לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אבו אלמוג


Dum spiro - spero

Avatarכינוי: 

בן: 56



פרטים נוספים:  אודות הבלוג

הבלוגים הקבועים שלי
קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אוגוסט 2014    >>
אבגדהוש
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

8/2014

חשיבה חדה


את גלעד דיאמנט אני מכיר לא הרבה זמן, משהו כמו 27 שנים. הוא היה חייל בסוללה שלי, וכבר אז בלט כבחור אינטליגנטי מעל הממוצע. הייתה איזה רבע שעה שהייתי המפקד שלו. והתרשמתי ממנו מאוד לטובה. כעבור כמה עשרות שנים - איך הזמן עובר כשנהנים - התחלתי לקרוא את הבלוג חשיבה חדה,  ואז כבר לא התאפקתי, ויצרתי איתו קשר. הוא לא זכר אותי (תודה לאל. הייתי מפקד איום ונורא), אבל מאז אנחנו מדי פעם מתכתבים בצ'ט בפייסבוק, ואני די עוקב אחרי מה שגלעד עושה וכותב, ומעריץ ברמה של בת 16 וג'סטין ביבר. 

 

גלעד הוא איש הייטק, שמתעסק בחשיבה חדה. חשיבה חדה היא מעין חשיבה ספקנית, אבל זה ביטוי מאוד שלילי, וגלעד הוא אדם חיובי. אז הוא מעמיד את עיקרי השיטה על שלושה נדבכים -

 

מודעות לפרשנות האוטומטית, השגויה לעיתים, שאנו מעניקים לחוויותינו.

גישה של פתיחות משולבת בספקנות לגבי דעות ורעיונות חדשים.

בדיקה, שאלת שאלות, חקירה, ניסוי והיצמדות לעובדות.

 

בונ'ה - זה עובד! באמת. ניסיתי. 

 

על מה זה בעצם צריך לעבוד? גלעד כותב שהוא ניסה את זה למשל על הדעה הקדומה האוטומטית שלו שנהגות הן רשלניות יותר מנהגים. בכל פעם שהיה רואה מכונית הנוסעת ללא אורות כשיש בכך צורך, היה אומר לעצמו 'עוד פעם נהגת רשלנית...'. הוא הפעיל את השיטה של החשיבה החדה, בדק באופן ביקורתי את ההשערה שלו, הצליח להפריך אותה (במבחן המאוד פשוט של רישום כמה נהגים וכמה נהגות פגש שאינם מדליקים אורות) ולבסוף הצליח להפריך את הדעה השוביניסטית הקדומה שלו, ללמוד משהו חדש על העולם, ולהיות אדם טוב יותר.

 

אבל העולם הזה מלא בדברים הדורשים חשיבה חדה - אסטרולוגיה, דיקור סיני, הומיאופתיה, תיקשור... כל אלו ניתנים לניתוח ולבדיקה בכלים החדים שהשחיז גלעד. והאמת - רובם לא יוצאים טוב.

 

אבל הוא לא מתווכח. הוא לא אדם רע. מה שיפה ב'חשיבה החדה' הוא שגלעד מגיע לכל המקומות האלו עם ראש פתוח, שואל את השאלות הכי פשוטות והכי תמימות, בלי להתווכח, בלי להתנשא, בלי לצאת מדעה קדומה כלשהי, ומגיע למסקנות. המסקנה יכולה להיות כל דבר. אבל הכלים האלו של החשיבה החדה לא משאירים בדרך כלל את הנבדקים שלהם שלמים. הם חותכים בבשר החי. האסטרולוגיה לא יוצאת טוב, וכך גם הרפואה האלטרנטיבית. הגישה היא חיובית, אבל ביקורתית. גם הטענה המופרכת ביותר נבדקת, אבל לא עושים הנחות. אותם כלים משמשים לבדיקת כל טענה. או כמו שגלעד אוהב לכתוב 'אתה חייב לשמור על ראש פתוח, אבל לא פתוח עד כדי כך שהמוח שלך יישפך החוצה'.

 

ועכשיו הוא כתב ספר. 'חשיבה חדה'. בשלוש או ארבע השנים האחרונות זרקתי די הרבה כסף על מיזמים של 'הדסטרט'. מימנתי איזה פסטיבל קולנוע בהבטחה שאקבל תעודת הוקרה (לא קיבלתי), רכשתי ספרים, סרטים, דיסקים. שום דבר מזה לא הגיע אלי. זה בסדר. אוהב אתכם, את כולכם. את הסופרים והמשוררים והזמרים והתסריטאים... די ברור לי כשאני לוחץ על הסנד שהכסף יגיע אליכם והדיסק לא יגיע אלי. סבבה. אבל עם גלעד זה היה אחרת. הוא ניגש לפרוייקט בתכנון של מבצע צבאי (רוח המפקד...), והיה ברור לי שזה יקרה, וזה אכן קרה. ולפני כשבועיים נחת בתיבת הדואר שלי הספר המובטח, עם הקדשה אישית.

 


 

והבחור כותב נהדר. נכון, זה נותן את התורה בצורה מאוד סדורה ומאוד מדעית, אבל איזה כיף באמצע! הילד התמים, שואל שוב ושוב את המלך אם הוא עירום, ואיזה תשובות נהדרות הוא מקבל. גלעד מביא שיחות עם אסטרולוגים ומתקשרים, מרפאים אלטרנטיביים, ידעונים וקוסמים, אבל אין ולו מילימטר של התנשאות. הוא ניגש אליהם באהבה, שואל אותם שאלות פשוטות, ובסופו של דבר קורע אותם לגזרים.

 

וזה כיף גדול. זה כיף גדול כי זה לא אגרסיבי, וזה תמים, וזה אוהב אדם. אבל זה גם רציונלי, וחד, חד מאוד. וזה מדריך נהדר לבחינת כל נושא שהוא. מי שיפנים את הכללים האלה יוכל לסלק הרבה מאוד גורמים לא רציונליים ולא רצויים מהחיים שלו, וזה רווח גדול.

 

אז?

 

אז לברר מהר מהר איך משיגים את הספר (הבלוג של גלעד הוא מקום לא רע להתחיל את הבירור הזה) ולרוץ לקנות אותו. באמת! ואז בפעם הבאה שמישהו בא אליכם עם תקשור, או תטא הילינג, או הסוד הנפלא הזה שבעצם המחשבה שלך יוצרת את המציאות, אתה יכול לחייך חיוך קטן, ולשאול אותו שאלה או שתיים, ולהמשיך הלאה, כשאתה יודע בדיוק מה לא בסדר כאן. אני מכיר כמה אנשים שההשקעה המינימלית שצריך בשביל לרכוש את הספר הנפלא, והמענג, והמצחיק מאוד הזה (כי יש לו חוש הומור דק, של תותחן. או של איש הייטק. או של תותחן שהוא איש הייטק. אותי זה מאוד מצחיק) הייתה חוסכת להם הרבה מאוד כסף ועוגמת נפש.

 

אז ניצחנו במלחמה בעזה או לא? הכלים של החשיבה החדה יכולים, לדעתי, להכריע גם בשאלה הלא פשוטה הזו, אבל אני לא רוצה להיגרר כאן לפוליטיקה (ובכל אופן לא יכול אחרת...) תקנו, תלמדו, ותחשבו בעצמכם. ואולי ה'תחשבו בעצמכם' הזה זה המסר האמיתי של הספר. להפעיל חשיבה. חשיבה חיובית, חשיבה אמפתית, אבל חשיבה ביקורתית.

 

חשיבה חדה.

 

 

 

נכתב על ידי , 6/8/2014 21:31   בקטגוריות רציונליזם, סיפרותי  
7 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אבו אלמוג ב-15/8/2014 17:38



120,065
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , אקטואליה ופוליטיקה , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאבו אלמוג אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אבו אלמוג ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)