לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה


מקום מפגש לאנשים שאוהבים לקרוא ספרים, לכתוב ולדבר על ספרים.

כינוי: 

מין: נקבה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2011    >>
אבגדהוש
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

11/2011

תפקידו של האמן: מירב על "אמן של העולם הצף"


"אמן של העולם הצף"/ קזואו אישיגורו. מאנגלית: עידית שורר



 

קזואו אישיגורו הוא בריטי ממוצא יפני. הוריו היגרו לבריטניה כשהיה בן 5 ומאז הוא חי שם וכותב באנגלית.
לאישיגורו התוודעתי דווקא ב"כשהיינו יתומים" וספר שעדיין לא תורגם ולא כל כך אופייני לו,  Never Let Me Go (שעובד לסרט, הוצג בפסטיבל הסרטים בחיפה וזכה לשבחים רבים), לאו דווקא לספרו המוכר "שארית היום", שהפך לסרט מצליח.
ספריו נכתבים לרוב בגוף ראשון, מה שגורם לסיפור לא תמיד להיות מהימן, כי הדמות המספרת היא זאת שמעבירה את הסיפור מנקודת מבטה. אולם הקורא של אישיגורו הוא קורא פעיל, כיוון שזה האחרון "שותל" רמזים בסיפור ועל הקורא לבנות ולהבין את הסיפור האמיתי.
 
הספר "אמן של העולם הצף" הוא הספר השני שכתב אישיגורו, פורסם לראשונה ב-1986, ותורגם ב-1998. זהו תרגומו השני, ואין זה זמן ארוך לתרגום חוזר בארצנו הקטנטונת ובעולם של תרגומים חוזרים, אולם ניתן להבין את פשר ההצגה המחודשת.
 
הספר נפתח ב-1948, 3 שנים לאחר ההפצצה האטומית ומסתיים ב-1950. הזמן הזה הוא זמן שיקומה של יפן מההריסות, ליקוק פצעיה ונסיון להבין מה קרה. זהו זמן של חורבן ושיקום, זמן של תמורות בחברה היפנית האנושית, ההיררכית, התרבותית, הפוליטית, החברתית והמעמדית.
 
המספר הפעם הוא מאסוג'י אונו, צייר ידוע ומפורסם שדרכו אנו למדים על שינויים וזכרון. יש לו שתי בנות, אחת נשואה + ילד, והשנייה בתהליכי משא ומתן לקראת נישואיה. הספר מתחיל בביתו החדש של אונו שנפגע מהריסות ההפצצה, לא רחוק מגשר ההיסוסים, וניסיונותיו של אונו לשקם אותו. אשתו ובנו נהרגו מההפצצה. בנותיו באות לבקרו פעם בחודשיים ומבקרות גם את עולמו של אביהן שהופך להיות משעמם, אחרי שהחליט לפרוש מאמנותו.
בצעירותו היה אונו כשרון מבטיח, שחיפש דרכים להתפתח והכיר עולמות חדשים בעולם האמנות, להחדיר סגנונות חדשים לעולם הישן. הוא היה תלמידו של אמן ידוע שלימד את תלמידיו לצייר ולהמחיש בציוריהם את אור הפנס השברירי של העולם הצף. העולם הצף זהו למעשה חיי הלילה של עולם התענוגות, הבידור והשתייה; הוא למעשה הרקע לציוריו בתקופת צעירותו. אולם, לאחר שמונה שנים מחליט אונו "לבגוד". בסתר הוא מצייר ציור שמהווה נקודת מפנה בחייו וביקורת על אמנותו של מורהו הדגול, וכשהוא מתגלה הוא מנודה על ידי חבריו ומונע על ידי המורה לעזוב את ביתו. הציור למעשה משקף את ביקורתו של אונו כלפי החברה: הוא מצייר בצבעי שמן, על פי סצנה שראה בטיולו עם מורהו, 3 ילדים מתעללים בגופת חיה באמצעות סכין סמוראית (קנדו) ופניהם אל הצופה בהבעת זעף סמוראי. ברקע שלושה גברים מבלים בבר - אותו עולם צף. לציור קרא אונו, וגם הטביע זאת על הציור, שאננות. ברגע שאונו עוזב את בית מורהו הוא מצייר וריאציה נוספת של הציור שהוא קורא לה "מבט לאופק". הילדים הופכים לחיילים חמושים ברובים מובלים על ידי קצין. הרקע הוא דיגלה של ארץ השמש העולה. הציור נועז בצבעיו ובטכניקה - משיחות מכחול כוחניות. על הציור מוטבע שמו של הציור כמו גם: על יפן לצעוד קדימה.
אונו הופך להיות צייר מפורסם, ידוע ובעל שם. הוא הופך להיות חבר ועדת תרבות במחלקה לענייני פנים ויועץ רשמי לועדות הפעילות לאנטי פטריוטיות. בקיצור, מלשן. והוא אף גורם לתלמידו הטוב ביותר ליפול לידי המשטרה ולעבור עינויים קשים מאוד.
 
כל זאת, בעברו של אונו, הימים שלפני המלחמה ולפני ההפצצות. בזמן הנוכחי, זמן השיקום, אונו מנסה למחזר את הימים הטובים. הוא מנסה לחזר אחרי חבריו מן העבר כדי לקדם את המשא ומתן לנישואיה של בתו, שזמן המלחמה עיכבו את נישואיה והיא כבר בת 26. אונו שואל עצמו שאלות רבות, שאלות אישיות ולאומיות. הוא מודע לכך שהזכרון הוא מתעתע. לא תמיד מה שאתה זוכר זה מה שקרה במדויק במציאות, אך זה לא מפריע לו לראות את האמת שלו. הזמן הנוכחי, הוא עולם של שנאה וכעס של הצעירים לעולם הישן, לדור הישן, והרצון לערוך שידוד מערכות. מול אי הבנתם של המבוגרים את הצעירים לחקות את האמריקאים.
בסופו של דבר אונו מתנצל על מה שהיה, על דרכיו. ברגע שבתו מגיעה לרגע המכריע, והוא יודע שנישואיה תלויים בו ובמעשי העבר שלו, הוא מחליט להתנצל. יותר מאוחר הוא גם חוזר לצייר, בצבעי מים, בעיקר פרחים וצמחים, להנאתו האישית.
 
ברור לי שהספר הוא על יפן, על נסיונות השיקום שלה, נסיונותיה להפוך לדמוקרטיה. אולם קשה היה לי שלא לראות את שאלת השאלות שכל אמן מתלבט בה: מהו תפקידו של האמן בעולם המודרני? האם תפקידו לצייר יופי, אסתיקה או האם עליו לשקף את רוח התקופה? האם עליו להביע מחאה? להיות פוליטי? האם תפקידו להיות אמן של העולם הצף? האם האמן הוא כלי שרת בידי הממשלה/הפוליטיקה?
 
הספר מסתיים בעולם הצף - ברובע התענוגות - שכמעט ולא נותר לו זכר. אותו רובע שהיה מרכז הבילוי של אונו בעברו כשהיה תלמיד דקדנטי, עבר מלא אושר, הוא עכשיו מרכז עסקים. וכך מסיים אונו: "אומתנו, נדמה לי, למרות הטעויות שעשתה בעבר, זוכה כעת להזדמנות לנסות דרך טובה יותר. לא נותר לי אפוא אלא לברך את הצעירים הללו בכל טוב".
 
מכיוון שהתחלתי בכך שלא בכדי תורגם הספר בשנית, לא נותר לי אלא לסיים בתקווה נואשת: לו יהי!!

 

 

מאת מירב

 

 

נכתב על ידי , 17/11/2011 08:10   בקטגוריות אמן של העולם הצף, מירב  
5 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



35,857
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , יצירתיות , ספרות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למועדון קריאה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מועדון קריאה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)