לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

פלאפי הארנב המעופף

ברוכים הבאים לפלאפי הארנב המעופף! עקב קוצר במקום, לא אוכל לתאר את כל הדברים המופלאים שעליהם אכתוב, אך אנסה לתת כמה מילים: הבלוג הזה הולך לעסוק בחיי, ובדברים המסעירים המטורפים ולפעמים המשעממים עד מוות שעוברים עליי. אם אתם בעלי לחץ דם גבוה, אולי תשבו?


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    פברואר 2013    >>
אבגדהוש
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
2425262728  




הוסף מסר

2/2013

ביטקוין כראי למצב הכלכלי


מטבע המהפיכה!


ביטקוין, אם אתם מכירים או שאולי לא, הוא המטבע הדיגיטלי המוצפן הראשון. נשמע מסובך? מתחת למכסה המנוע זה דיי מסובך, אבל בשימוש היומיומי שלו - לא במיוחד.


ביטקוין יצא לאוויר העולם בערך ב-2009 (ב-2008 פורסם מאמר של המייסד המיסתורי של ביטקוין, אדם או קבוצה הידועים בשם "סאטושי נאקאמוטו", שנעלם מהסצינה בסביבות 2011), והתחיל להסחר בין יודעי דבר ראשונים במחיר סימלי של כ-3 סנט אמריקאי לביטקוין. מי שהיה חכם מספיק בשביל להשקיע קצת כסף אז, עשה ה-מון רווח על ההשקעה שלו. המטבע התחיל לעלות באופן מדהים עד יוני 2011, בו הגיע לשווי שיא (עד כה לפחות) של כ-32 דולר לביטקוין.


בואו נעשה חשבון פשוט, אם השקעתם 100 דולר בהתחלה, ביוני 2011 מצאתם אתם עצמכם עם מטבע בשווי של 105,600 דולר. לא רע, נכון?


כמובן, זה תלוי אם הייתם אמיצים מספיק בכדי להשקיע במשהו מוזר ולא מוכר שבעיקר גיקים שמתעניינים בתורת ההצפנה הכירו.


כמובן שאי אפשר רק טוב, וחייב להיות גם צדדים פחות אופטימיים לסיפור. אז אמרתי כבר שיוני 2011 הייתה נקודת הזמן בו המטבע הגיע לשיא שווי. מה קרה מאז? ביוני 2011, נפרצה הבורסה המרכזית של ביטקוין, אתר בשם MTGOX, וחשבונות רבים של משתמשים רוקנו ממטבעות.


בואו נחזור טיפה אחורה. איך ביטקוין עובד? ביטקוין הוא מטבע דיגיטלי. זאת אומרת שהוא מיוצג בצורת מידע מוצפן על רשת האינטרנט. בלי אינטרנט, אין ביטקוין למעשה. אנשים מחזיקים ביטקוין כמו כמעט כל מטבע אחר - בארנקים. הארנקים הללו הם כמובן לא ארנקים פיסיים, כי אי אפשר להכניס ביטים ובייטים לארנק עור או בד, אלא תוכנות המותקנות על המחשב או על אתר ברשת האינטרנט. ניתן גם לשמור גיבוי של הארנק שמוגן על ידי סיסמא, כך שגם אם הארנק נגנב, התוכן שלו יישאר מוגן כל עוד לגנב אין את הסיסמא.


קיימות מספר דרכים לקנות ולמכור מטבעות ביטקוין. ניתן למצוא מוכרים פרטיים ולקנות ולמכור ישירות אחד לשני. אפשר להשתמש באתרים של חלפני ביטקוין. ואם מתחילים להתעסק בכמויות רציניות, כבר כדאי לעבור לאחת מבורסות הביטקוין, שמאפשרות לקנות ולמכור את המטבע תמורת דולר אמריקאי.

כדי לקנות ולמכור בבורסות, מקבלים הסוחרים ארנק ייחודי שקיים באתר הבורסה, ואליו הם מעבירים את המטבעות (ביטקוין ו/או דולרים) שאיתם הם רוצים לסחור. הארנק הזה נפרד ומובדל מהארנק האישי שלהם, אבל הוא ממשי בדיוק כמו כל ארנק אחר.


הפורצים הצליחו להגיע לארנקים הללו, בבורסה הגדולה בעולם לביטקוין, ורוקנו כמות גדולה של מטבעות מהם.


התוצאה הייתה דיי צפויה. המטבע החל בסדרת נפילות קשה שהסתיימה בדצמבר 2011 עם ירידה של יותר מ-90 אחוזים משווי המטבע.


המטבע הוכה, אבל לא חוסל. למעשה, הלקחים שנלמדו מהאירוע הזה גרמו לחיזוק ההגנות ואמצעי האבטחה בבורסות כך שמאז ועד היום (חוץ מאירוע שבו בעל בורסה קטן נעלם עם מחצית מהמטבעות של לקוחותיו זמן קצר לאחר הפריצה שהזכרתי) לא היו פריצות נוספות.


מאז, המטבע התחיל בסדרת עליות יציבה למדי, וכיום הוא עומד על כ-20 דולר לביטקוין.


ככל שביטקוין צובר תאוצה בעולם כחלופה למטבעות מסורתיים, כך המתנגדים לו מתחילים להפוך לקולניים יותר ויותר.


קודם כל הבהרה: ביטקוין אכן ניתן ונעשה בו שימוש נרחב ביותר בשוק השחור. מה שנקרא "דרך המשי" או "דארקנט", שאלו רשתות אפילות במחשכי האינטרנט, מאפשרות רכישה של כמעט כל דבר לא חוקי או זדוני, בצורה אנונימית לגמרי בעזרת ביטקוין.


דבר שני, העובדה שניתן לעשות במשהו שימוש בלתי חוקי (אפשר למשל לרכוש סכין קצבים בשביל לחתוך סטייקים, או לחסל אנשים), לא אומר שצריך להוציא את אותו משהו מחוץ לחוק.


אבל שורש ההתנגדות הגדולה ביותר לביטקוין נעוץ בהעדר מנגנון שליטה מרכזי. ביטקוין הוא מטבע מוצפן, ומבוזר לחלוטין.


מבוזר משמעו, מנגנון הניהול שלו הוא בעצם קהל המשתמשים שלו. וכאשר מדובר באלפי אנשים (לפחות), אי אפשר להטות את שוויו (כפי שממשלות עושות במטבע שלהן תודות לשליטתן בבנק המרכזי שמנפיק אותו, על ידי ניפוק יותר או פחות כסף, ועל ידי רכישה מסיבית של מטבע אם צריך להוריד את ערכו), ואי אפשר למסות אותו. הדרך היחידה למסות עסקאות בביטקוין היא לסמוך על המשתמשים שידווחו עליהן. כן, ברור שזה יקרה קריצה


ממשלות וארגוניהן מאוד לא אוהבות את הרעיון. אבל, בעקבות סדרת המשברים הכלכליים שפקדו את העולם בשנים האחרונות, והעובדה שבנקים הם האחראים העיקריים למשברים אלה, בגיבוי הממשלות, אנשים מתחילים יותר ויותר להבין שצריך חלופה לבנקים.


תמיד סמכנו על הבנקים עם הכסף שלנו. חשבנו שהוא בטוח, ושארגונים פיננסיים אלה ישמרו עליו כעל שלהם. אז זהו שלא. הם שמרו עליו כשלנו. ואם אתה מתעסק עם כסף שאינו שייך לך, אתה תמיד תיקח יותר סיכונים מאשר עם הכסף שלך. בדוק.


אז לחזור לסחר חליפין עם אייפד תמורת חמישים שעות עבודה, בעולם גלובאלי כזה זה לא כל כך מעשי או נחמד.


אבל לעבור למטבע שלממשלות אין נגיעה או שליטה בו, והבנקים בכלל לא יודעים איך להתמודד איתו (מעבר להתנגדות ולחימה בו), מתחיל להשמע רעיון נהדר.


עכשיו, ביטקוין הוא מטבע שעובר דיפלציה מתמשכת. בדומה למחצב, יש לו כמות מוגבלת (ניתן לכרות ביטקוין עם מחשבים וכרטיסי מסך חזקים) של 21 מיליון מטבעות, מתוכם בערך חצי כבר נחצבו. בעוד כעשרים שנים, לפי החישובים, כל המטבעות ייחצבו והדרך היחידה להשיג ביטקוין תהיה לרכוש אותו.


זו הסיבה שהמטבע הוא במגמת עלייה כמעט מתמדת. אבל עלייה זו, או כמותו המוגבלת לא יהוו בעיה. המטבע יכול להסחר בחלקיקים. כלומר ניתן להעביר 0.00000001 מהמטבע ברשת אחד לשני. כלומר, אם המטבע יעלה בערכו (לדוגמא) ל-1000 דולר לביטקוין, הבורסות יתחילו לסחור במאית או אלפית המטבע, ובחלקיק כזה, השווי יורד למספר הגיוני, עד שהוא ממשיך לעלות ועושים חלוקה נוספת.


האם הממשלות לא יצליחו לבטל למחוק או להוריד את שווי המטבע באמצעות חקיקה? לא סביר. מטבע מבוזר עם משתמשים ברוב (אם לא כל) מדינות העולם אינו ניתן לביטול או מחיקה. אם (נאמר) אמריקה תהפוך את השימוש בביטקוין לבלתי חוקי, יותר סביר שזה יתרום לשוויו מאשר יבטלו. אנשים יעשו עסקאות דרך האינטרנט במדינות בהן המטבע כן חוקי, והרעש סביב המטבע רק יגבר ויגרום לעוד משתמשים ולעליית ערך.


אז מה אתם אומרים? שווה להשקיע, או מסוכן מדי?

נכתב על ידי פוקס , 1/2/2013 03:26   בקטגוריות כסף, מהפיכה, חוצלארץ, מחשבות, אקטואליה, אופטימי, אינטרנט, שחרור קיטור  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




Avatarכינוי:  פוקס

בן: 49



פרטים נוספים:  אודות הבלוג

קוראים אותי
8,734
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , 30 פלוס , משוגעים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לפוקס אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על פוקס ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)