לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

נס המזרח - חדשות המזרח התיכון


הבלוג נועד לחשוף בפני הקוראים את המציאות המרתקת והמורכבת של המזרח התיכון, כפי שהיא משתקפת באמצעי התקשורת הערביים

Avatarכינוי: 

בן: 41

Google: 



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    ינואר 2011    >>
אבגדהוש
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

העולם הערבי מתכונן (או שלא) לשנת 2011


העשור הראשון של המאה ה-21 מגיע הלילה לסיומו, ומה אגיד לכם - נראה ששום דבר לא השתנה, לפחות מבחינת העולם הערבי. בסוף 2009 שררה פסימיות בעולם הערבי: איראן המשיכה בתכנית הגרעין שלה, ארגון אל-קאעדה הוסיף להוות איום על המערב, תהליך השלום בינינו לבין הפלסטינים היה תקוע וחוסר היציבות בלבנון העלה את הסבירות לעימות נוסף מול החזבאללה. כל זה נכון גם להיום, וככל הנראה יהיה נכון גם בעוד שנה.

 

הקריקטורות שמתפרסמות היום (31.12) בעיתונים שונים בעולם הערבי מעידות על חששות כבדים מהעתיד לבוא. השנה התרחשו אסונות טבע בכמה אזורים בעולם, אותם מייחסים מומחים לשינויי האקלים החדים ולהתחממות הגלובלית. בנוסף, האבטלה במדינות הערביות מוסיפה להיות גבוהה, השחיתות פושה והטרור של האסלאם הקיצוני מאיים על העולם כולו ופוגע דווקא במוסלמים בעיראק, בתימן, בסומליה, באפגניסטן, בפקיסטן ועוד.

 

רק בקריקטורה אחת מכל אלו שפורסמו היום היה ניתן לזהות שמץ של אופטימיות לקראת שנת 2011. לא נותר לי להגיד אלא - תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה.

 

נכתב על ידי , 31/12/2010 12:39   בקטגוריות העולם הערבי והמוסלמי  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



איך השפיע מזג-האוויר הסוער על שכנותינו הערביות?


לא רק אצלנו היה גשום וסוער. שלג, גשמים עזים ורוחות חזקות היו גם בכמה מדינות ערביות במזרח התיכון. מזג האוויר הסוער הביא לכ-20 הרוגים ועשרות פצועים, וגרם להפסקות חשמל ולנזקים כבדים למתקנים שונים.

 

בעקבות הסערה שהשתוללה בחוץ, נסגרו כמה נמלים וכבישים ראשיים, ותנועת המטוסים שובשה. בשל הרוחות החזקות שהגיעו ל-100 קמ"ש וגובה הגלים שעלה על 10 מטרים, אסרו השלטונות במצרים על מעבר של ספינות בתעלת סואץ. אולם, זה לא הכל. השלטונות המצריים סגרו 10 נמלים לאורך ים סוף והים התיכון.

 

10 בני-אדם נהרגו במצרים כתוצאה מתאונות דרכים שנגרמו בשל מזג-האוויר הסוער. שלושה נוספים נהרגו כאשר מפעל בגדים קרס באלכסנדריה. ישנם דיווחים לפיהם 20 עובדים נוספים עדיין קבורים מתחת להריסות המפעל, כשגורלם אינו ידוע. על-פי הדיווחים ממצרים, עוד כמה תושבים נהרגו ברחבי המדינה מקריסת עצים ופגיעה של לוחות מתכת, שנתלשו ממקומם עקב הרוחות העזות.

 

בסוריה נסגר נמל טרטוס ושני ימאים סורים נהרגו לאחר שספינתם התנפצה, בשעה שניסו לסייע לספינה גיאורגית שעמדה לטבוע. מאות בתים שלאורך החוף בסוריה שקעו בהצפות, שגרמו נזקים של מיליוני דולרים.

 

בבירה דמשק ירדו גשמים עזים והתחוללו סופות שלגים, שלא היו כמותן זה שנים ארוכות. כבישים ראשיים רבים נסגרו בסוריה, והמעבר בין מחוזות מסוימים לא היה אפשרי.

 

בלבנון נסגר הכביש הבינלאומי המחבר בין בירות לדמשק, בעקבות הסופה הקשה שהשתוללה במדינה אשר גרמה לנזקים כבדים לרכוש, לשדות חקלאיים ולבתים רבים שפשוט שקעו בשיטפונות.

 

מזג האוויר הסוער גרם בירדן לתאונות דרכים רבות. בגדה המערבית היו סופות חול עזות, ואילו בעזה הגלים הגבוהים והרוחות הטביעו מספר רב של ספינות דייגים. בנוסף, חלק מנמל עזה ניזוק עקב מזג-האוויר הקשה.

 

סופת שלגים בדמשק

נכתב על ידי , 13/12/2010 11:05   בקטגוריות העולם הערבי והמוסלמי  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



התקפות טרור בלתי-פוסקות בפקיסטן ואפגניסטן


25 בני-אדם נהרגו ו-35 נפצעו אתמול (10.12) בפיצוץ עז שארע בצפון-מערב פקיסטן בסמוך לבית-חולים שיעי. ממשטרת פקיסטן נמסר, כי הפיצוץ התרחש כאשר קרון נגרר עמוס ב-250 ק"ג חומר נפץ שהוסתרו בין חומרי בנייה התפוצץ.

 

לדברי המשטרה, הפיצוץ העז גרם נזק למסגד שיעי שנמצא בסמוך לבית-החולים, וכן לדירות ורכבים באזור. ארגון צבאי סוני בשם Lashkar-e-Jhangvi שהוקם ב-1996 קיבל על עצמו אחריות לפיגוע ואיים להמשיך ולפגוע בשיעים.

 

בתוך כך, 15 אזרחים נהרגו הבוקר (11.12) בדרום אפגניסטן כאשר מטען צד שהטמינו פעילי טליבאן התפוצץ בשעה ששיירת מכוניות עברה בכביש.

 

חשוב להדגיש, כי שני אירועים אלה, שהתרחשו בפקיסטן ואפגניסטן ביומיים האחרונים, הם דוגמאות בודדות להתקפות טרור המתרחשות במדינות אלו מדי יום.

 

מחר (12.12) נחזור למתכונת הרגילה, במסגרתה נדווח מדי יום על אירועים שונים בעולם הערבי והמוסלמי.

 

שוטרים בוחנים את זירת הפיגוע באפגניסטן

נכתב על ידי , 11/12/2010 12:11   בקטגוריות העולם הערבי והמוסלמי  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



חזבאללה - ארגון טרור עם יכולת צבאית כמו של מדינה


מסמכי "ויקיליקס" ממשיכים לעורר הדים בעולם. ממשלת סודאן הכחישה אתמול (7.12), כי היא מעורבת בהברחת נשק איראני וסורי לתנועת חמאס ולארגון חזבאללה, זאת לאחר שה"גארדיאן" הבריטי ו"ניו-יורק טיימס" האמריקני פרסמו מסמך אמריקני חשאי לפיו ארה"ב הזהירה את סודאן, סוריה ומדינות ערביות ואפריקניות נוספות לבל יאפשרו הברחת נשק לארגוני טרור. 

 

דובר מטעם משרד החוץ הסודאני, מעאויה עת'מאן, הצהיר אתמול: "אנו לא מאפשרים להעביר שום סוג של נשק דרך סודאן לאף גורם". הממשל האמריקני הזהיר את ממשלת סודאן בינואר 2009 - בזמן מבצע "עופרת יצוקה" - לבל תאפשר העברת נשק איראני לרצועת עזה. כזכור, בסוף מרץ 2009 פורסם בתקשורת הזרה כי חיל האוויר הישראלי תקף לקראת סיום מבצע "עופרת יצוקה" שיירת משאיות בסודאן שהעבירה אמצעי לחימה מאיראן לחמאס. 

 

בתוך כך, ממסמך אחר שהדליף אתר "ויקיליקס" עולה כי ארגון חזבאללה מחזיק ב-50 אלף טילים, שחלקם מכסים את כל שטחי ישראל. עוד מתברר עכשיו, כי בסוריה - אשר מעורבת במישרין בחימוש חזבאללה והעברת אמצעי לחימה לפעיליו - נמצאים גם מתקנים צבאיים של הארגון. 

 

חזבאללה - ארגון טרור עם יכולות מבצעיות של מדינה

נכתב על ידי , 8/12/2010 15:39   בקטגוריות איראן, ארצות הברית, העולם הערבי והמוסלמי, סוריה ולבנון, פלסטינים  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



שנה חדשה בעולם המוסלמי; איומים לפגוע בשיעים בעיראק על רקע טקסי העאשוראא'


היום (7.12) מציין העולם הערבי והמוסלמי את השנה המוסלמית החדשה - שנת 1432 להִג'רה (הגירתו של הנביא מוחמד ממכה לאל-מדינה בשנת 622).

 

בימים הראשונים של כל שנה מציינים המוסלמים השיעים את טבח כרבלאא' שארע בשנת 680 - הקרב בו חוסיין, בנו של הח'ליף עלי, נרצח בעיר כרבלאא' שבעיראק בשעה שניסה להחזיר את השלטון לבית עלי. השיעים מציינים מאורע זה בשורה של טקסי אבלות וניחומים, שמגיעים לשיאם בעשרה בחודש מוּחַרם (החודש הראשון בשנה המוסלמית) - יום העאשוראא', שעל-פי האמונה השיעית הוא התאריך בו התנהל הקרב.

 

על הרקע הזה, הודיעו מנגנוני הביטחון במחוז דיאלא שבעיראק, השוכן מזרחית לבגדאד לאורך הגבול עם איראן, על תכנית ביטחונית לשמירה על המסגדים השיעים בעיר ולאבטחת תהלוכות האבלות במסגרת אירועי העאשוראא'.

 

תכנית זו יוצאת לפועל על רקע איומים של ארגון אל-קאעדה הסוּני לפגוע במשתתפים בטקסי העאשוראא'. קבוצות חמושות המשתייכות לארגון אל-קאעדה בעיראק פיזרו כרוזים באזורים שונים במחוז המאיימים על השיעים. קצין בכיר במשטרת דיאלא מסר, כי 18 אלף שוטרים וחיילים אמורים לספק אווירה בטוחה למשתתפים בטקסים המתחילים היום.

 

השיעים מתאבלים עד זוב דם בטקסי העאשוראא

נכתב על ידי , 7/12/2010 13:51   בקטגוריות הג’יהאד הגלובלי, העולם הערבי והמוסלמי, עיראק  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



על סדר היום: חשיפת "ויקיליקס", שיפור במצבו של המלך הסעודי והבחירות במצרים


"פיגוע תקשורתי" - כך ניתן להגדיר את חשיפת הענק של אתר "ויקיליקס". אתר ההדלפות פרסם אתמול (28.11) כרבע מיליון מסמכים של מחלקת המדינה האמריקנית שגורמים לטלטלה עזה בעולם. בימים הקרובים יודלפו עוד מאות אלפי מסמכים נוספים, אך כבר עכשיו העולם סוער.

 

התקשורת הערבית שמה דגש על דרישתה של ערב הסעודית מארה"ב לתקוף באיראן, תוך גיבוי מצד איחוד האמירויות הערביות, מצרים וירדן. המסמכים חושפים שורה של תכתובות מביכות, שנראה כי התקשורת הבינערבית והעיתונות הממסדית עדיין לא יודעות כיצד לעכל ולטפל בכמות האדירה של המידע.

 

בתוך כך, שר הפנים הסעודי, הנסיך נאיף בן עבד אל-עזיז, הודיע כי המלך עבדאללה חש בטוב ואף "קם על רגליו". כזכור, המלך הסעודי (בן ה-86) נמצא בימים אלה בבית-חולים בניו-יורק בעקבות פריצת דיסק בגבו שכבלה אותו לכיסא גלגלים למספר ימים.

 

לדברי מקורות סעודיים, המלך התחיל בטיפולי פיזיותרפיה ותהליך שיקום, והוא צפוי לשוב בקרוב לערב הסעודית.

 

באשר לבחירות במצרים: הבחירות לפרלמנט נערכו בצל עימותים בין גורמי אופוזיציה לבין רשויות הביטחון. התקשורת הערבית מדווחת על כמה הרוגים ועשרות פצועים. בבחירות נרשמו אחוזי הצבעה נמוכים למדי (כ-25%), והתוצאות הסופיות צפויות להתפרסם מחר (30.11).

 

נכתב על ידי , 29/11/2010 12:56   בקטגוריות העולם הערבי והמוסלמי, מדינות המפרץ, מצרים  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   2 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



ארה"ב מבוקשת על-ידי אל-קאעדה


פרשיית חבילות הנפץ מתימן ממשיכה להסעיר את העולם. עכשיו מתברר שלא רק מטוסי מטען הובילו את המטענים הממולכדים, אלא גם טיסה עמוסת נוסעים של חברת התעופה הקטרית שהמריאה בצנעאא' לקטר, ומשם במטוס אחר של החברה לדובאי.

 

ככל הנראה, פעם נוספת מצליחה השלוחה התימנית של ארגון אל-קאעדה לעקוף את מעגלי האבטחה של המערב. כזכור, ב-25 בדצמבר 2009, ערב חג המולד, ניסה מחבל ניגרי שעבר הכשרה צבאית בתימן לפוצץ מטוס נוסעים אמריקני שהמריא באמסטרדם לדטרויט.

 

בקרוב תתפרסם בוודאי הודעה רשמית מטעם "ארגון אל-קאעדה בחצי האי ערב", האחראי על פעילות הטרור בערב הסעודית ובתימן, ובה יובהר כי פעילי הארגון הם אלה שעומדים מאחורי ניסיון הפיגוע במוסדות יהודיים בשיקגו.

 

הברחת חבילות הנפץ הביאה את אמצעי התקשורת בעולם לדון בהתרסקות מטוס של חברת UPS, שהמריא בתחילת ספטמבר 2010 מדובאי בדרכו לאירופה וארה"ב. זמן קצר לאחר ההמראה התרסק המטוס באופן פתאומי, כשבביטנו היו דברי דואר שונים ממדינות שונות במזרח התיכון, לרבות מתימן.

 

בינתיים, התקשורת הערבית כבר קבעה שארגון אל-קאעדה עומד מאחורי ניסיונות הפיגוע האחרונים, כשמטרת העל שלו היא לפגוע בארה"ב. להלן קריקטורה שפורסמה הבוקר (1.11) על-ידי העיתון "אל-שרק אל-אוסט" ("המזרח התיכון"), שממחישה זאת היטב:

 


נכתב על ידי , 1/11/2010 09:52   בקטגוריות הג’יהאד הגלובלי, ארצות הברית, העולם הערבי והמוסלמי  
הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



החלו ההכנות לחג'


במדינות רבות בעולם הערבי והאסלאמי החלו ההכנות לקראת עונת החג' (העלייה השנתית לרגל לעיר הקדושה מכה שבערב הסעודית). העלייה לרגל עצמה תתבצע בעוד כשלושה שבועות, בין היום השמיני ליום השנים-עשר של חודש "ד'ו אל-חִג'ה" (בין ה-15 ל-19 בנובמבר 2010), שהוא החודש האחרון בלוח השנה המוסלמי. אולם, כבר עכשיו מתחילות להגיע משלחות לערב הסעודית ממדינות ערביות ואסלאמיות.

 

במרוקו, שלטונות המדינה הוסיפו 119 טיסות בנמלי התעופה השונים, כדי להטיס כ-34 אלף עולי רגל. בנמל התעופה בקהיר נערכים ל-10 בנובמבר, אז תחל רכבת אווירית לעיר מכה.

 

ובינתיים, הרשויות בערב הסעודית מתכוננים מבחינה לוגיסטית וביטחונית לקראת זרם עולי הרגל הצפוי לשטוף את המדינה בחודש הקרוב.


נכתב על ידי , 25/10/2010 10:32   בקטגוריות העולם הערבי והמוסלמי  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   2 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



איך מגיבה התקשורת הערבית למסמכים שחשף "ויקיליקס"?


אתר "ויקיליקס", שחשף לפני כשלושה חודשים מסמכים מסווגים מאפגניסטן, עשה זאת פעם נוספת. האתר הדליף קרוב ל-400 אלף מסמכים המעוררים מבוכה קשה בבית הלבן, אך לא רק - גם בעיראק, איראן, סוריה ולבנון עקבו בחשש אחר המסמכים שהפכו לשיחת היום בכל אמצעי התקשורת בעולם.

 

המסמכים, שמתעדים את תקופת הלחימה בעיראק בין 2004 ל-2009, חושפים כי הממשל האמריקני העלים עין מפשעי מלחמה שביצעו חיילים אמריקניים וכוחות עיראקיים, לא פעם בהובלת נורי אל-מאלכי, שמשמש כיום כראש הממשלה בעיראק. המסמכים מוכיחים, כי הרג אזרחים חפים מפשע, עינוי של אסירים והתעללות נעשו בידיעת האמריקאים והבריטים, אשר החליטו לטייח את הדברים.

 

כמו כן, חושפות העדויות מעורבות נרחבת של האיראנים וארגון חזבאללה בנעשה בעיראק. האיראנים אימנו בשטחם לוחמי מיליציות עיראקיות והעבירו להן תחמושת ואמצעי לחימה רבים.

 

עוברי אורח מתעדכנים בחדשות בניו-יורק

 

מטבע הדברים, התקשורת הערבית מקדישה כר נרחב לפרשה. עמודי השער של העיתונים, מאמרי המערכת והקריקטרוות דנים בהדלפה האדירה של המסמכים הסודיים. עיקר הדיווחים מתמקד בטיוח האמריקני ובפשעים שבוצעו בעיראק תוך עצימת עין של הממשל האמריקני. להלן שתי קריקטורות שפורסמו בעניין היום בבוקר (24.10) על-ידי עיתון "אל-דֻסתור" ("החוקה") הירדני (צד ימין) ועיתון "אל-וטן" ("המולדת") הסעודי:


נכתב על ידי , 24/10/2010 09:53   בקטגוריות ארצות הברית, העולם הערבי והמוסלמי, עיראק  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



דירוג חופש העיתונות: סוריה, סודאן ותימן בסוף הרשימה


ארגון "עיתונאים ללא גבולות", הפועל לקידום ושמירת חופש העיתונות, הזהיר בדו"ח שפרסם מפני הידרדרות חופש הביטוי במדינות רבות במזרח התיכון. סוריה, סודאן ותימן סוגרות את הרשימה הלא מכובדת של מדינות אשר מדכאות את חופש העיתונות, בעוד לבנון מקדימה את יתר המדינות הערביות בכל הנוגע לחופש ביטוי של עיתונאים.

 

הדו"ח קובע, כי בשנת 2010 חלה הידרדרות ניכרת בחופש הפעולה של עיתונאים בעולם הערבי. סוריה, סודאן ותימן הן בין 10 המדינות המדכאות ביותר בעולם את חופש העיתונות. במדינות אלו, כותב הדו"ח, מעצר עיתונאים ללא סיבה הוא דבר שבשגרה, כמו גם עינויים, סתימת פיות וסגירת אמצעי תקשורת.

 

לבנון מדורגת במקום ה-78 מתוך 178 מדינות, והיא במקום הראשון מבין המדינות הערביות. המדינה הערבית שבאה אחריה היא כוית, שזכתה למקום ה-87. מצרים ניצבת במקום ה-127, ערב הסעודית במקום ה-157 ועיראק קפצה 15 מקומות בדירוג וניצבת השנה במקום ה-130.

 

אגב, ישראל ניצבת במקום ה-86...


נכתב על ידי , 23/10/2010 15:34   בקטגוריות העולם הערבי והמוסלמי  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 




דפים:  
20,733
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , תקשורת ומדיה , חינוך
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לנס המזרח אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על נס המזרח ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)