לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אבו אלמוג


Dum spiro - spero

Avatarכינוי: 

בן: 56



פרטים נוספים:  אודות הבלוג

הבלוגים הקבועים שלי
קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    ינואר 2013    >>
אבגדהוש
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

1/2013

הוא פשוט שיריונר


נו... עוד לא הסתיימו הבחירות לכנסת, וכבר התחילו בחירות, כנראה לא פחות חשובות, למשרת הרב הראשי. כל מי שקורא 'הארץ' למשל, שם לב בעמוד הראשון למודעה, בה מופיע פרצופו של הרב דוד סתיו, משל היה מופז המתחנן שנחוס עליו (עבד הפאסיב אגרסיב, נכון שאול? אבל תודה שלא יצאת גבר. תביא את החוגר. רשום גבר גבר? הנה, מחקנו) כשהוא מחייך ומסביר, מטעם המטה החילוני לקירוב לבבות, בהאי לישנא:

 

"הבחירות לרבנות לא פחות חשובות מהבחירות לכנסת. אחת לעשר שנים נבחר הרב הראשי של ישראל לכהונה שמשפיעה על איכות חיינו לא פחות מהשפעתה של הממשלה. הרבנות הנשלטת על ידי מיעוט חרדי ליטאי הצליחה להמאיס את עצמה על הציבור החילוני. הרב דוד סתיו ראש ארגון צהר הוכיח שאפשר גם אחרת. הגיע הזמן שרב ציוני, שיריונר שילדיו משרתים בצה"ל יוביל את ישראל לרבנות חדשה. רבנות מקרבת ולא משניאה. הרב סתיו הרב של כולנו. למידע חפשו בפייסבוק את הדף של הרב דוד סתיו ואת הקבוצה: הרבנות מעניינית את הסבתא שלי."

 

מעניין, נכון? נתחיל מהמטה החילוני לקירוב לבבות. מן הסתם מודעה מסוג זה אינה מן הדברים הזולים. אך מחיוכו של סתיו ומסבר פניו ההגון חזקה עליו שידע להבדיל עצמו היטב ממממניו (איזה כיף לכתוב את המילה הזו! ואפילו בהקשר רלוונטי), ולא לשאת להם פנים כשימלא בתפקידו. היה מעניין לשמוע מי הם, אבל נמשיך הלאה. 

 

למי המודעה מיועדת? בניגוד לכנסת, הנבחרת על ידי כלל האזרחים, את הרב הראשי בוחר גוף בוחר המכיל 150 איש, בתוכו 80 רבני ערים, מועצות ושכונות, דיינים, הרב הצבאי הראשי ועוד 70 נציגי ציבור. הגיונית, פרסום ב'יתד נאמן' היה יותר מועיל מפרסום ב'הארץ'. או סתם להרים אליהם טלפון. בסך הכל חבויה כאן אמירה שקוראת לדמוקרטיזציה של הבחירות לתפקיד. לכאורה, דבר נעלה. בפועל זה לב הבעייה. הרב הראשי הוא פקיד. כשם שאיננו בוחרים את מנכ"ל משרד הרווחה, או את ראש מועצת מינהל מקרקעי ישראל ׁ(כחלון, אתה עוד בעניין? או שזה היה מין בלון כזה שעף ופרח וגמרנו?), כך איננו אמורים לבחור את הרב הראשי. כאן בדיוק הפער. למה בעצם הפקיד הזה סבור שהבחירות לתפקיד שהוא רוצה בו חשובות לא פחות מהבחירות לכנסת? למה הוא סבור שיש עניין לכלל האזרחים באופן שיפעילו לחץ על נציגי הציבור שלהם לבחור בו?

 

מה בדיוק ההשפעה של הרב הראשי עלי? אני איני מכיר בו כסמכות רוחנית. הסמכות הרוחנית שלי היא הרב של הקהילה הרפורמית שאני מתפלל בה, שאני מוכן להתערב שמנגן בגיטרה פי אלף יותר טוב מהרב סתיו. האמת היא שגם בתור רפורמי אני די הולל ופוחז, כך שכל מערך הכשרות שקוף מבחינתי, וכל עוד לא לוקחים שם שוחד, ולא מתנים את הכשרות בכל מיני תנאים שאינם מסוג העניין אז שיעשו מה שהם רוצים. אותו דבר עם קבורה. כבר מזמן אמרתי כאן שאני רוצה שישרפו את גופתי ויניחו את הכד במדף צדדי בארומה כרמיאל, וכך אדע שאזכה לביקור שבועי של ילדי האבלים ואשתי מוחת הדמעה, ובוריס (אחרי לכתי אני מפרגן לה אוקראיני בן 20, סתום כמו עץ, אבל מצוייד היטב, כקוזאק, כחמלניצקי בשעתו). כך שעניינים אלו אינם מענייני, וזכותו של הפקיד המשמש בתפקיד הרב הראשי לעשות בהם כפי הבנתו התיאולוגית.

 

אלא מאי? יש עניין אחד שאם ארצה או לא ארצה הרבנות הראשית תוקעת בו את יתדותיה (הנאמנים) והוא כמובן הנישואים והגירושים. כה אמר סעיף 1 המפורסם לחוק בתי הדין הרבניים (נישואים וגירושים), התשי"ג - 1953:  " עניני  נישואין  וגירושין  של  יהודים  בישראל  אזרחי  המדינה  או  תושביה  יהיו  בשיפוטם הייחודי של  בתי  דין  רבניים." אופסי... רפורמי? קונסרבטיבי? חילוני? שייך לכת הקראים המורמונים מגדלי הקורמורנים? בעייה שלך. אנחנו נחליט בשבילך. בוא אלינו.

 

טוב. אז ייתכן שמה שמשניא את הרבנות הוא לא שהיא 'נשלטת על ידי מיעוט חרדי ליטאי', אלא שהיא דוחפת את עצמה בכוח למיטה שלי.

 

אז מה אנחנו מצפים מהרב הראשי? לא שיהיה שיריונר. אני לא מצפה ממנו להילחם. היכולות שלו בשיריון מעניינות לי את הסבתא. כאילו אתם יודעים, מין אחוות רובאי שלוש וכזה, ומי שאכל גריז, אפילו אם לא הגיע למעלתו של תותחן, אלא רק שיריונר (וכשאני הייתי בסדיר הסתובבנו כולנו עם הכומתה השחורה) אז כבוד וזה, אבל מה זה קשור לרב הראשי, לעזאזל? אני מצפה מהרב הראשי לכמה דברים. ראשית, שימשוך ידו מן האסטרולוגיות ומן הצלמים הצרפתיים. שיגיע נקי כפיים ובר לבב למשרה, ושיהיה באיזה מקום בעל יושרה אינטלקטואלית.

 

איך סתיו? חזקה על אדם בעל זקן כה ארוך שהוא עונה אחר הציווי 'אל תשלח ידך אל הנער', ובכך עבר את המבחן הראשוני. יושרה אינטלקטואלית? שפטו אתם. מעשה שהיה כך היה.

 

הטענה הבסיסית של המתנגדים לנישואים אזרחיים היא שאלו יפצלו את העם לשניים. מי שאיכפת לו מן ההלכה יתחתן רק עם אחרים כמותו, וזאת בשל החשש שצאצאיהם של הנישאים בנישואים אזרחיים הינם ממזרים. כמה וכמה פעמים כאן הבאתי דברי רבים, מישעיהו ליבוביץ' ועד הרב בקשי דורון, שהסבירו שדווקא לפי ההלכה, המשמעות של כפיית נישואים דתיים על אוכלוסיה חילונית היא סכנה גדולה בהרבה ליצירת ממזרים, בעוד שנישואים אזרחיים מפחיתים את הסכנה הזו למינימום. שוב ושוב אני מביא את דבריו של ליבוביץ', שאני מוצא שהם מעבר לכל דבר ישרים, הגונים, וגם משעשעים במידה -

 

"קשה לחשוב, שהאישה שבא עליה איש על סמך רישום במשרד ממשלתי תהיה בחזקת מקודשת, לאחר שהללו גילו דעתם בפירוש שאינם מתכוונים לקידושין כדת משה וישראל. מצב זה, שמפחית את חשש הממזרות עד מינימום יהיה בו שיפור עצום לעומת המצב של חוק הנישואין והגירושין הקיים, שאינו אלא חוק לריבות ממזרים בישראל - שהרי איסור אשת איש, החל על עובדות פיסיולוגיות שאינן נוגעות אלא לבעליהן, לא ניתן לביסוס מבחינה מוסרית או חברתית ואינו אלא איסור דתי חמור, ולפיכך בחוגים רחבים של האוכלוסיה שנתערער בה תוקף החוק הדתי - ובכלל זה הרבה אנשים הגונים מאד - אין הניאוף מוחזק איסור. נמצא שהכופין קידושין על הציבור שאינו מודה בקדושתם עוברים בצורה חמורה על 'לפני עיוור לא תיתן מכשול' ומתוך כפיית שמירה על איסור בעילת פנויה - שהעבירה עליו אינה עושה ממזר - הם מכשילים את הרבים באיסור מיתת בית דין".

 

תאמרו, ליבוביץ'. נו, שמאלן קיצוני. ובכל אופן, מלב ליבו של הממסד הדתי בא הרב בקשי דורון (וכהוכחה לממסדיותו, מסתבר שהסתבך לאחרונה בעניין לא נעים של תארים פיקטיביים שחילק לרבני משטרה או משהו בדומה לזה. כמובן שחזקה עליו שהוא זכאי כל עוד לא הוכחה חפותו, וממילא זה כסף של המדינה... כספי ציבור, אתם יודעים. הפקר.) ואומר בדיוק את אותם הדברים, וקורא לייסוד נישואים אזרחיים.

 

מה אומר הרב סתיו שלנו על זה? האם הוא מתמודד עם הטיעון ההלכתי? האם הוא מוכן לצעוד בדרך הזו? או שמא הוא רוצה להמשיך ולכפות עצמו עלי ועל שכמותי בנימוק שערוותו ההלכתית נחשפה (של הנימוק, לא של הרב סתיו חלילה)? שלושה ניחושים. הצלחתם על הראשון - "הרב דוד סתיו, מראשי הארגון, אמר כי כי הוא אינו מקבל את הדברים כיוון שמשמעותם היא 'פירוק הרבנות הראשית בישראל והחלפתה במשטר של ספרי יוחסין'. עם זאת, אמר הרב סתיו כי בקשי-דורון הציב בדבריו אתגר לממסד הרבני. 'זו קריאת אזהרה ואור אדום לרבנות הראשית'."

 

טוב, זה היה בשנת 2004. אולי בתשע השנים שחלפו שנה הרב ולמד, והגיע למסקנה אחרת? לא ממש. תומר פרסיקו, בבלוג המעולה שלו, מביא עמדה עדכנית. הוא לא זז מילימטר, סתיו. חוזר על אותם דברים, על אותה הפחדה הלכתית מנישואים אזרחיים - "אם יאושרו חתונות אזרחיות הדבר יביא ל'דור חדש שלעולם לא יוכל להוכיח את יהדותו' אשר 'יפצל בפועל את הציבור שכיום מוגדר כיהודי'."

 

נו שוין. אז נראה לי שמה שהיה הוא שיהיה, סדנא דארעא חד הוא, ובחירתו של הרב דוד סתיו באמת לא תביא למפנה היחיד שיכול להציל את הרבנות הראשית. אז באמת הרבנות מעניינת את הסבתא שלי, ובעצם כך גם דף הפייסבוק שלך, סתיו, כי אתה מתעקש להמשיך ולהיכנס לי למיטה, ולא הזמנתי אותך לשם, ואין מקום גם בשבילך.

 

אז שבת שלום לכולם, מהמתיבתא הרעפארמית בסח'נין שעל נהר החילזון. טיש היום אצל האדמו"ר, בתשע בערב. אוכלים קצת ראז'ינקעס מיט מאנדעלן לטו בשבט, ורואים את 'דער קול'. יהיה גם עראק ירדני. סתיו, גם אתה מוזמן. נקרב לבבות, נחליף מתכונים לבישול לוף בגריז 040, ותספר לי בדיוק למה אתה רוצה לכפות עלי את הדעה שלך. 

 

נכתב על ידי , 26/1/2013 08:42   בקטגוריות קשקשת וברברת, אקטואליה  
15 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של נדב פרץ-וייסוידובסקי ב-28/1/2013 07:47



120,064
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , אקטואליה ופוליטיקה , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאבו אלמוג אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אבו אלמוג ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)