לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
 


"פנימי גובלן" הוא מונח שלקוח ממערכון של הגשש החיוור המדבר על סוג של תפירה עילית.ככה הייתי רוצה שיחשבו על הכתיבה שלי,סוג של כתיבה עילית .
כינוי:  טליק

מין: זכר

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג

הבלוגים הקבועים שלי
קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    ספטמבר 2006    >>
אבגדהוש
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
9/2006

על מנהג הסליחות ועל עוד קצת


 

מאז שעמדתי על דעתי לא התחברתי למנהג הסליחות ביום כיפור

כלומר אני לא רואה למה צריך "לרכז" את כל בקשת הסליחות ליום אחד בשנה

למה אם פגעתי במישהו בפורים נאמר ולא ביקשתי סליחה

האם מישהו חושב שלפני יום כיפורים אתעורר פתאום לעובדה שהפגיעה לא בצדק יסודה

ואז אמהר ואבקש סליחה?

מאיפה באה המחשבה הלא אינטיליגנטית הזאת?

 

האם  מי שאחראי לא  סומך על תבונתי? על יושרי ? על היושרה שלי ?

שאם ארגיש שפגעתי במישהו באיזושהיא נקודת זמן במהלך השנה  אדאג לבקש סליחה ברגע  שהפגיעה קרתה או סמוך לה?

 

אני לא מנסה להטיל ספק בנחיצות החג ומנהגיו

אני לא מתווכח עם חשיבותו

אני רק חושב שבמשך השנים כוסה כל נושא הסליחות בשכבה של צביעות

של פרשנות  שלא במקומה למנהג

ואותי זה מקומם

 

לפי דעתי הצנועה אני צריך להיות שלם בנושא קודם כל עם עצמי

אם פגעתי במישהו על ידי ויכוח או מריבה ואני מרגיש איתה בסדר גמור כי אמרתי את דעתי ללא כחל וסרק

בלי להעמיד פנים

בלי  לזייף

בלי להיות צבוע

 אין לי  מה לבקש סליחה

לא אתייפייף בגלל "רוח יום הכיפורים"

 

כל השנה אני משתדל להיות טוב,כל השנה אני משתדל לעזור לזולת

וזה לא נאמר מהפה החוצה,וזה לא נאמר בשביל לקבל קרדיט על משהו

זה בא לומר שלדעתי זה מה שצריך לעשות אדם בעולמנו

 

חבר שלי אומר לצאת ממקום של אהבה וCARE

אני מסכים לגמרי

אבל אני אומר עוד משהו:

קשה לך לצאת מתוך מקום כל כך גבוה של אהבה וCARE?

לא הגעת לשלב הזה בחייך?

נסה במקום טיפה יותר נמוך

ממקום של סתם להיות טוב  לזולת

 

 על עצמי אני אומר שלדעתי לא הגעתי למקום הזה של אהבה וCARE

קשה לי

אני סלחן איטי מאוד

לא שוכח  גם אם סלחתי

אני רגזן,אני נדלק בקלות

לא הגעתי לדרגה הזאת  שאוכל לומר בלב שלם שאני יכול לבוא ממקום כל כך גבוה

של אהבה וCARE

אני לא,מודה

 

אבל אני בהחלט יכול לומר שאני משתדל מאוד

 להיות אדם,להבין את הזולת,לנסות להיות טוב

ואני לא זקוק לגושפנקא ש"מחלקים" ביום כיפור לאלה שבאופן אוטומטי מבקשים סליחה על חטאים שלכאורה עשו

אם חטאת  למה חיכית עם הסליחה?

 

ולמה  להעמיד בינך ובין נשוא הסליחה את יום הכיפורים? למה לא לבקש סמוך למועד הפגיעה או החטא או הדבר הנורא שלדעתך עשית, סליחה פשוטה על העוון?

למה  "לגרור" את יום הכיפורים לטובתך?

הרי אם בר סליחה אתה ,יסולח לך בכל עת

ואם לא,לא חבל "לגרור" את האל שעסוק כל כך באישור סליחותיהם של אחרים אל סליחתך שלך שלו ביקשת אותה כשהעניין קרה  העניין היה נפטר בצ'יק צ'אק

 

אתם מבינים,יש כאן משהו לא הוגן בקטע הסליחות כמו בהרבה דברים אחרים שהדת "מציעה" למאמיניה

והבולטת בהצעות לדעתי זה השימוש בצמד המילים "בעזרת השם" שבעיני הוא צמד מילים בלתי נסבל.

 

הרי מה  מציעות צמד המילים "בעזרת השם" למשתמשיה?

בעיקר הסרת אחריות מעליהם והעברת אחריות לאל שהוא כמובן קיים.. אבל לך תמצא אותו

תתעמת איתו על רקע העובדה שהוא העניק את צמד המילים הללו לנתיניו

ועוד כהנה וכהנה

 

שאני מבקש ממישהו להתחייב למשהו והוא עונה לי "בעזרת השם"

הוא מסיר מעליו לאלתר ובדיעבד אחריות להופעתו בזמן או לעשיית הדבר שהוא התחייב לעשות

 

הוא מתחייב  לעשות משהו  אבל לא לוקח אחריות על ההתחייבות שלו

ופותר את עצמו  מאחריות כשהוא אומר אעשה את זה,בעזרת השם

ואם לא עשית בגלל שהיית עייף,ברח לך מהראש,העדפת לעשות משהו אחר אבל צמד המילים בעזרת השם "מגן" עליך:

רוצה לומר:

לא עשיתי כי מן הסתם אלוהים החליט בשבילי שאני לא יכול לעשות את המטלה.

ואני אגב בטוח שיש הרבה אנשים שבורחים מאחריותם על ידי שימוש בצמד המילים

בעיני זה בלתי נסבל

אני גורס שאם נתתי את המילה שלי  אעשה הכל לעמוד בה

ואם לא אצליח לעמוד בה זה לא בגלל אף גורם אחר אלא אך ורק בגללי

וזה אגב בסדר

אתה לוקח אחריות בלעדית על אי ההצלחה שלך

לא האל אשם ולא אף אחד מנתיניו

 

אנשים דתיים יאמרו שכך צריך  להיות ואיתם אין לי ויכוח

ואם אלוהים רוצה כמאמר השיר "גם מטאטא יורה"

העניין הוא שכמו בעניין הסליחות שעסקתי בו זה עתה כך גם בעניין הזה של בעזרת השם ובטח יש עוד כל מיני  צמדי מילים שמסירים אחריות

אז אני לא מאשים את כל האנשים הדתיים בהסרת האחריות מעל עצמם והעברתו לאל

אני רק אומר שיש כאן ניצול ציני לפעמים גם מאוד מרגיז את הנחייתו הכללית של האל הטוב והמטיב ביסודו של דבר

זה האנשים שעיוותו את תורתו,את הוראותיו המקוריות

לטובת עצמם בלבד

ואחכ הם עוד יעיזו לבוא לבקש סליחה ,כי הגיע הזמן עלק

מאוד מפריע לי ומקומם

 

ולכן אני אומר שביום הכיפורים

אנשים יעשו את הישר בעיניהם

לא בפרהסיה (אם כי אין חילול קודש גדול יותר מאשר נסיעה על אופניים ביום כיפור ,זה עוד עיוות מגוחך שאומץ על ידי החילוניים ושהדתיים מסכימים לו בשתיקה,)

אלא בביתם פנימה

ולסיום אני רוצה לומר שאם יש מישהו שפגעתי בו השנה כבר ביקשתי את סליחתו

ואם יש מי שמרגיש פגוע ממני   ולא ביקשתי ממנו סליחה כנראה שאני לא חושב שפגעתי

ולכן אני גם לא צריך לבקש מחילה

 

יכול להיות שזה נשמע לאחדים שחצני,אני יכול להבין את זה

בשבילי זו אמירת אמת בלי להתייפייף ובלי להסתתר מאחורי מנהג כזה או אחר.

והרי יש המון פרשנים שישמחו לפרש מנהגים לטובת עצמם לצערנו

ולא לטובת הכלל והזולת

 

אני סיימתי

תיהיו טובים,רגישים ונדיבים

 

נכתב על ידי טליק , 27/9/2006 14:36  
46 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של טליק ב-30/9/2006 07:30




461,757
הבלוג משוייך לקטגוריות: משפחתי וחיות אחרות , ספורט , 50 פלוס
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לטליק אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על טליק ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)