לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים

יומני היקר


אני כל בוקר מלקטת פרטים קטנים , שמחות קטנות של יום חולין ...


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    דצמבר 2020    >>
אבגדהוש
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

שטיחים בטבע


 

   מזמן קפלתי את השטיח בסלון שליווה אותנו שנים רבות
 שטיח מתוצרת טובה ששומר על צבעיו ,
אבל דורש  שינקו אותו , יגלגלו וירימו אותו לפני שטיפת הרצפות
הוא מאוחסן , אולי מישהו ירצה אותו .
במקומו קניתי שטיח קטן יותר ולפעמים בקיץ  גם הוא מתגלגל ומתקפל במקום כלשהו
ותחושת הרגליים היחפות  על הרצפה הקרה נעימה יותר
ושטיפת הרצפות הופכת למלאכה קלה יותר ,
וכל הסיפור הזה בא כדי להראות לכם את "השטיחים" בטבע
עצים רבים משירים את עליהם
 והמדרכות מתקשטות בשלל צבעים 
 סיגלון (ג'קרנדה) בסגול

 שלטית מקומטת בצהוב

 צאלון באדום 

  וגם ברכיכטון אדרי , המכונה עץ הלהבה

ושטיח אחד של פרחי שקדיה שנשרו לארץ אחרי לילה של ברד סוער

 

  בוגונוויליה וסיגלון חברו יחדיו


 


 



 







  עדה חברתנו לבלוגיה

כתבה שיר נוגע על נשירת עצי הסיגלון   

 וגליתי בבלוג שלה את השיר שכתב שאול טשרניחובסקי

 

 

 

   


שִׁירַת הַיָּקָרַנְדָה / שאול טשרניחובסקי

 

יִהְיוּ אֲשֶׁר יִהְיוּ, – כֻּלָּם

סוֹפָם: אֶל קוֹל שׁוֹפָר

יִפְּלוּ נוֹפְלִים, בְּיוֹם נִבְלָם

בַּעֲרֵמוֹת עַל פְּנֵי עָפָר,

כַּעֲרֵמוֹת פִּרְחֵי-לִילַךְ

הַיָּקָרַנְדָה.

 

וּמִי יוֹדֵעַ חֲלוֹמָם

חָלְמוּ עַל פָּרָשַׁת

צֵל דִּמְיוֹנוֹתֵיהֶם, הַנָּם

בַּעֲרָפֶל נָמוֹג לְאַט,

כַּעֲרָפֶל דַּק שֶׁל לִילַךְ

הַיָּקָרַנְדָה?

 

צִוְחַת צִפּוֹר, צִוְחַת פִּתְאֹם...

הֵילִיל הַתַּן בַּסְּבָךְ...

כָּל הַקּוֹלוֹת בּוֹלַעַת תְּהוֹם...

מִי אוֹכֵל מִי?  לָאו הַיְנוּ הַךְ?

בְּמוֹעֲדוֹ יִפְשׁוֹט לִילַךְ

הַיָּקָרַנְדָה – – –

 

וְלָהּ?  מַה לָהּ לָאֲדָמָה

וְלַחַיִּים סָבִיב?

תִּתְגַל עִם סוֹף-סְתָו, קָמָה

רָמָה תִלְבַּשׁ עִם בֹּא אָבִיב,

וּבְרָמָה לִילָךְ – תָּכֹל

שֶׁל יָקָרַנְדָה.

 

וְיֵשׁ עוֹד בָּעוֹלָם שִׁירָה

(אִם יֵשׁ אוֹ אֵין עוֹנִים)

קַיֶּמֶת כְּעִקְבוֹת סִירָה...

אַשְׁרַי וְאַשְׁרַיִךְ הַמּוֹנִים

אַךְ לְמִנְיַן קָמוֹת-חִטָּה

וְיָקָרַנְדָה!

 

בְּסוֹד שֶׁל מַנְגִּינוֹת גְּלוּמוֹת,

מֵעֵבֶר זְמָן, מָקוֹם,

דְּגָנִיָּה בָּאֲלֻמּוֹת

הֲיִי גַם אַתְּ, – עַד שֶׁתִּרְקוֹם

אֶת חֲלוֹמָהּ, חֲלוֹם לִילַךְ

הַיָּקָרַנְדָה.

 

תל-אביב 13.5.1934

 

 

 

 
נכתב על ידי נ*גה , 12/6/2019 19:26   בקטגוריות פרחים, פריחה, עצים, צילומים שלי, משוררים, שירים  
18 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



הרוח בְּאִבֵּי הַנָּחַל


 

 כבר בוקר ליום שני בחול המועד פסח

 להפתעתנו החורף חזר , אבל רק לזמן קצר והשרב  כבר בפתח .

 ההתרגשות של ערב ליל הסדר חלפה

 כשלקחתי קערה ( להכין  "קניידלך ) שנותרה בין כלי הפסח של אבא שלי ז"ל

  מתקשה להאמין שכבר חלפו כחמישה  חודשים מאז שהחליט שדיי לא בעולמנו ,לחלוחית הופיעה בעיני...

 התרגשות לקראת עריכת הסדר בביתי , עצב ושמחה מהולים יחדיו.

הסדר היה בסדר כפי שאומרים

כמובן שנותר אוכל לימים הבאים

לא פסחנו על עוגת קרם המצות ( ממנה לא נותר כמובן !)

כבד קצוץ , פשטידת תפוחי אדמה שצברה וותק רב במחוזותינו ( קוגל /קיגל תפ"א)

ופשטידת כרובית וברוקולי שהיא "הצעירה" במחוזותינו .

לא אוסיף בתאור המאכלים אבל הילדים בחרו כמובן בשניצל ותפוחי אדמה בתנור .

בעצם כתיבת הפוסט כדי להביא למי שעדיין לא מכיר את השיר : "דיינו "של אהוד מנור ( בפי אבי טלדנו)

הצילום מרמת הגולן, בו טילתי לפני כשבועים עם קבוצת מטיילים .

נוף יפהפה , זרימת הנחלים בעוצמה מרובה לאחר  הגשם הרב שירד השנה, פריחה מדהימה של שפע פרחי העונה .




"דיינו"
של אהוד מנור

 

אם הבוקר יעלה 
ואותנו יגלה, 
אם הלב שוב יתמלא - 
דיינו. 
אם בשמש החמה 
עוד יבשילו שדות קמה, 
אם נישבור רעב וגם צמא 
דיינו. 
ואם נותרה מעט חיבה - דיינו, 
ואם לשמוח יש סיבה - דיינו, 
ויותר אנו לא נבקש.

דיינו, די די דיינו. 
די די דיינו, די די די.

אם נאמר מילה טובה 
שתיגבר על האיבה, 
אם נדע ולו מעט שלווה - 
דיינו. 
אם נימצא עוד אהבה, 
אם נשוב ונישבע 
אם נרגיש שלא אבדה תיקווה - 
דיינו. 
ואם נותרה מעט חיבה - דיינו, 
ואם לשמוח יש סיבה - דיינו, 
ואם ישמח הדור הבא - דיינו, 
ויותר לא נבקש.

דיינו, די די דיינו...

אם נקום ולא ניפחד 
להושיט עוד פעם יד, 
אם נגשים ולו חלום אחד - 
דיינו. 
אם נפתור את החידה 
האחת היחידה, 
אם ניראה שאין זו אגדה - 
דיינו. 
ואם נותרה מעט חיבה - דיינו, 
ואם לשמוח יש סיבה - דיינו, 
ואם ישמח הדור הבא - דיינו, 
ויותר אנו לא נבקש.

דיינו, די די דיינו...

 



 

  "מועדים לשמחה !"

 


 

נכתב על ידי נ*גה , 22/4/2019 10:35   בקטגוריות פסח, משפחה, שירים, מאכלים, מנהגים  
29 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



.


  

   הקול הפנימי /עידית ברק


  סוף סוף
  את מקשיבה לי...
  אמר לי הקול הפנימי
  בקול חרישי

  מזמן רציתי
  אמרתי לו
  אבל הרעש בחוץ
  היה כה חזק
  ומה קרה עכשיו?
  נכנסתי הביתה .


*כל הזכויות שמורות ל עידית ברק  (הקישור לדף הפייסבוק שלה)

 




נכתב על ידי נ*גה , 13/9/2018 23:50   בקטגוריות רגשות, שירים, התנהגות, מחשבות, צילומים שלי  
14 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



פרח, שיר והשפה העברית


 

 כולכם או רובכם אני משערת שמעתם לאחרונה על חידושי האקדמיה ללשון בנושא כתיב מלא

יש דעות רבות בעד ונגד

אבל לא על הנושא הזה נושא הפוסט

ההקשר הוא השפה העברית .

באחד האמשים ( כך כתב אפרים קישון) נכחתי בהרצאה מעניינת של אבשלום קור על תולדותיה של השפה העברית

בין השאר הוא הזכיר את השיר הראשון שנכתב בעת החדשה  על ידי אליקום צונזר

בשנת 1860

 

אֱליָקוּם צוּנְזֶר (בכתיב יידי: צונזער; 28 באוקטובר 1836, וילנה – 22 בספטמבר 1913, ניו יורק),

שנודע בכינויו אליקום בדחן, היה בדחן ומשורר יידי יהודי ידוע במזרח אירופה ובהמשך בארצות הברית.

 

לשיר הזה קדם השיר ביידיש שכתב בשם : דִי בְּלוּם (=הפרח)

( לפי הסבר של אליהו הכהן חוקר הזמר העברי)

ובעברית  שמו : השושנה

 עם ישראל נמשל לשושנה .

 

 ( בסוף הרשומה ביצוע השיר ע"י נחמה הנדל)

 

מילים : אליקום צונזער
 לחן : עממי פולני, אליקום צונזער
כתיבה: 1860
 

עַל אֵם הַדֶּרֶךְ שָׁמָּה מִתְגּוֹלֶלֶת
שׁוֹשַׁנָּה חַכְלִילַת עֵינַיִם,
נֶהְדֶּפֶת מִסַּעַר עָלֶיהָ נוֹבֶלֶת,
שׁוֹכֶבֶת פֹּה מִיּוֹמַיִם.
וְהִיא מִתְחַנֶּנֶת לְכָל נוֹסֵעַ:
"אָנָּא, אִישִׁים, חָנּוּנִי!
שִׁמְרוּ צַעֲדֵיכֶם אוֹתִי מִנְּגֹעַ,
פֶּן בְּרַגְלֵיכֶם תִּרְמְסוּנִי!
אָנָּא חָנּוּנִי!
מֵעָפָר הֲרִימוּנִי,
פֶּן אֶהְיֶה לְמִרְמַס רַגְלַיִם;
בְּיֶדְכֶם שָׂאוּנִי
אֶל עֵדֶן גַּנִּי,
אֶל גַּן מַחְמַד עֵינַיִם."

"בִּרְאוֹתִי בַּגַּן שׁוֹשַׁנָּה נְטוּעָה
תִּשְׁתַּפֵּךְ עָלַי נַפְשִׁי וְרוּחִי;
גַּם אָנֹכִי הָיִיתִי מְאֻשָּׁרָה כָמוֹהָ
נָתַתִּי רֵיחַ נִיחוֹחִי,
בְּכֶרֶם הַמֶּלֶךְ הָיִיתִי פּוֹרַחַת
רוּחַ צַד שָׁאַפְתִּי,
הַחַרְסָה מִמַּעַל בְּקַרְנֶיהָ זוֹרַחַת
וְעַתָּה בַיָּד נִקְטַפְתִּי;
זֶה קוֹטֵף, זֶה חוֹמֵס,
זֶה טוֹרֵף, זֶה רוֹמֵס,
מֵאָז לֹא מָצָאתִי מָנוֹחַ,
גַּלְמוּדָה שׁוֹכֶבֶת,
מִמָּטָר נִרְקֶבֶת,
נִרְקֶבֶת עַד אֵין בִּי כֹחַ".

בְּעוֹד הַשּׁוֹשַׁנָּה מַר תְּיַלֵּלָה
עַל אָבְדַן תִּפְאֶרֶת פְּרָחֶיהָ,
וְהִנֵּה מַלְאַךְ יָי נִצָּב בַּמְּסִלָּה,
מִמָּרוֹם שֻׁלַּח אֵלֶיהָ.
– "מִי אַתְּ, עֲנִיָּה, מִי אַתְּ, אֻמְלָלָה?
אֵיפֹה הָיִית עַד כֹּה?
מָתַי נִקְטַפְתְּ, יַד מִי בָךְ חָלָה,
וְעַתָּה מַה לָּךְ פֹּה?"
וַתַּעַן הַשּׁוֹשַׁנָּה
בְּקוֹל מַר כַּלַּעֲנָה:
– "אוֹי לִי כִּי יָרַדְתִּי שְׁאוֹלָה,
מִצִּיּוֹן אֲנִי,
יְהוּדָה שְׁמִי,
וְעַתָּה הִנְנִי בַגּוֹלָה."

"לִפְנֵי שְׁנוֹת אַלְפַּיִם הָיִיתִי בְרוּכָה
בַּמְּלָכִים הָיִיתִי הַגְּבֶרֶת:
בְּיָדִי אָז שַׁרְבִיט הַמְּלוּכָה
עַל רֹאשִׁי - כֶּתֶר תִּפְאֶרֶת,
מְלָכִים מָשַׁחְתִּי מִגֶּזַע יְהוּדָה,
וְאַהֲרֹן – כֹּהֲנֵי אֵל,
וְעַתָּה נִשְׁאַרְתִּי שְׁכוּלָה, גַּלְמוּדָה,
וְאֵין לִי מוֹדָע וְגוֹאֵל!
לִסְפָרַד נִגְלֵיתִי,
לְדָתָם נִקְרֵאתִי,
בְּקִנְאַת הַדַּת אֲכָלוּנִי,
הִרְבּוּ חֲלָלַי,
זְקֵנַי וְעוֹלְלַי,
עַד כִּי כָלָה גֵּרְשׁוּנִי!"

כַּשּׁוֹשַׁנָּה בַצִּיָּה נִדְמֵית בַּת-יְהוּדָה,
בָּרֶפֶשׁ נִרְמָסִים פְּרָחַיִךְ;
בְּזוּיָה אַתְּ, שְׁבוּיָה, טְרוּפָה, גַּלְמוּדָה,
אֵין מִי יְרַחֵם עָלַיִךְ.
אָבַדְתְּ עַמֵּךְ, אָבַדְתְּ עֻזֵּךְ,
אָבַדְתְּ אַף נֶצַח וָחַיִל;
אַךְ אֱמוּנָתֵךְ הִיא תִקְוָתֵךְ
בְּאֹרֶךְ אִישׁוֹן הַלַּיִל.
זַעֲקִי לֶאֱלֹהַיִךְ

עַד יְרַחֵם עָלַיִךְ,
חַכִּי עַד יְקַבְּצֵךְ צִיּוֹנָה,
וִיחַדֵּשׁ יָמַיִךְ
כִּימֵי עֲלוּמַיִךְ
וְלִירוּשָׁלַיִם תָּשׁוּבִי בְּרִנָּה.

 

ועוד שמענו בהרצאה הזֹאת שהיתה מתובלת בשירים נוספים ובחוש הומור

על אמנון ותמר שהוא שמו הנפוץ של סֶגֶל שְׁלָשׁ גּוֹנִי

יש  הטוענים כי ספרו של אברהם מאפו  "אהבת ציון"

שגיבוריו הם אמנון ותמר, תרם   ליצירת הצירוף "אמנון ותמר" ככינוי לזוג אוהבים

ולהשתרשות השם "אמנון ותמר" כשם לפרח.

 

ואם עסקינן בשפה העברית בחיפושי מצאתי מִלים חדשות שכנראה רובן לא בשימוש היומיומי וגם לא יהיו בעתיד



 


נכתב על ידי נ*גה , 22/6/2017 10:05   בקטגוריות העברית שלנו, שירים  
22 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 




דפים:  
Avatarכינוי:  נ*גה

מין: נקבה

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג

113,313
הבלוג משוייך לקטגוריות: פילוסופיית חיים , שונות , צילום
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לנ*גה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על נ*גה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)