RSS: לקטעים
לתגובות
<<
אוקטובר 2009
>>
|
---|
א | ב | ג | ד | ה | ו | ש |
---|
| | | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
| 10/2009
משרד הבריאות סגר שלוש תחנות טיפת חלב בנגב בכפרים בדווים
אתר אל ערב מדווח כי משרד הבריאות סגר שלוש תחנות טיפת חלב בנגב שהיו בשלושת הכפרים הבדווים "קסר אל סר", "אבל תלול" ו-"ואדי אל נעם", שגם לפני כן היו פתוחות אך ורק יומיים בשבוע.
משרד הבריאות טען כי יש מחסור באחיות וברופאים בתחנות אלו על כן הוא החליט לסגור אותם ובכך הוא הותיר את תושבי הכפרים האלו ותושבי הכפרים הסמוכים ללא כל שירות. התושבים טוענים כי כעת הם ייאלצו ללכת עד לדימונה על מנת לקבל שירות מתחנות טיפת חלב, ומה גם שלא לכולם (במיוחד מאחר ומדובר בתחנות שמשרות נשים וילדים ומאחר ומדובר באוכלוסייה ענייה) יש את האמצעים להגיע עד לדימונה.
כל הסיפור הזה נחשף לאחר שתושבי הכפרים פנו לח"כ אגבארייה מחד"ש וביקשו את התערבותו בנושא. אגבארייה ציין כי מעשה זה הינו מעשה בלתי אנושי. הוא ציין עוד כי התחנות האלו ממילא סבלו ממחסור בציוד רפואי והיה מקום לדאוג להענקת טיפול הולם לתושבים שסובלים ממחסור בשירות הרפואי ולא לסגור את התחנות, וכעת הוא מתכנן להגיש שאילתא לשר הבריאות ולהעלות את הנושא בוועדת הרווחה והבריאות בכנסת.
| |
המדינה הרסה היום בנגב בית שנבנה בתיאום עם הרשויות
אתר בוקרא מדווח כי מאז שעות הבוקר המוקדמות הורסים כוחות גדולים של משטרה בעזרת דחפורים בתים לתושבים הבדווים בכפרים הבלתי מוכרים בנגב. מבצע ההריסה החל בהריסת שני בתים בכפר "אל סר" והוא נמשך כעת בכפר "אבו אל סלב".
התושבים מוחים על הריסת בתיהם והם טוענים כי המדינה לא מאפשרת להם להוציא היתרי בנייה, ואף אינה רוצה להכיר בבעלות שלהם על אדמותיהם.

אבראהים אל וקילי, יו"ר המועצה האזורית לכפרים הבדווים הבלתי מוכרים בנגב, ציין כי התושבים מבקשים לפתור את הבעיה שלהם, והם מתנגדים למעשי ההריסה הדורסניים וזאת בהיעדר פיתרון הולם לבעיות שלהם. הוא ציין כי במידה והמדינה תמשיך במדיניות שלה היא תגביר אל הלחץ על הבדווים דבר שעלול להחמיר את הבעיה. הוא ציין עוד כי הבעיה צפויה להחמיר בשל הכוונות להמשיך בכביש חוצה ישראל לכיוון הנגב, וכן התכנונים להקים כביש מס' 3, הקמת מחנה לכית, הפקעת האדמות של שבט אל עראקיב והתכנון של מטרופולין ב"ש.

סעיד אל ח'רומי, פעיל פוליטי המזוהה עם התנועה האסלאמית, ציין כי הבית שנהרס בכפר "אל סר" נבנה בתיאום עם הרשויות, לאחר שהם פינו את בעל הבית מהמקום הקודם שבו הוא התגורר, וכעת הם הורסים את הבית שלו בניגוד להסכמות שהיו. הוא הזהיר את התושבים שלא לסמוך על הבטחות המדינה, ולבקש תמיד לערוך הסכמים בכתב על מנת למנוע את המעשים האלו בעתיד.
הח"כ סאנע שגם הוא הגיע למקם הזהיר מכך שהימשכות מעשי ההרס והפעלת הלחץ על התושבים הבדווים תגרום ל"אינתיפאדה" (התקוממות) בקרב הציבור הבדווי בנגב. הוא ציין עוד כי המצב כעת בלתי נסבל, והוא צפוי להחמיר ככל שהמדינה תמשיך להרוס את הבתים של הבדווים.
| |
היום צויין בתהלוכה יום השנה ה-53 לטבח כפר-קאסם
מאות אנשים השתתפו היום בבוקר בתהלוכה שנערכה בכפר קאסם לציון יום השנה ה-53 לטבח בכפר.

בין המשתתפים בלטו ח"כים ערביים, אנשי ציבור ערביים, אנשי דת מוסלמים ונוצריים ואיש דת יהודי - הרב אליהו קופמן, שציין כי הוא בא ומפגין כאות הזדהות עם התושבים. (אפשר לראות אותו בתמונה החמישית בכתבה).
בנוסף לתהלוכה המסורתית, יש בכפר שביתה כללית שכוללת את כל החנויות בכפר ואת בתי הספר ואת כל המוסדות בתוך הכפר.

תוספת:
תנועת תראבוט-התחברות היא תנועה ערבית-יהודית לשיוני פוליטי וחברתי. התנועה קיימה השבוע בכפר קאסם ערב זכרון והדברות בכפר, שבו דברו לא רק על זכרון הטבח אלא גם על הדרכים להגיע לחיים של דו קיום בארץ.
באתר התנועה התפרסם השבוע מאמר מעורר מחשבה מאת גדי אלגזי, המצביע על האפשרות הממשית שטבח כפר-קאסם בוצע כחלק ממבצע למימוש תוכנית סודית של ישראל לגירוש כולל של ערביי המשולש במקרה של מלחמה עם ירדן, תוכנית שכונתה " מבצע חפרפרת". הנה קטע מתוך המאמר:
מבצע חפרפרת
בשנות החמשים המוקדמות התכוננה ההנהגה הישראלית בראשותו של דוד בן-גוריון לסיבוב מלחמתי נוסף. בן-גוריון דחה כל גישושים למו"מ לשלום שהגיעו במהלך שנות החמשים המוקדמות. הסיבה החשובה מכל היתה שכל הסדר מדיני כזה היה מותנה כמובן בשיבת הפליטים, אך מעבר לכך, בן-גוריון וחבר קציני הצבא הצעירים שהלכו אחריו, קיוו, שסיבוב צבאי נוסף ישלים את הישגי ישראל ב-1948 ויאפשר להרחיב עוד יותר את שטחה.
ערב מבצע סיני (1956) החזיק צה"ל תוכנית מגירה. תוכנית ס-59 כונתה "תוכנית חפרפרת". במהלך משפט כפר קאסם, ניסו פעם אחר פעם סנגורי הנאשמים להזכיר את התוכנית בדיון, כדי להפחית את אשמתם של היורים ולהסביר את הפקודות שלפיהן פעלו, אך מייד היו מפסיקים את הדובר.
לב התוכנית היה גירוש כולל של אזרחי ישראל הערבים תושבי המשולש במקרה של מלחמה עם ירדן. התוכנית הוצאה מן המגירה, ונערכו תרגולים לביצועה במהלך ההכנות למלחמה. התוכנית נחשפה בתחקיר מקיף שערך העתונאי רוביק רוזנטל, שתוצאותיו התפרסמו בספר שערך (כפר קאסם: אירועים ומיתוס, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2000).
אך ישראל התכוננה בעצם לפתוח במתקפה על מצרים בתיאום עם שתי המעצמות הקולוניאליות, שחשו שההגמוניה שלהן במזרח התיכון מעורערת על-ידי תנועות לשחרור לאומי, ובמיוחד על-ידי האתגר שהציבה להם התנועה הלאומית המצרית וגמאל עבד אלנאצר בהלאמת תעלת סואץ. כדי להסתיר את ההתקפה על מצרים, ניסה צה"ל להטעות וליצור את הרושם שצפויה התקפה דווקא בחזית המזרחית, על ירדן. רושם זה חוזק על-ידי הכנות ממשיות למתקפה על ירדן בדרגים הנמוכים. במסגרת התקפה זו אמורה היתה תוכנית חפרפרת לצאת אל הפועל. עם ביטול ההתקפה על ירדן, לא היה ברור, מה יעלה בגורלה של תוכנית חפרפרת. לפי כל הסימנים, חלקים בצבא ובמימשל חשבו, שהתוכנית בעינה עומדת – ויצאו לבצע אותה.
מבצע חפרפרת, אמר דן הורוביץ, שסיקר את משפט נאשמי כפר-קאסם עבור העיתון דבר, לרוביק רוזנטל, "נועד ליצור פרובוקציה אצל האוכלוסייה הערבית, להכריח אותה לעשות מעשים בלתי חוקיים, ואז לגרש. להפחיד אותם ואז לפנות אותם. היו מקרים רבים כאלה במלחמת השחרור, וכנראה שהיו געגועים לדרך הזו של גירוש ערבים."
עו"ד דוד רוטלוי, שהגן על שלום עופר במשפט, הסביר, שהיה מדובר ב"התקנת מכלאות שהערבים ייכנסו אליהן כדי לגרום לאנדרלמוסיה בזמן מלחמה במגמה לאפשר להם לברוח מזרחה".
חלקים מפרוטוקול המשפט חסויים. בחלק הגלוי אפשר למצוא רמזים ברורים רבים לתוכנית. דוד גולדפלד, חייל במחלקה של גבריאל דהאן שפעל בכפר קאסם, העיד: "היו התלחשויות שהולכים לכבוש את המשולש ושהתנועה תהיה לעבר ירדן". בנימין קול, מ"מ ששירת תחת מלינקי, אמר: "ההרגשה שלי היתה, לאור הדברים שנאמרו בכרוז, שפה הולכים על ירדן, ושפה צריך לתת למישהו פליק, מכה, שיברחו מעבר לגבול, יעשו מה שהם רוצים."
גבריאל דהאן עצמו, מפקד המחלקה בכפר קאסם, אמר: "המג"ד אמר, למחרת בשעה 6:00 אנחנו עוזבים את המקום ונותנים לתושבים לעשות כרצונם. הבנתי שהכוונה היא שהם יברחו לירדן."
דוד עופר, שבמשפט נקבעה אחריותו לרצח 41 בני-אדם, קרא תצהיר מן הכתב: "הבנו שהפקודה [שקיבלנו] בסדר ויש לבצעה, כי המדינה רוצה להפחיד את הערבים ואולי לסלקם."
במשפט העיד פרנקנטל, מ"פ בגדוד משמר הגבול של מלינקי, שלא ביצע את ההוראה, שהיה סיור מוקדם של המפקדים ב-28.10.1956. "היו סידורים למכלאות ולמעצר".
תוכנית חפרפרת, העיד יוסף עזרן, "כללה הקמת מכלאות, שבמסגרתן ירוכזו התושבים, ואחר כך אפשר יהיה לגרום לגירושם מזרחה". ועו"ד אחר של הנאשמים ציין את המרכיבים של מבצע חפרפרת: "העברת תושבים, החרמות, העברת כפרים".
פיסת עדות חשובה ביותר מתוך החלק החסוי של המשפט חושף רוביק רוזנטל בספרו. לפי פקודת המבצע, אמורים היו הכוחות להשאיר פתח לערבים לברוח מזרחה. המ"פ חיים לוי נשאל על-כך בידי אב בית-הדין ואישר, שנקבע "לתת אפשרות לתושבי הכפר להימלט מהצד המזרחי".
לפי כל העדויות האלה מסתבר, כי טעותם הגדולה של מלינקי וחבריו היתה להתחיל בביצוע חפרפרת – מבצע גירוש שנועד במקורו להתבצע בחסות מסך העשן של מלחמה – בלי מלחמה שתכסה את עקבותיו, שתטשטש את האחריות למהלך. הדברים מקבלים חיזוק אם לוקחים בחשבון, שגם במהלך מלחמות אחרות נעשו מבצעים דומים. בחסות מלחמת 1967 מיהרה ישראל לגרש את תושבי יאלו, בית נובה ועמואס באזור לטרון, הרסה עד היסוד את קונייטרה ומחקה כ-100 כפרים בגולן, והחלה במבצע הריסת קלקיליה וגירוש תושביה. מדובר בתבנית חוזרת, מוכרת היטב.
מלינקי עצמו האמין כל ימיו, לפי כל הסימנים, שנהג נכון: שהפקודות שהוטלו עליו "נבעו מפעילות צפויה של המדינה כלפי האוכלוסיה הערבית, וכי הוא נבחר לקורבן כדי לטשטש את התוכניות הללו ולהעביר את האחריות מן הצבא כולו אליו כמפקד במשמר הגבול." יחסו של בן-גוריון אליו מאשר את תחושתו: לאחר שהורשע בבית המשפט, זימן אליו בן-גוריון את מלינקי ואמר לו שהוא יודע הכל. הוא ביקש ממנו, כך מעיד סנגורו של מלינקי, עזרן, "להבין את הסיטואציה ולקבל את הדין". בן-גוריון אמר לו, "שהוא קורבן חי של המדינה". החנינה שניתנה לנאשמים לאחר שכבר הקלו בעונשם מעידה על כך: בסוף 1959 לא נותר אחד מהם בכלא. ואם לא די בכל אלה, לאחר שחרורו דאגו למלינקי; בהשפעתו של בן-גוריון הוא מונה לקצין הביטחון של הקריה למחקר גרעיני בדימונה.
מ-1948 ל-1956
עדויות החיילים והקצינים מזכירות לנו את הקשר העמוק בין 1948 ל-1956. שלום עופר עצמו העיד במשפט: "בשיחות שהיו לנו במחלקה [במשמר הגבול] בקשר לבעיות הערבים, הוזכרו לעתים קרובות מבצעים שנעשו נגד האוכלוסיה הערבית ב-48', והוסבר, שהיתה זו מדיניות הממשלה לסלק את הערבים מכפריהם, כדי שהמדינה לא תסבול מאויב הנמצא בתוכה. לכן נעשו הפעולות שבהן נכנסו כוחות לכפרים ערביים, והיו יורים בהם מטחי אש, הורגים אנשים וגורמים לבריחתם."
שמואל יזרסקי, מפקד במשמר הגבול, היה נוהג להופיע בסמינרים של משמר הגבול ולהדריך את השוטרים שצריך לציית לכל פקודה: "נתתי להם דוגמאות על פעולות במלחמת השחרור, שאני עצמי השתתפתי בהן, כמו בכפר סומסום. המטרה היתה שאנשים יקחו את הרגליים ויילכו."
נראה לכן, שהנהגת ישראל לא ויתרה לאחר 1948 על התקווה להשלים את הטרנספר. שורת גירושים שנערכו בתחילת שנת החמשים, מדרום ישראל (מג'דל) ועד הגליל העליון והשטחים המפורזים, יוצרים המשכיות ברורה. באזור השטח המפורז עם סוריה ניצל יצחק רבין עצמו, כפי שהעיד בספרו פנקס שירות, את ערפל המלחמה כדי לגרש 2000 תושבי השטח המפורז עם סוריה ממזרח לירדן.
הטבח בכפר קאסם הוא קצה קרחון של תוכנית מרחיקת לכת, שרק חלק קטן ממנה התממש. הכלים היו מוכרים מאז דיר יאסין: הפחדה, טבח והברחה. אך דווקא מהבחינה הזו, יש לטבח בכפר קאסם גם לקח אחר. המיעוט הפלסטיני בישראל לא קם לברוח לאחר הטבח. אנשי כפר קאסם עצמם עמדו על נפשם.
לפי ממצאי מחקרו של יאיר בוימל, רק לאחר 1956 הבינו ראשי מפא"י, שלא ניתן להבריח את שארית הפליטה הפלסטינית, שהמיעוט הלאומי הוא עובדה קיימת. עד אז, טוען בוימל, רווחה בקירבם הציפייה ל"סיבוב הנוסף". העובדה שבריחה המונית לא התרחשה במהלך מלחמת 1956 למרות הטבח, הוכיחה, כי האוכלוסייה הערבית בישראל, שהלכה והתגבשה בשנות החמשים בהנהגת המפלגה הקומוניסטית, עומדת ומחזיקה מעמד. טבח כפר קאסם הוא לפיכך לא רק חלק מהיסטוריה של סבל ודיכוי: הוא ציון דרך של ממש גם בהיסטוריה של התנגדות עיקשת, יומיומית, של היאחזות במולדת נוכח הנישול.
החל מסוף שנות החמשים יתחיל לפיכך גם שלב חדש במדיניות המימסד הישראלי כלפי האוכלוסיה הפלסטינית. כאשר הכירו מנהיגי מפא"י והמימסד הצבאי-התיישבותי שנוכחות הפלסטינים היא עובדה של קבע, צריך היה להתחיל לגבש מנגנונים חדשים של שליטה. לא רק מנגנונים צבאיים, ולא רק כלים של דיכוי, נישול, ופיקוח הדוק, אלא מנגנונים פוליטיים וכלכליים ממוסדים – שילוב אליטות, פיתוח כלכלי חסום, הפקעת אדמות אסטרטגית, "השתלבות מתוך כפיפות", חינוך מחדש...
מקורות:
- רוביק רוזנטל, "מבצע חפרפרת, או: איך נולד באמת הטבח בכפר קאסם", חדשות, 25.10.1991
- רוביק רוזנטל, "מי הרג את פאטמה סרסור: הרקע, המניעים והשתלשלות האירועים בפרשת טבח כפר קאסם," כפר קאסם: אירועים ומיתוס (תל-אביב: הקיבוץ המאוחד, 2000)
- יוסף אלגזי (עורך), כפר קאסם, 1956–1976 (הוצאת הוועד היהודי-ערבי לציום יום הזכרון העשרים לטבח כפר קאסם, 1976)
- דליה קרפל, "כן, אנחנו מאותו הכפר: מה עלה בגורלם של רצחי כפר קאסם", העיר, 10.10.1986
- דליה קרפל, "אנחנו לא ירינו," **הארץ**, 8.10.2008
- רונית מטלון, "דגל שחור", חדשות, 19.9.1986
- יאיר בוימל, צל כחול-לבן: מדיניות הממסד הישראלי ופעולותיו בקרב האזרחים הערבים בישראל: השנים המעצבות: 1968-1958 (פרדס, 2007)
| |
תושבי מוסמוס התבצרו אתמול בבית בכפר כדי להתנגד להריסתו
אתר פאנט דיווח כי עשרות מתושבי מוסמוס התבצרו אתמול בבית בכפר מאז שעות הבוקר המוקדמות על מנת למנוע הריסתו, וזאת בעקבות מידע שהגיע לתושבים שלפיו כוחות המשטרה בליווי ציוד הריסה מתכוונים להרוס את המבנה.

אבראהים מופיד, חבר הוועד העממי להגנה על האדמות והבתים בכפר מוסמוס ובכפר השכן מושירפה, ציין כי בקרבת היישוב נצפו כוחות גדולים של משטרה דבר שהעיד על כוונות המשטרה להרוס את המבנה, ובשל כך נקראו התושבים להתבצר בבית על מנת למנוע את הריסתו. מופיד ציין כי האינטרס הוא משותף לכל התושבים והמאבק גם משותף לכולם, ובשל כך הם גילו נכונות להתבצר בתוך הבית על מנת למנוע את הריסתו.

הכפר מוסמוס ( ויקיפדיה) נמצא בואדי עארה, ליד אום אל פחם. הוא חלק מהמועצה המקומית מעלה עירון, שמאחדת את הכפרים מוּסמוּס (מוצמוץ) (مصمص), זלַפה (زلفة), מוּשֵׁיירִפה (מושיריפה) (مشيرفة), סאלם (سالم) ובַיָאדָה (بياضة).

| |
תושבי דאלית אל כרמל ועוספיא נאבקים כנגד הפקעת אדמות נוספת בכרמל אתר אל ערב מדווח כי היום התקיימה ישיבה בעתירה שהגישו תושבי דאלית אל כרמל ועוספיא כנגד ההחלטה להפקיע 4,132 דונמים מאדמות תושבי הכפרים ולהעבירם לרשות הטבע והגנים.

לישיבה של היום הגיעו חברי עמותת "ההגנה על האדמות", חלק מבעלי האדמות וכן השייח' מוואפק טריף - המנהיג הרוחי של העדה הדרוזית.
השייח' מואפק טריף ציין במהלך הדיון בעתירה כי מדינת ישראל כבר הפקיעה קרוב ל-%80 מאדמות הכפרים עוספיא ודאלית אל כרמל, וכי הפקעת האדמות המתוכננת לא תשאיר לשני הישובים אפשרויות פיתוח עתידיות.
פהמי חלבי, יו"ר העמותה, ציין כי לא ייתכן שהמדינה תפקיע את האדמות של התושבים ששירתו אותה במשך דורות. הוא ציין כי המדינה גורמת להם עוול נוראי, וכי הדרוזים לא ייסלחו לעם היהודי על מעשים אלו. הוא המשיך וציין כי כל החלטה בדבר הפקעת המקרקעין שלהם הינה החלטה קשה ביותר, שאין הם מוכנים לקבלה.
| |
המשטרה עצרה את סחר עבדו, הפעילה בתנועת בני הכפר
אתר פאניט מדווח כי המשטרה עצרה אתמול, יום חמישי ה-22.10, את הפעילה הפוליטית סחר עבדו, הפעילה בתנועת בני הכפר (אבנאא אל בלד).

סחר עבדו
בדיווח נאמר כי סחר עבדו השתתפה בהפגנה משותפת לתנועה ולעוד תנועות שמאל בנוסף לאנשים מירושלים מול הכלא בב"ש שבמהלכה דרשו לשפר את תנאי המאסר של אחמד סעדאת. המשטרה הגיעה למקום ופיזרה את ההפגנה וגם עצרה את סחר.

והנה דברים שלא הופיעו בכתבה: אני הכרתי את סחר לפני כמה שנים בזמן שהייתי פעיל בתנועה, ולפי מה שידוע לי לא מדובר במעצר הראשון שלה אלא בתנהלות מגמתית מצד המשטרה שמופנית בעיקר כנגד פעילים בתנועת אבנאא אל בלד, ובינהם סחר.
| |
נחתם הסכם פיצויים בין המדינה לבין שבע ממשפחות ההרוגים באירועי אוקטובר
אתר אל ערב מדווח כי נחתם הסכם פיצויים בין המדינה לבין שבע ממשפחות ההרוגים באירועי אוקטובר, לפיו תשלם המדינה לכל משפחה קרוב למיליון ש"ח כפיצוי.

עבד אל מונעם אבו סאלח, אביו של וליד אבו סאלח תושב סכנין שנהרג באירועי אוקטובר, ציין כי כל הכסף שבעולם אינו יכול לפצות על רצח המפגינים, וכן כי תשלום הפיצוי אינו תחליף לדרישה להעמיד לדין את כל הרוצחים שאחראים על רצח המפגינים. הוא הוסיף וציין כי המשפחות לא ישתמשו בכסף לצרכים אישיים אלא הם יתרמו את הכסף למוסדות ציבור ערביים וכן ישתמשו בכסף לצורך הגברת המודעות לאירועי אוקטובר.
יש לציין כי הסכם זה מבטל את ההסכם הקודם שלפיו התנתה המדינה תשלום הפיצוי בוויתור המשפחות על דרישתן להעמיד את הרוצחים לדין, וכעת פתוחה בפני המשפחות הדרך לפעול גם במישור הפלילי כנגד הרוצחים.
| |
לדף הבא
דפים:
| כינוי:
ערביי48
|