הגרושה (או האם החד-הורית מבחירה)
מגיעה למערכת היחסים הזוגית עם ילדים משלה. ככל שהילדים גדולים יותר, כך מושרשים
הנהלים, האמונות ודרך החיים שעל פיהם מגדלת האם את ילדיה. נכון שלא פעם יש הרהורי
כפירה על דרך החינוך, יש גם חשיפה לתיאוריות חינוכיות שונות (ולכך יוקדש פוסט
מיוחד) ויש שינויים שמתרחשים עם השנים. אבל גם כאשר התוצאות לא מושלמות, רוב
האימהות (והורים בכלל) בטוחים שזאת הדרך הנכונה לחנך ולגדל ילדים.
כאשר האשה פוגשת את ילדיו של בן הזוג,
היא מגלה שהם גדלו בתפיסת עולם אחרת. לפעמים אלה רק ניואנסים, לפעמים זאת גישה
שונה לגמרי מזאת שלה. הנטייה הטבעית היא
לחנך ולגדל את כל הילדים באותה דרך שנהגה האשה עד הקמת המשפחה בפרק ב'.
במקרים רבים היא מתעלמת מהעובדה
שהילדים של בן-זוגה גדלו במשפחה שבה היו חוקים אחרים, ואילו עתה הם ממשיכים לחיות
גם עם האם הביולוגית, שבביתה יש כללי חיים שונים מאלו שלה.
מאחר ולַרוב, ילדי הגרושה חיים איתה,
בעוד ילדי בן-הזוג מגיעים לפרקי זמן קצרים יותר, נהלי הבית בכל הנוגע לילדים
נקבעים במקרים האלה על ידי האשה. היא לא חושבת שיש סיבה לשנות את ההרגלים מימים
ימימה. אם שעת השינה המקובלת היתה תשע בערב, היא תמשיך להיות גם לאחר המגורים
המשותפים. אם יש לסיים הכנת שיעורי בית לפני שיוצאים לחברים, הנוהל הזה ימשיך גם
במשפחה החדשה. אם מקובל להעביר בגדים מהילד הגדול אל הבאים אחריו, היא תמשיך לעשות
כך. אם חובה לשבת ליד שולחן האוכל עד שכל בני המשפחה מסיימים את הארוחה, ברור לה
שכך גם ינהגו כולם גם במגורים המשותפים. הציפייה שלה היא שילדי בן-הזוג ייכנסו
מייד לתוך מסגרת הכללים שנתפסת בעיניה כנכונה.
הילדים מצידם, מגיעים לבית אביהם עם
סט שלם של נהלים, אמונות והרגלים. הם למשל, רגילים ששעת השינה נקבעת על פי הגיל ולא
קבועה לכולם; ששיעורים מכינים רק אחרי הצהריים; שבגדים משומשים נמסרים לצדקה ולא
עוברים אל הילד הבא; שמי שמסיים לאכול לוקח את הצלחת שלו למטבח ולא מחכה שהשאר
יסיימו; וכן הלאה. מבחינתם, זאת דרך החיים הרגילה והטבעית.
הזכויות והחובות בכל בית הן שונות. יש
בתים שבהם מקובל לקבל דמי כיס, באחרים - הילדים מבקשים ומקבלים על פי שיקול דעתו
של ההורה. יש בתים שבהם הילדים מחוייבים בתורנויות נקיון ואחזקת הבית, באחרים –
הילדים אחראים רק לחדר שלהם או שלא נוטלים כלל חלק במטלות הביתיות. אלה נהלים, שגם
אם לא תמיד מוצאים חן בעיני הילדים (או ההורים), נתפסים כחלק טבעי מהחיים.
כאשר בת-הזוג של האב מצפה שילדיו
ישתלבו בכללים, בחובות ובזכויות שהיו נהוגים בביתה עם ילדיה, נוצר הבסיס לחיכוך
תמידי ולסכסוכים בלתי פוסקים בין כל השותפים למשחק המשפחתי:
היא כועסת על התנהגות הילדים שנראית
בעיניה לא נכונה. הילדים כועסים על שכופים עליהם אורח חיים שנראה בעיניהם לא טבעי
ולא נכון. היא כועסת על בן-הזוג שלא מגבה אותה. הוא כועס עליה על שהיא כועסת על
הילדים. הוא כועס על ילדיו על שהם מסרבים להיכנס למסגרת המשפחתית החדשה.
וכל זה מבלי להזכיר את הסבים והסבתות משני
הצדדים שלא פעם מעורבים בחיי המשפחה ויש גם להם מה להגיד על המנהגים המשונים שהאשה
הביאה איתה או על הילדים הלא-מחונכים של בן-הזוג, או על האמא הביולוגית שמתרעמת על
השינויים שנכפים על ילדיה.
הציפייה שילדים יסתגלו באופן טבעי
ואוטומטי למערכת חינוכית וביתית חדשה לא מעוגנת במציאות ובאופי האנושי. הציפייה
הזאת מעוררת תיסכול אצל כל בני המשפחה, תיסכול שיבוא לידי ביטוי בהתנגדות, עשיית
"דווקא", התעלמות, מריבות, עונשים ושאר המרכיבים שמפרקים את המירקם
המשפחתי המורכב.