לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אבו אלמוג


Dum spiro - spero

Avatarכינוי: 

בן: 56



פרטים נוספים:  אודות הבלוג

הבלוגים הקבועים שלי
קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    יוני 2014    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

6/2014

המידע המהימן והמבוסס היחיד הוא זה שיוצא מדובר צה"ל ובקולו.


"המידע המהימן והמבוסס היחיד הוא זה שיוצא מדובר צה"ל ובקולו". את זה מספר לנו דובר צה"ל בעצמו. זה מזכיר כותרת של 'ישראל היום'. לצד 'ולמחבלים לא תהיה תוחלת'. יש משהו בטון הסמכותי הזה המצורף ללאומנות דביקה (דובר צה"ל הוא מהימן. זה בגלל שהוא דובר צה"ל. שצה"ל הוא הצבא המהימן והמבוסס בעולם) שמשותף לשני הגורמים כך שהודעותיו של האחד נשמעות ככותרות השני. בכל אופן, מי שמאמין למילה אחת שכתובה ב'ישראל היום' יכול ללכת בדרך הזו. אני חושב קצת אחרת. ואנמק :-


שני סיפורים מאירי עיניים שנשאבו מזכרוני הסלקטיבי והמעורפל, וייתכן שלא היו מעולם -


כשהייתי עול לימים הייתי באיזה מקום ועשיתי את הדבר שאני יודע לעשות שזה לעמוד על גבעה כשמאחורי תותחים ומלפני כל מיני דברים אחרים, ולכוון את התותחים כך שיירו על כל הדברים האחרים האלה (אנשי חיזבאללה שהתעסקו עם חיילים וטנקים שלנו שקצת נתקעו בתוך ואדי והחיזבאללה עשו להם כל מיני דברים לא טובים, כל מיני כאלה) כך שאני שומע את היריה של התותח הרחק מאחורי, את הפגז טס מעלי, ואת הבום מלפני כארבעים וחמש שניות לאחר מכן. אז מכיוון שהייתי על הגבעה ולא בתוך הוואדי היה לי שמח ונחמד והייתי יכול גם לשמוע רדיו, בניגוד לחבר'ה החירניקים והטנקיסטים שהיו קצת פחות יצירתיים ממני כשהיו בבקום, וכתוצאה מכך היו קצת יותר קרובים למקום האירוע והיה להם קצת יותר מסובך וחלוקת הקשב שלהם הייתה שונה. אז בקיצור שמעתי את ההודעה הבאה 'דובר צה"ל מכחיש דיווחים שהתקבלו מרדיו חיזבאללה בשעות האחרונות ולפיהם צה"ל מתקיף בארטילריה וטנקים את הכפר X". שכה אני אחיה! עשרים ומשהו השנים שחלפו מאז די הקהו את זכרוני, ובאמת איני זוכר את שם הכפר ואת התאריך המדוייק ומה היה ולמה, ומה קרה. אני רק זוכר שמאוד השתעשעתי כי זה בדיוק מה שעשיתי, התקפתי בארטילריה וטנקים את הכפר X. ודובר צה"ל אשקרה הכחיש את זה. ומאז אני לא מאמין לאף מילה של דובר צה"ל.


ב-2002 התגייסתי לחומת מגן. וזרקו אותנו להאנגר גדול כמה אלפי חיילים ולא נתנו לנו אוכל שלושה או ארבעה ימים. היו מצות, וקרקרים צבאיים עבשים. אני זוכר שמצאנו מתגלגלת בנגמ"ש קופסת טונה, שבטח נשארה שם מאז המבצע הקודם, אולי 'דין וחשבון' שהיה שש שנים לפני כן, ואכלנו אותה, צוות של שמונה אנשים. כל אחד קיבל חתיכה קטנה מאוד של טונה, וזה נראה לנו כמו ארוחת פאר במסעדה הכי טובה. זה היה המאכל הכי טעים שאכלתי בחיים שלי, באמת! ואני לא עד כדי כך אוהב טונה. אז אחרי כמה ימים כאלה יצאנו לאן שיצאנו. טוב, בית לחם, לפיאסקו התצפיתי של כנסיית המולד, ובדרך שמענו את דובר צה"ל מסביר שבהתחלה באמת לא היו מוכנים והתקבלו תלונות של חיילים שהתקשרו לאמא שהם רעבים, אבל עכשיו האספקה זורמת כסידרה וכולנו שבעים ומאושרים. וזה אפילו לא היה מצחיק. כי שמענו את זה אחרי כמה וכמה ימים שלא אכלנו. וכך גם כל האנשים שהיו בהאנגר הזה, ובדומים לו. בדרך עצרו את האוטובוס כל מיני ירושלמים טובים ודחפו לנו המון חטיפים וממתקים, שאכלנו עד שכמעט בא לנו להקיא. אבל דובר צה"ל לא היה יכול לדעת את זה - נכון?


אז בואו נסגור את המקרה הראשון בזכרון מעומעם וסלקטיבי שלי מלפני 25 שנה שאני לא זוכר בדיוק מה קרה ויכול להיות שהזיתי הזיות, ואת המקרה השני שבאמת הילדים הולכים להילחם בסמטאות שבקסבות אז למה להדאיג את ההורים שהם רעבים, ובסך הכל הכל יסתדר בסוף ואנחנו במלחמה אז לא מדקדקים בפרטים וחשוב לשמור על המוראל, ונאמר שבסך הכל שני מקרים שאני מעורב אישית של אמירת אי אמת מהמקום הזה בעשרים וחמש שנים זה לא רע, ויכול להיות שמדובר בכשלים נקודתיים, אם של דובר צה"ל או שלי. אז בואו נצא מהנחת עבודה -ביטוי מאוד נפוץ בימים אלו - שכל מילה ומילה של דובר צה"ל היא אמת צרופה שאין בלתה, ועדיין 'מקור המידע המהימן והמבוסס היחיד' הוא לא דובר צה"ל.


 


כי דובר צה"ל אומר רק מה שהוא רוצה שנדע, ורק מה שמותר לו לספר, ואם אנחנו נמצאים בסכסוך שיש בו כמה צדדים, שההסברה (תעמולה, פרופוגנדה) היא חלק משמעותי מהעימות עצמו. אז לפעמים לא מספרים לנו מה שנוח לספר. לפעמים מספרים לנו שטויות במיץ. לפעמים מספרים לנו עמדה רשמית. אני לא רוצה תעמולה. אני לא רוצה עמדה רשמית. אני לא רוצה שטויות במיץ. אני רוצה מידע, תמונה אינפורמטיבית רחבה, שאני יכול לברר לעצמי בדיוק מה קורה ולהסיק את המסקנות לעצמי. דובר צה"ל לא נותן לי את זה. הוא לא יכול לתת לי את זה. גם אם אני מאמין לו, ואני לא ממש, אבל זה בעייה שלי, אתם תאמינו, בסדר? -


מי שרוצה לדעת מה באמת קורה שיקשיב לדובר צה"ל. כי הוא מוסר המון מידע חשוב, ובגלל מגבלות צנזורה הוא המקור לכל הידיעות ששומעים גם בכלי המדיה הממסדיים האחרים. אבל שיהיה בקשב גם לגורמים אחרים. CNN למשל. סקאיי ניוז למשל. אל ג'זירה בערבית ובאנגלית. אינטרנט אם יש מקור שסומכים עליו. רצוי למצוא בטוויטר כמה מקורות אלטרנטיביים - פלסטינים דוברי אנגלית למשל, שמוציאים ציוצים ממה שקורה בזמן אמת. רצוי שיהיה פיד עם מקורות מידע אלטרנטיבי גם בפייסבוק. זה משלים את דובר צה"ל, זה מספר גם מה שדובר צה"ל לא רוצה שנדע ולא מספר לנו. זה נקי מתעמולה שלנו, אם כי לא מתעמולה של היריב. מאזין נבון יודע לסנן תעמולה. גם שלנו גם שלהם. כל המקורות האלה ביחד נותנים תמונה שלמה. מי שמקשיב רק לדובר צה"ל לא מקבל תמונה שלמה. המידע שהוא מקבל אינו רק 'מהימן ומבוסס' אלא בעיקר 'מסונן וערוך'.


הקשב לכל המקורות האלה צריך להיות ביקורתי. דבר ראשון צריך לשאול - למה הוא מספר לי את זה? מה הוא רוצה שאני אחשוב? מה האינטרס שלו? זה נכון גם לדובר צה"ל וגם לדובר החמאס, וגם לבחור שמצייץ מחברון, וגם לכתב מאל ג'זירה שנמצא בשכם. שוב - מאזין אינטליגנטי וקשוב יכול לעשות את הסינון, לנסות לברר לעצמו מה תעמולה ומה אמת.


אה... ולא לשים לב לשטויות בווצאפ. קורה עכשיו משהו גדול, שיכול להתפתח לדברים רעים מאוד, הרבה מעבר להקשר של שלושת החטופים. בואו נהיה רציניים. בואו נשים את השטויות בצד. מי שמאמין לווצאפ הוא ממילא לא אינטליגנטי וקשוב, ולא ביקורתי. אדם כזה באמת כבר עדיף שיאזין רק לדובר צה"ל. אנחנו לא כאלה. אנחנו רציניים. אנחנו לא מקשיבים לשטויות האלה ולא מפיצים אותן. לא לייק ולא שייר, ולא להעביר הלאה לקבוצה בווצאפ. זה לא אחראי ולא חכם. אנחנו אחראים וחכמים.


באותה מידה לא לשים לב לישראל היום. זה לא עיתון. מה שכתוב שם זה תעמולה ביביסטית שלא מבחינה בין פובליציסטיקה (מבחילה לכשעצמה) לבין חדשות (ערוכות בכבדות). ודרור אידר כותב שם. ה'עיתון' הזה עבה מדי לנייר טואלט, אם כי אצלי בשירותים זה תמיד נמצא שם למטרה הזו, כי שכאני ממש כועס, אז אי הנוחות הקלה מחווירה לעומת הסיפוק שבשימוש בניירות הללו של אדלסון למטרה הראויה להם.


והכי חשוב - יְהִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ יְיָ אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי דֹּרוֹתֵינוּ, שֶתּוֹלִיךְ לחיים וּלְשָלוֹם אֶת הַנְּעָרִים החטופים אייל יפרח, גיל-עד
שער ונפתלי פרנקל וְתַַדְרִיכֵם לָשׁוּב בְּשָלוֹם אל משפחותיהם ואל
אוהביהם החרדים; שֶׁתַּצִּילֵם מִכַּף כָּל אוֹיֵב וְאוֹרֵב, וּמִכָּל
מִינֵי פּוּרְעָנִיּוֹת, וְתִשְלַח בְּרָכָה בְּכל מַעֲשֵה יָדֵיהם;
שְתִשְמַע קוֹל תַּחֲנוּנֵינו וקול תפילותיהם של כל המייחלים לשלום ולצדק,
לחיים ולחסד. כִּי אֵל שוֹמֵעַ תְּפִלָּה וְתַחֲנוּן אתה, בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ, שוֹמֵעַ תְּפִלָּה. אמן.


יום טוב לכולם. ולא לקרוא ישראל היום. ולהקשיב לא רק לדובר צה"ל.  ופרוש סוכת שלום, על זרע ישמעאל בן הגר ועל בני יצחק בן שרה, ואמרו אמן. 

נכתב על ידי , 17/6/2014 16:30   בקטגוריות מלחמות 2014, צבא  
9 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של culture vulture ב-18/6/2014 13:52



120,066
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , אקטואליה ופוליטיקה , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאבו אלמוג אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אבו אלמוג ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)