לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה


מקום מפגש לאנשים שאוהבים לקרוא ספרים, לכתוב ולדבר על ספרים.

כינוי: 

מין: נקבה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אוגוסט 2010    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

8/2010

הפניית גב לאופטימיזם המערבי: אברהם אייזן על "בדידותם של המספרים הראשוניים" מאת פאולו ג'ורד


[על הספר באתר כתר]



אלפי הכותרים הגודשים את מדפי חנויות הספרים, מעמידים לא פעם את הקורא\קונה במבוכה. שעות הפנאי המעטות, המחירים האטרקטיבים והמבחר העצום הופכים את חווית הקניה לחוויה מורכבת בה אתה חש בפספוס מתמיד. מלבד עזרתן של מוכרות חינניות שבדרך כלל ממליצות על פי שיעורי העמלות הניתנות להם, ניצבים לעזרתך מדורי הספרות ורשימת רבי המכר הפותחים בפניך חלונות לעידכונים האחרונים בעולם הספרות. כך הגעתי לספרו של פאולו ג'ורדנו, בדידותם של המספרים הראשונים, המככב כבר מספר שבועות ברשימת רבי המכר בישראל.

במרכז ו של הרומן ניצבות שתי דמויות מתיה ואליצ'ה החיות את החיים במעין ריחוק מתמיד. המקנה להם נקודת מבט ייחודית על המציאות. ג'ורדנו מוליך את הקורא לאורך ציר הזמן, אשר ראשיתו בנקודת פתיחה בה כל אחת מהדמויות מתעצבת כדמות עצמאית ואחריתו בפגישתם של שתי הדמויות כמבוגרים. לאורך הדרך נפגש הקורא עם שלל אירועים חברתיים (חתונה, מסיבות, ארוחות ערב) בהם מתפקדים השניים כנוכחים נפקדים. כלומר מוגבלותם  החברתית איננה  מאפשרת להם לנהוג באופן המקובל, ולכן סיטואציות חברתיות שאינן זוכות בדרך כלל להתייחסות מקבלות פרשנות חדשה ומעניינת, המציבה את הקורא לא פעם בתחושה של מבוכה.

נדבך נוסף הזוכה להדגשה בספרו של ג'ורדנו מצוי בתפיסה  שאין ביכולתו של האדם לשנות את נתיב חייו. ולכן נישואיה של אליצ'ה ונסיעתו של מתיה לאוניברסיטה מעבר לים, אינן מובילות לשינוי במציאות חייהם הקיומית המאופיינת בבדידותם ובתחושת ניתוק מהסביבה. מלבד זאת בדידותם של הגיבורים מודגשת באמצעות מחיקתם השיטתית של מאפייני הנוף, השפה והתרבות בהם חיים הגיבורים. היעדרותם של שלל המאפיינים המציבים את הדמויות בקונטסקט חברתי-תרבותי, מדגישה את זרותם של הדמויות למציאות החברתית בה הם חיים.

תיאורה של הבדידות כמציאות פטאליסטית המנותקת מהקשרים תרבותיים וחברתיים, מהווה פרשנות חתרנית כנגד הלך הרוח הקפיטליסטי בו אנו חיים, הדוגל בפיתוח האשליה שניתן  לשנות את מציאות החיים באמצעות כוח הרצון. גיבוריו של ג'ורדנו אינם יכולים להתשנות, ולכן כל ניסיון לשנותם סופו בטרגדיה המשאירה צלקות בקרב המעורבים. העמדה זו המפנה גב לאופטימיזם המערבי מחזירה את הקורא לתפיסת גורל ששורשיה נטועים בטרגדיות היווניות. פנייתו של המחבר לתפיסת עולם שאיננה זוכה לפופולריות הופכת את הספר ליצירה מרתקת המשאירה את הקורא בתחושה מהורהרת.

 

מאת אברהם אייזן

 

עוד על הספר במועדון קריאה

 

 

 

 

 

נכתב על ידי , 23/8/2010 14:00   בקטגוריות אברהם אייזן, בדידותם של המספרים הראשוניים  
4 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



35,857
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , יצירתיות , ספרות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למועדון קריאה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מועדון קריאה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)