כולנו זוכרים את הרגע בו פותחים את הדלת בלילה הסדר
אומרים:
"שפוך חמתך על הגויים אשר לא ידעוך ועל משפחות אשר בשמך לא קראו. כי אכל את יעקב ואת נווהו הֵשַמוּ" (תהלים עט, ו-ז)
וממתינים
לאליהו הנביא
-או בשפת הקטנטנים:אליהו ענבים
- שיבוא!
ובכן נשאלת השאלה מה הקשר לאליהו הנביא וליל הסדר?
מותו האגדי והעלמותו עשוהו לדמות שחוזרת ובאה בהיסטוריה היהודית,
הן כמבשר בואו של המשיח (בספר מלאכי ג 23), הן בטקסי סדר הפסח.
1. בין התנאים (חכמי המשנה) הייתה מחלוקת כמה כוסות יין צריך לשתות בליל הסדר- ארבע או חמש. חכמים סברו שיש לשתות ארבע כוסות
(כנגד "ארבע לשונות גאולה"- ארבעה פעלים שמופיעים בפסוקים המתארים את ההצלה שהציל ה' את ישראל ממצרים: "והוצאתי " "והצלתי" וגאלתי" ולקחתי").
רבי טרפון סבר שיש לשתות חמש כוסות (4 לשונות גאולה ועוד כוס אחת כנגד "והבאתי"- פועל נוסף שקיים בפסוקים והוא מתייחס לכך שלאחר הגאולה ממצרים האל הביא את עמו לארץ ישראל.)
לא נפסק כמו מי לנהוג ולכן נוהגים גם כדברי רבי טרפון (מוזגים כוס חמישית)
וגם כדברי חכמים (לא שותים אותה) וקוראים לכוס החמישית "כוס של אליהו הנביא", משום שבמסורת היהודית מיחסים לאליהו תפקיד של פתרון כל מיני ספקות הלכתיים באחרית הימים.
לפי הסבר הזה "כוס של אליהו" היא בעצם-
כוס שממתינה להכרעת אליהו בדבר מעמדה ההלכתי....
2. הסבר אחר שניתן ל"כוס של אליהו" היא שכל ארבע הכוסות הם כנגד ההצלה
ממצרים שהיא כבר חלק מההיסטוריה. הכוס החמישית היא כנגד הגאולה שתתרחש בעתיד. אליהו הנביא הוא המבשר של הגאולה הזו לפי נבואת מלאכי :
הנה אנוכי שולח לכם את אליהו הנביא לפני בא יום ה' הגדול והנורא",
ולכן הכוס נקראת על שמו.
אליהו הנביא מופיע ביצירות אמנות
אליהו מקבל מזון ממלאך ה' [רובנס]

אליהו בנחל כרית


עלייתו של אליהו השמימה

ו

* הסבר לכותרת:
עַד שֶׁיָּבוא אֵלִיָּהוּ -
[הביטוי בשלמותו: עד שיבוא אליהו באחרית הימים ויבשר את ביאת המשיח]
לעולם, לתמיד.
(משמש בהלכה לגבי ממון שאין יודעים למי הוא מגיע ולפיכך נקבע לגביו:
"יהא מונח עד שיבוא אליהו").
* פנת העברית הקשורה לאליהו הנביא:
המושג תיקו ,שנפוץ במשחקי הכדורגל...
המונח תיקו הוא מונח תלמודי המורה על סיום דיון בלא הכרעה,
כאשר לא ניתן לספק תשובה אבסולוטית ומוחלטת לכאן או לכאן.
אחד הפירושים הנפוצים שהגמרא מעניקה לפירוש המונח "תיקו" הוא,
שהמילה היא ראשי תיבות של "תִּשְׁבִּי יְתַרֵץ קוּשִׁיוֹת וּבְעָיוֹת".
*ונשאלת השאלה : מה המקור לביטוי:
בוקר טוב, אליהו ?
ובכן, אין קשר לאליהו הנביא.
לפי הספר: שולמן ישלם בתרפפ"ו/יאיר מחט
ההסבר הוא: זקני צפת זוכרים שהשמָשים בצפת היו מעירים אליהו אחד
לסליחות בקריאה "בוקר טוב, אליהו" !
וכך כמעשה לצון, נהגו להעיר גם את המתפללים האחרים .
אחיו של השמש בצפת השתמש בה בעיר אחרת בה התגורר, וכך ,לדבריו,
פשטה הקריאה בארץ כולה.
בשנות ה-80 קריאה זו חזרה להיות פופולרית בהקשר אחר לגמרי.
