לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

ועכשיו ברגש


עכשיו, כאשר החיים שלי משתנים כל כך מהר, החלטתי לתעד, כדי לזכור.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    פברואר 2014    >>
אבגדהוש
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
232425262728 

2/2014

רקוויאם


היום, סמוך לחצות, סבתא שלי נפטרה. 

 

ההודעה תפסה אותי בחוץ, בגשם. טקסט קצר מאבא שלי שמבקש לדבר איתי והבהיר לי שמשהו רע מכיון שאבא שלי לעולם לא אומר ""אנחנו צריכים לדבר".

 

היא נולדה באזור החיץ שבין אוסטריה, הונגריה וצ'כוסלובקיה, שאריות של האמפריה האוסטרו-הונגרית הגדולה. הבית שלה היה עשיר, בורגני, משכיל. היא קיבלה השכלה שמעט אנשים יכולים להתגאות בה. ואז הגיעו הנאצים. בין גיל 18 לגיל 19 היא עברה מאושוויץ לבירקנאו, ואז לאלנדורף למפעל פצצות. בצעדת המוות שלהם, הקבוצה שלה, האחרונה בשיירה, ניצלה ממוות ושוחררה. זה היה השלוש עשרה באפריל, שלושה ימים לפני יום הולדתה התשע עשרה.

 

אחר כך קרו עוד הרבה דברים. ילדים, עליה, קיבוץ. שני ילדים מתו בזה אחר זה ממחלה מסתורית (CF, מסתבר). היא עברה לעיר והתחילה מחדש. פעמיים כמעט מתה: פעם אחת בכפר החורש, הגוף הפסיק לעבוד והתחיל לקרוס. הרופאים אמרו לסבא שלי לקחת אותה למות בבית, בל הוא העביר אותה לגבת, ושם היא פרחה שוב. אחרי מות הילדים היא הפסיקה לאכול ושקעה, אבל גם אז סבא שלי שאהב אותה מאוד מצא דרך להציל אותה.

 

בין גיל שלוש לשלוש עשרה גדלתי אצלהם בבית. אני זוכר ארוחות צהריים שקטות על שולחן פורמייקה לבן שצמוד לחלון. היה אוכל טוב, והריח משך את ההחתולים שנעמדו על אדן החלון. זוכר את המסע הקטן לבית הכנסת בשבת בבוקר, ואחר כך ארוחת בוקר שכזאת. שיחות, שיחות, שיחות. העיניים שלה היו כחולות, כמעט לבנות (כמו מים שמשרפו, אני זוכר שחשבתי), והבמט חופר לך מתחת לעור. חדת מחשבה וחדת אבחנה. הגוף כולו בתנועה כל הזמן, כמו אורן. אני זוכר שעורי לטינית מאולתרים, שיחות על פילוסופיה, בישול, שירה, אהבה. 

 

היתה לה אמונה מוזרה באנשים. פעם תפס אותה ברחוב אדם שטען שהוא זקוק לכסף כדי לממן ניתוח לאשתו. היא שלפה את כל מה שהיה לה בארנק, מאתיים וחמישים שקלים בערך, הון של ממש באותם הימים, ושמה לו ביד. הוא רשם את השם שלה בפנקס קטן והודה לה. כשסיפרה את הדבר לסבא שלי הוא צעק עליה שהיא זרקה את הכסף לפח, וכולנו שכחנו מזה. שנה ומשהו אחר כך מצאנו אותו עובר דלת דלת בשכונה ומחפש אותה. היתה לו ביד מעטפה עם הסכום המדויק. 

 

היא מתה בשקט ושלווה, בזמן השינה. כמעט בת תשעים. אמא שלי, אני ואחי, כולנו נמצאים רחוק כרגע, ונדמה שרק כך יכלה למות בשקט. עם לכתה, העולם נראה לי קטן ואפור יותר. 

נכתב על ידי Mental Baggage , 19/2/2014 05:15   בקטגוריות לכל פוסט יש קטגוריה  
8 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



כינוי:  Mental Baggage

בן: 50



פרטים נוספים:  אודות הבלוג

4,942

© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לMental Baggage אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על Mental Baggage ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)