הפוסט הזה נכתב בשש בבוקר ואני ער כבר שעה. למי תודה, למי ברכה? לאלי ישי!
אף פעם לא הייתי אנטי דתי במיוחד. לא עם הרקע המשפחתי שלי, ולא עם היישוב שאני גר בו וכן הלאה. "שינוי" העלתה לי את הסעיף, על אף שכמויות מאוד נכבדות של בני משפחתי הקרובים הצביעו לליצנים האלה, אני תמיד חשבתי שזו קיצוניות לא ממש ראויה. בקיצור תמיד הייתי אדם מתון מהבחינה הזו. אבל אלי, הפעם הגזמת. כאילו אם בתור שר פנים אתה גזען ומגרש ילדים מהארץ ומסית כנגד אוכלוסיית העובדים הזרים, אז אני יכול להגיד שזה בגלל החינוך הנוראי שקיבלת (ושאתה דואג להנחיל לעוד ועוד אנשים) שלא ממש טרח להפגיש אותך עם אנשים שונים ממך, ולחבב אותם עליך. אז אני מקווה לטובתך ולטובתי שבקרוב תפרוש לעולם שכולו לימוד תורה עם הדומים לך ולא תצטרך לראות עוד ערבי / סתם לא יהודים מכל מיני צורות / עובדים זרים שגם הם מה לעשות לא יהודים / כל מי שלא דומה לך ולא חושב כמוך, ותוחלף בידי שר פנים פלורליסט, הומניסט והומוסקסואל (מבין מה זה מיעוט נרדף, ומכוח זה מגלה אמפתיה מובנית. תנו לנו שר פנים הומו. נהיה כמו בגרמניה. הוא גם יוכל לסדר חתונות וכאלה. מה, רק לגויים מגיע? בכלל כמו "הכיסא הדתי" בבית המשפט העליון, ו"האישה" המצחיקה הזאת שצריכה להיות חברה בממשלה, אז מגיע לנו גם "הכיסא ההומוסקסואלי" בממשלה. זה ישפר מאוד את הממשלה, וגם ייתן ייצוג נאות לאחוז נאה מאזרחינו, הייתי אומר אפילו יותר ממה שיש חרדים ספרדים. תנסו, מה יכול לקרות? ולא, הומו בארון לא תופס. כאלה כבר היו לנו בממשלה. אני רוצה אחד כזה שצועד בראש מצעדי הגאווה, אחרת זה לא שווה.). אז אתה לא אשם, כי אני באמת, רוב הדתיים שאני מכיר, הם פחות חשוכים ממך, ופחות גזענים ממך, וזה לא משהו שקשור לדת. אבל השעון קיץ, זה רק בגלל שאתה דתי, ותדע לך שאתה משניא עלי את הדת.
אז הגענו לסוכות. בערך כשאלמוג עמדה על דעתה, ודרשה סוכה, לפני למעלה מעשור, קניתי סוכה כזאת של נחלים, ממוטות ברזל, וכמה שנים טובות הייתי מקים אותה מדי שנה. היה נורא כיף, ומסורתי, וישבנו בה לפחות ערב אחד ואכלנו ארוחת ערב והקישוטים נכנסו לנו בפנים, והיה נורא צפוף, אבל נורא כיף, ושרנו שירים, וסיפרנו סיפורים, והילדים ישנו בלילה בסוכה, והיה סבבה, מורשת ישראל סבא. אז לפני שנה לרמי ועליזה ממול לא הייתה סוכה וביקשו את שלנו ומאז היא נשארה שם, ודי התאהבתי בסידור הזה. הילדים כבר גדולים. סוכה זה כבר לא גליק גדול. וגם לא קישוטים. ואני לא ממש צריך את זה. אבל, פלספן כתמיד, חיפשתי סיבה. אתם יודעים, קאנט, והמקסים הקטגורי. הרי קאנט בטוח לא היה מפסיק פתאום לבנות סוכה אחרי עשר שנים רק בגלל שנשבר הז'. צריך איזה סיבה טובה.
וזו באה. במסגרת התזה המופלאה (נכון ידעתם שאגיע לזה) אני נאלץ לעיין בכתביו של פרופסור אליאב שוחטמן. גם כשהפרופסור עצמו לימד אותי משפט עברי (ותיכף תראו איזה קליבר יצאתי. שוחטמן, בזה הצלחת!) העיון במשנתו ושמיעת דעותיו, שמה לעשות הן מנוגדות לחלוטין לשלי, היו עבורי מהנות כמו טבילה בבריכה של שמן מנועים משומש ביום קיץ חם. אז הביקור מחדש בעולם הזה לא ממש עשה לי את זה. אבל, זה הכרחי כדי לתת את הבסיס האמפירי המוצק לתזה שלי הנשענת על כרעי תרנגולת. ושם, בספר לנדוי, במאמר המוכתר "לשאלת הנהגתם של נישואים אזרחיים במדינת ישראל" נתקלתי בפנינה הבאה, שסיפקה לי את הסיבה האידיאולוגית המוצקה מדוע אין ברצוני לבנות סוכה. והנה זה בא -
"אין ספק שבמישור העקרוני מוסמכים חכמי ההלכה לכפות נורמה דתית על מי שאינו רוצה לקיימה . לפי הברייתא (כתובות פו ע"א) מי שמסרב לקיים מצוות עשה, כגון עשיית סוכה ולולב, מכים אותו עד שתצא נפשו."
אמאל'ה! אז מהר מיהרתי אל הברייתא בכתובות פו ע"א ושם מצאתי דו שיח בין שני אמוראים מהדור החמישי רב פפא ורב כהנא, במסגרתו מעלה כהנא באמת את דעתו ההלכתית שמי שלא עושה סוכה ולולב מכים אותו עד שתצא נפשו. אז דבר ראשון למה ברייתא? הרי ברייתא זה עניין של תנאים, וכאן יש לנו אמוראים? אז תפסתי אותך שוחטמן או שיש משהו שאני לא מבין?
אבל להרוג בנאדם כי לא עשה סוכה? ומה אם הוא כבר בן 43 כמעט ונתפס לו הגב? מה אם יש לו אלרגיה ללולבים? מה אם סתם לא בא לו וזה נראה לו אידיוטי? כהנא, פפא, תרגעו! אז כהנא, אתה והנכד שלך מאיר, לכו תחפשו אמורא ג'ינג'י שינענע את הלולב שלכם. אני לא עושה יותר סוכה בפרנציפ! ולכל היתר, וגם לאליאב שוחטמן שבסך הכל כתב מאמר מעניין שעוזר לי מאוד בתזה - חג שמח!