דפנה אמא עובדת אובדתאמא עובדת ולפעמים אובדת. מנסה להיות אמא נהדרת ולא תמיד מצליחה. קוראת מחנכת מבלה מבשלת אופה מארחת מטיילת מבקרת נהגת בוס וכמעט הכל עם ילדים |
| 4/2010
מר בסדר-סיפור קצר
בעיר גדולה בבית אפור גר מר בסדר.
הוא ישב במרפסת על כסא נוח וקרא עיתון. מדי פעם הסתכל מבעד לתריסול על המכוניות שעברו בכביש. אשתו הגישה לו תה. הוא אהב לשתות תה. הוא אהב לקרוא חדשות ומדור ספורט. היתה קבוצה שאהד -עקב בהתמדה אחר הצלחותיה וכאב את כשלונותיה. כן, היו לו רגשות. מעל הכל היה חשוב לו להיות בסדר. ובאמת הוא היה בסדר. היתה לו מכונית בסדר עבודה בסדר אשה בסדר וילדים בסדר.בבחירות הוא הצביע למפלגת הבסדר.הוא ידע שאם שני אנשים ידברו עליו הם בוודאי יגידו עליו: ''הוא? הוא בסדר''. והוא היה מאושר. עד שיום אחד בדיקות רפואיות הראו שמשהו מאוד לא בסדר.הרופאים הביטו בו והנידו בראשם. הוא חזר לביתו ישב בכסא הנוח וקרא עיתון. האותיות התמזגו אט אט עם כסא הנוח ועם גופו. גופו הפך אפרפר . אשתו שהתקרבה אליו יכלה לראות את האותיות מבצבצות על עורו- ידיו רגליו ופניו. היא לא התעניינה בחדשות ובספורט, ולכן לא טרחה לקרוא. השינוי היה הדרגתי ונראה שגם קודם גוון עורו היה אפור, עכשיו רק נוספו האותיות. בוקר אחד אשתו אספה את העיתונים . היא נעזרה במטאטא והחלה לסדר. לפתע שמה לב שמר בסדר כבר לא יושב שם. מר בסדר נעלם.היא הלכה לקנות ''לאשה''.
| |
והגדת לבנך ליל הסדר שזכור לי כחוויה מיוחדת היה לפני שנים, בנפאל.הייתי בטרק ( ראונד אנפורנה). הנופים היו מדהימים ולמרות שהרגשתי פיזית רע מאוד, המשכתי במסע.היה די ברור לי שלא אגיע לסדר בקטמנדו באותו שלב כי הדרך לקחה לי הרבה זמן אבל חשבתי שאגיע לכפר מרכזי ושם אחגוג עם ישראלים נוספים.לצערי בקושי הצלחתי ללכת ובליל הסדר נתקענו בכפר נידח למדי. חברי ואני פגשנו שם כמה קיבוצניקים והחלטנו בכל זאת ולמרות התנאים לחגוג יחד. מעניין שגם להם היה חשוב להרגיש את החגיגה.ארגנו לעצמנו אוכל מתאים- זרוע מכנף תרנגולת, מרור ממאכל חריףו..צ'פאטי- סוג של פיתה במקום מצות.ניסינו לשחזר את ההגדה. חברי ואני נזכרנו בקטעים די רבים. להפתעתי הקיבוצניקים לא זכרו דבר. הם נזכרו רק בשירי אביב וסיפרו שהסדר בקיבוץ כלל מחולות אביב של הבנות... מאוד הפריע לי שהם לא מכירים את הדת ואת המסורת ''שלי''. עברו שנים. חברתי גליה הזמינה אותי לחתונה שהיתה בערך בפסח. גליה, קיבוצניקית לשעבר הגיעה מקיבוץ חילוני לחלוטין. פגשתי את גליה וכרווקות הלכנו יחד למסיבות.גליה פיתחה תחביב מיוחד והחלה ללכת לשיחות אצל רבנית.היא התלהבה מאוד מהשיחות ובכלל מהדת .דברים רבים בדת היא בכלל לא הכירה וכשבילתה שבת במשפחה דתית חזרה נלהבת מאוד.אחר כך גליה שלבשה גופיות ומכנסיים קצרים לפני כן ,שינתה את אופן הלבוש והחלה ללבוש חצאיות. עבר זמן והקשר בינינו כבר לא היה חזק כמו מקודם.די הופתעתי כשהוזמנתי לחתונה שלה .כשהגעתי לחתונה הופתעתי עוד יותר.רוב הקהל היה חרדי. גברים ונשים חגגו וישבו בנפרד. גליה חזרה בתשובה,אבל עשתה את הדרך ''עד הסוף''- הפכה להיות חרדית. עכשיו פסח.לפני כמה ימים תוך בילוי החג, שמעתי שיחת אמהות. הן ישבו בבית קפה מאחורי ודנו בתכנית טלויזיה( שלא ראיתי) ושעסקה בקשר בין הורים וילדיהם שבחרו דרך חיים שונה לחלוטין. הן דיברו על בן להורים חילוניים שחזר בתשובה. השאלה שעלתה היתה איך אפשר למנוע חזרה בתשובה :איך אני כאם אוודא שבני לא יחזור בתשובה? לא התערבתי בשיחה, אבל זה גרם לי לחשוב. לדעתי התשובה היא דווקא ב'' והגדת לבנך''. גליה הוקסמה מהיופי שבשבת ומנהגיה,מן ה''ביחד'' המשפחתי.הקיבוצניקים האחרים לא הכירו בכלל את המסורת, את השורשים שלהם ודווקא הם לדעתי עלולים (או עשויים )לחזור בתשובה. התשובה האמיתית היא ב''והגדת לבנך'' והחלק האחר- ''דע מנין באת ולאן אתה הולך''. כאשר אתה יודע מניין באת, אתה יודע גם לאן אתה הולך. המסורת אינה שייכת רק לחרדים.חלק מהתפקיד שלנו כהורים- מסורתיים וגם חילוניים, הוא ''והגדת לבנך'' ובמקרה שלי -''והגדת לבנותיך''..
| |
|