חברות המזון תמיד עשו, עושים ויעשו טריקים שונים על מנת לגרום לנו לשלם יותר או להוציא
יותר כסף מהארנק שלנו.
המקרים הידועים הם לדוגמא, הגדלת פתח בקבוקי המשקאות הקלים ומשחות השיניים.
קולגייט, החברה ליצור משחות שיניים, עמלה קשות על מציאת פתרון הלגדלת המכירות שלה
עד שקם אחד ממנהלי השיווק ואמר "בואו נגדיל את החור שממנו יוצאת משחת השיניים..."
כך שהצרכנים "יבזבזו" את המוצר יותר מהר ויאלצו לרכוש ממנו שוב.
שיטה טובה לא פחות היא שיטת "הקטנת האריזה".
זו לא שיטה חדשה, ויצרניות המזון בעיקר אוהבות לעשות בה שימוש נרחב יותר בקטגוריית מזון
פופולארית שרבים קונים מהם.
אבל השיטה נהוגה בעוד תחומים בחיים ובעקבות מחאת הקוטג', יצרנים לא ימהרו להעלות מחירים
בגלוי אלא בשיטות סמויות וחכמות.
בתחום הסלטים המוכנים מראש בכלל וסלטי החומוס בפרט, שם יש "חגיגה" שלמה.
רובינו קונים סלטים (ביחוד חומוס) במשקל 250 או 500 גרם. בתקופה האחרונה,
בסלטים החדשים שהחברות הוציאו,
הן הורידו את הכמות בחלק נכבד מהסלטים ל- 400 גרם. כלומר: הורידו את הכמות ב- 20% .
המחיר גם ירד, אבל לא ב- 20%, אלא יותר קרוב ל-10% בלבד
(ביחס למוצרים הקודמים במשקל 500 גרם).
בפועל יש לנו כאן עליית מחירים. ייתכן שהיצרנים יטענו להגנתם שמדובר בסלטים אחרים,
חדשים או שונים מבחינת סוג הסלט ואיכותו, אבל אם יש שינוי במחירים הוא מזערי
(מבדיקה שלי בסופרמרקט).
לא מספיק שהורידו את הכמות והעלו את המחיר, יצרניות המזון מנסות גם להטעות אותנו מבחינת
המראה של האריזה. שניטעה לחשוב שהכמויות לא השתנו.
שיטה ראשונה:
החלק העליון של הקופסא, המכסה והפתח, הוא בגודל קופסאות ה- 500 גרם,
אבל גוף הקופסא הוא רזה ומצומק יותר (כך שהמשקל הוא רק 400 גרם).
הנה סלט של "אחלה" במשקל 400 גרם עם מכסה וחלק עליון רחבים בעוד גוף אריזה נהייה צר יותר:

(התמונה נלקחה מהאתר של "שטראוס")
והנה סלט של "צבר" עם אותה תופעה בדיוק - מכסה רחב וגוף הקופסא קטן וצר יותר.

שיטה שניה:
אריזה שנראית דומה לחלוטין בצורתה (מבחינת הפרופורציות) לאריזה גדולה יותר אבל מכילה פחות.
אריזת החומוס של אחלה במשקל 500 גרם, אבל היא בגודל של 400 גרם בלבד:

תחום נוסף שבו החלו הניצנים הראשונים לתופעה הזאת, הוא תחום הגבינות.
גם שם התחילו להקטין את הכמות של חלק מהמוצרים החדשים ב- 20% ומשתמשים בטכניקה
דומה של דמיון למוצרים הקודמים בכמות הסטנדרטית (דמיון בצורה, בגרפיקה וגם בפרופורציה של הגביע).
התכולה של גביעי הגבינה ירדה מכמות סטנדרטית של 250 גרם ל- 200 גרם.
הנה "תנובה" עם המוצר: קוטג` עם יוגורט:

(מימין קוטג` עם יוגורט במשקל 200 גר` ומשמאל קוטג` רגיל במשקל 250 גר`. התמונות נלקחו מאתר "תנובה")
והנה חברת "טרה" עם גבינה לבנה ש"דחפו", לשם איזה שן וחצי של שום, הורידו ל- 200 גר`
והמחיר למעשה עלה.
גם כאן שמרו על דימיון למוצר הרגיל, כך שאנחנו כצרכנים לא נוכל בקלות להבחין שלא
מדובר באותה הכמות, אלא אם נסתכל על הכיתוב ונקדיש לכך תשומת לב ומחשבה.

(מימין גביע של 200 גרם ומשמאל גביע של גבינה לבנה רגילה במשקל 250 גרם. התמונות נלקחו מהאתר של "טרה")
כשאני קונה משהו בסופר אני מסתכל על תאריך פג התוקף כברירת מחדל וכדבר הראשון.
כבר מזמן אני מסתכל גם על האריזה ועל האותיות הקטנות של המשקל.
יצרניות המזון כל הזמן משכללות את השיטות שלהן איך לגרום לנו לקנות יותר ולהן לייצר
פחות ולהרוויח יותר.
הדוגמאות כאן הן טיפה בים. כדאי להקדיש עוד חצי דקה מלבד לבדוק את
תאריך פג התוקף של המוצר, כפי שכתבתי בעבר, ולהסתכל על תכולת האריזה, צורתה ומשקלה.
לא ניתן להן לנצח אותנו.

עריכה:
למרות שאני מאמין שתנובה לא תמימה והיא ממחזרת דברים ויש דברים בגו כמו שכתבתי מפי אחד הקולגות שלי, שבעיניי הוא אדם אמין וכל מה שהוא אמר תמיד היה נכון, מחקתי את העניין של החלב.
שוב, אין בכוונתי להתנגח בתנובה או בחברה אחרת, מאז אותו עניין של סיליקון בחלב העמיד של תנובה, אני לא מאמין להם.
כך הייתה ההתנהלות שלהם בעניין הקוטג' והדוברת החלקלקה שלהם ובכלל תנובה היא כבר לא רפתות אלא עסק שנקנה ע"י חברה מחו"ל שמנסה ואני מאמין שגם עושה ומצליחה למחזר את המוצרים שלה.
ההורדה של האמור הורדה רק כדי לא לגרום לשום הטעיה לא נכונה מצידי למרות שכאמור אני מאמין שיש שם משהו שלא כולנו יודעים.
תודה לכל מי שהאיר את עיניי.