
ירמיה
ירמיהו לא' פסוקים 30-33:
הברית החדשה בין ה' לבין ישראל ויהודה תיכרת באחרית הימים ותהיה שונה במהותה מהברית הישנה שנכרתה בהר סיני:"לֹא כַבְּרִית, אֲשֶׁר כָּרַתִּי אֶת-אֲבוֹתָם, בְּיוֹם הֶחֱזִיקִי בְיָדָם, לְהוֹצִיאָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם..." כי הברית ההיא הופרה "אֲשֶׁר-הֵמָּה הֵפֵרוּ אֶת-בְּרִיתִי, וְאָנֹכִי בָּעַלְתִּי בָם..." –הו' של "וְאָנֹכִי" במשמעות ו' הויתור-הם הפרו את הברית והלכו אחר אלילים, אף על פי שאני הייתי אדוניהם ובעליהם.
השונה בין הברית החדשה לישנה
ברית הר סיני –(הישנה)
*נכתבה על לוחות אבן,כלומר מחוצה להם "...וְהַלֻּחֹתמַעֲשֵׂה אֱלֹהִים... מִכְתַּב אֱלֹהִים הוּאחָרוּת, עַל-הַלֻּחֹת..." – שמות ל"ב 16-15.
*בברית הר סיני – היתה דרישה לחזור ללמד את מרכיבי הברית (החוקים והמצוות) – "וְהָיוּ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹםעַל-לְבָבֶךָ. וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ, וְדִבַּרְתָּ בָּם..." – דברים ו' 7-6.
*ברית הר סיני הופרה – " לֹא כַבְּרִית... אֲשֶׁר-הֵמָּה הֵפֵרוּ אֶת-בְּרִיתִי" - 31
הברית החדשה
*תיכתב על לוח ליבם ובשרם ולכן לא תישכח מהם ולא תופר:"נָתַתִּי אֶת-תּוֹרָתִי בְּקִרְבָּם, וְעַל-לִבָּם אֶכְתְּבֶנָּה" – 32.
*"וְלֹא יְלַמְּדוּ עוֹד, אִישׁ אֶת-רֵעֵהוּ וְאִישׁ אֶת-אָחִיו לֵאמֹר, דְּעוּ, אֶת-יְהוָה: כִּי-כוּלָּם יֵדְעוּ אוֹתִי לְמִקְּטַנָּם וְעַד-גְּדוֹלָם" -33- כלומר מרכיבי הברית יהיו חקוקים בליבם כחלק ממהותם וטבעם, ולכן לא יצטרכו ללמוד אותם וללמדם, ומשום כך לא יפרו אותם.
*הברית החדשה לא תופר.
* בעתיד יכרות ה' עימם ברית חדשה שתהיה חרותה על ליבם: " לֹא כַבְּרִית, אֲשֶׁר כָּרַתִּי אֶת-אֲבוֹתָם... כִּי זֹאת הַבְּרִית... ...וְעַל-לִבָּם אֶכְתְּבֶנָּה.." 32-31, בניגוד לישנה שהיתה חרותה על לוחות אבנים.
* בעתיד לא יצטרכו ללמד זה את זה על דעת ה' ודרכיו כי כולם יידעו אותו ויאמינו בו: "וְלֹא יְלַמְּדוּ עוֹד, אִישׁ אֶת-רֵעֵהוּ וְאִישׁ אֶת-אָחִיו לֵאמֹר, דְּעוּ, אֶת-יְהוָה: כִּי-כוּלָּם יֵדְעוּ אוֹתִי לְמִקְּטַנָּם וְעַד-גְּדוֹלָם..." – 33.
לפי הקטע הזה ברורה הכוונה שהולכת להיות ברית חדשה, והמחברת כתבה "בעתיד" כמה וכמה פעמים.
ירמיהו חי ניבא בשנים 626-580 לפני הספירה. הוא ניבא נבואות חורבן על ירושלים, יהודה וארץ ישראל. בין נבואותיו הרבות הוא ניבא שבבל תכבוש את ירושלים (שאכן אירע בשנת 597 לפני הספירה) ושבית המקדש יחרב. בגלל נבואותיו הקיצוניות האשימו אותו בחילול המקדש, תמיכה בכשדים (בבל) והתנגדות למנהיגים היהודים.
אבל ירמיהו למרות נבואות החורבן הקשות (שאכן התגשמו) ניבא גם שיהודה תהיה כבושה על ידי בבל 70 שנה (בגלל 70 שנות שמיטה שהעם לא שמר)-ירמיהו כה' 11.
מה שאכן התרחש במדויק משום שמלכי פרס ומדי ניצחו את הבבלים וכורש נתן רשות ליהודים להקים את המקדש (דברי הימים ב' לז' 22-23).
אבל נשאלת השאלה, האם הנבואה הזאת על הברית החדשה נאמרה לתקופה הקרובה או לתקופה מאוחרת יותר?
כל ההשוואה הזו שנעשתה בסיפרה של פלורה וינצקי היא טובה אבל ישנו קטע בפסוק 33 שהסופרת התעלמה ממנו כליל והוא:"...כִּי אֶסְלַח לַעֲוֹנָם, וּלְחַטָּאתָם לֹא אֶזְכָּר-עוֹד"
המילה כי במשפט הזה משייכת אותו לכל הנאמר למעלה, משמע- רק בתנאי שזה יקרה הברית החדשה תכנס לתוקף! והתנאי הוא- סליחת חטאים טוטאלית!
אם נחפש פסוקים אחרים על סליחת חטאים וכדומה ניתקל בפסוק הבא:"כִּי הִנֵּה הָאֶבֶן, אֲשֶׁר נָתַתִּי לִפְנֵי יְהוֹשֻׁעַ עַל-אֶבֶן אַחַת, שִׁבְעָה עֵינָיִם; הִנְנִי מְפַתֵּחַ פִּתֻּחָהּ, נְאֻם יְהוָה צְבָאוֹת, וּמַשְׁתִּי אֶת-עֲוֹן הָאָרֶץ-הַהִיא, בְּיוֹם אֶחָד. בַּיּוֹם הַהוּא, נְאֻם יְהוָה צְבָאוֹת, תִּקְרְאוּ, אִישׁ לְרֵעֵהוּ אֶל-תַּחַת גֶּפֶן, וְאֶל-תַּחַת תְּאֵנָה." (זכריה ג' 9-10)
מדובר פה על אבן בעלת 7 עיניים (בפרק ד' פסוק 10 הוא מסביר ש-7 העיניים הם עיני ה' המשוטטות בכל הארץ). מה שאומר שזו אינה אבן ממשית אלא דימוי למשהו או מישהו. לפי הפסוק כאשר האבן הזו תבוא אלהים יעביר את עוון הארץ ביום אחד ואז נקרא אחד לשני לשבת איש תחת גפנו ואיש תחת תאנתו.
הביטוי הזה מופיעה במיכה ד' פסוק 4 ולפי הקטע וגם כפירוש הרבנים אלו הם ימות המשיח.
מה שאומר בעצם שהאבן (בעלת 7 עיני ה') היא המשיח וכאשר הוא יופיע עוון הארץ ימוש.
אבל מה, סתם ככה המשיח יבוא וכל החטאים יעלמו מהארץ? על פי התורה דרוש קרבן שיקח חטאים. על פי התורה לוקחים חיה טהורה ללא מום ושלא עלה עליה עול, החוטא סומך את ידיו על ראש החיה ואז הכהן לוקח את החיה ושוחט אותה על המזבח והדם שנשפך מכפר על עוון האיש שהקריב אותו כמו שכתוב "כִּי נֶפֶשׁ הַבָּשָׂר, בַּדָּם הִוא, וַאֲנִי נְתַתִּיו לָכֶם עַל-הַמִּזְבֵּחַ, לְכַפֵּר עַל-נַפְשֹׁתֵיכֶם: כִּי-הַדָּם הוּא, בַּנֶּפֶשׁ יְכַפֵּר." (ויקרא יז' 11).
אם כן, עוון הארץ לא יכול לעבור סתם ככה אלא הוא צריך להימשות (כמו שמשו את משה מן היאור), הוא צריך לעבור לידיו של מישהו אחר. בישעיהו נג' מתואר מישהו שיבוא ויקח את כל החטאים "אָכֵן חֳלָיֵנוּ הוּא נָשָׂא, וּמַכְאֹבֵינוּ סְבָלָם; וַאֲנַחְנוּ חֲשַׁבְנֻהוּ, נָגוּעַ מֻכֵּה אֱלֹהִים וּמְעֻנֶּה. וְהוּא מְחֹלָל מִפְּשָׁעֵנוּ, מְדֻכָּא מֵעֲוֹנֹתֵינוּ; מוּסַר שְׁלוֹמֵנוּ עָלָיו, וּבַחֲבֻרָתוֹ נִרְפָּא-לָנוּ. כֻּלָּנוּ כַּצֹּאן תָּעִינוּ, אִישׁ לְדַרְכּוֹ פָּנִינוּ; וַיהוָה הִפְגִּיעַ בּוֹ, אֵת עֲוֹן כֻּלָּנוּ." (ישעיהו נג' פסוקים 4-6).
חז"ל ייחסו את הפרק הזה למשיח ורק רש"י בתקופתו שייך פרק זה לעם ישראל מה שלא אפשרי משום שבפסוק 6 כתוב "כולנו" (משמע- הנביא ביחד עם האנשים שהוא מתייחס אליהם. אם ישעיהו לא מדבר על עם ישראל זה אומר שישעיהו לא שייך את עצמו לישראל והוא מדבר בקטע בשם הגויים, אבל ישעיהו משייך עצמו לישראל-"מפשע עמי" פסוק 9- והוא גם גער בישראל על העוונות שלו-ישעיהו א').
אז המשיח,האבן, הוא בעצמו יקח את החטאים שלנו וכשהוא יעשה זאת תכנס לתוקף הברית החדשה שתעשה שינוי בלבבות שלנו.
אז בעצם מה שנשאר הוא לשאול את עצמנו מתי המשיח אמור להופיע.
על פי דניאל ט' המשיח צריך לבוא 490 שנים מקראיות (360 יום במקום 365 כימינו) מהאות לבניית רחוב וחרוץ בירושלים. אם נעשה את החישוב נגיע לשנת 32 לספירה, היא השנה בה ישוע מנצרת נצלב.
הנה הסבר על הנבואה: http://www.igod.co.il/2008-07-22-15-17-26/messiah/125-messiahwhen.html
ברגע שנבין מתי המשיח אמור להופיע ולמה,נבין שנבואת הברית החדשה נאמרה לימות המשיח ושאם נקבל את המשיח ואת סליחת החטאים שה' סיפק לנו בו ניכנס לברית החדשה המתוארת בירמיהו.
שאלוהים יברך אתכם :)