בניין יש בעירי עפולה, ו'בית פיינגולד' שמו. זהו הבניין הראשון שהוקם בעפולה, ימיו כימי העיר. הוא הוקם על ידי היזם והפילנתרופ שלמה פיינגולד, דמות מרתקת מימי ראשית היישוב, שבנה בניינים דומים בירושלים, תל אביב וטבריה. מחזונו של פיינגולד נותרו אך מעט בניינים ברחבי הארץ. בניין בירושלים, בית מלון הרוס בטבריה, ו'בית פיינגולד' בעפולה. בית זה ראה הכל, ושמע הכל. הוא משקיף מזה כשמונים ותשע שנים על עפולה. במאורעות תרפ"ט, כשחששו ראשוני עפולה משכניהם בג'נין, כינסו את הנשים והילדים בחצרו הפנימית של הבית. בילדותי היה שם קולנוע ו'נווה אור' שמו. היום זו שדרה של חנויות. לצידו של הבית נבנה מלון, ו'מלון מרכזי שפירא' שמו. במלון לנו גדולי האומה, ח.נ. ביאליק, הרב קוק, בן גוריון וז'בוטינסקי. באחרית ימי המנדט שימש הבית כמפקדת הכוחות הבריטיים בעפולה. במשרדי תלויה תמונה של המלון בתקופה זו, כשלפניו משמר של חיילים בריטיים. עיריית עפולה מודעת היטב לערכם ההיסטורי של שני הבתים. את השדרה שיחזרה, בעלות רבה ובעמל רב, בניסיון להחזיר מה מגדולתה בעבר. את המלון הכריזה כ'בניין לשימור' מטעם המועצה לשימור אתרים. הציבה עליו שלט כחול, למען ידעו כל הבאים את קורותיו, קישטה אותו בציורים ופסיפסים המתארים את קורותיו. שכיית חמדה עפולאית שמדי יום אני נהנה לראותה.
והנה, על אחד מעמודי בית פיינגולד טרח מאן דהוא וכתב את המספר האניגמטי 269. FREE 269. לא סתם כתב. בצבע אדום, באותיות גדולות שגודלן כמטר. מיהו ומהו 269 שיש לשחררו? האם הוא אסיר מצפון? האם נכלא על לא עוול בכפו? האם הוא אחד מאותם אלו שמוחזקים על ידי שלטונות חושך בפינה אפילה של העולם, ואינם מוכרים בשמם אלא במספרם בלבד?
מה רצו להשיג בכך? איש מבין העוברים בשדירה, פרט למשחית האלמוני ולי, אינו יודע מיהו ומהו 269. אני בספק אם בכתובת זו יש כדי להעביר ולו אדם אחד על דעתו, ולשכנעו לתמוך בטבעונות (כך גם, אגב, הססמה המשכנעת 'טבעונות - כי חלב זה לתינוקות' שרשם מאן דהוא בעיפרון מתחת לאותו גרפיטי). זהו אינו מעשה של תעמולה, הקוראת לרואה אותה לעשות מעשה. זהו מעשה של הטלת אימה והותרת סימון טריטוריאלי. אנו הטבעונים הקיצונים, גם לכאן הגענו, בדומה לגרפיטי של כנופיה או של ארגון טרור. אלו לא הסתפקו בכך, והשחיתו בכתובות - מפורשות יותר - גם את חזיתו ההיסטורית של המלון, בצד הנאה שקושט בפסיפס ובשלט של המועצה לשימור אתרים.
תאמרו - גרפיטי על בניין, מה בכך? מבחינתי זו אמירה ברורה המעמידה את האידיאולוגיה הקנאית של אותם משחיתים מעל כל ערך תרבותי שהוא, מעל המסורת, מעל ההיסטוריה, מעל ערכים של יופי אורבני. מבחינתי דומה הדבר להשחתת פסלי הבודהא בבמיאן על ידי הטליבאן, כשעלו לשלטון באפגניסטן. הרס של שכיית חמדה, אוצר תרבות אנושי, בשם אידיאולוגיה קיצונית. אך מה לאותם אנשים ול'תרבות אנושית'? לדידם האדם הוא אך חיה. סמלם, שהשחית את המלון, הוא כף יד, כפה חייתית, וטלפי ציפור, העומדים בשורה, שווי ערך. אם האדם הוא אך חיה, הרי שתרבות אנוש אינה בעלת משמעות.
היורופסקאיות חדלה זה מכבר מלהיות העדפה קולינארית. זה מכבר קיבלה סימנים של דת. כת קיצונית. עיקרי האמונה של הכת נשמעים לכל אדם רציונלי כהבל. הטענה שאכילת בשר מזיקה לבריאות, שהאדם הוא אוכל עשב מטבעו, ומעבר לכך, שהאדם שווה לחיות בכל, היא רק הבסיס השגוי והשקרי למבנה מורכב של אמונות ודעות, שאינן ניתנות לביסוס רציונלי. נסיונות לחבר אנשים אלו אל המציאות, באמירות כדוגמת זו שמעבר לכלכלה עולמית המבוססת רק על אכילת צמחים יגרום לאסון אקולוגי גלובלי, או העובדה הידועה לכל שגידול צמחים למאכל כרוך לכשעצמו בהרג רב של חיות שדה קטנות וחרקים, נתקל בחומה בצורה של הכחשה.
סימנם של אלו המשתייכים אל הכת, בניגוד למי שקיבל עליו את הטבעונות מטעמים של חמלת אמת לבעלי החיים, וחוסר רצון ליהנות מסבלם, הוא חוסר יכולתם להתנער ממעשי אלימות וונדליזם המבוצעים בשם האידיאולוגיה הקיצונית. יורופסקאי אמיתי ישתמש בכל לוליינות מילולית אך לא יגנה את האלימות או הוונדליזם. ניסיתי זאת עם כמה ממכרי היורופסקאים בעת שאותו גורו הזוי היכה את העיתונאי אראל סגל, בשל כך שהלה לבש מעיל עור, וביקשתי כי יגנו את המעשה כאלימות שאין לנקוט בה. זה היה משעשע חמש דקות, ואחרי כן זה התחיל להיות מפחיד.
גם כאן אני צפוי לתגובות כאלה, ומוכן להתערב כי אלו תכלולנה את החיבור האהוב על היורופסקאים לנאצים ולנאציזם (שווה יהיה להעביר את החוק האוסר על השימוש במילה 'נאצים' רק כדי לנקות את המרחב שלנו מהשיח הזה) - "ואם אתה היית נכלא במחנה ריכוז ומחכה להוצאתך להורג, לאיזו התנהגות שלי היית מצפה? האם היית רוצה שאמחה בשקט, או שאכתוב גרפיטי, או שאף אפעל באלימות כדי לשחרר אותך?"
יורופסקאי יקר. העגל 269 לא מצפה לכלום. אין לו יכולת 'לצפות'. מאחורי העיניים הגדולות אין הרבה מוח. המדובר בעגל. הוא אינו יודע מה שיקרה לו בעתיד. הוא אינו יודע שימות. הוא אינו מסוגל להבין את עצם קיומו. הוא עגל. ואפשר לשאול גם את השאלה ההפוכה, באיזו פעולה היה נוקט העגל כדי לסייע לי? אבסורד? אם המדובר בחיה מטומטמת שאינה מסוגלת לעקרונות של מוסר, ויכולה לרצות לסייע לי במצוקתי, אם חלילה אכלא במחנה ריכוז, מהיכן המחוייבות שלי כלפיה?
אני, לעומת העגל, בעל הבנה, ומה שמבדיל אותי, כבן אדם, מן העגל 269, הוא היכולת שלי להפשטה, זאת אומרת בין היתר להנאה מאוצרות תרבות, וביניהם בית פיינגולד ומלון מרכזי שהשחתת בשמו של אותו עגל. התחושה האיומה, מחמיצת הלב, שהייתה לי כאשר ראיתי את הוונדליזם, שקולה כנגד כל הסבל שסבל אותו עגל בטרם 'שוחרר'.
זו, אגב, אמת בסיסית בה אין מכירים הטבעונים. סתם טבעוני יימנע מאכילת דבש, שכן זה מופק על ידי ניצול דבורים. אדם מנוצל חש כי עמלו נלקח ממנו. הדבורה אינה חשה בדבר. התחושה - עבדתי, השקעתי, והנה מישהו בא ולקח את פרי עמלי, היא דבר שהדבורה אינה מסוגלת לו. המוח שלה נמצא כמה וכמה רמות מתחת לחשיבה מופשטת מסוג זה. הקיצוניים שבהם יימנעו גם מאכילת שמרים מאותה הסיבה. מוזר? לא. סימן לכת. יורופסקאי אמיתי ישקר גם שקר טיפוסי, שנועד להגעיל את אוכל הדבש, טקטיקה יורופסקאית מוכרת, ויקרא לדבש 'קיא של דבורים' כשם שהוא קורא לביצה 'וסת של תרנגולת'. כשם שאין לתרנגולת מחזור חודשי, וכל חומרי ההזנה הדרושים לייצור אפרוח נמצאים כבר בביצה עצמה, בניגוד לנקבות היונקים המרפדות את הרחם שלהן בחומרים מזינים שהפרשתם היא המחזור החודשי, כך אין הדבש 'קיא', אלא שהוא מיוצר באיבר מיוחד הקרוי 'קיבת הדבש' שאינו משמש לעיכול אלא לייצור דבש, ואין לו מקבילה בחיות שאינן דבורה.
היינה כתב כי במקום בו שורפים ספרים, ישרפו גם בני אדם. במקום בו אין כבוד לאוצרות תרבות, אין כבוד לאדם. מי שאין לו כבוד לאדם, והוא מסרב להתנער מאלימות, יגיע לאלימות. זו תהיה כמובן מאוד מוצדקת ומאוד מוסרית. שכן יתרונם הגדול של היורופסקאים על יתר בני התמותה הוא מוסריותם העליונה, שאינה ניתנת לערעור, וגורמת לכך שכל אמירה שלהם היא צודקת ומוסרית, וכל מעשה שלהם הוא צודק ומוסרי. כשזו תגיע, יישפך גם דם, וכבר התנ"ך ידע ש'שופך דם האדם באדם דמו יישפך'. תגיע גם תגובת הנגד. בשלב זה יורופסקי מזכיר לי את המנהיג המורמוני ג'וזף סמית' שכידוע נרצח על ידי המון לינצ'אי לאחר שנכלא בשל פוליגמיה. איני יודע את העתיד, וייתכן שיורופסקי זה יחיה חיים מאושרים ושלווים עד מאה ועשרים, אך כל כת קיצונית זקוקה למרטיר, ואם לא יהיה זה יורופסקי, יהיה זה אחר. בעגל אין די. יש צורך בקפיצת איכות למרטיר אנושי, וזאת מן הסיבה המאוד מאוד פשוטה, שגם היורופסקאי הקיצוני ביותר חש, בעמקי ליבו, את ההבדל האיכותי בין חיה לאדם.
עגל 269 אינו סתם עגל. זהו עגל הזהב. מעשה עגל הזהב הסתיים באלימות, ובמותם של שלושת אלפי איש. בואו לא נגיע לשם. אפשר לעצור את זה עכשיו.