לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

נס המזרח - חדשות המזרח התיכון


הבלוג נועד לחשוף בפני הקוראים את המציאות המרתקת והמורכבת של המזרח התיכון, כפי שהיא משתקפת באמצעי התקשורת הערביים

Avatarכינוי: 

בן: 42

Google: 



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    פברואר 2010    >>
אבגדהוש
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28      

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
2/2010

מוחמד אל-בראדעי: אתמודד על נשיאות מצרים אם העם יתלכד סביבי


מאז שיו"ר הסוכנות לאנרגיה אטומית לשעבר, מוחמד אל-בראדעי (בן 67), הכריז לפני כמה חודשים על כוונתו להתמודד על נשיאות מצרים בבחירות שצפויות להתקיים ב-2011, מתחולל דיון ציבורי סוער סביב עניין זה (ראו: http://israblog.co.il/blogread.asp?blog=658399&blogcode=11438874).

 

בראיון שנערך עמו אתמול (27.2), אמר אל-בראדעי כי הוא יתמודד בבחירות לנשיאות "רק אם העם יתלכד סביבו", והדגיש ש"השינוי הדמוקרטי נשען במידה רבה על הצעירים".

 

אל-בראדעי מוביל קואליציה של מפלגות אופוזיציה ופעילים, שנוסדה לפני כמה ימים, במטרה לגייס תמיכה עממית שתביא לרפורמה בשלטון שלא השתנה כבר קרוב לשלושה עשורים. את מרבית התמיכה שלו, מקבל אל-בראדעי דרך אתר "פייסבוק" ואתרים אחרים באינטרנט. אל אחד האתרים האלה נרשמו כבר יותר מ-130 אלף איש, כפול ממספר הרשומים שהיו לפני שאל-בראדעי הגיע לקהיר ב-19 בפברואר 2010.

 

אל-בראדעי אמר בראיון, שהוא מתכוון להשתמש באמצעים דמוקרטיים אחרים, מלבד האינטרנט, כדי להגיע לציבור המצרי, שכן חמישית מהאוכלוסייה שמונה 78 מיליון נפש חיים על תקציב של פחות מדולר אחד ליום. לדבריו "המפתח טמון ברוב המצרי הדומם, ואם הרוב הדומם יצטרף ל'אגודה הלאומית למען השינוי' [אגודה בראשות אל-בראדעי], אני חושב שזה יעשה הבדל גדול מאד".

 

עד כה, נשיא מצרים, חסני מבארכ, ששולט במדינה משנת 1981, לא הודיע האם הוא יתמודד על כהונה נוספת. אם הוא לא יתמודד, רבים במצרים ובעולם הערבי סבורים שהוא יפעל כדי להעביר את השלטון לבנו, גמאל מבארכ.




נכתב על ידי , 28/2/2010 15:48   בקטגוריות מצרים  
הצג תגובות    הוסף תגובה   6 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



המן הרשע מבקר בדמשק


ביקורו של נשיא איראן כבש כצפוי את הכותרות הראשיות בישראל, וכמובן גם בלבנון לאחר הפגישה המשולשת בדמשק בין בשאר אל-אסד, חסן נסראללה ומחמוד אחמדינז'אד. להלן מקבץ דוגמאות מהקריקטורות בעיתונות הלבנונית (התרגומים מופיעים בלחיצה על הקריקטורה):

 

על רקע קריאתה של מזכירת המדינה האמריקנית, הילארי קלינטון, לסוריה להתרחק מאיראן, מפרסם עיתון "אל-לִוַאא"' את הקריקטורה הבאה:

 

אחמדי-נזאד בדמשק: באנו כדי לנהוג עפ

 

עיתון "אל-נַהאר" מתייחס לנבואותיו של הנשיא האיראני לעמיתו הסורי:

 

טהראן מתאמת עם דמשק - אחמדי-נזאד אומר לאסד: זה לא משנה לך, ישראל  נושמת את נשימותיה האחרונות!

 

ואילו העיתון "צדא אל-בַּלד" מציג באווירה מבודחת את ההסכם בין סוריה לאיראן בדבר ביטול אשרות הכניסה בין שתי המדינות: ההסכם למעשה מאפשר הברחות של טילים בין איראן לסוריה ללא בעיות...

 

אחי! אנו יכולים להיכנס ולצאת ללא אישור וללא שיאיימו עלינו!!

נכתב על ידי , 27/2/2010 10:15   בקטגוריות סוריה ולבנון, איראן  
הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



מזון לעניים או נשק לחיילים?


בעיה שאינה מוכרת לציבור הישראלי ולכן גם אינה עולה לכותרות היא בעיות המזון בעולם הערבי. בצל המשבר הכלכלי בעולם, עליית מחירי הסחורות והמצב בכללותו במדינות ערב, רבות מהן נתקלות בקשיים של ממש ועליהן לעשות מאמצים כבירים כדי להגיע לפתרון.

 

רבות מהן מייבאות מוצרי מזון וסחורות מחו"ל בשל הירידה בתוצרת החקלאית ובייצור בכלל, במיוחד על רקע העובדה שגידול האוכלוסין בארצות אלו הוא גבוה ועולה כמעט מדי שנה בשנה. הנתונים מצביעים שבממוצע הערבים מייבאים 45 אחוזים מצורכי המזון שלהם מחו"ל, למרות שיש הבדל בין מדינה למדינה. לכן, מעת לעת עולות קריאות לחזק את יכולות הייצור העצמיות כדי שהמדינות לא תהיינה תלויות במדינות אחרות, כמו גם להשקיע בענף החקלאות וליצור שותפות של אמת בין מדינות ערביות עניות לכאלו עשירות.

 

וממה נובע המחסור במזון? משימוש בשיטות מיושנות בייצור, גידול האוכלוסין שאינו זוכה לטיפול של ממש וההשקעה בתעשיות אחרות, למשל הצבאיות, במקום השקעה לטובת שיפור תנאי המחייה של הציבור. יש לציין שמדינות המפרץ העשירות דווקא מטפלות בבעיה ואף מבצעות מיזמי השקעות בתחום החקלאות במדינות ערביות וגם לא ערביות.

 

ברור שהמצב הכלכלי משפיע מאוד על היציבות המדינית, החברתית והביטחונית בכל מדינה והשאלה הנשאלת היא באיזו דרך תבחרנה מדינות ערב? דעתכם?

 

נכתב על ידי , 26/2/2010 11:47   בקטגוריות העולם הערבי והמוסלמי  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



סוריה ואיראן מציגות חזית אחידה מול ישראל והמערב


נשיא איראן, מחמוד אחמדינז'אד, הזהיר היום (25.2) את ישראל מחזרה על "טעויות העבר" כהגדרתו, ואיים עליה במהלך ביקורו בדמשק ב"מוות וודאי" על-ידי עמי האזור. נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, הגן על זכותה של איראן להשיג אנרגיה גרעינית למטרות שלום, והוסיף כי התמיכה בהתנגדות היא חובה מוסרית, לאומית ולגיטימית. במהלך הביקור שהחל היום, חתמו שתי המדינות על הסכמים רבים, ביניהם על ביטול הצורך בויזות.

 

אחמדינז'אד אמר, כי ביקורו בדמשק נועד לתיאום עמדות בין איראן וסוריה כדי לקבל את ההחלטות הנכונות נוכח המהלכים הישראליים האפשריים נגד כמה ממדינות האזור, לדבריו.

 

במסיבת עיתונאים משותפת עם הנשיא הסורי, הצהיר אחמדינז'אד כי עמי האזור יביאו לתקופה חדשה במזרח התיכון - "בלי ציונים ובלי קולוניאליסטים". באשר לאיומים שנשמעו לאחרונה מכיוון ישראל, אמר הנשיא אסד במסיבת העיתונאים "עלינו להיות מוכנים לתוקפנות ישראלית".

 



נכתב על ידי , 25/2/2010 17:20   בקטגוריות איראן, סוריה ולבנון  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



ביקורת בעקבות ההכרזה על קבר רחל ומערת המכפלה אתרי מורשת יהודית


ב-21 בפברואר 2010, במהלך ישיבת ממשלה מיוחדת שנערכה בתל-חי, הודיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי מערת המכפלה בחברון וקבר רחל בבית-לחם יוכנסו לתוך רשימת אתרי המורשת, אותם מעוניינת לקדם ממשלתו. כצפוי, חברי כנסת מהשמאל מתחו ביקורת חריפה על הכרזה זו, ואילו בסיעות הימין והמרכז בירכו על החלטת ראש הממשלה.

 

ברשות הפלסטינית התגובות היו קיצוניות עוד יותר. "ההחלטה להכריז על קבר רחל ומערת המכפלה אתרי מורשת ישראלית  - התגרות מסוכנת שעלולה להוביל למלחמת דת", כך אמר אתמול (23.2) יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, בנאום שנשא בפני הפרלמנט בבריסל. ראש ממשלת החמאס בעזה, אסמאעיל הניה, קרא לתושבי הגדה לפתוח באינתיפאדה נגד "הכיבוש". כמו כן, הוא קרא לרשות הפלסטינית להפסיק לדבר על חידוש המשא ומתן עם ישראל.

 

היום (24.2) פורסמו בעיתונים ערביים קריקטורות בנושא. היומון הירדני "אל-דֻסְתוּר" ("החוקה"), המזוהה כפרו-פלסטיני, והעיתון הבינערבי "אל-קֻדְס אל-ערבי" ("ירושלים הערבית"), היוצא לאור בלונדון, פרסמו קריקטורות התוקפות את ההכרזה הישראלית, תוך שהן מזהירות מפני התלקחות מחודשת בגדה המערבית.

 



נכתב על ידי , 24/2/2010 16:13   בקטגוריות ישראל והפלסטינים  
הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



האינטרנט כצינור חופשי להעברת מידע והבעת דעה


גם האוכלוסיה הצעירה בסוריה אינה נשארת מנותקת מההתפתחויות בעולם. רבים מצעירי סוריה נחשפים כיום לעולם הוירטואלי ויוצרים מגע עם בני חברות אחרות קרובות ורחוקות. נושאים שבעבר היו טאבו, כגון דת, פוליטיקה ומין, הופכים לשמש מושא לדיונים לוהטים בקרב הצעירים, בצ'טים ובפורומים קיימים וחדשים שהוקמו לשם כך.

 

בתחום הפוליטי-מדיני למשל, קמה בעת האחרונה בפייסבוק קבוצה תחת השם "מסר לישראל - אל תנסו את הנחישות הסורית!". הצעירים שהקימו את הקבוצה הזו גילו שישנה הענות רחבה ותוך שבוע כבר נרשמו כ-7,000 כניסות. אחד הצעירים המופקדים על הקבוצה מספר, כי חבריו והוא לא נתקלו בבעיות להביע דעה בתחום המדיני אל מול סילוף תדמיתה של סוריה מחוץ לארצה. הוא מספר, שכניסות היו גם מתושבי רמת הגולן כמו ממג'דל שמס שגילו אהדה לרעיון, כמו גם ממרוקו, אלג'יריה ואיראן, וגם מתוך הקהילות הסוריות בארצות הברית, שוויץ ומצרים. לסיכום, הוא מבהיר כי מדובר ביוזמה פרטית ולא מטעם ממשלת סוריה.

 

הגורמים הרלוונטיים בסוריה מודעים למתרחש באינטרנט ופועלים להבטיח שעולם וירטואלי זה יוצג לצעירים בסוריה בדרך הטובה ביותר על מגוון רבדיהם. במשרד התקשורת הסורי מסבירים הממונים, כי הצעירים שגולשים באינטרנט מעוניינים להגיע לדברים שהם אינם יכולים להשיג במציאות. שם גם מודעים לעובדה שהצעיר או הצעירה הסוריים מנצלים את האינטרנט לפעילות אידיאולוגית פוליטית ומדינית באמצעות הקמת קבוצות דיון.

 

נכתב על ידי , 23/2/2010 09:35   בקטגוריות סוריה ולבנון  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



איראן תבנה בחודשים הקרובים מתקני גרעין חדשים


איראן הודיעה היום (22.2), כי היא הגדירה 20 אתרים אפשריים להעשרת אורניום וייתכן כי שניים מהם יוקמו כבר השנה. יו"ר הסוכנות לאנרגיה אטומית באיראן, עלי אכּבר צאלחי, אמר כי הוא הגיש לנשיא איראן, מחמוד אחמדינז'אד, דו"ח בעניין זה.

 

צאלחי אמר בהצהרות לתקשורת האיראנית, כי "עלינו להתחיל לבנות שני אתרים להעשרה בשנה הבאה". יש לציין, כי השנה האיראנית החדשה מתחילה ב-21 במרץ 2010. סוכנות הידיעות הצרפתית דיווחה, כי שני האתרים החדשים יוקמו בין ההרים כדי להגן עליהם מפני תקיפה אפשרית.

 

כזכור, לפני שלושה חודשים, בנובמבר 2009, הצהירה איראן כי היא מתכוונת לבנות עשרה מתקנים חדשים להעשרת אורניום.

 



נכתב על ידי , 22/2/2010 21:31   בקטגוריות איראן  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



מאמר ביומון סורי ממסדי מנגח את ישראל והמערב על רקע חיסול אל-מבחוח


היומון הסורי הממסדי "תִשְרין" פרסם היום (21.2) מאמר בגנות ישראל, על רקע ההתפתחויות בשבוע האחרון בחקירת חיסול בכיר החמאס בדובאי, מחמוד אל-מבחוח.

 

מחבר המאמר, עז אל-דין אל-דרויש, כותב: "ישראל לא מסתפקת בכיבוש אדמות ערביות ובתוקפנות מתמשכת על הערבים זה עשרות שנים, אלא היא גם פורעת חוק ורוצחת פה ושם בארצות ערב. זאת בשעה שהיא מנהלת מלחמת השמדה נגד העם הפלסטיני בשטחים הכבושים, ובמיוחד נגד תושבי עזה המכותרים עד המוות".

 

אל-דרויש מוסיף: "הפורענות והתוקפנות הללו של ישראל גלויות לעיני כל, אך יחד עם זאת המערב - אירופה וארצות הברית - עודנו עוצם עיניים, כאילו הוא לא רואה דבר. יתרה מכך, המערב מוסיף להעניק תמיכה צבאית, כספית ומדינית לישראל ללא גבול".

 

אל-דרויש מנצל את הגילויים האחרונים בחקירת חיסולו של אל-מבחוח, כדי להמשיך ולתקוף את התמיכה של המערב בישראל: "ועכשיו שוב פעם, ישראל השתמשה באופן מגונה בארבע מדינות אירופאיות כאמצעי לפרוע חוק ולרצוח את הבכיר בהתנגדות הפלסטינית, מחמוד אל-מבחוח [...]". הוא ממשיך: "[...] ניתן לשער מה תהיינה התגובות של אירופה וארצות הברית לו ערבי היה מתנקש בישראלי במקום כלשהו בעולם, או היה מנסה להתנקש בישראלי?".

 

אל-דרויש מסכם את המאמר בדברים הבאים: "אילו האירופאים והאמריקאים היו מרגישים שישנה אפשרות לתגובה ערבית חזקה, הם לא היו מעניקים את התמיכה הזו לישראל והיו חושבים אלף פעם לפני שהיו מזלזלים בערבים. ישראל היא יישות כובשת, תוקפנית, גזענית וטרוריסטית. זה ידוע לכל, ולמרות שהמערב מודע לכך הוא תומך בה. אולם, מה הערבים עשו כדי לתקן את המשוואה הזו?".

 



נכתב על ידי , 21/2/2010 17:02   בקטגוריות סוריה ולבנון  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



קריקטורות בתקשורת הערבית חוגגות על חשיפת פעילות המוסד


עיתונים ערביים היוצאים לאור היום (20.2) באיחוד האמירויות הערביות מצטטים דברים של מפקד משטרת דובאי, דאחי ח'לפאן, בהם הוא טוען כי בידי המשטרה מידע מפליל על מעורבותו של המוסד בחיסול מחמוד אל-מבחוח בינואר 2010.

 

בהצהרות שמסר ח'לפאן לעיתונאים בדובאי, הוא הבהיר כי "בין הראיות החדשות שברשות משטרת דובאי המרשיעות את המוסד ומוכיחות את מעורבותו במבצע החיסול של הבכיר בתנועת חמאס, מחמוד אל-מבחוח, ישנן שיחות טלפון שהתקיימו בין הנאשמים ואשר יורטו בפועל".

 

בתוך כך, גם היום התקשורת הערבית הכתובה עסקה בנושא בהרחבה (ראה גם: http://israblog.co.il/blogread.asp?blog=658399&blogcode=11600295). העיתונים הבין-ערביים הפופולאריים, "אל-שַרְק אל-אַוְסַט" ("המזרח התיכון") ו"אל-קֻדְס אל-ערבי" ("ירושלים הערבית"), המתפרסמים בלונדון, כמו גם שני עיתונים היוצאים לאור באיחוד האמירויות הערביות, "אל-חַ'ליג'" ("המפרץ") ו"אל-בַּיאן" ("הביאור"), פרסמו קריקטורות סביב הפרשה.

 

הקריקטורות, שמחלקן נודף ריח של אנטישמיות, מתארות באור שלילי את חשיפת פעילות המוסד על-ידי משטרת דובאי ואת העובדה שהארגון נמצא עכשיו תחת עיניו הבוחנות של העולם.

 

 

נכתב על ידי , 20/2/2010 16:34   בקטגוריות ישראל והעולם הערבי והמוסלמי  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



פרשיית חיסול אל-מבחוח לא יורדת מהכותרות


התקשורת העולמית בכלל וזו הערבית בפרט ממשיכות לדון בהרחבה בפרשיית החיסול של בכיר החמאס, מחמוד אל-מבחוח (ראה: http://israblog.co.il/blogread.asp?blog=658399&blogcode=11555213, http://israblog.co.il/blogread.asp?blog=658399&blogcode=11562157).

 

מפקד משטרת דובאי, דאחי ח'לפאן, הודיע כי אנשים נוספים, פרט לאלה שדוּוח עליהם, מעורבים בחיסול אל-מבחוח. לדבריו, אנשיו ממשיכים בחקירה ולאחר אימות המידע שברשותם, פרטים נוספים יוצאו לתקשורת.

 

בינתיים, דובר הזרוע הצבאית של תנועת חמאס, גדודי עז אל-דין אל-קסאם, אבו עבידה, הבטיח לנקום את דמו של אל-מבחוח. בעצרת שנערכה שלשום בלילה במחנה הפליטים ג'באליא שבצפון רצועת עזה, הוא הכריז: "החלטת תגובת הנקם כבר התקבלה, והיא תהיה בהתאם לפשע... לא נגיד לכיבוש מתי ואיפה תהיה התגובה. עליו להתכונן לאש חמתנו בדרכנו המיוחדת וברמת ביצוע משוכללת. אנחנו אומרים לכובש: 'אפשרויות התגובה שלנו פתוחות. אם אתם ביצעתם את הפשע שלכם באמצעות המוסד, הרי שלגדודי אל-קסאם יש את מי שיכאיבו לכם ויפזרו את ביטחונכם'".

 

בתוך כך, עיתונים ערביים שיוצאים לאור בירדן ובשטחים הפלסטיניים פרסמו היום (19.2) קריקטורות העוסקות בפרשיית החיסול. קריקטורה אחת מותחת ביקורת על העולם שעוצם עיניים נוכח פעילות המוסד, ואילו קריקטורה שנייה מציגה את השימוש שנעשה בדרכונים זרים כ"טרור ללא גבולות".

 

נכתב על ידי , 19/2/2010 19:57   בקטגוריות ישראל והפלסטינים  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



לדף הבא
דפים:  

20,733
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , תקשורת ומדיה , חינוך
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לנס המזרח אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על נס המזרח ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)