לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אבו אלמוג


Dum spiro - spero

Avatarכינוי: 

בן: 56



פרטים נוספים:  אודות הבלוג

הבלוגים הקבועים שלי
קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אוגוסט 2012    >>
אבגדהוש
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 

8/2012

עוגן הרם!


התבטאויותיו האחרונות של שר הפנים מקשות עלי מאוד, כישראלי הגון ושומר חוק, להיות ישראלי הגון ושומר חוק. במדינה שבה ההגינות ושמירת החוק מתבטאות בכליאה ללא משפט של עשרות אלפי פליטים ודורשי מקלט, קשה לי לחשוב מהי משמעותה המוסרית של התנהגות נורמטיבית. 


 איך הגענו לשם, מנקודת פתיחה לא רעה של 'אור לעמים' וכל זה?


 שיטת המילט בישראל מחייבת שליטה דתית במשרד הפנים. כל עוד 'הדתיים בממשלה' היו אנשי 'המזרחי', זה היה בסדר, יחסית. החבר'ה האלה היו יחסית משכילים בהשכלה כללית. בורג האבא נשא בכבוד את התואר 'דוקטור'. חלקם ידעו את אימי השואה בעצמם, רבים מהנהגתם איבדו שם את משפחתם. פעם בכמה שנים מישהו שם היה מחליט איזו החלטה מקוממת שנגעה לחלק מזערי מהאוכלוסייה, ואז בג"צ היה מחליט ההיפך והיה ריב אימים וממשלות היו מאיימות ליפול, אבל לכלל מוטאציה כמו מחנות מעצר ללא משפט למבקשי מקלט, הדבר הזה לא הגיע.


 ואז, בשנות השמונים, קרו שני דברים. הזרם של 'המזרחי' הפך להיות המפדל שכיום אנחנו מכירים בתור 'הבית הלאומי', איבד כל עניין בתרי"ב מצוות והקדיש עצמו לפרשנות מאוד קיצונית של מצוות יישוב ארץ ישראל. וקם זרם חרדי ספרדי 'מתון' שהסכים, בניגוד לקודמיו האשכנזים מה'אגודה' לקחת חלק בממשלה הציונית. הם לקחו את הנטל ההיסטורי של הנהלת משרד הפנים.


 עכשיו, אם נשווה בין הד"ר בורג לאלי ישי, נגלה שלאלי ישי חסרה ההשכלה הכללית. ז"א שזרם החינוך החרדי שממנו הגיע ישי, די מתעלם מכל מה שקרה בעולם לאחר חתימת התלמוד, וזה משהו כאילו שפינוזה, ודקארט, ורוסו וג'פרסון ומארקס, וג'ון סטיוארט מיל, וחנה ארנדט לא באו לעולם. לקחת אדם שגדל במערכת ערכית ומוסרית כזו, שמתאימה בול לקהילה יהודית בבבל באמצע המילניום הראשון (ומה לעשות שאז נחתם התלמוד), ולשים אותו בראש מנגנון ריכוזי של משרד הפנים של מדינה מודרנית, זה כמו לתת לילד לנהוג בטנק. משהו טוב לא יכול לצאת מזה.


 האמת גם שאני לא ממש סגור מה לומדים שם על השואה ולקחיה, פרט לזה שנורא שנאו יהודים אז הרגו אותם. אני די בטוח שאם אני אומר ליד אלי ישי את השם 'חנה ארנדט', אז האסוציאציה הראשונה שתעלה תהיה הפקידה הזו במרשם האוכלוסין בנתניה, ולא הפילוסופית היהודיה. ובכל אופן, אלי, ביום השואה אתה לא חייב לעמוד בצפירה. תגיד תהילים, אבל אחרי כן תפתח טלוויזיה ותראה קצת, בסדר? או למה לחכות ליום השואה, כשכבוד שר הפנים נתן אולטימטום עד ה-15 באוקטובר. אלי, תריץ בגוגל את המילה 'הספציאליסט'. יש שם סרט כזה שאפשר לראות. שב את השעה וחצי. אולי תלמד משהו. אני בטוח שהאינטרנט רימון אצלך, שנועד למנוע ממך להתמכר להנאות החושניות של אתרים שמראים את הדבר הנורא שאפשר היה לראות פעם על שקיות של מלח, יאפשר לך לצפות בסרט הזה. אבל אנחנו סוטים מהנושא.


במדינת ישראל של שנות השמונים קרה פעם דבר נורא. התגלה שקברניט של אוניית צים, אדם בשם אבנר גלעד, הוריד נוסע סמוי שחור בלב ים. ניתן למר גלעד לספר כאן את הגירסה שלו לנעשה, שדי מקלה לעומת גירסאות אחרות -  


 "המקרה היה פשוט מאוד. יש בעולם אנשים שמנסים לברוח ממדינותיהם. נקראים סטואו אייוי שמתחבאים ללא ניירות. יש מדינות כמו אפריקה, שמחפשים באונייה ומורידים נוסעים כאלה מיד.   באפריקה הובלנו מטעני פוספטים למוזמביק. בנסיעה זו עלה איזה אידיוט בקניה, ואנחנו נסענו אז למדינה קומוניסטית אפריקנית, טנזניה.   


אמרתי לו, שמע, הוא דווקא דיבר אנגלית. אנחנו מפליגים לשם, יש שם אי. תעגון קילומטר מהאי. הם מתורגלים, או שהם קופצים כשרואים סירת משטרה, כי הורגים אותם כבר בדרך לחוף. אם הייתי נוסע לארץ נורמאלית אולי הייתי לוקח אותו איתי. אבל דרום אפריקה של אותם ימים הייתה אפרטהייד מוחלט. אסור היה לשחורים אפילו לאכול עם לבנים. אמרתי לו יש לך שתי אפשרויות. או שאני מודיע להם עלייך מראש כדי שלא אלך בעצמי לבית סוהר, או שאני מוכן להסתכן ולהוריד אותך בדרך. אתקרב לאיזה מפרץ, אבנה לך רפסודה ואלוהים גדול בשמיים. 


אמרתי לו יש לך שתי אפשרויות. או שאני מודיע להם עלייך מראש כדי שלא אלך בעצמי לבית סוהר, או שאני מוכן להסתכן ולהוריד אותך בדרך. אתקרב לאיזה מפרץ, אבנה לך רפסודה ואלוהים גדול בשמיים. 500 מטר מהחוף הקצין הראשון מודיע לי, שהשחור לא רוצה לרדת. הבאנו אותו לסולם של חבלים, הורדנו אותו לרפסודה, והסתלקנו משם".


 טוב, בישראל של 1984 נורא לא אהבו את הסיפור הזה והעמידו את גלעד למשפט, ופסקו לו בסוף מאסר על תנאי לשנתיים.


 האמת היא, שלדעתי כל השוואה בין מעשהו של גלעד, ובין מעשי ממשלת ישראל - אלו שכבר בוצעו, והמתוכננים - עומדת לטובתו של גלעד. ומה גרוע יותר, להוריד אדם על רפסודה במפרץ, או לשלוח אותו חזרה למקום שורץ מחלות, ורעב, וג'נוסייד, כמובן תוך הקפדה על כך שרכושו האישי, וכן כילות, תרופות, ושאר דברים שצריך לצורך ההישרדות הבסיסית, נותרים מאחוריו בארץ. 


 מדוע מעשהו של גלעד זכה לגינוי כללי ב-1984 וב-2012 מעשי ממשלת ישראל הם מדיניות רשמית?


 מה קרה לנו מאז? ראשית, הסולידריות החברתית שהייתה עדיין חזקה מאוד ב-1984, נשחקה עד דק, וערך חיי אדם ירד. במדינת הקאסטות שהפכנו להיות, הקאסטה הנמוכה ביותר היא זו עם צבע העור הכהה יותר. איך זה קרה? אני חושב שביליתי את כל ילדותי בלי לראות ולו אדם אחד כהה עור, פרט לאייזק מספינת האהבה בטלוויזיה, עד 'מבצע משה'. כשהתחילו להגיע לכאן האתיופים, והתחילו גם הסטיגמות הגזעניות, הפך השחור, ממשהו ערטילאי למשהו מוחשי, וכמובן מאיים. אבל זה דורש ניתוח עמוק על ידי סוציולוג מובהק ממני. 


מילה אחת של אזהרה לכל מי שחושב לשרת במתקן הזה בנגב. יכול להיות שבמקומות אחרים מעשה מהסוג שמשדל אתכם אלי ישי להיות שותפים לו נקרא בכל מיני שמות מכוערים ולא יפים, ושמישהו ירצה שתתנו עליו את הדין. זה נורא לא נחמד, כי תארו לעצמכם שאתם יוצאים לטיול בר מצווה שבועיים באירופה הקלאסית עם הילד, ומסיימים את הטיול באיזה כלא של אירופים שלא מבינים קריצות, לא יודעים שהעובדים הזרים מפיצים מחלות ומשתמשים בבתי כנסת בתור שירותים, וגם לוקחים ללב כל מיני דברים שכתבו פעם כל מיני גויים על 'זכויות אדם', ואין להם שמץ של מושג מה אמר רב הונא לרב פפא. אז אולי כדאי שלא תעשו את מה שהוא משדל אתכם לעשות?


 סתם נקודה למחשבה.


אבל זה לא יקרה. יימצאו האנשים שירדפו אחר הפליטים, יעצרו אותם וישלחו אותם למחנות. יימצאו האנשים שיחזיקו את הפליטים במחנות האלה ללא משפט שלוש שנים, יימצאו האנשים שיסייעו בגירוש למדינת המוצא רדופת הרעב, הג'נוסייד והמחלות. הספינה תמשיך בדרך, והנוסעים הסמויים בדרכם אל הרפסודה. עוגן הרם!


 

נכתב על ידי , 30/8/2012 06:46   בקטגוריות האמת שלא תיאמן, משרד הפנים, חנה ארנדט  
13 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אבו אלמוג ב-5/9/2012 04:42



120,065
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , אקטואליה ופוליטיקה , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאבו אלמוג אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אבו אלמוג ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)