לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה


מקום מפגש לאנשים שאוהבים לקרוא ספרים, לכתוב ולדבר על ספרים.

כינוי: 

מין: נקבה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אוקטובר 2010    >>
אבגדהוש
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

10/2010

שאלות של זהות: אברהם אייזן על "גוף שני יחיד" מאת סייד קשוע




סייד קשוע, גוף שני יחיד, כתר, 2010

 

מה אתה יותר, יהודי או ישראלי? דתי או חילוני? שאלות אלו הנשאלות לרוב במעגלי הנערים והנערות המתכנסים בשלישי ובשבת במסגרת פעולות תנועות הנוער, שבות ועולות לאורך נתיבי החיים וזאת על אף שישנם רבים החושבים שהן שייכות לגיל הנעורים ועל כן עם בואה של ההתבגרות וההתברגנות ניתן להשאירן מאחור ולצעוד קוממיות אל עבר המנוחה והנחלה המחביאה בצילה את הזהות המוגמרת אשר איננה נצרכת לשאול את עצמה שוב ושוב מהן מרכיביה. אולם למעשה מבט מפוכח על חיינו מראה שזהותנו מתעצבת ללא הרף בהתאם  לנסיבות, לאנשים עימם אנו נפגשים ולחוויות אותן אנו חווים.

סייד קשוע החי על התפר שבין החברה היהודית לחברה הערבית פותח ביצירותיו (סדרת הטלויזיה, "עבודה ערבית", טור שבועי בעיתון הארץ, שלושה רומנים) פתח למפגש המתחולל בין מגוון רחב של זהויות הנפגשות יחדיו במרחב הגיאוגרפי שבין הירדן והים. בספרו האחרון,"גוף שני יחיד" שוזר קשוע בין שני סיפורי זהות שלכאורה אינם קשורים זה בזה.

האחד, סיפורו של אמיר להב עובד סוציאלי המגיע לירושלים מג'לגוליה. הניתוק ממחוזות ילדותו והמפגש עם החברה היהודית משנים את חיייו. מסעו של אמיר לגיבוש זהותו האישית הולך ומסתבך לאורכה של העלילה כאשר הוא מאמץ בהדרגה מרכיבי זהות יהודיים. על אף ההיטמעות החיצונית אמיר איננו יכול להתנתק מעברו הערבי, חוויות ילדותו, שפתו וזכרונותיו משיבים אותו שוב ושוב לכור מחצבתו. הפער בין ההווה לבין העבר יוצר מציאות חיים הנעה על התפר שבין אמת לשקר בין דמיון למציאות. המאבק המתמיד הופך את חייו האפרורים של אמיר לזירת התגוששות מרתקת הסוחפת את הקורא.

הסיפור השני מגולל את סיפורו של עורך דין מצליח המגיע מכפרי המשולש לירושלים. בתחילה מתוודע הקורא להצלחותיו הכלכליות של הגיבור.הכוללות בין היתר: מסעדות יוקרה, מכונית מנהלים, חניה שמורה ונופשונים. על אף ההצלחה רוחו של העורך דין איננה שקטה. הוא מצוי במרדף מתמיד אחר הדברים שיקנו לו את המעמד הנכון הן בקרב הרוב היהודי והן בקרב החברה הערבית בה הוא חי. מתוך כך העורך דין קורא יצירות מופת ספרותיות שכלל לא מעניינות אותו, דן בדיונים שיש לו בהם רק עניין מועט ומסגל לעצמו רמת חיים שמעבר לרמתו. התרחשות מקרית מובילה לקריסתם של המגננות המעמדיות ולחשיפתם של הפחדים הקמאים המובלים אותו. המערבולת הרגשית אליה נכנס עורך הדין מחדדת את הפער בין התדמית לבין האני הפנימי המסתתר מאחורי סמלי הסטטוס. במעמקי המערבולת נפגשים שתי הדמויות המנסות כל אחת בדרכה להיחלץ ולשוב לחוף מבטחים.

התמודדותן של שתי הדמויות עם שאלות של זהות בחברה החיה בתפר שבין יהודים לערבים מאפשרת לקורא העברי להיחשף לזרמי העומק של החברה הערבית פלסטינית. בכישרון יוצא דופן מצליח קשוע להעלות מעל פני השטח סוגיות העומדות בבסיס השיח העכשווי המתחולל בקרב ערביי ישראל. כבוד המשפחה, יחסי מין לפני הנישואין, היחס לחברה הישראלית, לאומיות, הצלחה כלכלית, המפגש בין תרבות המיעוט לתרבות הרוב. שאלות אלו היכולות להוות חומר גלם לימי עיון מפרכים ומפוהקים הרוויים בפרטים ותאוריות נשזרות על ידי קשוע לכל אורכה של הספר, וזאת מבלי לפגוע בשטף העלילה. השילוב בין שאלות יסוד לבין עלילה סוחפת וקולחת הופכת את "גוף שני יחיד" ליצירה מעניינת מבחינה אינטלקטואלית ומענגת מבחינה אסטתית וזאת על אף שעדיין עליה לעבור כברת דרך מבחינה סגנונית.

לסיכום, "גוף שני יחיד" מאפשר לקורא לחדור הן למעמקיה של החוויה הערבית-ישראלית והן לעולמן של דמויות המעצבות את זהותן באופן יום יומי. ההתחקות אחר ניסיונותיהם המתמידים של הדמויות להפריד בין שקר לאמת בין אותנטיות לזיוף מאפשרת לקורא לעצור לרגע משטף חייו ולברר ולו לרגע היכן הוא ממוקם במסע הזהויות. יצירה מהנה ומעוררת למחשבה. מומלץ.

 

מאת אברהם אייזן

 

 

 

נכתב על ידי , 4/10/2010 08:05   בקטגוריות אברהם אייזן, גוף שני יחיד  
5 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



35,857
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , יצירתיות , ספרות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למועדון קריאה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מועדון קריאה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)