לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים

יומני היקר


אני כל בוקר מלקטת פרטים קטנים , שמחות קטנות של יום חולין ...


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    דצמבר 2020    >>
אבגדהוש
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

מַטרונית (בפתח) במֶטרונית ( בסגול) :)


 

 

 אתמול נאלצתי להיות בשלושה מקומות  שונים

וכמי שנעזרת בכלי תחבורה ציבוריים

נסעתי ברכבת ( מהירה ונוחה)

סיימתי דיי מהר את מה שהייתי צריכה לעשות ביעד הראשון ,

ומשם נסעתי בפעם הראשונה ב- מֶטרונית -למילה מֶטרו הוסיפה סיומת עברית והרי מילה חדשה!

 ( מערכת אוטובוסים מהירה בה נעשה שימוש באוטובוסים ארוכים,

הנעים לאורך רוב דרכם על מסלולים ייעודיים לתחבורה ציבורית) .  

צריך לדעת שיש לרכוש מרֹאש את הכרטיס במכשיר מיוחד   או להעביר באוטומט את כרטיס

הרב-קו שיש לרוב האנשים המשתמשים בתחבורה ציבורית

המטרונית הארוכה הגיעה ויחד אתי עלו עוד אנשים , אנשים רבים עולים ויורדים בתחנות השונות.

במטרונית היה  נהג ועוד איש אחד שישב  בכסא הראשון לידו שגם הוא נהג לפי הבגדים שלו (חולצה לבנה)

שהיה אדיב במיוחד ואמר שאסע איתם

עד ליעד  המבוקש והסביר לי היכן עלי לרדת כדי לעלות לאוטובוס למחוז חפצי השני,

הוא לא שכח והזכיר לי .

הרגשתי כמו מַטרונית...(אישה מכובדת, אשת המעמד הגבוה, אצילה ) קול בזכות היחס האדיב.

סיימתי את פעילותי ביעד השני ( פקידה לא סימפטית שנתנה לי סוף סוך אישור כלשהו שמתמהמה

כבר כחודש וחצי בדואר ומי יודע אם לא הלך לאיבוד) , והחלטתי ללכת לבקר את אבא שלי.

נאמר לי לעלות לאוטובוס מספר X

לאחר המתנה בשמש הנהג אמר לי שאיננו עוצר בדיוק שם , זה אמנם בדרך ואמר לי לבחור אוטובוס אחר שבדיוק חלף

אמרתי לו שהנהג הקודם אמר לי לעלות לאוטובוס הזה והוא הגיב: טוב כַּפָּרָה תסעי איתי

כפרה ?! עצבני 

הבנתי שהוא מגיע בכל זאת לסביבה אליה רציתי להגיע .

האוטובוס השתרך לאיטו זמן ממושך ולפתע אני רואה שהוא חולף על פני המקום וממשיך הלאה

בקשתי שיעצור לי והוא טען: הרי אמרתי לך שאני לא עוצר שם

ירדתי

לא התווכחתי איתו, היה מיותר

כעסתי

והלכתי ברגל עד לבית האבות

 אמנם היה חם והיה קצת קשה אבל לא חמסין, למזלי !

ומה שחשוב שבקרתי את אבא שלי !!

 



(צלמתי באחד הקיבוצים)

 

נכתב על ידי נ*גה , 25/5/2016 21:56   בקטגוריות יחסי אנוש, תחבורה, אנשים, השפה העברית, התנהגות  
30 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



אם נמה העברית אלפיים, נו אז מה....


 לכבוד 'יום הלשון העברית'

לרגל יום הולדתו העברי ( כ"א בטבת ) של  אליעזר בן יהודה

מספר מילים חדשות (יחסית) בשפה שלנו

 

האקדמיה ללשון העברית קובעת מונחים עבריים ומציעה חלופות

למילים לועזיות שנמצאות בשימוש כללי. יש מילים הנקלטות מהר

 ונכנסות לשימוש בשפה השוטפת,ויש כאלה שלא מצליחות בכך.

 

להלן 12 מתוך המילים  שחידשה האקדמיה בשנים האחרונות

ונוכל לבדוק אם אנו משתמשים בהן, או בכלל מכירים אותן:

 

המונח המקובל                                           המילה שקבעה האקדמיה

פרגולה                                                     מצללה

מיליטריזם                                                 צבאנות

פרזנטור                                                   יצגן

קונפטי                                                      פתיתונים

ליין-אפ                                                      תסדיר

טוקבקיסט                                                 תגובן

חנות הפתוחה  24 שעות ביממה                      יממית

קריאה ללכת למוסך ל"ריקול"                          קריאה לתיקון

מחלת הבולימיה                                         זללת

מחלת הציליאק                                          דגנת

תרופה גנרית                                            תרופה סוגנית         

מכשיר אינהלציה                                       משאפה

 

כולנו זוכרים את המקול ( פטפון) ושח-רחוק (טלפון) שלא השתרשו  בשפה וגם טַבֶּטת ...ידעתם שזה היה נסיון למילה: טלוויזיה?

גם נמנמה ( פיג'מה) ומִסרון ל-SMS לא התקבלו בשפתנו היומיומית .

 

ועוד:




ועוד:

 

משושָה = אנטנה - מי משתמש במלה משושה? ( בקמץ)

משושה היא מתקן עשוי תיל או אחר לקליטה ולשידור של גלי רדיו, טלוויזיה ועוד.
ממילונים עבריים ישנים עולה שהמילה משושה חודשה לתרגום המילה antenna

במשמעות איבר החישה בבעלי חיים כגון חרקים וחסרי חוליות.

לצדה חודשה המילה מָחוֹשׁ. בהמשך הפכה המשושה למָשׁוֹשׁ.

וכיום הביולוגים מבחינים בין השניים: משוש הוא איבר גמיש וחסר שלד כגון זה המצוי בשבלולים.

מחוש הוא איבר נוקשה, בעל פרקים ושלד חיצוני כגון זה המצוי בחרקים.
המונח משושה נקבע במונחי רדיו של ועד הלשון משנת תרצ"ח (1938).

 

אליעזר בין יהודה מוחו היה קודח והמציא מלים רבות,

השפה העברת מתפתחת לצד העָגָה ( הסלנג) שכל יום נוספות בה מלים חדשות ובלתי מובנות לדור המבוגר יותר

כמו  "יורם"-"חנון" או "לפלף"- אולי אולי יש כבר משהו חדש יותר?

 

 

* הכותרת מתוך השיר : אליעזר בן יהודה  http://youtu.be/Jt2gLGvLKW0

                           מילים: ירון לונדון/לחן מתי כספי

נכתב על ידי נ*גה , 12/1/2015 13:39   בקטגוריות האקדמיה ההעברית ללשון, השפה העברית, פִּנת העברית, תאריכים  
39 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



אליעזר בן יהודה יהודי מבדח מלים מלים הוא בדה ממוחו הקודח


 

 

גוגל הקדיש היום את הדודל היומי למחייה השפה העברית

 



 

חלק מהמִלים  שהמציא 


כיום יש בלשוננו כ-300 מילים שחודשו, במשקל או במשמעות חדשה, על ידי בן יהודה:
אבץ, אדיבות, אדיש, אדמת, אווירון, אמנות, אקדח, ארד, בובה, גלידה, גרב, דייל,הגירה,

 וילון, זהות, חממה, כפפה, כתבה, ליטוף, מברק, מברשת, מגבת, מגהץ,

 מדרכה, מילון, מכללה, ממחטה, משטרה, משקפת, משתלה, נזלת, עיתון,

 ריבה, רשמי, שיעמום, תזמורת, תמרון ועוד.

 

בבלוג מספר פוסטים בנושא השפה העברית

עברית שפה-קשה

  מה מקור הביטוי ?
המִלים שעשו את העשור

העברית שלנו   

 

 

שירו של ירון לונדון-לחן- מתי כספי

 

ולאור זאת אולי "אחיֶה" בבלוג של את התאריך העברי : כ"ה בטבת , תשע"ג .

 

 

* לאחר עריכה :

 הופתעתי לראות את הפוסט במומלצים!

 

 מגיע לגוגל ולאליעזר בן יהודה מחיאות כפיים !

נכתב על ידי נ*גה , 7/1/2013 11:55   בקטגוריות אישים, תאריכים, תאריך עברי, השפה העברית, גוגל  
25 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



עַד שֶׁיָּבוא אֵלִיָּהוּ ....


 

 

כולנו זוכרים את הרגע בו פותחים את הדלת בלילה הסדר

אומרים:

"שפוך חמתך על הגויים אשר לא ידעוך ועל משפחות אשר בשמך לא קראו. כי אכל את יעקב ואת נווהו הֵשַמוּ" (תהלים עט, ו-ז)

וממתינים 

לאליהו הנביא 

 -או בשפת הקטנטנים:אליהו ענבים קריצה- שיבוא!

 

ובכן נשאלת השאלה מה הקשר לאליהו הנביא וליל הסדר?

 

 

 

מותו האגדי והעלמותו עשוהו לדמות שחוזרת ובאה בהיסטוריה היהודית,

הן כמבשר בואו של המשיח (בספר מלאכי ג 23), הן בטקסי סדר הפסח.

 

1. בין התנאים (חכמי המשנה) הייתה מחלוקת כמה כוסות יין צריך לשתות בליל הסדר- ארבע או חמש. חכמים סברו שיש לשתות ארבע כוסות

(כנגד "ארבע לשונות גאולה"- ארבעה פעלים שמופיעים בפסוקים המתארים את ההצלה שהציל ה' את ישראל ממצרים: "והוצאתי " "והצלתי" וגאלתי" ולקחתי").

רבי טרפון סבר שיש לשתות חמש כוסות (4 לשונות גאולה ועוד כוס אחת כנגד "והבאתי"- פועל נוסף שקיים בפסוקים והוא מתייחס לכך שלאחר הגאולה ממצרים האל הביא את עמו לארץ ישראל.)

 

לא נפסק כמו מי לנהוג ולכן נוהגים גם כדברי רבי טרפון (מוזגים כוס חמישית)

 וגם כדברי חכמים (לא שותים אותה) וקוראים לכוס החמישית "כוס של אליהו הנביא", משום שבמסורת היהודית מיחסים לאליהו תפקיד של פתרון כל מיני ספקות הלכתיים באחרית הימים.

 

לפי הסבר הזה "כוס של אליהו" היא בעצם-

 כוס שממתינה להכרעת אליהו בדבר מעמדה ההלכתי....

 

2. הסבר אחר שניתן ל"כוס של אליהו" היא שכל ארבע הכוסות הם כנגד ההצלה

 ממצרים שהיא כבר חלק מההיסטוריה. הכוס החמישית היא כנגד הגאולה שתתרחש בעתיד. אליהו הנביא הוא המבשר של הגאולה הזו לפי נבואת מלאכי :

הנה אנוכי שולח לכם את אליהו הנביא לפני בא יום ה' הגדול והנורא",

ולכן הכוס נקראת על שמו.

 

 אליהו הנביא מופיע ביצירות אמנות

 

 אליהו  מקבל מזון ממלאך ה' [רובנס] 

 

 אליהו בנחל כרית


 

 

 

 עלייתו של אליהו השמימה



 

 ו



 

 

אליהו הנביא - הזמנה לפיוט

* הסבר לכותרת:

 עַד שֶׁיָּבוא אֵלִיָּהוּ -
‏[הביטוי בשלמותו: עד שיבוא אליהו באחרית הימים ויבשר את ביאת המשיח]

  לעולם, לתמיד.

 (משמש בהלכה לגבי ממון שאין יודעים למי הוא מגיע ולפיכך נקבע לגביו:

     "יהא מונח עד שיבוא אליהו").

* פנת העברית הקשורה לאליהו הנביא:

  המושג תיקו ,שנפוץ במשחקי הכדורגל...

   המונח תיקו הוא מונח תלמודי המורה על סיום דיון בלא הכרעה,

כאשר לא ניתן לספק תשובה אבסולוטית ומוחלטת לכאן או לכאן.

אחד הפירושים הנפוצים שהגמרא מעניקה לפירוש המונח "תיקו" הוא,

 שהמילה היא ראשי תיבות של "תִּשְׁבִּי יְתַרֵץ קוּשִׁיוֹת וּבְעָיוֹת".

 

*ונשאלת השאלה : מה המקור לביטוי:

 בוקר טוב, אליהו ?

 ובכן, אין קשר לאליהו הנביא.

 לפי הספר: שולמן ישלם בתרפפ"ו/יאיר מחט

 ההסבר הוא: זקני צפת זוכרים שהשמָשים בצפת היו מעירים אליהו אחד

 לסליחות בקריאה "בוקר טוב, אליהו" !

 וכך כמעשה לצון, נהגו להעיר גם את המתפללים האחרים .

אחיו של השמש בצפת השתמש בה בעיר אחרת בה התגורר, וכך ,לדבריו,

 פשטה הקריאה בארץ כולה.

בשנות ה-80 קריאה זו חזרה להיות פופולרית בהקשר אחר לגמרי.

  

 

 

נכתב על ידי נ*גה , 16/4/2011 16:04   בקטגוריות אליהו הנביא, פסח, השפה העברית  
51 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   3 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 




דפים:  
Avatarכינוי:  נ*גה

מין: נקבה

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג

110,418
הבלוג משוייך לקטגוריות: פילוסופיית חיים , שונות , צילום
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לנ*גה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על נ*גה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)