אז יצאנו, כמה חבר'ה מהוויקיפדיה, וכמה חבר'ה מאשחר, למסע בטבריה בעקבות דאהר אל עומר. מדריכנו היה זיאד, נין נינו של דאהר, שהוא לא רק אנציקלופדיה מהלכת לכל מה שנבנה בגליל על ידי דאהר ואחרים, אלא גם צייר מחונן ומדריך תיירים בחסד. נפגשנו בצומת גולני, ולאחר מכן התכנסנו שוב בטבריה ונפגשנו עם א' וש' שהגיעו מראשון. לא היה שום דבר פוליטי בסיור. לא במאקרו - המטרה הכמעט מוצהרת הייתה לצלם מה שיותר תמונות לערך על דאהר בוויקיפדיה, ולא במיקרו - בני אשחר שהגיעו לטיול בעקבות כרוז מס' 4.5 הבהירו היטב שאינם מחוייבים למפלגה הדאהריסטית בבחירות, וטרם קבעו עמדתם באשר לשער הצהוב ומי רשאי לעבור אותו. כולם חייכו אל המצלמה.
אז היה טיול דווקא די סבבי. ראינו את החומה ואת המגדלים ואת המסגדים וקיבלנו תמונה מלאה של טבריה של דאהר. מה שעשו עם המסגדים, שעומדים חרבים ונטושים, וסביב אחד מהם בנו מרכז קניות, זה גועל נפש, אבל זה לא העניין. לקראת סיום הטיול הגענו למחלקת התיירות של עיריית טבריה ששוכנת בבניין צלבני נפלא, ויש לידו גן ארכיאולוגי, ושם נתקלנו בשלט הבא:
אז למי שקשה לו לקרוא, הנה הטקסט המביך משהו - "טבריה בירת הגליל, אחת מארבע ערי הקודש, נוסדה על ידי הורדוס אנטיפס בין 17 ל-20 לספירה ונקראת על שם הקיסר הרומי טיבריוס. מוסדות ההנהגה היהודית, הסנהדרין והנשיאות היהודית עוברים אליה מציפורי. התלמוד הירושלמי נחתם בעיר טבריה במאה ה-5. בתקופהת הגאונים, אסכולה של פייטנים ודרשנים פורחת בה. הניקוד הטברייני המתפתח בה משמש אותנו עוד היום".
הבעייה היא לא השימוש בלשון הווה - הניקוד הטברייני חדל להתפתח זה מכבר, והפייטנים והדרשנים גם הם לאחר שיא פריחתם. הבעייה היא שאני עומד במקום בו אני מסתכל מסביבי ורואה חומה שהקים דאהר, מבנה שהקימו הצלבנים, אין ספור מבני בזלת ששימשו למבני מגורים ולמבני ציבור, מסגדים, ובקיצור, רמזים לכך שמי שבנה את המקום בו אני עומד לא היה יהודי. איפה הערבים שישבו בטבריה מאות שנים? גם ההיסטוריה היהודית הכתובה כאן היא די קטועה (איפה השל"ה? איפה אבולעפיה? איפה האר"י?) אבל ההתעלמות המוחלטת מערביי טבריה היא הדבר החצוף בשלט הזה. אכן "קסם על ים כינרת". יגאל אלון נפנף במטה הקסם שלו, וכל הערבים נעלמו. גם מהשלט הזה.
מה יקרה אם יכתבו על ההיסטוריה הערבית של טבריה? האם ייפרצו הגדרות וצאצאי המתפללים במסגד א-זידאני ישובו וידרשו את רכושם השדוד? לא ממש. ולמה להעלים את האמת? למה לשקר? זה לא "נרטיב". זה פשוט התעלמות מוחלטת מההיסטוריה, ויצירת היסטוריה חדשה, אלטרנטיבית. כזו שקופצת מהמאה ה-5 שבה מסתיימים האירועים בשלט, למאה ה-21 בה עומד האדם (היהודי או התייר, כי השלט כתוב בעברית ובאנגלית) וקורא את השלט. כל מה שהיה באמצע נמחק.
תהיה לנו זכות קיום בארץ הזו רק אם נכיר בהיסטוריה שלה. לא חייבים לרוץ עם הנרטיב של הנכבה, או להסכים לזכות השיבה. אפשר לספר גם את הסיפור הציוני הידוע שבמלחמת העצמאות החבר'ה ברחו כי ההנהגה קראה להם לברוח, או לנסות למצוא את האמת, שהיא תמיד באמצע, להתנגד נחרצות לזכות השיבה ועדיין לא לשקר. מה שהשקר שבשלט הזה אומר לי הוא שמי שהציב אותו אינו מסוגל להיישיר מבט אל ההיסטוריה של העיר שלו. מי שאינו מסוגל להיישיר מבט, בדרך כלל מתבייש במשהו. מי שכתב את השלט הזה אומר בעצם - אני לא אספר לכם שהיו כאן ערבים, כי אז תשאלו לאן הם הלכו, ואיך הם הלכו, ואני לא מסוגל להתמודד עם תשובה נכונה לשאלות האלה.
אז עיריית טבריה - אל תשקרי לתיירים שבאים אלייך. היו כאן פעם ערבים, והיום אין. אפשר לספר כמה סיפורים למה זה קרה, ואפשר גם להצדיק את זה, ואפשר גם לא להצדיק ועדיין לחשוב שהם לא צריכים לחזור, אבל אסור להתעלם, ואסור לשקר.
ועוד דבר קטן - איזה יופי הצריח של המסגד ליד בית הכנסת ליד הכנרת. ככה זה צריך להיות. ומרחוק לא רואים שהמסגד חרב ונטוש, ובית הכנסת משגשג.
שבת שלום
בברכת
גל אחד טוב נגד השער הצהוב
בכל אופן לא יכולתי להתאפק... טוב. הפוסט הבא כנראה יתאר את החוויות שלי מבוב דילן ביום שני. עד אז להתראות!