אני מבקש את תשומת ליבכם באשר לספר "שתיים דובים" לעוד רגע קט
הפוסט הקודם נכתב מתוך סערת רגשות,זה בא להעיר כמה ההערות בשכל
ראשית אודה על האמת,לא קישרתי בין שם הספר לנבואתו ההיא של אלישע הנביא,שבעטיה של התגרות תמימה של ילדים בנביא(עלה קרח עלה קרח)
יוצאים "שתיים דובים" ולפי הכתוב אם לצטט במדוייק "ותבקענה מהם 42 ילדים"
כל אחד רשאי לפרש כרצונו את הפסוק,לדעתי הלא נחשבת שוב יש כאן עונש מוגזם פראית על התגרות של ילדים,מי אחראי לעונש? גוד ידידינו ששוב מכביד ידו?
אפשר היה להקיש מההקשר בין התגרות הילדים ותוצאותיה המרות לבין עלילת הספר שבו מכריז הסופר כבר מההתחלה:
"בעלילה שלנו הרובה ראשון והאשה אחרונה" וזה סימן רע לכל דבר ועניין והסימן מתממש לצערנו
שליו ידען גדול בתנ"ך,אביו יצחק היה מורה לתנך, והוא ספג מהבית את האהבה לדבר
שליו מתגעגע לראשית ימי היישוב בארץ ישראל,בוואריציות שונות ברבים מספריו הוא חוזר אל המתיישבים בגליל בעמק בהר ואל ימיהם הקשים
ומספר לכאורה את סיפורם,קצת שונה בלשון המעטה מסיפורי הלימודים באזרחות או בהיסטוריה של עם ישראל שנקראים מתוך ספרי הלימוד הנלמדים בבתי הספר
אז אני לא רומז שההיסטוריה שוכתבה אבל ללא ספק רוככה
שליו כותב את הסיפור שלו בגוף ראשון נקבה ,דבר שהוא קצת יוצא דופן כשמדובר בסופר גבר, אני כקורא האמנתי למה שרותה מספרת ולא חשתי לרגע שיש כאן איזשהיא בעיתיות ,אבל זה רק אני
בכלל אגב הספר כתוב בעברית עשירה,נפלאה ,נכונה,כזאת שרק סופר כמו שליו בנו של משורר וחובב מושבע של השפה העברית יכול לכתוב
המספרת רותה עושה באומץ את מה שאני לא עושה והייתי שמח לעשות :מתקנת בלי חשש את העברית הקלוקלת של אנשים עימם היא מדברת
יש אנשים שאני מתקן להם ויש אנשים גם בישראבלוג שאני לא מעיז לעשות זאת,אבל אם יכולתי ,הייתי עושה זאת
הרבה אנשים רואים בתיקונים ובהערות האלה ניג'וס לא הכרחי
הביקורת היחידה שיש לי וגם אותה חשתי רק אחרי שסיימתי לקרוא את הספר נוגעת לחברות בין איתן ודוביק, חברות שנרקמת אחרי ששניהם שרתו ביחידה המובחרת והשתחררו ממנה (לא באותו זמן)
מהספר אפשר להבין שהיחידה הינה סיירת מטכ"ל אבל זה לא משנה,אחוות גברים אפשר למצוא בכל פלוגת מילואים קרבית בדרגת חשיבות כזאת או אחרת
רותה אומרת ואני מצטט:
"כל החברויות הנרקמות בצבא הן הבל הבלים, משהו שהם מדביקים על עצמם כמו שפמים בתיאטרון,לא יותר מפוזה של גברים שמתגעגעים לעלומיהם ועוד תרוץ לעוד מנה של עוד אקשן ועוד חוויות,הם יעזרו אחד לשני והם יפגשו ויספרו סיפורים,אבל חברות ממש זה לא,חילוצים כן,מגביות והלוואות כשצריך,אבל לפתוח את הלב הם פשוט לא יודעים" (עמוד 116)
הביקורת הזאת של רותה,פשוט לא נכונה,האמת שהיא רחוקה מהמציאות ואני מתפלא על הדברים ששם שליו בפיה של רותה
אם יש לי חברים שאיתם אני הולך הרבה שנים אלה החברים מהצבא,נכון שלפעמים זה טרחני,כי כמה אפשר להזכר בסיפורים מ1972 על המארב ההוא בבקעה שהיינו בכוננות לחצייה של מחבל ובסוף הוא לא בא,או עלילות הגבורה שלי מאחורי העץ בטירונות משנת תרפאפו? אז זה טרחני
אבל כל השאר? כל השאר אהבה גדולה,חברות אמיתית שלא נמדדת בכמה פעמים בשבוע אני רואה אותם או כמה מדברים בטלפון,זה לא המדד לחברות
והיא גם לא נמדדת במפגשים שאנחנו עושים פעם בכמה זמן במסעדות כאלה ואחרות
זה בעיקר בלב,בתחושות האחד כלפי השני ובמוכנות האין סופית לתת מעצמך לאחרים בלי לשאול שאלות בכלל
רותה גם מבדלת חברות של גברים שהיו יחד בצבא לחברות של גברים בכלל,אני לא קונה את זה,נכון שהמחוייבות שיש לי לחברים שהזכרתי גדולה מחברויות אחרות בתקופות מאוחרות יותר ,אני עובד כאמור 19 שנה באותו מקום ויש לי שם חברים מצויינים, שאני מחוייב אליהם רגשית ואוהב חלק מהם אהבה רבה וחברות היא חברות
ובאשר לסבא וסבתא שלי,עשיתי תחקיר קטן,סבא התגורר בבנימינה 14 שנה,סבתא נישאה לו וגרה יחד איתו במושבה 7 שנים
לפי התחקיר שעשיתי המשק שלהם נקלע לקושי כלכלי,הם הזדקקו למשכורת שסבתא קיבלה מקופת חולים,משכורת שאני מניח שגם אז הייתה גבוהה (בגלל דרגתה הבכירה,היה לה אוטו עם נהג צמוד שודאי הקל מאוד על ההתנהלות שלהם)
ובגלל זה נאלצו לעזוב את המשק (לא קיבלתי תשובה על השאלה ששאלתי איך זה שמשקים אחרים החזיקו מעמד בעת ההיא ואנשיהם לא עזבו את המושבה,אבל נניח לזה)
באשר ליחסים בין סבא לסבתא,נאמר לי ש"אינטימיות גופנית לא הייתה חלק מהעולם שלהם" וזאת בניגוד ליצרים הרוחשים והגועשים שמסופרים בספר
ואמרתי למי שאמרתי שזה עצוב שככה היה
ואמר לי מי שאמר לי ,אבל הם אהבו את ילדיהם (אמא שלי ודוד שלי) אהבה עזה.
אמרתי אני לסיכום שאין דין אהבה של בני זוג על כל המשתמע מזה לאהבה של הורים את ילדיהם וזה בכלל לא סותר האחד את השני,ברב המשפחות זה גם וגם
בקיצור הספר שתיים דובים ממולץ בחום וכמו שאמרתי שימו חבילה של טישו על ידכם בזמן הקריאה
אני סיימתי,תיהיו טובים