לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה


מקום מפגש לאנשים שאוהבים לקרוא ספרים, לכתוב ולדבר על ספרים.

כינוי: 

מין: נקבה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אוקטובר 2011    >>
אבגדהוש
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

10/2011

נשארתי באוסלו: אוגניה על "ילדת פלא"


את "ילדת פלא" מאת רוי יקובסן קראתי מיד אחרי שסיימתי ספר של סופר נורווגי מצויין אחר, פר פטרסון: "ארור אתה נהר הזמן". נשארתי באוסלו, שמות הרחובות, מזג האוויר התקופה, שנות השישים, והנושא המרכזי – יחסי אם בן במרכז הסיפור.
בנהר הזמן, הבן כבר בוגר, "ילדת פלא" הוא סיפור ההתבגרות של הילד פין ושל אימו המיוחדת במינה, אם שתעשה עבור ילדיה כל שתוכל, כפי שעשו אימהות בכל העולם בשנים האלה שאחרי מלחה"ע השנייה. השנים היו שנים של צניעות והסתפקות במה שיש עם ­כושר שרידות של האמהות, כל אם וכושר ההמצאה שלה.
אימו של פין עשתה באמצעים העומדים לרשותה הכל כדי שלבנה יהיה בית נאות, וכל שיכלה לעשות כדי שיגדל בתוך משפחה.
פין, מספר את הסיפור בחכמה, ברגישות ובסגנון מיוחד. בתחילה מתוארת כמעט סימביוזה בין האם לבן: ”...דחפתי אותה בעדינות מהכיור, אבל לשם שינוי נמנעתי מלהתיז ולנופף במברשת, וכך עמדנו שם שנינו כמו זוג נשוי שכבר אין לו על מה לדבר, שוטפים ומנגבים כוסות חלב וצלחות ומזלגות בתקווה לזכות במדליית הזהב לשתיקה הארוכה ביותר שאי פעם שררה כאן בדירה.”
שנות השישים האלה שהיו מאבק קיומי בלתי פוסק עבור הורים, היו שנים של ילדות מאושרת עבור הילדים. כל חפץ שהיה מיותר למבוגרים היה עולם ומלואו עבור הילדים. איזה ערך היה לכמה כדורי פלדה, וכמה סחרו בהן הילדים. את הבובות, תפרו: “...- יכולת לשלוח חזיר לתוך תחילת שנות השישים ולקבל קופסת גפרורים בקצה השני. עשור שזכה לתהילה מוגזמת, עשור שקרי שלא הובן כהלכה העשור שלי.” (עמ' 147).
ופין עם כל תבונתו וכושר ההבחנה שלו הוא בעצם רק ילד שמטרידים אותו אותם דברים שמטרידים ילדים אחרים, ואותם דברים  משמחים אותו . הייתה לי הזדמנות להציץ ממש מבפנים לשטחי ההתעניינות ממבט עיניו של בן, על מאבקי הכוח ,הקודים החברתיים, ותמונת העולם. מעולם לא חוויתי חוויה כזו. זה היה מרתק. :”גם פרדי 1 לא הרגיש נוח בתפקידו החדש כילד שמכבדים אותו, ...  , … עד שהבנות צווחו 'איכס', כמו תמיד, והבנים השתכנעו שזה אותו פרדי 1 הישן והטוב...”( עמ' 212).
ויש גם את לינדה, היא ילדת הפלא, יחסיה עם הסביבה, עם אימו של פרדי, כיצד היא משתלבת באיזון העדין ביניהם, ותפקידו של פין בהתקדמותה.
סימנתי כל כך הרבה פנינים בספר, אבל אם אצטט את כולם אפגום בהנאת הקריאה – וחבל.
אבל רק עוד אחד ...  עמ' 88 הנה: "הרהיט האחרון שהוצא מביתה של רובי הזקנה היה פסנתר ישן ומכובד. בתוכו היה חבוי אוצר : צליל"
קריאה מהנה

 




אוגניה, בלוגילוגי

נכתב על ידי , 4/10/2011 17:27   בקטגוריות אוגניה, ילדת פלא  
17 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



35,857
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , יצירתיות , ספרות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למועדון קריאה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מועדון קריאה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)