץ .
************************************************************************
*
בלי קשר ( ואולי עם....)
לאחרונה אני מסייעת לאבי לכתוב את תולדות חייו.
היתה לו ילדות קשה לאחר שאמו נפטרה בגיל 10 והוא עבר לבית סבתו ,
שהיתה אלמנה ובמצב כלכלי קשה.
אבי מגיל צעיר דאג למחייתו
אבל החיים הקשים לא עשו אותו איש קשה,
ולכן ,לפעמים אנו רואים שגם מי שרע לו יכול להיות טוב ולא בהכרח להתנהג בצורה לא נכונה.
***********************************************************************